Kort van te voren bruiloft plannen?

25-10-2025 08:53 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben helemaal blij want wij gaan trouwen!
Maar, als het aan mij ligt snel. Ik word alleen door mijn omgeving onzeker gemaakt. We willen over 4 a 5 maanden trouwen (niet in het hoogseizoen). Zijn nu druk bezig met de voorbereidingen en verwachten over een week een save the date te versturen. Heb ik nou zo’n onrealistisch idee van dit? Ik vind het ergens bizar dat mensen meer dan een jaar van te voren zouden moeten plannen. Lijkt mij vreselijk…

Ik wil op 1 locatie ceremonie, diner en feest. Verder heb ik weinig eisen qua decoratie of heel specifieke dingen qua eten. Dus mijn vraag;

Hoe lang hebben jullie van te voren een bruiloft gepland? En wanneer hebben jullie welke stap ongeveer uitgevoerd? Ik heb het over een soort gelijke bruiloft, dus geen maandag ochtend gemeentehuis.

Verder ben ik redelijk goed in plannen en projecten overzien, en in mijn ogen is het helemaal niet zo heel ingewikkeld allemaal. Maar, ik ben ook nog niet eerder getrouwd :-D

Hoe ver van te voren hebben jullie de bruiloft gepland?

Totaal aantal stemmen: 117

+ 1 jaar (17%)
10-12 maanden (12%)
8-10 maanden (12%)
6-8 maanden (12%)
< 6 maanden (47%)
Door omstandigheden zijn mijn man en ik binnen 6 weken getrouwd maar dan moet je geen grootste bruiloft verwachten. En hulp optrommelen. Hier heeft de familie het zaaltje en versiering geregeld, 1 nam salade mee, een ander een pot soep, broodjes en snacks erbij. S avonds een feest met bekende als dj en een vriend die amateur-fotograaf is.
Misschien voor een ander geen droombruiloft maar voor ons was het een grandioze dag om nooit te vergeten
Wij hebben het destijds in 6 weken gedaan. Het is maar net hoe groot je het wilt maken. Als je een hele speciale locatie wilt, met een heel specifieke band, dan zal je meer tijd nodig hebben. Als de locatie minder belangrijk is, en een Spotify playlist is voldoende, dan kan het ook in 2 weken. Hoogstens dat het dan te laat wordt aangekondigd voor sommige gasten.
Een bruiloft organiseren hoeft echt geen jaar te duren. Er zijn wel een paar dingen om rekening mee te houden:
  • Locatie: sommige populaire trouwlocaties zitten snel vol, soms inderdaad al een jaar van tevoren. Maar genoeg locaties die flexibeler zijn.
  • Trouwjurk: soms zit er een flinke levertijd op jurken, maar als je naar bijv. een outlet gaat, kun je de jurk direct meenemen.
  • Budget: volgens mij doen veel mensen lang over het plannen van hun bruiloft, zodat ze meer tijd hebben om te sparen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groots je het wilt vieren.
Natuurlijk kan dat!
Ik zou wel direct locatie, fotograaf en DJ regelen, want die kunnen snel vol zitten. En ga alvast je trouwjurk uitzoeken, want daar kunnen lange levertijden op zitten. Maar als je flexibel bent, is veel mogelijk.
Veel plezier TO!
En de vraag is ook nog of je een echte trouwjurk wil TO? Kan me voorstellen dat daar inderdaad levertijd op zit maar als je dat niet wil, gaat t een stuk sneller.
Bij een vriendin die twee jaar geleden trouwde was de levertijd van de jurk 6 maanden. Dus dan zou je een jurk van het rek moeten kopen. Of een bruidswinkel vinden die het sneller kan leveren, maar volgens mij is 6 maanden vrij standaard.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
natuurlijk kan dat prima, het is net wat je er zelf van verwacht, wat je wil.

Een vriendin wilde alles in de puntjes perfect hebben, ze zoveel details aan het regelen waar ik echt zelf nooit aan heb gedacht: witte-bellenblaas voor als de de kerk uit komen, bedankjes voor alle gasten, bloemen voor op de tafels uitzoeken, zij was echt meer dan een half jaar druk bezig met alles te regelen.

Als je dat allemaal niet nodig vindt, en je focust op de dingen die je echt wil dan is het prima te regelen in 4-5 maanden.

Belangrijkste naar mijn idee: trouwlocatie (inclusief keuzes als welk eten, dj, ...) trouwkleding (zit soms lange levertijd op), ringen, uitnodigingen.

Daarna: taart, bloemen, make up/haar, en alle andere details die je zelf belangrijk vindt.
Geloof dat wij ook een maandje of 4-5 van tevoren gepland hadden. Hangt er denk ik ik helemaal vanaf hoe gek je het wil doen en hoe specifiek je eisen zijn.
Wij hadden wel een specifieke datum en een specifiek gemeentehuis dat we wilden, maar verder geen specifieke eisen voor een bepaalde locatie, dus hadden best wel wat keuze. Gemeentehuis hebben we ook als allereerste vastgelegd.

Enige wat blijkbaar normaal is lang van tevoren te doen is een jurk. In meerdere winkels vonden ze het wel kort van tevoren. Het was denk ik 2-3 maanden voor de bruiloft dat ik ging shoppen. Een jaar was normaal zeiden ze en ze konden niet een hele nieuwe jurk bestellen. Dus ik heb er eentje uit de outlet gekocht, scheelde veel geld ook.

Verder had ik niet heel veel eisen en bloemen, taart, DJ was allemaal geen probleem. Qua vervoer gewoon een luxe auto gehuurd bij een autoverhuur bedrijf. Aankleding zat al bij de locatie en die hebben eigenlijk alles geregeld voor eten en het feest daarna.
Ik zou ook eigenlijk niet weten waarvoor je een jaar nodig hebt, of je moet je om zulke details druk maken of echt een hele specifieke locatie/ datum willen dat je het wel vroeg van tevoren moet vastleggen.
Naast levertijd op een jurk, houdt ook rekening met levertijd op ringen. Collega dacht we lopen juwelier binnen, kiezen ringen uit, graveren, snel klaar. Zij zijn zonder hun echte trouwringen getrouwd.
Oja, wij hebben geen traditionele trouwringen. Man wil geen ring dragen, dus ik heb bij de juwelier gewoon een hele mooie ring uitgezocht. Die kon ik de week erop mee krijgen.
Wij hebben in zo'n 9 maanden alles geregeld. Dat ging eigenlijk allemaal vrij vlot, had denk ik organisatorisch in 2 maanden alles rond. Enige wat langer duurde was de jurk, die heb ik naar eigen idee/smaak laten ontwerpen en maken.

Maar, wij wisten al wel hoe en waar we het wilden, hebben nergens over getwijfeld, dus dan kun je alles vrij snel vast laten leggen.
Zeemeermin84 schreef:
25-10-2025 09:24
Ik krijg juist altijd jeuk van een save-the-date voor over een jaar ofzo.
Doe relaxt, denk ik dan.
Nou, inderdaad. Alsof het voor elke gast ook het event van het jaar moet zijn. Ik vind dat een knap staaltje van jezelf belangrijk maken.
Beetje ontspannen hoor. We hebben de kaarten in september gestuurd en zijn in november getrouwd. Ging prima. In de zomervakantie besloten te trouwen, cateraar gebeld die alles heeft geregeld, babs geregeld en hoppetaa. Oh ja, nog een leuke outfit gescoord tussendoor, bij een gereformeerde bruidsmodezaak, want ik wilde geen wit, en dat hebben ze daar nogal veel.
Waarom zouden ringen in vredesnaam een half jaar moeten duren? Ja, als je iets helemaal zelf wilt ontwerpen en zo, dan snap ik het. Maar als ik nu een gewone ring ga kopen, hoef ik toch ook geen half jaar te wachten tot ze die klaar hebben?

Ik heb een vriendin die destijds binnen 6 weken getrouwd is. Je moet inderdaad wel flexibel zijn qua precieze datum of locatie, want dat kan vol zitten. Ook een dj/band zou ik wel snel gaan zoeken, want die zijn er ook minder dan je zou denken. Maar op zich moet 6 maanden prima kunnen.
Qua jurk ben ik destijds met vriendin mee geweest. Zij was ook nog hoogzwanger, dus leuke uitdaging. We zijn toen naar Assepoester in Arnhem geweest. Geen gedoe met afspraken, heel veel jurken gewoon op voorraad, en ze konden het zelfs nog vermaken ivm haar buik. Is wel jaren geleden, maar toen echt nette service, en ze bestaan zo te zien nog steeds.
Ik ben zelf getrouwd met 8 weken voorbereiding. De eerste week en de laatste week was het drukste. Eerste week:, bedenken hoe de dag er uit ziet, locatie regelen, en dan de kaarten de deur uit. We hoorden dat je die 6 weken van te voren de deur uit moest doen, dat is bij ons 5 geworden. Verder flexibel zijn, onze dagindeling werd toch wat anders waardoor we ineens een lunch voor familie moesten regelen. Die hebben we bij ons thuis gedaan. Beetje krap, maar soort buffet gemaakt van hapjes die je uit de hand kon eten. Was heel gezellig, we konden daardoor ook wat extra aanloop uitnodigen op de dag zelf. Verder diner en feest in een restaurant zonder live muziek, was helemaal prima. Laatste week was ook heel druk, ook omdat we de lunch zelf hadden gemaakt. Achteraf had ik dat liever anders gedaan, maar ja, niet gespaard voor een bruiloft dus budget was wat mager, en we wilden graag diner met alle familie en vrienden.

En ringen hadden wij eenvoudige traditionele ringen, hoefden alleen gegraveerd te worden.

Oja, ook geen traditionele trouwjurk, maar wel echt bruiderig (wit en iets in het haar)
Ik had alles zo geregeld.
Echter had de favoriete locatie pas na 8 maanden plaats. Dus ben ik toen getrouwd.
30 jaar geleden werd je ook al zo opgenaaid. Ik las in iedere Bruid & Bruidegom to-do-lijstjes, wat je een jaar van te voren moest regelen, wat 9 maanden van te voren, wat 6 maanden van te voren, enz...

Toen ik de dominee dus een jaar van te voren belde (want je moest bij het stadhuis en de dominee beginnen), begon hij heel hard te lachen aan de telefoon: :O Ik was er wel heel vroeg bij, bedoelde ik vólgend jaar?!
Zijn agenda liep niet zover maar hij zou die dag vast nog niks hebben.

Ik vond de planning dus niet zoveel werk, zeker als je het uitsmeert over een jaar :D

Het helpt al als je niet 'je droombruiloft' gaat organiseren maar gewoon je bruiloft, en het helpt ook als je een beetje flexibel bent en kunt relativeren: kan deze locatie niet, dan doe je die andere die ook leuk is.
In het kader van de wereldproblematiek zijn deze teleurstellingen klein bier.

Van harte gefeliciteerd en veel plezier met de voorbereidingen!
Wij hadden de datum al geprikt en de eerste afspraken gemaakt. Maar toen was het corona en hebben we alles on hold gezet. En uiteindelijk door corona de boel ook omgegooid. Ik was ook nog zwanger tussendoor dus ik heb volgens mij 8 weken van te voren een jurk uitgezocht. En de rest hebben we een week of 6 van te voren geregeld (wisten heel lang niet hoe of wat precies met alle regels en versoepelingen).

We hebben een prachtige dag gehad en ik zou het zo weer doen.
Het kan zeker wel! In mijn familie besloot een stel in het voorjaar dat ze in de zomer wilden trouwen, en zo geschiedde! Het was een prachtig en ongecompliceerd feest, mede omdat het bruidspaar dus zo relaxed in het leven staat dat een bruiloft regelen ongeveer 3 a 4 maanden voor hen normaal is. Zij kozen ook niet voor een weekenddag, maar voor een weekdag die voor hen handig was.

De locatie was die die beschikbaar was, met wat daar aan hapjes, drankjes en taartjes beschikbaar was. De chauffeur was iemand uit de vriendenkring met een mooie auto, muziek was in handen van muzikale vrienden en familie, jurk kwam van Marktplaats en bloemen van de weekmarkt van die dag.

Deze bruiloft was daarmee denk ik ook een stuk goedkoper dan andere bruiloften waar ik wel geweest ben, maar vooral een voorbeeld van dat relatief kort van tevoren organiseren en uitgaan van wat kan (ipv wat moet van jezelf, of van je allergrootste droomwens oid) je een hele mooie en feestelijke dag kunnen bezorgen!
Dat kan zeker wel hoor, als je het allemaal niet te ingewikkeld maakt of in ieder geval flexibel bent. Voor jurken lees je inderdaad vaak wel een lange levertijd, ik heb een jurk gekocht die als pasmodel was gebruikt. Dat scheelde veel tijd.
En gefeliciteerd, hartstikke leuk om een bruiloft te regelen!
Ik denk als je lokatie kunt regelen en gemeentehuis is verder alles wel te regelen en ligt het aan je eisen. De droomjurk of gewoon leuke jurk die gelijk past en niet vermaakt hoeft te worden? Een goede fotograaf DJ of band of kan iemand dat voor je doen of mag het iemand zijn die kan? Zolang je de basis dingen die je belangrijk vind kunt regelen en plant wat mogelijk is zonder belangrijke voorwaarde lijkt het me toch tedoen.
Houdt rekening mer levertijd van de kleding (jurk/pak)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik denk prima haalbaar als je geen onrealistische verwachtingen hebben.
Drie dingen om relatief snel nu te regelen:
Locatie, jurk en fotograaf. Wij hebben sommige dingen pas 6 weken van te voren geregeld, maar was buitenland en daar doen ze alles relaxed. Locatie en fotograaf hadden wij ongeveer 5-6 maanden van te voren. Jurk iets eerder, maar daar had ik ook best duidelijke wensen in waar ik niet graag op wilde inleveren.
Oh en gefeliciteerd natuurlijk!
Gefeliciteerd!

Ik ken collega's die een jurk hadden die een jaar leveringstijd hadden.

Dan zit je nog met een aantal feestzalen die 1.5 jaar voordien volgeboekt zijn.

Zelfde met fotografen, kappers, make-up, ... In de regio boek je die best minimum 6 maanden, maar bij voorkeur 15 maanden vooraf.

Hier 1.5 jaar tijd genomen omdat ik me niet wou doodhaasten.
En wel persé op een zaterdag* in de zomer wou trouwen.

Ik ben ten huwelijk gevraagd in november 2012, dus dan kwam zomer 2013 toch écht te vroeg om alles rond te krijgen. En werd het zomer 2014.
Het heeft ervoor gezorgd dat we ten minste tijd hadden om na te denken wat we écht wilden qua feest. (Het feest is aardig gekrompen in gasten.)

De grootste moeilijkheid bij ons bleek uiteindelijk de combinatie stadhuis en feestzaal.
Het stadhuis kan je 1 jaar van tevoren voorlopig boeken. 6 maanden van tevoren boek je definitief.
Alles stond klaar om zaterdag X te boeken. Feestzaal, fotograaf, ...
Bleek dat iedereen tegelijk naar 't stadhuis was gerend die week en mijn zaterdag was dus vol. Begin maar de volgende zaterdag dat het stadhuis kan én de zaal nog kan te zoeken ...

Maar als jij alles tegelijk gematcht krijgt en 0 eisen hebt ... ga je gang en ik hoop dat het lukt.

Met onze ringen hebben we overigens geluk gehad. Het had weinig gescheeld of we waren ringloos getrouwd.
Die ben ik als bij mirakel vrijdag nog mogen gaan afhalen omdat de winkel er zo aan getrokken heeft om ze nog op tijd binnen te krijgen.
Eigen fout ook een stuk ... door overlijden schoonvader is dat hoofdstuk te lang blijven liggen en waren we laat met bestellen. En die dingen duurden toch echt 6 weken.

*Mijn halve familie is zelfstandig met eigen zaak. Zelfs mijn eigen ouders gingen niet op mijn trouw zijn als ik die op donderdag of vrijdag zou organiseren.
wissewis wijzigde dit bericht op 25-10-2025 17:00
14.31% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wij hebben het in 3 maanden geregeld. Begin januari gevraagd, half april getrouwd. Het betekende wel dat de weekenden goed vol zaten met bruiloft dingen regelen. En, wij kunnen goed en snel knopen doorhakken.
Even uit mijn hoofd, wat al wel weer jaren geleden:
- wij wilden wel een bepaalde datum, dus snel familie/ vrienden ingelicht die vrij te houden
- daarna locatie gezocht: de ceremonie was op een andere plek dan de borrel en het diner (geen feest, ik was zwanger en met mij nog 9 anderen). Gewoon maar gaan kijken wat er in de buurt was en gaan mailen.
- fotograaf kostte iets meer moeite, waren al veel volgeboekt. Het fijne was wel dat we bij iedere afwijzing weer een tip kregen voor een andere fotograaf dus zo zijn we via via alsnog geslaagd
- jurk is door mijn tante gemaakt, maar ook daar wel al snel mee op pad gegaan om te kijken wat ik wilde qua model en stoffen
- pak is mijn man gewoon ergens bij een grote herenmodezaak gaan uitzoeken
- voor de vrijgezellenfeesten hebben we onze vriendengroepen gevraagd of dat op dezelfde dag kon, omdat we dus de weekenden ook wel nodig hadden om dingen te regelen
- ringen bij een lokale goudsmid uitgezocht, die levertijd viel ook mee
- trouwauto hadden we niet (geven we beiden niks om), gewoon eigen auto gewassen en er wat versiering op gedaan
- geen grote taart (ik hou niet van die stapeltaarten met fondant of marsepein), maar in plaats daarvan alle zoete dingen van een high tea, van de lokale patisserie

Geen band of DJ dus. We waren met zo'n 45 daggasten voor ceremonie, daarna proosten/taartjes/ borrel en een Italiaans diner met shared dining (dat was toen nog vrij vernieuwend haha). Topdag gehad en nog altijd blij dat we niet een jaar voorbereiding hadden. Nu moesten we namelijk ook snel beslissen: vinden we dit leuk? Ja? Doen! ipv nog 250 andere opties bedenken en zoeken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven