Belofte verbroken
dinsdag 21 oktober 2025 om 22:52
Hoi, ik heb weer even jullie kijk op dit incident nodig. Door mijn autisme heb ik soms moeite met vriendschappen en sociale contacten, vooral op het vlak van wat acceptabel is en wat niet.
De situatie: ik heb een collega waar ik inmiddels een vriendschappelijk contact mee heb. Wij hadden afgelopen week een heel persoonlijk gesprek met elkaar. Naderhand had ik hem gevraagd om dit verder niet met iemand te delen. Dat vond hij logisch, daar kon ik van uit gaan. Nu kwam hij vanmorgen bij me met de mededeling dat hij zijn mond voorbij had gepraat en het toch aan anderen had verteld en met excuses.
Nu ben ik gewoon stomverbaasd omdat ik het zo expliciet had gevraagd. En ik weet niet waar ik nu goed aan doe. Ik heb met mezelf een afspraak gemaakt nadat ik al een paar keer in moeilijke relaties ben beland; kijk naar iemands daden in plaats van zijn woorden. Ik kijk nu wel uit wat ik nog met hem deel. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
De situatie: ik heb een collega waar ik inmiddels een vriendschappelijk contact mee heb. Wij hadden afgelopen week een heel persoonlijk gesprek met elkaar. Naderhand had ik hem gevraagd om dit verder niet met iemand te delen. Dat vond hij logisch, daar kon ik van uit gaan. Nu kwam hij vanmorgen bij me met de mededeling dat hij zijn mond voorbij had gepraat en het toch aan anderen had verteld en met excuses.
Nu ben ik gewoon stomverbaasd omdat ik het zo expliciet had gevraagd. En ik weet niet waar ik nu goed aan doe. Ik heb met mezelf een afspraak gemaakt nadat ik al een paar keer in moeilijke relaties ben beland; kijk naar iemands daden in plaats van zijn woorden. Ik kijk nu wel uit wat ik nog met hem deel. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
woensdag 22 oktober 2025 om 11:38
Nee, dat maakt het zeker niet oke. Maar het is beter dan niet opbiechten, dat bedoelde ik.dianaf schreef: ↑22-10-2025 11:13Is het echt sympathiek of is hij gewoon zijn straatje aan het schoonvegen? Want best wat mensen vinden dat hij pluspunten verdient voor zijn opbiechting. Dat vind ik dus niet. Ik zie het niet anders als iets met goede intenties doen, maar die niet gewaardeerd worden of meer (verwachte) gevolgen heeft dan de aanstichter had bedacht. De intentie maakt het gedrag of de gevolgen van dit gedrag niet gelijk oké.
Het zit hem dwars dus hij baalt er ook van. Dat is beter dan dat het hem niet interesseert, maar nog steeds een vervelende actie en een waarschuwing voor de toekomst.
woensdag 22 oktober 2025 om 11:52
Ik ben het hiermee eens. Meteen de volgende dag komt het toevallig ter sprake en dan flapt hij het er onbewust uit? Dat vind ik wel heel veel toeval. Plus het gaat om iets dat daadwerkelijk invloed op jou en op je werk-relaties heeft (iets anders dan bv. dat je thuis graag in een dinosaurus-pyjama loopt). Ik zou hier wel boos over zijn.
Dit lijkt me trouwens een prima reden om bij hem uit te vragen wat hij dan nog meer heeft doorverteld, want je geeft aan dat je daar nu onzeker over bent. Dat kun je hem best rechtstreeks vragen.
woensdag 22 oktober 2025 om 12:14
Maar weet je zeker dat dit 'iedereen' is? Of denk je dat? En hij heeft toch ook eerlijk verteld wat hij heeft gezegd aan anderen?Olliebollie3 schreef: ↑22-10-2025 10:13Het ging om iets waar ik moeite mee heb in de omgang met mensen. Dit is echt een ding voor mij en vind ik erg spannend om te doen. Dus ik gaf aan dat ik dit wil gaan oefenen voor mezelf de komende tijd op mijn tijd en tempo, en zien hoe dat uitpakt. En ik gaf dus aan dat ik dit voor mezelf wilde houden want als iedereen er van op de hoogte is kan ik het niet meer “zuiver” oefenen. Dat snapte hij en zou het voor zichzelf houden. Dus stomverbaasd dat hij dat de volgende dag al aan iedereen gaat vertellen.
Daarnaast zijn er nog wat persoonlijke dingen uitgewisseld die ik ook graag tussen ons zou houden maar weet nu niet of dat ook allemaal op tafel ligt.
woensdag 22 oktober 2025 om 12:16
Eerlijk; ik zou echt vergeven en doorgaan. Vrienden mogen ook fouten maken. Anders hou je nooit vriendschappen over. Het is spijtig dat je nu niet 'zuiver kan oefenen' maar het is mijns inziens niet het einde van de wereld. Ik zou de vriendschap belangrijker vinden.Olliebollie3 schreef: ↑22-10-2025 11:38Ik kan hem niet vertrouwen als ik gewoon rationeel ernaar kijk. Maar ik heb stiekem ook een beetje een zwak voor hem en dat vertroebelt ook mijn blik op de situatie. Dan wil ik zijn opbiechting goed gaan praten, van zie je wel, hij is toch wel oké.
woensdag 22 oktober 2025 om 13:52
Nou ja, er zit wel meer tussen doorgaan en stoppen. Ze kan rustig vriendschappelijk contact houden, maar gewoon geen hele persoonlijke dingen delen tot je het idee hebt dat het wel weer kan.Pimpelmeesje87 schreef: ↑22-10-2025 12:16Eerlijk; ik zou echt vergeven en doorgaan. Vrienden mogen ook fouten maken. Anders hou je nooit vriendschappen over. Het is spijtig dat je nu niet 'zuiver kan oefenen' maar het is mijns inziens niet het einde van de wereld. Ik zou de vriendschap belangrijker vinden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 22 oktober 2025 om 14:10
Ik zou geen persoonlijke dingen meer met hem delen. Als jij zo expliciet hebt gezegd dat het niet gedeeld mocht worden en hij doet het toch, dan zegt dat genoeg over hoe betrouwbaar hij is in zulke situaties. Dat hij het eerlijk heeft opgebiecht is netjes, maar het verandert niet dat hij iets heeft doorverteld wat jij hem in vertrouwen hebt verteld. Blijkbaar vond hij het niet belangrijk genoeg om zijn mond erover te houden.
woensdag 22 oktober 2025 om 14:34
Als je mijn eerdere feedback had gelezen, had je gezien dat ik dat ook bedoelde.
woensdag 22 oktober 2025 om 15:37
Als hij het nou aan één persoon verteld had kan het nog per ongeluk zijn. Op meerdere momenten het aan weer andere personen vertellen is gewoon een dikke middelvinger naar jou: ik weet dat jij het stil wilde houden maar dat vind ik onzin/het kwam mij heel goed uit om dit door te lullen.
Ik denk dat je dat zwak voor hem maar snel de kop in moet drukken (als het klopt hè, dat hij het aan 'iedereen' heeft doorgeluld) en deze persoon geen persoonlijke dingen meer moet vertellen.
Ik denk dat je dat zwak voor hem maar snel de kop in moet drukken (als het klopt hè, dat hij het aan 'iedereen' heeft doorgeluld) en deze persoon geen persoonlijke dingen meer moet vertellen.
woensdag 22 oktober 2025 om 17:17
Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt denk ik, hij heeft het in de pauze verteld aan het groepje waar hij mee was. Dat is bijna iedereen van de naaste collega’s. Hij vertelde daar wat we het weekend hadden gedaan en toen praatte hij zijn mond voorbij over dat wat ik hem had gevraagd. En wellicht nog over de rest van het persoonlijke gesprek maar dat heb ik hem nog niet gevraagd.S-Groot schreef: ↑22-10-2025 15:37Als hij het nou aan één persoon verteld had kan het nog per ongeluk zijn. Op meerdere momenten het aan weer andere personen vertellen is gewoon een dikke middelvinger naar jou: ik weet dat jij het stil wilde houden maar dat vind ik onzin/het kwam mij heel goed uit om dit door te lullen.
Het is mede door jullie reacties al wat meer uit mijn systeem. Ik ga aanzien hoe dit verder gaat en voorlopig ga ik hem niks persoonlijks meer vertellen.
donderdag 23 oktober 2025 om 17:48
Olliebollie3 schreef: ↑22-10-2025 17:17Het is mede door jullie reacties al wat meer uit mijn systeem. Ik ga aanzien hoe dit verder gaat en voorlopig ga ik hem niks persoonlijks meer vertellen.
Fijn dat het al weer wat gezakt is. En verstandig om geen persoonlijke dingen meer met hem te delen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:11
Daar ben ik het wel mee eens. Als iemand blijkbaar na het vertellen beseft dat het te ver is gegaan, vraag ik me af of hij zich daar tijdens het vertellen niet al bewust van was.dianaf schreef: ↑22-10-2025 11:13Is het echt sympathiek of is hij gewoon zijn straatje aan het schoonvegen? Want best wat mensen vinden dat hij pluspunten verdient voor zijn opbiechting. Dat vind ik dus niet. Ik zie het niet anders als iets met goede intenties doen, maar die niet gewaardeerd worden of meer (verwachte) gevolgen heeft dan de aanstichter had bedacht. De intentie maakt het gedrag of de gevolgen van dit gedrag niet gelijk oké.
vrijdag 24 oktober 2025 om 19:19
Vind ik ook opmerkelijk. En al was het iets onbenulligs, dan nog snap ik niet waarom X info over persoon Y die persoon Y in vertrouwen aan X verteld heeft, door wil vertellen aan iemand anders. Waarom moet X het met iemand anders over persoon Y hebben?
Vind het ook voor hem spreken dat hij het opbiecht en zijn excuses aanbiedt.
Geen motto
vrijdag 24 oktober 2025 om 22:50
Ik kan geen vriend zijn met iemand als ik niet weet of ik iets kan vertellen zonder dat het meteen wordt doorgekletst.Pimpelmeesje87 schreef: ↑22-10-2025 12:16Eerlijk; ik zou echt vergeven en doorgaan. Vrienden mogen ook fouten maken. Anders hou je nooit vriendschappen over. Het is spijtig dat je nu niet 'zuiver kan oefenen' maar het is mijns inziens niet het einde van de wereld. Ik zou de vriendschap belangrijker vinden.
Meestal komen dit soort kletsers ook met sappige weetjes en roddels over anderen aan.
Als ik dat merk, dan weet ik al genoeg en vertel ik zelf geen persoonlijke dingen.
Voor mij is een vriend waartegen je zelfs niet eens moet zeggen wat wel en wat niet mag doorverteld worden.
Die heeft het beste met je voor en kan zelf ook wel inschatten wat eventueel schadelijk kan zijn.
Dus nee, dit soort kletskousen en flapuiten zijn voor mij geen vriend-materiaal.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in