Kort van te voren bruiloft plannen?

25-10-2025 08:53 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben helemaal blij want wij gaan trouwen!
Maar, als het aan mij ligt snel. Ik word alleen door mijn omgeving onzeker gemaakt. We willen over 4 a 5 maanden trouwen (niet in het hoogseizoen). Zijn nu druk bezig met de voorbereidingen en verwachten over een week een save the date te versturen. Heb ik nou zo’n onrealistisch idee van dit? Ik vind het ergens bizar dat mensen meer dan een jaar van te voren zouden moeten plannen. Lijkt mij vreselijk…

Ik wil op 1 locatie ceremonie, diner en feest. Verder heb ik weinig eisen qua decoratie of heel specifieke dingen qua eten. Dus mijn vraag;

Hoe lang hebben jullie van te voren een bruiloft gepland? En wanneer hebben jullie welke stap ongeveer uitgevoerd? Ik heb het over een soort gelijke bruiloft, dus geen maandag ochtend gemeentehuis.

Verder ben ik redelijk goed in plannen en projecten overzien, en in mijn ogen is het helemaal niet zo heel ingewikkeld allemaal. Maar, ik ben ook nog niet eerder getrouwd :-D

Hoe ver van te voren hebben jullie de bruiloft gepland?

Totaal aantal stemmen: 117

+ 1 jaar (17%)
10-12 maanden (12%)
8-10 maanden (12%)
6-8 maanden (12%)
< 6 maanden (47%)
Moet prima kunnen als je een locatie en datum hebt. Wij hadden de plannen al langer, maar het echte regelen echt in een paar maanden gedaan, in feite het meeste binnen 3 maanden. Inclusief laten maken van ringen bijvoorbeeld.

Wel goed om even te bedenken wat het meeste haast heeft. Ik had bijvoorbeeld een jurk van Vinted die alleen even naar de stomerij moest, maar bij de standaard bruidsmodezaken geb je wel wat (ver)maak en levertijd. Mijn man heeft juist een pak laten maken en dat kostte dus wat meer tijd.
Jahoor, moet prima te doen zijn. Inderdaad eerst locatie vinden en regel dan meteen de gemeentelijke dingen, het verschilt erg per gemeente hoeveel plek ze hebben.
De jurk kan ook bij een winkel met voorraad, bijvoorbeeld Assepoester en wed2b in Arnhem (Assepoester is een hele leuke winkel met een hele stomme naam haha!)
Alles is wel zo ongeveer gezegd. Wij hebben twee maanden tussen plan en huwelijk gehad (met zelfs een kerkelijke inzegening) en dat ging prima, maar je moet wel tevreden zijn met wat kan.
We hebben trouwringen gekozen die de juwelier op voorraad had, alle feestelijkheden op een locatie, trouwjurk was een feestjurk, dus gewoon van het rek gekocht.
Si abra la puerta hay lobos.
Drie maanden van te voren en als ik naar mijn omgeving kijk is het ongeveer tussen de 2 en de 5 maanden van te voren dat je de trouwkaart krijgt. Bij 1 persoon een save the date en dat was 8 maanden van te voren. Bij de rest gewoon alleen een uitnodiging. En bij 1 stel een uitgesteld feest 1.5 jaar later omdat ze in de coronatijd trouwden.

Ik zou me er niet te druk over maken.
Dala schreef:
25-10-2025 17:34
Drie maanden van te voren en als ik naar mijn omgeving kijk is het ongeveer tussen de 2 en de 5 maanden van te voren dat je de trouwkaart krijgt. Bij 1 persoon een save the date en dat was 8 maanden van te voren. Bij de rest gewoon alleen een uitnodiging. En bij 1 stel een uitgesteld feest 1.5 jaar later omdat ze in de coronatijd trouwden.

Ik zou me er niet te druk over maken.
Hier gingen de save the dates - 5 of 6 maanden vooraf - via mail :-).
Geen zin in 2 keer drukwerk betalen en 2 keer postzegels kleven.

De échte inner circle (ouders, getuigen) had de datum al vlak na stadhuis en feestzaal vast lag.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wij besloten in juli dat we in oktober gingen trouwen. Niks save de date, gewoon 6 weken van te voren kaarten gestuurd. Iedereen kon gewoon. Is wel a.s. vrijdag 28 jaar geleden, misschien was dat toen heel gewoon.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik heb een familielid dat het huwelijk bijna twee jaar van te voren gepland heeft en ik vond het niet echt een meerwaarde voor mij als gast, maar ik ben ook een chagrijnige troela.
Si abra la puerta hay lobos.
Hier maanden na aanzoek getrouwd. Wel wat jaren geleden, dus weet niet of dat uitmaakt in de situatie. Midden in het hoogseizoen (met kerst gevraagd, half juni getrouwd). T was even werken, maar echt geen probleem.
We hadden geen bijzondere locatie voor ogen waar we persé heen wilden, maar liepen tegen iets leuks aan.
Ik zou eerst locatie en ambtenaar regelen voor je de save the date stuurt. De rest komt allemaal wel.
Fijne dag alvast! En veel plezier met de voorbereidingen.
-matilda- wijzigde dit bericht op 25-10-2025 18:14
4.32% gewijzigd
Dubbel
Rabarbara schreef:
25-10-2025 17:57
Ik heb een familielid dat het huwelijk bijna twee jaar van te voren gepland heeft en ik vond het niet echt een meerwaarde voor mij als gast, maar ik ben ook een chagrijnige troela.
Hele specifieke gewilde locatie misschien?
En alleen qua planning zo ruim van te voren of ook de uitnodigingen voor de gasten? Ik zou het misschien glad vergeten als je zo ver van te voren al een kaartje krijgt.
Ohja wat betreft de jurk, ik was naar de grootste bruidsmodezaak in de omgeving gegaan en heb aangegeven wanneer ik hem nodig had en ze hadden nog een stuk of 10 jurken in mijn maat (plus-size ook nog eens) die ze dan konden aanbieden.

Man heeft een maatpak uitgezocht bij een kostuumwinkel. Zelf ook de stoffen mogen uitkiezen. Ook daar was de levertijd geen probleem.

Ringen was bij ons ook op het nippertje, realiseer ik me nu ik het bij een ander zag.
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen. Heb jij een standaard locatie, een jurk van het rek en niet veel bijzonders qua muziek dan kan dat prima. Maar de mooie trouwlocaties zitten een jaar vooraf wel vol (tenzij je op een doordeweekse dag in februari wilt boeken). En trouwjurken hebben ook best een behoorlijke levertijd. Een kennis is zeer veelgevraagd als DJ. Maar die doet bijna geen bruiloften meer omdat de echte goede dj's en muzikanten kunnen kiezen en ook worden gevraagd in clubs en op feesten. En die mensen hebben de agenda echt vol zitten
evelien2010 schreef:
25-10-2025 20:47
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen. Heb jij een standaard locatie, een jurk van het rek en niet veel bijzonders qua muziek dan kan dat prima. Maar de mooie trouwlocaties zitten een jaar vooraf wel vol (tenzij je op een doordeweekse dag in februari wilt boeken). En trouwjurken hebben ook best een behoorlijke levertijd. Een kennis is zeer veelgevraagd als DJ. Maar die doet bijna geen bruiloften meer omdat de echte goede dj's en muzikanten kunnen kiezen en ook worden gevraagd in clubs en op feesten. En die mensen hebben de agenda echt vol zitten
Het lijkt mij helemaal niet leuk(er) als je dat allemaal zó ver van te voren moet regelen of dat het zo specifiek aankomt op díe jurk en per se daar en die DJ etc.
Hier alleen de datum wel een jaar eerder vastgelegd bij locatie en gemeente.
Dus de datum ook ongeveer toen doorgegeven aan de gasten. De rest van de voorbereidingen waren 2 maanden van tevoren. Ook buiten het hoogseizoen getrouwd. Het was wel een kleine bruiloft zonder feest.
Wij hadden een jaar gepland om te plannen. En toen bleek ik zwanger dus hebben we bruiloft naar voren geplaatst en in 6 maanden alsnog alles geregeld.
You can only succeed when there is room to fail.
Allereerst: gefeliciteerd met je verloving! Of het lukt ligt helemaal aan je wensen denk ik. Als je een locatie kan vinden voor binnen 4/5 maanden ben je al heel ver, locatie was bij ons de grootste bottleneck gezien de hele planning natuurlijk van de datum afhangt.

Wij hebben het in 6-7 maanden gedaan en dat voelde voor ons wel krap, vooral omdat het type locaties die we zochten blijkbaar populair waren. Jurk had ik van het rek maar waren ook wachttijden voor het verstellen, waardoor ik niet veel later had moeten zijn.

Houd er ook rekening mee dat je misschien meer tijd met zoeken kwijt bent omdat populaire fotografen/visagisten/DJ's etc al vol zijn geboekt.

Wij hebben alles op één locatie gedaan en daar ook extra diensten afgenomen, zoals decoratie, geluid, rookmachine voor het feest. Dat scheelde ons weer afstemmen en de locatie en deze derde partijen waren goed op elkaar ingespeeld.

Ik weet niet exact welke volgorde wij hebben aangehouden met plannen, eigenlijk moet je nu snel zijn met alle grote dingen (locatie, trouwambtenaar, jurk, fotograaf, ringen, visagie/haar, evt DJ).

Dingen die ik bijv. pas in de laatste 4 weken heb gedaan is: taart bestellen (via kennis), afspraak nagels doen, beauty behandeling, boeket bestellen, binnenlocatie zoeken voor fotoshoot (in het geval van regen), muziek uitkiezen voor binnenkomst + feest en openingsdans bedenken.

Ik denk dat 4-5 maanden zeker kan als je de lat niet te hoog legt, snel beslissingen maakt en snel schakelt. Geniet van het proces samen!
Dala schreef:
25-10-2025 20:51
Het lijkt mij helemaal niet leuk(er) als je dat allemaal zó ver van te voren moet regelen of dat het zo specifiek aankomt op díe jurk en per se daar en die DJ etc.
Nee precies. Het ging mij om het huwelijk, niet om de bruiloft. En we hebben een ontzettend leuke, fijne bruiloft gehad.

Ik hoorde laatst ook iemand die 2400 euro voor de fotograaf ging betalen en dan denk ik echt, meine gute, waar zijn jullie mee bezig.
En het is echt niet dat we het geld niet hebben, maar ik vind het ontzettend veel geld. Onze foto’s bekijken we nooit haha!
Lostit schreef:
25-10-2025 21:31
Nee precies. Het ging mij om het huwelijk, niet om de bruiloft. En we hebben een ontzettend leuke, fijne bruiloft gehad.

Ik hoorde laatst ook iemand die 2400 euro voor de fotograaf ging betalen en dan denk ik echt, meine gute, waar zijn jullie mee bezig.
En het is echt niet dat we het geld niet hebben, maar ik vind het ontzettend veel geld. Onze foto’s bekijken we nooit haha!
Wat een geld. Dat was ik in totaal niet eens kwijt.
Wauw bedankt allemaal voor jullie reacties!! Ik ga ze morgen even rustig doorlezen, maar ik zag dat vele een bruiloft <6 maanden van te voren hebben geregeld. Toch een last van m’n schouders haha
Ik ben in juni ten huwelijk gevraagd en in oktober zijn we getrouwd. We hadden in augustus willen trouwen op een bepaalde datum maar dat was te kort voor de gemeente: het moest drie maanden van te voren aangevraagd worden. Dus toen werd het oktober, ook leuk. Ruim een jaar wachten wilde ik echt niet!

Je moet misschien wel wat eisen/wensen loslaten. Niet al onze vrienden konden erbij zijn omdat sommigen een dure vakantie geboekt hadden. Onze eerste keus locatie kon niet op de gekozen datum, de tweede wel. En ik had een jurk uit het rek inderdaad. Maar het was een geweldige dag, zeker geen spijt van.
The owls are not what they seem
nausicaa schreef:
25-10-2025 12:34
Qua jurk ben ik destijds met vriendin mee geweest. Zij was ook nog hoogzwanger, dus leuke uitdaging. We zijn toen naar Assepoester in Arnhem geweest. Geen gedoe met afspraken, heel veel jurken gewoon op voorraad, en ze konden het zelfs nog vermaken ivm haar buik. Is wel jaren geleden, maar toen echt nette service, en ze bestaan zo te zien nog steeds.
Klopt! Die bestaan nog steeds. Mijn jurk komt er ook vandaan.

Wij hadden om privé redenen ook enigszins haast met trouwen. Denk dat er tussen daadwerkelijke beslissing te gaan trouwen en de uiteindelijke trouwdatum zo'n drie maanden zat. Locatiemogelijkheden gecheckt, datum afgestemd met de paar mensen die we er echt bij wilden hebben. Mail gestuurd naar de overige genodigden met de uitnodiging. ;-)
Ringen deden we niet aan, bruidsboeket ook niet, taart ook niet. En alleen drankje/ceremonie/diner en geen feest dus we hoefden geen band etc.
Man een pak gekocht, ik een jurk bij Assepoester (kon ik gelijk meenemen, heb hem bij de kleermaker nog klein beetje laten aanpassen).
Bevriend fotograaf maakte foto's.

Klaar.

Verder geen commentaar op gehad ook eigenlijk. Mensen waren vooral verbaasd dát we gingen trouwen (hadden ze niet van ons verwacht), maar de manier waarop vond iedereen vooral wel bij ons passen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven