Geld & Recht alle pijlers

Ik kan mijn koopwoning niet meer betalen

11-10-2025 16:55 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben helaas chronisch ziek waardoor ik nu 70% van mijn inkomen uitbetaald krijg. Helaas ziet het er niet naar uit dat ik op mijn huidige inkomensniveau kan herstellen.

Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.

Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.

Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.
anoniem_pje_x schreef:
15-10-2025 17:21

Ik heb contact met de bank gehad en mijn hypotheek kan aangepast worden maar dat betekent wel dat er weer een bedrag van zo'n 600 euro gerekend gaat worden aan advieskosten en het nog onduidelijk is hoeveel besparing er mogelijk is.

Ik weet niet om wat voor aanpassing het gaat, maar in mijn geval heeft mijn vriend toen zelf een brief naar de hypotheekverstrekker gestuurd met het verzoek om de opslag eraf te halen. Daar was geen adviesgesprek voor nodig.

Ik wilde dit nog even meegeven indien het om dezelfde soort kwestie gaat. Ik had toen mijn vriend die hiervan afwist gelukkig, ik had zelf geen idee. Je zou ook Chatgpt kunnen vragen zo'n brief voor je op te stellen als je in je omgeving niemand hebt met enige ervaring hierin.
Wat ontzettend naar. Zou je misschien nog iets hebben aan rentemiddeling, via de belastingaangifte? Een kamer verhuren? Af en toe een weekend of een weekje je huis Air B 'n B-en, als dat mag van je VVE? En wat hier meer gezegd wordt, met je hypotheekaanbieder bekijken of er een andere vorm mogelijk is die al dan niet tijdelijk bij jou voor lagere woonlasten zorgt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven