Locatie kosten bruiloft

zaterdag 18 oktober 2025 om 18:02

Afgelopen zomer ben ik ten huwlijk gevraagd.
Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
                    Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
                                    kaartje1 wijzigde dit bericht op 18-10-2025 18:12

3.01% gewijzigd

zondag 19 oktober 2025 om 12:02

Dit. Heeft weinig met klantvriendelijkheid te maken. Nee is ook een antwoord.Liv8 schreef: ↑19-10-2025 10:36Nou ja klantvriendelijk of niet, voor TO misschien wel 20 anderen. Die wel een avondomzet opbrengen op een populaire dag in een populair seizoen. Het is geen liefdadigheidsinstelling he. Het is gewoon zakelijk. Lijkt mij vrij normaal. Al kun je van de hoogte van het bedrag nog wel wat vinden. Maar aan TO om dan te bepalen of ze zaken willen doen of dat ze iets zoeken dat beter past bij hun programma. TO is niet verplicht om daarheen te gaan.
En het is ook niet zo dat het helemaal niet kan. Er staat alleen iets tegenover.
Ik denk dat de meeste ondernemers niet zomaar bereid te zijn om een belangrijk element van je opbrengsten zomaar aan de kant te schuiven

zondag 19 oktober 2025 om 12:06

Waarschijnlijk krijgen ze meerdere aanvragen voor die datum. Dus volgeboekt blijven ze vast wel.
Waarom zouden ze dan kiezen voor minder omzet/winst?
Dit heeft niks met uitknijpen te maken.

zondag 19 oktober 2025 om 12:09

Voor 2700 Euro moeten ze anders nog aardig wat hapjes en drankjes zien te serveren.
Ik begrijp dat ze enige compensatie willen, maar het moet wel redelijk blijven.
Zoals ik het uit de openingspost begrijp, moeten ze die 2700 enkel betalen omdat het feest al om 21:00 uur stopt. De meeste bruiloften zijn 0:00 uur wel zo'n beetje afgelopen. Maar laten we zeggen dat deze locatie uitgaat van 1:00 uur (de meeste gasten zijn dan inmiddels al wel vertrokken) maar oké. Komt neer op 675 Euro compensatie per uur. Sorry, maar dat is gewoon belachelijk en uitgekookt. Personeel wordt bijvoorbeeld heus niet doorbetaald hoor. Zo werkt het niet in de horeca. Ik vind het buiten proporties.
                    Ik begrijp dat ze enige compensatie willen, maar het moet wel redelijk blijven.
Zoals ik het uit de openingspost begrijp, moeten ze die 2700 enkel betalen omdat het feest al om 21:00 uur stopt. De meeste bruiloften zijn 0:00 uur wel zo'n beetje afgelopen. Maar laten we zeggen dat deze locatie uitgaat van 1:00 uur (de meeste gasten zijn dan inmiddels al wel vertrokken) maar oké. Komt neer op 675 Euro compensatie per uur. Sorry, maar dat is gewoon belachelijk en uitgekookt. Personeel wordt bijvoorbeeld heus niet doorbetaald hoor. Zo werkt het niet in de horeca. Ik vind het buiten proporties.

zondag 19 oktober 2025 om 12:16

Ze vraagt of het normaal is.Danae schreef: ↑19-10-2025 11:50Natuurlijk ligt het aan de locatie en kan een feestlocatie dit doen als ze verwachten dat ze ook een bruiloft met avondfeest kunnen hebben die dag. Maar to vraagt of dit soort (hoge) kosten overal zijn en dat is niet zo. Dus dan moet ze afwegen of ze de extra kosten overheeft voor deze locatie of dat ze liever op zoek gaat naar een andere locatie die dat niet heeft. Dan heeft de feestlocatie plek voor de bruiloft met feest waar de gasten dan hopelijk flink drinken en heeft to wat zij wil voor een prijs die daarbij past.
Ja het is normaal. Is het overal 2700? Nee, maar dat hangt helemaal af van de locatie.
Ik denk dat als je een kasteel exclusief voor jezelf wil hebben, het vrij normaal is.

zondag 19 oktober 2025 om 12:23

Jij gaat er van uit dat het personeel zwart werkt? Dat de ondernemer zomaar zijn personeel op een normaal drukke avond thuis zet zonder inkomsten?

zondag 19 oktober 2025 om 12:25

Attraverso schreef: ↑19-10-2025 12:23Jij gaat er van uit dat het personeel zwart werkt? Dat de ondernemer zomaar zijn personeel op een normaal drukke avond thuis zet zonder inkomsten?
Heeft niks met zwart werken te maken. Maar met per uur betaald worden. En dat is in de meeste horecagelegenheden het geval.

zondag 19 oktober 2025 om 12:26

Wat vaak een verschil in prijs maakt is de reden van het feest. 
Ze weten dat mensen voor een bruiloft ("de mooiste dag van je leven") dieper in de buidel willen tasten dan een pensionering.
Als je tegen een locatie zegt dat je er samen je verjaardag wilt vieren kan het vaak een stuk goedkoper. Verwacht alleen op de dag zelf wel heel veel scheve gezichten van personeel en eigenaar.
                    Ze weten dat mensen voor een bruiloft ("de mooiste dag van je leven") dieper in de buidel willen tasten dan een pensionering.
Als je tegen een locatie zegt dat je er samen je verjaardag wilt vieren kan het vaak een stuk goedkoper. Verwacht alleen op de dag zelf wel heel veel scheve gezichten van personeel en eigenaar.

zondag 19 oktober 2025 om 12:31

Wat een bijzondere reacties zitten erbij. Het is toch gewoon een zakelijke transactie, je bent niet verplicht om het daar te doen. Dat heeft niets met klantvriendelijkheid o.i.d. te maken. Ze vragen een prijs en het is aan jou om dit wel of niet te doen. Horeca is geen liefdadige instelling, al denken sommigen blijkbaar dat dit wel zo is (“ze moeten niet zeiken, de compensatie moet redelijk blijven etc.”)

zondag 19 oktober 2025 om 12:43

Het is normaal voor sommige locaties en niet normaal voor andere, want het is niet overal. Het is toch wel duidelijk dat dat is wat to wil weten. En met die informatie is het zoals gezegd aan haar wat ze belangrijk vindt en kiest.

zondag 19 oktober 2025 om 12:51

Mooie stropop weer. Waar staat eigenlijk dat de lokatie zeikt? Ik heb enkel gelezen dat de lokatie gewoon voorwaarden stelt, gewoon, zoals ze daar compleet vrij in zijn.
Of bedoel je dat TO niet moet zeiken omdat ze gewoon compleet vrij is om een andere lokatie uit te zoeken? Ja dat snap ik dat je dat zegt, al is het een erg onaardige manier om het te verwoorden.

zondag 19 oktober 2025 om 12:53

Maar normaliter hebben ze waarschijnlijk ook lunchgasten (meerdere zittingen) die niet door kunnen gaan. Meerdere zittingen voor diner. Als de eerste eters wegzijn is de tafel weer vrij natuurlijk. Mensen die even een drankje komen doen op een wandel/fietstocht of een borreltje. En dn kom je als restaurant dus al heel snel op veel meer dan die 50 gasten van jou uit. Dus ik begrijp ze wel en vind het ook niet zo duur.kaartje1 schreef: ↑18-10-2025 20:29Bedant voor alle info en opties.
Misschien moeten we nog eens goed nadenken wat voor ons belangrijk is.
Wij zijn wel bereid om iets van locatie kosten te betalen. Ik begrijp het inkomsten verlies wel.
Ik zelf dacht alleen dat 50 daggasten niet heel weinig is. Al deze gasten genieten natuurlijk de hele dag van hapjes en drankjes. Inclusief een 3 of 4 gangen diner.
Wij kiezen hierin niet de goedkoopste opties.
Dus in die zin compeseren ze ook weer.
Dus of accepteren, of een lokatie waar het restaurant een aparte ruimte voor dit soort dingen heeft.

zondag 19 oktober 2025 om 12:58

Liv8 schreef: ↑19-10-2025 10:36Nou ja klantvriendelijk of niet, voor TO misschien wel 20 anderen. Die wel een avondomzet opbrengen op een populaire dag in een populair seizoen. Het is geen liefdadigheidsinstelling he. Het is gewoon zakelijk. Lijkt mij vrij normaal. Al kun je van de hoogte van het bedrag nog wel wat vinden. Maar aan TO om dan te bepalen of ze zaken willen doen of dat ze iets zoeken dat beter past bij hun programma. TO is niet verplicht om daarheen te gaan.
En het is ook niet zo dat het helemaal niet kan. Er staat alleen iets tegenover.
Ik denk dat de meeste ondernemers niet zomaar bereid te zijn om een belangrijk element van je opbrengsten zomaar aan de kant te schuiven
Nou wel stom hoor. Vind dat ondernemers best meer aan liefdadigheid mogen doen, hoort wel bij klantvriendelijkheid natuurlijk. En laten we wel zijn, die andere klant kan toch wel wat meer betalen zodat TO minder hoeft te betalen? Bij de een win je immers wat meer dan bij de ander, dus die ander kan dat weer rechttrekken.

zondag 19 oktober 2025 om 14:04

Dat zeg ik toch? Dat het afhankelijk is van de locatie.
Ik vind het voor een kasteel dat je exclusief voor jezelf hebt, normaal.

zondag 19 oktober 2025 om 14:06

TO wil er ook de trouwceremonie houden, dus het lijkt me gek om te zeggen dat je er alleen je verjaardag wil vieren.Vanielje schreef: ↑19-10-2025 12:26Wat vaak een verschil in prijs maakt is de reden van het feest.

zondag 19 oktober 2025 om 14:24

Haha, dat dacht ik ook al. ‘Ja, ik kom mijn verjaardag vieren. Kunnen jullie even een opstelling maken met rijen stoelen naar voren gericht, een plek voor twee mensen om daarvoor te zitten en daarvoor nog iemand om te staan. Gewoon voor mijn verjaardag hoor…..’
Een verjaardagsfeestje en een avondfeest kunnen nog erg op elkaar lijken, ene verjaardag en de hele trouwdag is wat lastig te verbergen.

zondag 19 oktober 2025 om 14:25

Vutje schreef: ↑19-10-2025 12:00Precies dit...
Ik heb op diverse evenementenlocaties gewerkt en zaalhuur is best normaal. Bij een wat grotere groep kan dat wel in de arrangementsprijs verrekend zitten.
Maar met zo'n klein groepje van maar 50 personen kan het waarschijnlijk gewoon niet uit.
Je blokkeer de hele dag een locatie voor maar 6,5 uur gebruik voor maar 50 personen.
Als ik het goed begrijp gaat het niet om het aantal personen, maar om de tijd. Ik vind 6,5 uur eigenlijk best veel. Als het een groep is die alleen komt eten en feesten van 19.00 tot 1 uur is het ook 6 uur. En is het dan een locatie waar je altijd ceremonie, borrel, eten én feest moet afnemen? Ik vraag me af of ze stellen die alleen komen borrelen en feesten, ook verplichten een diner af te nemen.

zondag 19 oktober 2025 om 14:32

Wij hadden een open bar en hapjes geregeld door de locatie. Hoefden geen locatiehuur te betalen. Als we hadden gekozen voor alleen fris en binnenlands gedestilleerd (of alleen bier of wijn) dan hadden we wel moeten betalen voor de huur van de locatie. 
Uiteindelijk scheelde het qua prijs nauwelijks iets, en iedereen kon drinken wat ze wilden. Want dat kan ook nog weleens verschil maken.
TO wellicht iets om mee te nemen als je offerte aanvraagt bij andere locatie.
                    Uiteindelijk scheelde het qua prijs nauwelijks iets, en iedereen kon drinken wat ze wilden. Want dat kan ook nog weleens verschil maken.
TO wellicht iets om mee te nemen als je offerte aanvraagt bij andere locatie.

zondag 19 oktober 2025 om 14:34

nerdopviva schreef: ↑19-10-2025 14:25Als ik het goed begrijp gaat het niet om het aantal personen, maar om de tijd. Ik vind 6,5 uur eigenlijk best veel. Als het een groep is die alleen komt eten en feesten van 19.00 tot 1 uur is het ook 6 uur. En is het dan een locatie waar je altijd ceremonie, borrel, eten én feest moet afnemen? Ik vraag me af of ze stellen die alleen komen borrelen en feesten, ook verplichten een diner af te nemen.
Maar dan kan de locatie in de middag bijvoorbeeld nog een ander "feest" hebben. Maar met TO is dat geen optie, dan is het een stukje middag en een stukje avond, voor 1 besloten feest. Dat zal best wat schelen in omzet voor die locatie.
Dus ik snap wel dat ze dan extra kosten rekenen. Of dat veel is hangt ook van de locatie af en wat ze gemiddeld aan omzet hebben voor een trouwfeest.

zondag 19 oktober 2025 om 14:42

MrsM schreef: ↑19-10-2025 14:34Maar dan kan de locatie in de middag bijvoorbeeld nog een ander "feest" hebben. Maar met TO is dat geen optie, dan is het een stukje middag en een stukje avond, voor 1 besloten feest. Dat zal best wat schelen in omzet voor die locatie.
Dus ik snap wel dat ze dan extra kosten rekenen. Of dat veel is hangt ook van de locatie af en wat ze gemiddeld aan omzet hebben voor een trouwfeest.
Een feest dat tot 6 uur duurt? Op vrijdag?

zondag 19 oktober 2025 om 14:42

Een pak melk gaan vergelijken met een bruiloftnausicaa schreef: ↑19-10-2025 11:59Inderdaad, het moet niet gekker worden. Zo’n ondernemer is heus niet gek. Die weer echt wel of er of de kans groot is dat zijn toko anders leeg staat, of dat er al een wachtlijst van 20 anderen is voor die plek, die wél een avondfeest erbij willen.
Ik kan bij de supermarkt toch ook niet een half pak melk kopen, en dan boos worden als ze dat niet willen doen. ‘Tja, aan de ene klant verdien je wat meer dan aan de andere, daar moet je niet moeilijk over doen. Wees blij dat je tenminste nog een half pak verkoopt!’.
Bij de supermarkt verkopen ze ook halve pakken Melk. En daarnaast, als jij Campina melk wilt, maakt het niet uit welke supermarkt, is overal even duur. Ok misschien Max 25 cent verschil ofzo. Bij een feestlocatie is dat anders, veel meer vraag en aanbod. Elke locatie is uniek.

zondag 19 oktober 2025 om 14:50

zondag 19 oktober 2025 om 14:53

En het is maar net hoe ze de kosten presenteren. Nu zijn ze heel transparant, met 2.700 voor de locatie.
Bij andere locaties zit het verstopt in het arrangement.
Je moet gewoon naar de totaalprijs kijken. Als je een gelijkwaardige locatie kunt vinden waar de totaalprijs voor ceremonie, taart, borrel en diner beter is, dan kies je die.
                    Bij andere locaties zit het verstopt in het arrangement.
Je moet gewoon naar de totaalprijs kijken. Als je een gelijkwaardige locatie kunt vinden waar de totaalprijs voor ceremonie, taart, borrel en diner beter is, dan kies je die.

zondag 19 oktober 2025 om 14:54

zondag 19 oktober 2025 om 14:58

Uhm ja? Bijvoorbeeld oudere mensen die 60 jaar getrouwd zijn, vaak een lunch daarvoor. Of een bedrijfsborrel... of een jubileum viering. Genoeg dingen te bedenken die je met een uitgebreide lunch en borrel zou kunnen vieren, van 13.00 tot 18.00 bijvoorbeeld.
Geen idee of het puur alleen een trouwlocatie is? Maar lijkt me dat dat alleen geen goed businessmodel is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in