Nek- en schouderklachten blijven duren
dinsdag 28 oktober 2025 om 11:28
Hoi! Even een vraagje naar herkenning of ervaringen
Ik heb al jaren last van spierspanning en -pijn in nek en schouders (trapeziussyndroom). Ik ga dan ook geregeld naar de fysiotherapeut, en dat was redelijkonder controle. Maar dat schijnt de laatste tijd niet meer te lukken.
Pijn vermindert niet meer als na een fysio sessie. Blijft ook duren na verschillende sessies kort na elkaar. Het is intussen zo vervelend dat ik 's nachts wakker word als ik op mijn linkerschouder lig.
Fysio spreekt over menopauze als gedeeltelijke oorzaak (hormoonschommelingen zouden spierspanning en stijfheid veroorzaken).
Ervaringen? Zou ik hier toch even mee naar de dokter gaan, of kan die hier niet veel in betekenen? Fysio maakt mij niet veel wijzer. Hij lijkt het ook niet echt te weten.
Ik heb al jaren last van spierspanning en -pijn in nek en schouders (trapeziussyndroom). Ik ga dan ook geregeld naar de fysiotherapeut, en dat was redelijkonder controle. Maar dat schijnt de laatste tijd niet meer te lukken.
Pijn vermindert niet meer als na een fysio sessie. Blijft ook duren na verschillende sessies kort na elkaar. Het is intussen zo vervelend dat ik 's nachts wakker word als ik op mijn linkerschouder lig.
Fysio spreekt over menopauze als gedeeltelijke oorzaak (hormoonschommelingen zouden spierspanning en stijfheid veroorzaken).
Ervaringen? Zou ik hier toch even mee naar de dokter gaan, of kan die hier niet veel in betekenen? Fysio maakt mij niet veel wijzer. Hij lijkt het ook niet echt te weten.
dinsdag 28 oktober 2025 om 11:45
dinsdag 28 oktober 2025 om 11:53
Ik had een holistische massagetherapeut hiervoor, een BIG geregistreerd fysiotherapeut die tegelijkertijd ook het mentale stuk aanpakte via coaching. Werkte voor mij als een trein. Hij zei altijd, de spier moet vanzelf loslaten en dat doet het pas als je mentaal iets loslaat. Het blijft wel een zwakke plek.
dinsdag 28 oktober 2025 om 19:33
Je kan naar de dokter gaan maar mijn ervaring is dat die hier niks mee kan. Tenzij het echt met menopauze te maken heeft, dan wel natuurlijk. Ik heb al 5 jaar last van nek en schouderklachten. Ik heb nu pas het gevoel dat ik licht aan het einde van de tunnel zie. Ik ben een aantal keer gewisseld van fysiotherapeut. Nu doe ik krachttraining, aangepaste werkhouding en hij doet nog manuele therapie.
dinsdag 28 oktober 2025 om 21:10
Eens met Apatura2, krachttraining helpt echt. Door je spieren in die regio te versterken los je een hele hoop klachten in diezelfde zone op.
Geef je zelf 3 maanden de tijd, door specifiek op die regio te trainen een paar keer per week en je zult merken dat het echt wonderen doet!
Verder zou ik ook niet twijfelen om naar de huisarts te gaan. Laat hem of haar maar bepalen of ze je kunnen helpen, daar zijn ze voor! Echt heel vervelend en doodvermoeiend, dit soort klachten!
Geef je zelf 3 maanden de tijd, door specifiek op die regio te trainen een paar keer per week en je zult merken dat het echt wonderen doet!
Verder zou ik ook niet twijfelen om naar de huisarts te gaan. Laat hem of haar maar bepalen of ze je kunnen helpen, daar zijn ze voor! Echt heel vervelend en doodvermoeiend, dit soort klachten!
dinsdag 28 oktober 2025 om 22:28
Ik heb zeker 30 jaar nek- en rugklachten gehad. Sinds ik weer aan krachttraining doe is het nagenoeg totaal verdwenen. Ik kan zelfs weer over mijn rechterschouder kijken, terwijl ik echt al jaren die hoek niet meer had bekeken
dinsdag 28 oktober 2025 om 22:37
Had je niet dat het heel veel pijn doet?
woensdag 29 oktober 2025 om 09:15
Ik meende dat juist (ook) het trainen van je romp hierbij helpt.Ditbenikpuntnl schreef: ↑28-10-2025 21:10Eens met Apatura2, krachttraining helpt echt. Door je spieren in die regio te versterken los je een hele hoop klachten in diezelfde zone op.
Bij veel mensen zijn deze spieren in o.a. de onderrug zwak waardoor je jezelf gaat "dragen" met je bovenrug en schouders.
Dat icm stress en weinig contact met je emoties maakt dat de boel overbelast raakt en zichzelf gaat vastzetten.
Corrigeer me als ik het mis heb, ik ben geen expert.
woensdag 29 oktober 2025 om 09:21
Bij mij heeft een andere fysio die er anders naar keek gestructureerde krachttraining en een goed kussen in bed veel opgelost.
Het blijft zo nu en dan terug komen, maar wel minder vaak en met minder klachten.
Stress en vochtig weer zijn bij mij de triggers. Bij veel stress kan een massage me weer de goede kant op helpen (met natuurlijk iets doen aan de bron van de stress)
Het blijft zo nu en dan terug komen, maar wel minder vaak en met minder klachten.
Stress en vochtig weer zijn bij mij de triggers. Bij veel stress kan een massage me weer de goede kant op helpen (met natuurlijk iets doen aan de bron van de stress)
woensdag 29 oktober 2025 om 11:09
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in