Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 595 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
Als je de peiling van vandaag bekijkt hoeven er nog maar een paar zetels te verschuiven en GLPvdA, CDA en D66 kunnen het met z'n 3en af, of evt met CU of Volt als vierde partij. Ik krijg steeds meer hoop op een mooi middenkabinet zonder VVD.

https://cdn.nos.nl/image/2025/10/25/128 ... x2160a.jpg
GriebusDus schreef:
20-10-2025 16:14
Absoluut, alleen is Xtension Rebellion geen politieke partij maar een maatschappelijke beweging. De Raad van State brengt dan ook geen advies uit over het beleid van XR.

Het lijkt me voor de discussie goed om deze dingen te blijven scheiden.
Maar we kunnen wel veilig stellen de Xtension Rebellion grotendeels PvDA/GL stemt.
Susiequeke schreef:
26-10-2025 12:58
Maar we kunnen wel veilig stellen de Xtension Rebellion grotendeels PvDA/GL stemt.
Oh ja? Hoe weet jij dat zo zeker? Daarbij, hoeveel mensen horen bij extinction Rebellion en zijn dat allemaal boeven?
Si abra la puerta hay lobos.
Ik ben deel geweest van XR en dat is bullshit.

Natuurlijk zitten er ook mensen tussen die Pvda/GL stemmen, maar 'veilig stellen dat grotendeels' kan echt niet. Ik heb niet gepeild, maar PvdD zou nog weleens groter kunnen zijn.

Typisch kwaadaardig geframe van een buitenstaander die maar wat lult.
Ik stem of op de partij voor de dieren, of op GL/PvdA.

Als ik op de laatste partij stem, is dat strategisch inderdaad, zodat de PVV niet de grootste wordt.
Susiequeke schreef:
Wat wil je daar mee zeggen?
Susiequeke schreef:
Zelfs al zou dat waar zijn (wat ik sterk betwijfel), dan vraag ik me nog af wat je met deze bewering nou eigenlijk wilt zeggen.
Prei schreef:
26-10-2025 15:09
Ik ben deel geweest van XR en dat is bullshit.

Natuurlijk zitten er ook mensen tussen die Pvda/GL stemmen, maar 'veilig stellen dat grotendeels' kan echt niet. Ik heb niet gepeild, maar PvdD zou nog weleens groter kunnen zijn.

Typisch kwaadaardig geframe van een buitenstaander die maar wat lult.
Ik ken er ook een paar en die stemmen idd eerder PvdD of SP.
Nadinexxx schreef:
25-10-2025 17:20
Nou precies, ik begrijp echt werkelijk niet dat er nog mensen vvd stemmen. Ik geloof dat ik zelfs liever Wilders al premier zie dan yesilgoz.

Ik begin weer te twijfelen of ik niet ga stemmen wat ik vind. D66 ipv PvdA GroenLinks. Niet zo'n Timmermans fan.
Dat vind ik wel echt cru. Wilders leidt een soort eenmanszaak die de rechtsstaat omver wil werpen, Yesilguz is de leider van een partij met leden die de grondwet respecteert.
Ik ben ook geen fan van de huidige koers, maar er zit echt een wereld van verschil tussen die 2.
Wadapatja schreef:
26-10-2025 15:15
Ik stem of op de partij voor de dieren, of op GL/PvdA.

Als ik op de laatste partij stem, is dat strategisch inderdaad, zodat de PVV niet de grootste wordt.
Juist dat strategisch stemmen zorgt ervoor dat een PvdD en SP kleine partijen blijven. Bij de vorige verkiezingen is dat ook gebeurd. Mijn advies, blijf bij je partij laat je niet leiden door de peilingen.

Hoeveel stemmen PVV gaat halen lastig in te schatten. Bij de vorige verkiezingen stemden ook veel mensen op de PVV die anders niet zouden stemmen. Het is dus de vraag of de aanhang wel of niet gaat stemmen woensdag.
Het maakt niet uit dat de PVV de grootste wordt, zolang ze geen 50% van de stemmen krijgen, De andere partijen gaan sowieso niet met de PVV samenwerken dus Wilders wordt geen premier.

Stem dus vooral op de partij die jij steunt. Strategisch stemmen leidt alleen maar tot teleurstelling.

(het schijnt dat bij slecht weer juist de PVV-stemmers thuisblijven)
ladadieladieda schreef:
26-10-2025 19:07
Dat vind ik wel echt cru. Wilders leidt een soort eenmanszaak die de rechtsstaat omver wil werpen, Yesilguz is de leider van een partij met leden die de grondwet respecteert.
Ik ben ook geen fan van de huidige koers, maar er zit echt een wereld van verschil tussen die 2.
Cru? Sorry hoor, maar ik mag mijn mening hebben en wie ben jij om daar over te oordelen? Ik oordeel ook niet over jou. Maak je punt, maar dat kan ook met een iets andere woordkeus.
Mariana schreef:
27-10-2025 09:09
Het maakt niet uit dat de PVV de grootste wordt, zolang ze geen 50% van de stemmen krijgen, De andere partijen gaan sowieso niet met de PVV samenwerken dus Wilders wordt geen premier.
Klopt en dat laat ook wel zien dat ons hele kiesstelsel kapot is. Zelfs als de PVV 75 zetels zou halen verandert er helemaal niets. Alles zou worden geblokkeerd door de 1e kamer, RvS, ambtenarij, etc etc.
Pioen00 schreef:
27-10-2025 09:37
Klopt en dat laat ook wel zien dat ons hele kiesstelsel kapot is. Zelfs als de PVV 75 zetels zou halen verandert er helemaal niets. Alles zou worden geblokkeerd door de 1e kamer, RvS, ambtenarij, etc etc.

Oh nee, dat vind ik juist een groot voordeel van ons kiesstelsel: er moeten coalities gesmeed worden, je kunt niet a la Trump/Poetin/Erdogan je eigen zin doordrijven.
Pioen00 schreef:

Blokkering door 1ste kamer = democratie
Blokkering door RvS = rechtstaat
Blokkering door ambtenarij = verzinsel
Charlotta schreef:
27-10-2025 10:01
Blokkering door 1ste kamer = democratie
Blokkering door RvS = rechtstaat
Blokkering door ambtenarij = verzinsel
Mooi :) !
Ars longa, vita brevis
De Raad van State blokkeert niks. De RvS is een adviesorgaan en treedt alleen op als rechterlijke macht bij zaken tussen burger en overheid.
Pioen00 schreef:
Moeten ze nog steeds een coalitie voor die ene zetel aangaan. Worden ze weer "tegengewerkt" natuurlijk, dat was je nog vergeten.
Nadinexxx schreef:
27-10-2025 09:33
Cru? Sorry hoor, maar ik mag mijn mening hebben en wie ben jij om daar over te oordelen? Ik oordeel ook niet over jou. Maak je punt, maar dat kan ook met een iets andere woordkeus.
Ik denk dat wij een andere zwaarte aan het woord cru geven. Natuurlijk moet je je mening geven, maar een ander mag daar ook weer wat van vinden.
Pioen00 schreef:
Het is juist heel erg goed dat er zo vreselijk veel stappen en beveiligingen in ons parlementaire systeem zijn ingebouwd. Op deze manier kan een meerderheid nooit zijn wil opleggen zonder rekening te houden met de minderheden.
Ik hoop niet dat PVV weer de grootste worden maar ik vrees het ergste. Ik wil niet iedere PVV stemmer over een kam scheren maar velen stemmen gewoon op die man omdat hij zo hard schreeuwt wat een grote groep het liefst wil horen zonder zich ook maar in andere partijen te verdiepen. Ik ben boos, die buitenlanders moeten weg dus ik stem op PVV. Zoiets.

Bijna alle partijen waren afgelopen weekend aan het flyeren in het centrum hier. En D66 was zo brutaal om gewoon de flyers bij mensen in de brievenbus te gooien.
Graze schreef:
27-10-2025 11:34
Ik hoop niet dat PVV weer de grootste worden maar ik vrees het ergste. Ik wil niet iedere PVV stemmer over een kam scheren maar velen stemmen gewoon op die man omdat hij zo hard schreeuwt wat een grote groep het liefst wil horen zonder zich ook maar in andere partijen te verdiepen. Ik ben boos, die buitenlanders moeten weg dus ik stem op PVV. Zoiets.

Bijna alle partijen waren afgelopen weekend aan het flyeren in het centrum hier. En D66 was zo brutaal om gewoon de flyers bij mensen in de brievenbus te gooien.
Vind je dat brutaal? Ik heb ze hier ook van verschillende partijen in de bus gekregen.
Ik kijk ernaar, gooi het weg en vergeet het weer. Tot jij het hier schreef 😄
Graze schreef:
27-10-2025 11:34

Er zijn wel meer partijen die brievenbusacties doen, oftewel een flyer in een brievenbus doen. Wat is daar zo brutaal aan?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Huis aan huis flyeren mag gewoon als mensen geen nee-nee sticker hebben. Ik zie niet wat daar brutaal aan is.
Ja het mag gewoon maar vond het een beetje gek, iedere partij staat in het centrum en D66 gooit gewoon bij iedereen zo'n flyer in de bus. Heb die niet gezien in het centrum dit weekend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven