Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijk voor schade door kat?

23-10-2025 12:06 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteravond waren er bij mij een paar dames langs ivm een vrijwilligersdingetje later dit jaar door ons georganiseerd. Ik heb 5 katten. Eentje is echt gruwelijk mooi en een heel uniek en speciaal ras. Hij is echt mijn allergrootste kattenliefde ooit. En ik ben zijn allergrootste mensenliefde. Mijn vriend duldt hij, maar hij is jaloers op mijn vriend en laat dat ook merken. Kortom hij trekt enorm naar mij toe. Gisteren dus wilde een van die dames hem oppakken. (hij weegt overigens een kilo of 13 en nee het is geen Main Coon). Ik zei dus meteen dat hij dat niet fijn vond en dat ze dat beter niet kon doen. Hij accepteert dat van mij met liefde maar niet van anderen. Aaien vind hij prima, en als hij aandacht van iemand wil dan komt hij zelf naar die persoon toe. Enfin, de dame zei dus; ik heb altijd katten gehad en alle katten vinden mij leuk. Letterlijk. En dus negeerde ze mijn 'advies' en pakte hem op. Gevolg... zoals voorspeld vond hij het helemaal niet fijn, gromde, ging blazen en haalde haar meteen (logisch ook want hij lag echt in heel diepe slaap, geef hem eens ongelijk).

Nu heeft ze dus een haal in haar blouse die heel duur was. Ik ben prima verzekerd en kan het ook gewoon cash aftikken wat ik dus gedaan heb om shit te voorkomen in de samenwerking. Maar toch knaagt het bij mij. Ik had haar gewaarschuwd. Anderzijds heb ik ook misschien wel genoegdoening aan het feit dat ze nu dus weet dat NIET alle katten haar altijd leuk vinden. Edoch, het blijft knagen. Immers als je vraagt of je een hond mag aaien, en de eigenaar zegt 'nee, hij kan agressief zijn' en je doet het toch, roep je het toch ook over jezelf af?

Is dit dan niet gewoon een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'?
rosanna08 schreef:
25-10-2025 18:19
ja maar ze is niet aaaaardiiiiiig.
Geloof me, dat zou ik ook niet zijn als iemand z’n kat ergens bij mij in huis pist. Al was het een badmat van een tientje geweest ;)
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wees blij dat ze je alleen een Tikkie stuurde en je kat geen rotschop heeft verkocht.
Socie schreef:
24-10-2025 13:06
Zelf je voordeur een half uur open laten staan en dan zeurend bij iemand voor de deur gaan staan om een badmat. Zo zou ik zelf niet in elkaar willen zitten in elk geval.
Zou je ook zo hebben gedacht als jouw kat op haar tuinkussens, bankstel of bed had geplast?
Ik zit nu te forummen met mijn slapende kat op schoot en ik wil eigenlijk een kopje thee maar dan moet ik opstaan en dat vind ik al zielig want ze ligt zo lekker. Dus ik blijf nog maar even zitten zonder drinken. Dat je zomaar een slapende kat optilt, dan mis je toch iets van inzicht & empathie.

Maar 1 ervaring met een vreemde binnenlopende kat gehad, die was zoo lief, die ging gewoon lekker op bed liggen slapen :heart:
WitteStip schreef:
25-10-2025 20:08
Zou je ook zo hebben gedacht als jouw kat op haar tuinkussens, bankstel of bed had geplast?
Onze tuinkussens zijn al meerdere keren ondergepist door katten. Ik weet helaas niet welke, maar anders zou ik zeker bij de eigenaren aan de deur staan. Het is zo goor!! En als de eigenaren zo ‘chill’ als Socio zou reageren dan zou ik echt laaiend zijn.

Afgelopen zomer werden de tuinkussens al onder gesproeid toen ik even kort naar binnen ging om een glas water te halen 🤢. Ik was binnen een minuut terug buiten. Ook ons buitenkleed, luchtbed voor in het zwembad, etc. Alles wordt volledig ondergepiest. Gelukkig hebben we een hond waardoor ik wel gewoon de deuren open kan laten staan zonder dat ik bang hoef te zijn dat er een kat naar binnen glipt. (En ja Socio, de voordeur staat hier in de zomer bijna altijd open, uren. Heerlijk!)

Overigens niets mis met katten, ik houd van alle dieren en heb er zelf een aantal jaar geleden ook 1 gehad. Maar wel met de eigenaren die niet voorkomen dat anderen overlast ervaren… (TO valt hier niet onder)
framboise-t schreef:
25-10-2025 20:33
Ik zit nu te forummen met mijn slapende kat op schoot en ik wil eigenlijk een kopje thee maar dan moet ik opstaan en dat vind ik al zielig want ze ligt zo lekker. Dus ik blijf nog maar even zitten zonder drinken. Dat je zomaar een slapende kat optilt, dan mis je toch iets van inzicht & empathie.

Maar 1 ervaring met een vreemde binnenlopende kat gehad, die was zoo lief, die ging gewoon lekker op bed liggen slapen :heart:
Ik ben in mijn studententijd wel eens ‘s ochtends wakker geworden met een kat op mijn bed. Ik had geen kat! Maar wel ‘s nachts het raam open. Ik was verbaasd maar het was wel gezellig.
Wombat schreef:
25-10-2025 21:47
Ik ben in mijn studententijd wel eens ‘s ochtends wakker geworden met een kat op mijn bed. Ik had geen kat! Maar wel ‘s nachts het raam open. Ik was verbaasd maar het was wel gezellig.
Ik schrok op mijn studentenkamer tijdens een winternacht een keer wakker van een door het raam binnengeslopen kat die op mijn bed sprong, ik zat nog net niet tegen het plafond. Ondanks mijn dierenliefde heb ik het beestje boos de uitgang gewezen, en net voor-ie door het open raam weer verdween keek-ie me over zijn schouder nog een keer zo aan van "vind je me soms niet lief?".
Mijn kat had laatst ook een nachtje gelogeerd bij een buurvrouw. Ik was overal aan het zoeken geweest. Zag ik haar daar opeens voor het slaapkamerraam zitten de volgende dag. Buurvrouw had het niet eens gemerkt. Gelukkig had ze geen plasje gedaan in huis, of de buurvrouw heeft niets gezegd (ik lees dat sommige mensen niet moeilijk doen over een badmat).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven