Locatie kosten bruiloft

zaterdag 18 oktober 2025 om 18:02

Afgelopen zomer ben ik ten huwlijk gevraagd.
Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
                    Vriend en ik zijn bezig onze bruiloft te organiseren.
We hebben een mooie locatie gevonden.
Locatie past qua grote ook goed bij ons gezelschap. Ongeveer 50 man.
We willen geen feest in de avond.
Voor al onze gasten hetzelfde.
Ceremonie, taart en proost, een borrel en een diner. Ongeveer van 14:30 tot 21:00u. Alles op 1 locatie.
Aangezien we geen avondfeest willen worden er locatie kosten gerekend. Locatie geeft aan dat zij zo de gemiste inkomsten compenseren.
De locatie kosten zijn alleen enorm hoog. 2700 euro. (Dan is de locatie onze trouwdag alleen voor ons)
Verder krijgen we niks voor deze kosten.
We willen trouwen in het voorjaar van 2027 op een vrijdag. (Dus wel een wat populairdere dag/datum).
Zijn er stellen pas getrouwd? of ga je trouwen weten jullie wat normaal is qua locatie kosten?
Betreft de locatie. Met 50 man zit het ook wel vol. Dus andere gasten die dag is sowieso eigenlijk niet mogelijk.
We nemen deze dag de volledige horeca van de locatie af.
                                    kaartje1 wijzigde dit bericht op 18-10-2025 18:12

3.01% gewijzigd

zondag 19 oktober 2025 om 15:00

Opties genoeg toch, om in de middag te organiseren? Een grote lunch van één of andere organisatie of voor oma die 90 is geworden. Of een high tea. Een bijeenkomst vooraf of na een begrafenis. Er is genoeg dat je nog rond lunchtijd/in de middag kunt organiseren, maar bijna alles valt af als de hele tent om 14.30 uur (maar eigenlijk een uur eerder, want het bruidspaar zal er eerder zijn, evenals de Babs) gereed moet staan voor een bruiloft.

zondag 19 oktober 2025 om 15:02

Haha, ja inderdaad, ze moeten niet zeiken.  
 Overigens lijkt me dat zo'n ceremoniemoment (van een uur?) ook al een beetje een loos moment is voor zo'n locatie, want in dat uur zit je wel vol, maar is er niemand die iets bestelt. Dus feitelijk komt het er op neer dat je je hele dagomzet moet zien te halen tussen 15.30 uur en 21.00 uur. Dus in 5,5 uur ipv die eerder gestelde 6,5 uur. De keuze lijkt me als ondernemer snel gemaakt, als er ook mensen zijn die een "langer programma" afnemen of als je meerdere dingen op één dag kunt plannen, wat met de begintijd van TO's bruiloft nauwelijks zal lukken (tenzij een ontbijt ofzo). En zo gek is die 2700 euro dan al met al niet eens, denk ik.

zondag 19 oktober 2025 om 15:22

Ja, natuurlijk merken ze dat je iets anders komt doen, geen voordracht in ieder geval. Maar dan is de prijsafspraak al gemaakt, en wensen voor de aankleding kun je apart doorgeven. Of je laat de ceremoniemeesters een paar vazen bloemen neerzetten.

zondag 19 oktober 2025 om 15:24

Er wordt nu vooral heel sarcastisch gereageerd. Maar het is toch niet zo gek om je af te vragen of bijna 700 Euro voor een uur misgelopen klandizie redelijk is?
Ik vind het nogal een bedrag hoor! Daarvan kan Ik naar een spa gaan. Inclusief dinner en ontbijt + massage.
Om nou zulke bedragen te gaan rekenen voor een vroegtijdige sluiting?
                    Ik vind het nogal een bedrag hoor! Daarvan kan Ik naar een spa gaan. Inclusief dinner en ontbijt + massage.

zondag 19 oktober 2025 om 15:55

Tja, dat kwam vooral omdat iemand zei dat ze niet zo moeten zeiken en er vervolgens nog een verhaaltje bij verzon en het beneden alle peil noemde. Er heeft zelfs nog iemand een berekening op los gelaten en er zijn meerdere mensen geweest die hebben gezegd dat het waarschijnlijk meer is dan alleen die vroegtijdige sluiting waar TO met die 2700 euro voor zou betalen en om het bedrag in perspectief te plaatsen. Waardoor het overigens ook lastig is om het te vergelijken met de ervaringen van anderen. Bovenal is aan TO de vraag of ze het dit waard vindt, waarbij het mijns inziens vooral de vraag is of ze het totaalbedrag het waard vindt en niet zozeer moet kijken naar de losse prijs van die locatiekosten.Hallodaar schreef: ↑19-10-2025 15:24Er wordt nu vooral heel sarcastisch gereageerd. Maar het is toch niet zo gek om je af te vragen of bijna 700 Euro voor een uur misgelopen klandizie redelijk is?

zondag 19 oktober 2025 om 15:56

zondag 19 oktober 2025 om 15:59

het is op een vrijdag in het voorjaar, dat is een dag die ze heel makkelijk volkrijgen met een groter gezelschap die langer blijven en dus meer omzet genereert. Ik ga er vanuit dat die 2700,- berekend is op wat zo'n dag normaal gesproken oplevert en wat de verwachting dat de dag van TO op zal leveren.Hallodaar schreef: ↑19-10-2025 15:24Er wordt nu vooral heel sarcastisch gereageerd. Maar het is toch niet zo gek om je af te vragen of bijna 700 Euro voor een uur misgelopen klandizie redelijk is?
En het is niet zo dat TO gedwongen is om daar haar dag te vieren he, ze kan prima een andere locatie kiezen.
                                    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zondag 19 oktober 2025 om 16:12

Hallodaar schreef: ↑19-10-2025 15:24Er wordt nu vooral heel sarcastisch gereageerd. Maar het is toch niet zo gek om je af te vragen of bijna 700 Euro voor een uur misgelopen klandizie redelijk is?
Maar jij hoeft daarvan geen personeel te betalen, of hypotheek/huur van je locatie, of de energierekening, of het onderhoud, de verzekeringen, schoonmaakkosten, allerlei overheadkosten.
Die gemiste omzet is nog geen winst, maar wat ze dus mislopen wanneer ze wel een hele avond mensen kunnen voorzien van hapjes/drankjes.
Ik vind dat echt zo gek niet hoor, eerder gek dat mensen dat niet begrijpen. Die ondernemer zal wel weten wat hij gemiddeld aan omzet heeft voor een trouwfeest. En als TO om 21.00 al eindigt met haar feest en een ander bruidspaar pas om 01.00 dan is dat toch 4 uur extra omzet aan versnaperingen.
Het is niet zo dat het zo goed gaat in de horeca in Nederland, dat ze allemaal zakkenvullers zijn. Ik denk zeker als trouwlocatie dat het in de populaire maanden juist belangrijk is om zoveel mogelijk omzet te draaien om de rest van het jaar te compenseren.
Wellicht was het anders geweest wanneer TO in november of februari had willen trouwen, wanneer de hele locatie wellicht vaker niet dan wel verhuurd wordt.

zondag 19 oktober 2025 om 16:15

Zou er zo'n groot prijsverschil zijn dan wanneer het gaat om een trouwfeest of een jubileum vieren?
Neem aan dat de locatie gewoon vaste prijzen hanteert ongeacht het doel van het feest?

zondag 19 oktober 2025 om 16:16

rosanna08 schreef: ↑19-10-2025 15:59het is op een vrijdag in het voorjaar, dat is een dag die ze heel makkelijk volkrijgen met een groter gezelschap die langer blijven en dus meer omzet genereert. Ik ga er vanuit dat die 2700,- berekend is op wat zo'n dag normaal gesproken oplevert en wat de verwachting dat de dag van TO op zal leveren.
En het is niet zo dat TO gedwongen is om daar haar dag te vieren he, ze kan prima een andere locatie kiezen.
Precies.
Was het in december op een donderdag geweest of in februari op een dinsdag zullen de kosten wellicht ook anders zijn?
Dan zijn ze blij met alles wat ze kunnen krijgen.

zondag 19 oktober 2025 om 16:23

zondag 19 oktober 2025 om 16:30

Ik ken een stel dat het diner en avondfeest van de bruiloft bij een zalencentrum hield, maar van tevoren verteld had dat het voor hun gezamenlijke 40-jarige verjaardag was. Het zalencentrum was not amused en stuurde ze een naheffing met als argument dat gasten bij een verjaardag vaak voor het einde van het feest naar huis gaan en bij een bruiloft langer blijven (drankarrangement was per gast in rekening gebracht).

zondag 19 oktober 2025 om 16:43

Vanielje schreef: ↑19-10-2025 16:30Ik ken een stel dat het diner en avondfeest van de bruiloft bij een zalencentrum hield, maar van tevoren verteld had dat het voor hun gezamenlijke 40-jarige verjaardag was. Het zalencentrum was not amused en stuurde ze een naheffing met als argument dat gasten bij een verjaardag vaak voor het einde van het feest naar huis gaan en bij een bruiloft langer blijven (drankarrangement was per gast in rekening gebracht).
Ja daar hebben ze misschien wel een punt. Ik vind het nogal knieperig om te doen alsof je voor iets anders een zaal huurt om zo kosten te drukken.
Zou goed passen in het gierig topic.

zondag 19 oktober 2025 om 16:44

Kan ik me goed voorstellen. Zeker als vooraf duidelijk was dat er verschillende arrangementen zijn voor verschillende gelegenheden. (Lijkt me wel, want waarom zou je anders liegen over het doel van je feestje?) Ik heb al meerdere keren op een bruiloft gedacht 'ik wil eigenlijk wel naar huis, maar over 30/45/60 minuten gaan we het bruidspaar uitzwaaien dus ik blijf nog wel even". Het bruidspaar gaat vaak als eerste weg (dus reken maar een halfuur extra voor de laatste gasten weg zijn en je kan gaan dweilen), terwijl de jarige op een verjaardag meestal de laatste is. En voor een bruiloft zullen mensen eerder regelen dat ze kunnen drinken (blijven slapen of een taxi nemen) dan voor een verjaardag.Vanielje schreef: ↑19-10-2025 16:30Ik ken een stel dat het diner en avondfeest van de bruiloft bij een zalencentrum hield, maar van tevoren verteld had dat het voor hun gezamenlijke 40-jarige verjaardag was. Het zalencentrum was not amused en stuurde ze een naheffing met als argument dat gasten bij een verjaardag vaak voor het einde van het feest naar huis gaan en bij een bruiloft langer blijven (drankarrangement was per gast in rekening gebracht).
                                    amaryllis wijzigde dit bericht op 19-10-2025 16:46

1.64% gewijzigd

zondag 19 oktober 2025 om 16:45

Los van het feit dat ik - jaren in de horeca, met zalencentrum, gewerkt - inderdaad heb gezien dat mensen zich qua inname anders gedragen op een bruiloft dan op een verjaardag, vind ik het echt onbehoorlijk om (uit gierigheid) de locatie zo voor te liegen. Uiteindelijk gaat in de organisatie van een bruiloft altijd meer tijd zitten dan in een verjaardag, van tevoren, maar ook op de dag zelf. Dus waarschijnlijk zal het bedrijf al allerlei aanpassingen hebben gedaan voor die zogenaamde verjaardag en er extra tijd mee bezig zijn geweest. Echt niet chique dat de lokatie er dan op de dag zelf achter komt dat je als gast een verhaal hebt zitten verzinnen. Ik zou er ook nijdig en tot naheffing bereid van worden, denk ik.

zondag 19 oktober 2025 om 16:47

Hangt er vanaf aan wie ze dit hebben verteld. Ik ken een stel dat als verrassing voor de gasten met elkaar is getrouwd op een 50 party. Gasten wisten van niets. Ik weet niet of degene die de zaal heeft verhuurd dit van te voren wist dat er een verrassingsbruiloft was.

zondag 19 oktober 2025 om 16:48

Haha, klopt.
Uiteindelijk zijn ze er gewoon uitgekomen trouwens. Als tegenvoorstel hebben ze iets meer betaald (maar veel minder dan gevraagd) en daarmee was het probleem uit de wereld.

zondag 19 oktober 2025 om 16:56

zondag 19 oktober 2025 om 16:57

En met aanpassingen en extra tijd bedoel ik: ze zullen niet het standaard arrangement hebben willen afnemen voor hun bruiloft, vermoed ik, waar mensen voor een verjaardag wel makkelijk genoegen mee nemen. Dus de lokatie zal misschien gevraagd zijn wat aanpassingen in het menu te maken, wat andere hapjes te serveren, kortom: ze zijn in de voorbereidingen langer met dit stel bezig geweest dan ze bij een gewone verjaardag zouden zijn geweest. Ze konden dus vast niet hun standaard verjaardagsofferte neerleggen, maar moesten overleggen met de keuken, misschien wat anders inkopen etc. Dan zijn er misschien nog wel wat extra wensen bij gekomen, die je bij een bruiloft eigenlijk standaard krijgt (ik noem een rolstoel die klaar staat voor de bejaarde oma, een extra kamertje voor de bruid/kleine kinderen, whatever) en op de dag zelf zullen er ook wel wat extra wensen zijn geweest, want het is tenslotte wel de mooiste dag van hun leven (waar ze niet voor willen betalen). Er zijn horecalokaties waar ze extra personeel inroosteren om ervoor te zorgen dat zo'n dag goed verloopt, met al die extra dingetjes. Je vraagt dus echt wel wat extra's, maar bent niet bereid daarvoor te betalen. Kansloos.

zondag 19 oktober 2025 om 17:07

Het is best gierig inderdaad, maar ik vind dit niet zo'n sterk argument. Als je extra diensten apart wilt bijfactureren dan kan dat maar dat was hier niet het geval.meisje85 schreef: ↑19-10-2025 16:57En met aanpassingen en extra tijd bedoel ik: ze zullen niet het standaard arrangement hebben willen afnemen voor hun bruiloft, vermoed ik, waar mensen voor een verjaardag wel makkelijk genoegen mee nemen. Dus de lokatie zal misschien gevraagd zijn wat aanpassingen in het menu te maken, wat andere hapjes te serveren, kortom: ze zijn in de voorbereidingen langer met dit stel bezig geweest dan ze bij een gewone verjaardag zouden zijn geweest. Ze konden dus vast niet hun standaard verjaardagsofferte neerleggen, maar moesten overleggen met de keuken, misschien wat anders inkopen etc. Dan zijn er misschien nog wel wat extra wensen bij gekomen, die je bij een bruiloft eigenlijk standaard krijgt (ik noem een rolstoel die klaar staat voor de bejaarde oma, een extra kamertje voor de bruid/kleine kinderen, whatever) en op de dag zelf zullen er ook wel wat extra wensen zijn geweest, want het is tenslotte wel de mooiste dag van hun leven (waar ze niet voor willen betalen). Er zijn horecalokaties waar ze extra personeel inroosteren om ervoor te zorgen dat zo'n dag goed verloopt, met al die extra dingetjes. Je vraagt dus echt wel wat extra's, maar bent niet bereid daarvoor te betalen. Kansloos.
Het zalencentrum had een harde afspraak gemaakt over het bedrag per gast en dat wilden ze "openbreken". De aankleding was gewoon neutraal, feestelijk gedaan door het zalencentrum zelf en extra attributen (bruidstaart, bedankjes) waren door de ceremoniemeesters meegenomen. Extra kosten zaten niet daarin.

zondag 19 oktober 2025 om 17:12

Vorkjes en schoteltjes zelf verzorgd en zelf vies uitgehaald en meegenomen?Vanielje schreef: ↑19-10-2025 17:07Het is best gierig inderdaad, maar ik vind dit niet zo'n sterk argument. Als je extra diensten apart wilt bijfactureren dan kan dat maar dat was hier niet het geval.
Het zalencentrum had een harde afspraak gemaakt over het bedrag per gast en dat wilden ze "openbreken". De aankleding was gewoon neutraal, feestelijk gedaan door het zalencentrum zelf en extra attributen (bruidstaart, bedankjes) waren door de ceremoniemeesters meegenomen. Extra kosten zaten niet daarin.

zondag 19 oktober 2025 om 18:28

Want die gebruik je alleen bij een huwelijksfeest en niet bij een verjaardag met taart/diner? Het was afgesproken dat ze zelf de taart verzorgden.ladadieladieda schreef: ↑19-10-2025 17:12Vorkjes en schoteltjes zelf verzorgd en zelf vies uitgehaald en meegenomen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in