Gezondheid alle pijlers

Bloedarmoede 17 jarige

01-11-2025 16:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ivm herkenbaarheid
chumlee wijzigde dit bericht op 01-11-2025 23:33
94.61% gewijzigd
Met zulke waarden tabletten?
Waarom is er niet voor een infuus gekozen?
Is er ook gekeken naar de oorzaak? Het zijn wel heel lage waarden!
Ivm herkenbaarheid
93.02% gewijzigd
[Ivm herkenbaarheid
89.57% gewijzigd
Maar last van vermoeidheid zei je..
Maar is ze niet gewoon heel erg zwak en lamlendig nu?
Sterkte voor haar!
Hoop dat ze snel de waarden opgekrikt krijgen
Jeetje, dat is wel heel laag... Met tabletten alleen gaat dat lang duren.
Ik geloof ook dat ik de huisarts zou vragen nog eens met de internist te sparren of ijzer per infuus een goede optie is. Kan ook nadelen hebben (allergische reactie komt wel eens voor), maar dan heb je het ijzer wel snel aangevuld.
Is ook bekeken waar ze het aan verliest? Zware menstruaties bijvoorbeeld? Hopelijk is ook het verdere verlies te beperken!
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Heel bijzonder dat ze bij zulke lage waarden met tabletten naar huis wordt gestuurd. Volgens de richtlijnen komt ze zelfs in aanmerking voor een bloedtransfusie.

Ik zou toch vragen om een verwijzing naar de internist voor op z’n minst een ijzer infuus. Zulke lage waarden opkrikken gaat erg lang duren met alleen ijzertabletten en de bijwerkingen van tabletten zijn erg vervelend. Om nog maar niet te spreken hoe slecht ze zich moet voelen en hoe hard haar lijf nu moet werken bij de kleinste inspanning.
Bij mij was na 6 weken trouw slikken mijn hb bijvoorbeeld met maar 0,3 gestegen (ik startte met een hb van 4,9), de moed zonk toen wel in mn schoenen, ik voelde me zo lamlendig en dat trok ik gewoon niet langer, gelukkig kreeg ik later een infuus.
Ook zou ik verder kijken naar een oorzaak, alleen vegetarisch eten lijkt me zulke lage waarden niet verklaren. Mogelijk speelt ook haar menstruatie een rol en als dat zo is dan is het dweilen met de kraan open (zeker met alleen tabletten, daar kun je niet tegenaan slikken/eten). Ik heb zelf een mirena spiraal genomen en ben nu helemaal niet meer ongesteld.

Over wat normaalwaarden zijn voor Ferritine is trouwens nog best wat discussie, in dit topic staat een link naar een podcast over ijzergebrek, mogelijk heb je er iets aan gezondheid/veel-vrouwen-ijzergebrek/lis ... #p36011512
Beterschap aan je dochter!
Ik ben ook heel verbaasd. Dat zijn zulke lage waarden, daar moet toch veel meer gebeuren dan pillen? Ook zou er onderzocht moeten worden mijns inziens waarom het ijzergehalte zo laag is. Zo laag dat kan toch niet alleen komen door hevige menstruaties? Ik zou echt terug naar de huisarts gaan.
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden ... binopathie
Nou wat naar voor je dochter.
Maar ze heeft echt wel een laag hb.
Ik begrijp wel dat ze zich erg moe, slapjes enz voelt.

Misschien goed om wel tegen je dochter te zeggen dat hoe ze zich voelt komt door die lage hb.
Misschien ook goed om B12 te bepalen. Check anders een de site van ‘stichting B12 tekort’ voor meer info.
Chumlee schreef:
01-11-2025 17:09
Internist heeft naar alle bloedwaarden gekeken en had gezegd dat verder onderzoek op dit moment niet nodig is. Ze is vegetariër en dokter gaf aan dat meer jonge vrouwen dit hebben.
Ik reageer op 'meer jonge vrouwen hebben dat'. Dat zei mijn huisarts (zelf een vrouw) destijds ook tegen mij. Ik heb toen toch doorgezet om verwijzing naar internist te krijgen (had volgens huisarts geen zin), groot b12 tekort bleek toen. Dat andere mensen dat ook hebben, wil niet zeggen dat er niks aan de klachten gedaan kan worden.
3.7 serieus??
Staat ze nog rechtop?
Wat vervelend voor je dochter!
Ik had door b12 tekort heftige menstruaties en ook laag ijzer en ferritine maar lang niet zo laag als je dochter. Ik kreeg bij een ferritine waarde van 35 al een ijzerinfuus en daar knapte ik enorm van op!
Ik zou toch vragen om een infuus en of de oorzaak onderzocht kan worden want deze waardes zijn echt laag, zo duurt het heel lang voor je dochter zich wat beter voelt. Sterkte voor je dochter!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven