Sport

alle pijlers

Sport

alle pijlers 

Paardrijden val vraag

dinsdag 28 oktober 2025 om 11:59

Mijn dochter rijdt sinds een jaar paard.
Ik weet zelf helemaal niets van paarden en was totdat zij ging paardrijden zelfs nog nooit op een manege geweest.
Dus wellicht komt er zo voor de paarden kenners een hele domme vraag .
.
Gisteren is mijn dochter behoorlijk hard in galop van het paard gevallen. Gelukkig geen letsel, zelfs geen blauwe plek.
De pony ging bokken, waardoor zij haar balans verloor en over het hoofd van het paard heen er vanaf viel. Ze landde op haar rug voor (en half tussen) de voorbenen van het paard.
Haar ene been was uit de beugel, andere voet was doorgeschoten en zat nog in de beugel.
Ik schrok mij natuurlijk kapot (weet dat het iedereen overkomt maar dit was haar 3e keer in galop dus wel echt sneu).
Waar ik mij met name zorgen over maakte was dat de pony door zou lopen toen zij op haar rug voor de pony lag.
Mijn vraag is nu of het vaak voorkomt dat een paard doorloopt of per ongeluk op de ruiter gaat staan als de ruiter eraf valt. Ook met een been nog in de beugel is doorlopen natuurlijk geen fijn scenario.
Ik ben in ieder geval blij dat het zonder letsel afgelopen is (waarschijnlijk ook dankzij bodyprotector) maar de stress zit er bij mij meer in dat bij haar nu. Het beeld van mijn dochter van 26 kilo met een pony van 400-500 kilo erboven was niet echt fijn.
                    Ik weet zelf helemaal niets van paarden en was totdat zij ging paardrijden zelfs nog nooit op een manege geweest.
Dus wellicht komt er zo voor de paarden kenners een hele domme vraag
Gisteren is mijn dochter behoorlijk hard in galop van het paard gevallen. Gelukkig geen letsel, zelfs geen blauwe plek.
De pony ging bokken, waardoor zij haar balans verloor en over het hoofd van het paard heen er vanaf viel. Ze landde op haar rug voor (en half tussen) de voorbenen van het paard.
Haar ene been was uit de beugel, andere voet was doorgeschoten en zat nog in de beugel.
Ik schrok mij natuurlijk kapot (weet dat het iedereen overkomt maar dit was haar 3e keer in galop dus wel echt sneu).
Waar ik mij met name zorgen over maakte was dat de pony door zou lopen toen zij op haar rug voor de pony lag.
Mijn vraag is nu of het vaak voorkomt dat een paard doorloopt of per ongeluk op de ruiter gaat staan als de ruiter eraf valt. Ook met een been nog in de beugel is doorlopen natuurlijk geen fijn scenario.
Ik ben in ieder geval blij dat het zonder letsel afgelopen is (waarschijnlijk ook dankzij bodyprotector) maar de stress zit er bij mij meer in dat bij haar nu. Het beeld van mijn dochter van 26 kilo met een pony van 400-500 kilo erboven was niet echt fijn.

dinsdag 28 oktober 2025 om 17:28

Als ze verder niet echt vol met haar hoofd op de grond is beland, hoef je hem niet meteen te vervangen hoor. Het ligt er aan hoe hard de impact op de cap is natuurlijk. Maar zoals bij dochter die op haar schouder belande en daarna door rolde, in het gras in een weiland, daar heb ik hem toen niet bij vervangen. Ik zag aan haar bodyprotector en kleding waar de grootste impact bij de val was geweest en dat was niet op haar cap. En ik had het ook gefilmd. Je ziet dat ze op haar schouder valt en over haar rug door rolt. Daarna pas komt ze plat op haar rug te liggen en raakt haar hoofd de vrij zachte ondergrond. Daar ga ik geen cap van €200,- voor vervangen. 
Voor een bodyprotector is het eigenlijk hetzelfde. Hoe groot was de impact op de protector. Daar hangt het van af of je hem moet vervangen.
                    Voor een bodyprotector is het eigenlijk hetzelfde. Hoe groot was de impact op de protector. Daar hangt het van af of je hem moet vervangen.

dinsdag 28 oktober 2025 om 18:28

Het ligt aan het paard natuurlijk, maar bij echt actief en bewust bokken had het bij mij meestal wel een reden vandaar dat ik het vroeg.Djessy schreef: ↑28-10-2025 12:52Heeft de manege waar je dochter rijdt geen veiligheidsbeugels?
Ik ben ooit 1 keer voor m'n pony op de grond beland. Ze stond toen met 1 hoef bijna op me, maar trok meteen haar been weer omhoog. Waarschijnlijk omdat het vreemd aanvoelde voor haar.
En over het bokken, soms bokken pony's gewoon. Uit joligheid of ondeugendheid of omdat ie ergens van schrok. Hoeft echt niet meteen te zijn omdat het zadel niet goed ligt, of pijn aan z'n tanden of iets dergelijks.
Helemaal omdat het manegepaarden zijn zal de instructeur waarschijnlijk wel gezien hebben wat er gebeurde en kan TO het even navragen.

dinsdag 28 oktober 2025 om 18:54

Wel cap vervangen hoor. Is een stuk goedkoper dan een nwe schedel..
En steeds beugels vervangen is irritant. Zeker als je een pony overneemt dat al heeft gelopen. Of een pony moet overgeven aan de volgende ruiter. Geklooi in de bak in de lestijd van de volgende ruiter. Ik gok dat veel maneges daar niet op zitten te wachten
                    En steeds beugels vervangen is irritant. Zeker als je een pony overneemt dat al heeft gelopen. Of een pony moet overgeven aan de volgende ruiter. Geklooi in de bak in de lestijd van de volgende ruiter. Ik gok dat veel maneges daar niet op zitten te wachten

dinsdag 28 oktober 2025 om 19:09

dinsdag 28 oktober 2025 om 19:11

dinsdag 28 oktober 2025 om 19:29

Met wat voor schoenen rijdt ze? Met lange paardrijlaarzen of korte met chaps zou ze volgens mij niet moeten kunnen doorschieten. Zo wel, beugels aanpassen. Veiligheidsbeugels bevestigen of kijken welke andere opties er zijn.
Van het paard vallen is meestal niet zo ernstig maar als je dan in de beugel blijft haken…. Ik ken daar hele nare verhalen over die ik hier niet ga delen. Die kan je zelf wel invullen….. zonder goede laarzen en beugels niet gaan rijden.
                    Van het paard vallen is meestal niet zo ernstig maar als je dan in de beugel blijft haken…. Ik ken daar hele nare verhalen over die ik hier niet ga delen. Die kan je zelf wel invullen….. zonder goede laarzen en beugels niet gaan rijden.

dinsdag 28 oktober 2025 om 19:38

dinsdag 28 oktober 2025 om 20:32

Ik zou die gekke kappen niet kopen. Daar leer je nooit fatsoenlijk mee rijden. Alsof je eeuwig met zwembandjes zwemt, zeg maar. Koop beugels met elastiekjes, die schieten los bij het vallen én je leert tenminste fatsoenlijk rijden. Heel simpel te wisselen, je moet natuurlijk sowieso stijgbeugellengte aanpassen bij het opstijgen dus dan even een andere beugel aan de beugelriem rijgen is 1 seconde werk.puknijmegen schreef: ↑28-10-2025 16:51Bedankt voor alle reacties, gelukkig zijn de meeste wel geruststellend.
Ik zal even wat vragen beantwoorden;
- dit was nog maar de 3e les bij deze manege. Ze heeft eerst les gehad bij een andere manege maar moest daar ivm omstandigheden vanuit de manege stoppen.
Daar reed ze altijd met kapjes op de beugels. Bij deze manege hebben ze dit niet, toen ik daar naar vroeg gaven ze aan dat de reden is dat kinderen anders niet leren om met de hakken naar beneden te duwen.
Maar de val was echt binnen 1-2 seconden gebeurd, alles gebeurde in een soort reflex dus ze had überhaupt niet eens tijd om ergens over na te denken.
- ik ga voorstellen om zelf kapjes te kopen en te vragen of ze daarmee mag rijden. Is het lastig om deze iedere keer te bevestigen/verwijderen?
- toevallig heb ik de val gefilmd behalve het allerlaatste want door mijn schrik ben ik andere dingen gaan filmen.
Het was de eerste keer los in galop (wat dus precies 3 seconden geduurd heeft) want de vorig keer was aan een longeerlijn. Ze had mij gevraagd om de eerste keer los in galop te filmen.
Ik kan op het filmpje zien dat ze haar arm naar beneden had tijdens de val en eerst op haar elleboog/onderarm gevallen is. Daarna ligt ze wel met haar hoofd op de grond dus ik vermoed dat ze toch met haar cap op het zand geland is.
Moet ik ook als dit zachtjes gegaan is op een zachte ondergrond een nieuwe cap kopen?
En geldt dit ook voor een bodyprotector?
- wat betreft het bokken; ik vroeg mijzelf gisteren ook af wat de reden kan zijn en las online inderdaad dat het door ongemak/pijn kan komen. Dit ga ik sowieso wel navragen want zowel mijn dochter als ik vinden dierenwelzijn naast veiligheid de belangrijkste dingen bij een manege.

dinsdag 28 oktober 2025 om 20:33

Maar stijgbeugellengte aanpassen moet sowieso, dus het is toch geen moeite om er een andere beugel aan te hangen? Ik heb lesgenoten die hele beugelriemen wisselen omdat ze korte pootjes hebben en de standaard riemen te lang zijn en ze geen zin hebben in slagen.gonniegijsje schreef: ↑28-10-2025 18:54Wel cap vervangen hoor. Is een stuk goedkoper dan een nwe schedel..

dinsdag 28 oktober 2025 om 20:36

Hebben deze beugels met elastiekjes een naam waar ik op kan zoeken? Dit klinkt namelijk wel als een goede optie.Ugli schreef: ↑28-10-2025 20:32Ik zou die gekke kappen niet kopen. Daar leer je nooit fatsoenlijk mee rijden. Alsof je eeuwig met zwembandjes zwemt, zeg maar. Koop beugels met elastiekjes, die schieten los bij het vallen én je leert tenminste fatsoenlijk rijden. Heel simpel te wisselen, je moet natuurlijk sowieso stijgbeugellengte aanpassen bij het opstijgen dus dan even een andere beugel aan de beugelriem rijgen is 1 seconde werk.
Zoals ik zei, weet ik namelijk verder vrij weinig van paardrijden

dinsdag 28 oktober 2025 om 20:36

Jawel hoor. Gebeurt mij ook nog weleens als mijn paard op hol slaat. Maar ik schop ze dan meteen uit want ik ben er dus al eens achteraan gesleept en dat is echt dood eng en gevaarlijk. Als je voet door schiet (en met doorschieten bedoel ik van tenen naar holletje van je voet) en je valt zo dat je meteen verticale druk op je voet uitoefent, drukt je wreef tegen de bovenkant van de beugel je voet klem zeg maar.SunShine35 schreef: ↑28-10-2025 19:29Met wat voor schoenen rijdt ze? Met lange paardrijlaarzen of korte met chaps zou ze volgens mij niet moeten kunnen doorschieten. Zo wel, beugels aanpassen. Veiligheidsbeugels bevestigen of kijken welke andere opties er zijn.

dinsdag 28 oktober 2025 om 20:38

Veiligheidsbeugels. Ik noem elastiekjes omdat ik die ken, maar ze hebben ze in vele soorten. Er zijn ook zijkantjes die open schieten als een klepje wanneer je valt bijvoorbeeld. Ik heb zelf alleen ervaring met elastieken.puknijmegen schreef: ↑28-10-2025 20:36Hebben deze beugels met elastiekjes een naam waar ik op kan zoeken? Dit klinkt namelijk wel als een goede optie.
Zoals ik zei, weet ik namelijk verder vrij weinig van paardrijden

dinsdag 28 oktober 2025 om 20:40

dinsdag 28 oktober 2025 om 22:54

Hakken uitdrukken is echt ouderwets rijden. Bij hakken uitdrukken komt er spanning op je been spieren waardoor je ook je zitbeentjes dieper in het paard duwt. 
De nieuwere inzichten zijn om je voeten mooi horizontaal te houden met voldoende druk op de bal van je voet in de beugel.
Persoonlijk zou ik meer schrikken van de voet die door schoot dan dat t paard op haar gaat staan. T is echt heel gevaarlijk om vast te blijven in de beugel. De beugels kunnen te groot zijn voor haar maat voet, als je zegt dat je dochter 26 kg is is ze vast niet heel groot. Kapjes kan wel degelijk veiliger zijn.
Mijn dochter heeft ze ook op haar pony en dat doet niets af aan leren rijden hoor.
Wel echt rot hè to heb mijn dochter ook al wel eens zo zien vliegen dat ik echt dacht waarom vond ik pony rijden een goed idee. Nu rijd ze al vanaf dat ze kon zitten en ik heb zelf ook een eigen paard. En alles kan gevaarlijk zijn steppen / fietsen ook maar het blijft altijd erg schrikken
                    De nieuwere inzichten zijn om je voeten mooi horizontaal te houden met voldoende druk op de bal van je voet in de beugel.
Persoonlijk zou ik meer schrikken van de voet die door schoot dan dat t paard op haar gaat staan. T is echt heel gevaarlijk om vast te blijven in de beugel. De beugels kunnen te groot zijn voor haar maat voet, als je zegt dat je dochter 26 kg is is ze vast niet heel groot. Kapjes kan wel degelijk veiliger zijn.
Mijn dochter heeft ze ook op haar pony en dat doet niets af aan leren rijden hoor.
Wel echt rot hè to heb mijn dochter ook al wel eens zo zien vliegen dat ik echt dacht waarom vond ik pony rijden een goed idee. Nu rijd ze al vanaf dat ze kon zitten en ik heb zelf ook een eigen paard. En alles kan gevaarlijk zijn steppen / fietsen ook maar het blijft altijd erg schrikken
                                    where ever you go, go with your heart

woensdag 29 oktober 2025 om 10:36

Ik rij al mijn hele leven paard en mijn dochter van 27 jaar oud ook. Paarden zijn levende dieren en er kan altijd wat gebeuren. Maar een paard zal altijd proberen om niet op zijn berijder te gaan staan of het moet niet anders kunnen. Cap is inmiddels verplicht maar bodyprotecter zou ook niet verkeerd zijn. Bij ons op manege's in de buurt is dit ook het geval.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in