Inklaringskosten pakket- maar BTW vooraf betaald. Wie ook?
woensdag 29 oktober 2025 om 11:26
Ik had voor mijn zus een verjaardagskado besteld uit de VS, en vooraf de BTW betaald.
Nu kreeg zij een bericht dat er toch E 14.39 inklaringskosten betaald moesten worden, en wel binnen 5 dagen, omdat anders het pakket retour gezonden wordt.
De berekening voor dit bedrag: BTW bij invoer E 6,39 en afhandelingskosten E 8.
Ik heb gechat met de klantenservice van Post, en die beweerden dat de verzender een formulier niet goed ingevuld zou hebben, en dat ik bij die verzender moet zijn. Ik schreef dat ik een afschrift van de nota had, waarop stond dat de BTW al voldaan is. Ondanks dat werd er geweigerd mijn klacht in behandeling te nemen.
Een afschrift van dat bewuste formulier zit bij het pakketje dat bezorgd wordt, en de post beweerde geen afschrift van dat formulier te hebben, en ook niet hoe dat dan eventueel ingevuld had moeten worden, en er ook helemaal niets mee te doen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de post gewoon extra rekent, omdat het kan.
Wie heeft dit ook meegemaakt?
Nu kreeg zij een bericht dat er toch E 14.39 inklaringskosten betaald moesten worden, en wel binnen 5 dagen, omdat anders het pakket retour gezonden wordt.
De berekening voor dit bedrag: BTW bij invoer E 6,39 en afhandelingskosten E 8.
Ik heb gechat met de klantenservice van Post, en die beweerden dat de verzender een formulier niet goed ingevuld zou hebben, en dat ik bij die verzender moet zijn. Ik schreef dat ik een afschrift van de nota had, waarop stond dat de BTW al voldaan is. Ondanks dat werd er geweigerd mijn klacht in behandeling te nemen.
Een afschrift van dat bewuste formulier zit bij het pakketje dat bezorgd wordt, en de post beweerde geen afschrift van dat formulier te hebben, en ook niet hoe dat dan eventueel ingevuld had moeten worden, en er ook helemaal niets mee te doen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de post gewoon extra rekent, omdat het kan.
Wie heeft dit ook meegemaakt?
woensdag 29 oktober 2025 om 11:37
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar ik weet wel dat BTW en inklaringskosten 2 verschillende dingen zijn. Ik vind 6 en 8 euro wel weinig voor inklaringskosten maar het kan zijn dat dat veranderd is. Toen ik jaren geleden een paar keer inklaringskosten moest betalen was dat ook 16-17 euro.
Ik heb even gegoogled en bij veel webshops is het nu zo dat je de BTW bij het afrekenen betaald en dan daarna de eventuele inklaringskosten. Er zijn ook bedrijven waarbij je ook de inklaring vooraf betaald maar dat moet er dan specifiek bij staan. Zo betaal je bij Amazon.com van te voren de inklaringskosten met btw.
Ik heb even gegoogled en bij veel webshops is het nu zo dat je de BTW bij het afrekenen betaald en dan daarna de eventuele inklaringskosten. Er zijn ook bedrijven waarbij je ook de inklaring vooraf betaald maar dat moet er dan specifiek bij staan. Zo betaal je bij Amazon.com van te voren de inklaringskosten met btw.
graze wijzigde dit bericht op 29-10-2025 11:46
35.25% gewijzigd
woensdag 29 oktober 2025 om 11:44
Je zult helaas de verzender dit moeten laten uitzoeken, die heeft misschien verzaakt de juiste papieren bij te leveren.
Verder lijkt het een vrij laag bedrag, misschien was de btw toch niet correct berekend? Dit is namelijk best lastig te bepalen. Sommige landen kunnen al een toeslag op bepaalde grondstoffen rekenen of bij specifiek land van herkomst produkt en dus niet land van aankoop. Dat is ook vaak de reden dat veel webshops bij verkopen naar EU of juist vanuit EU naar buiten EU dit zonder kosten doen, omdat het zo ingewikkeld is om juiste berekening inclusief te maken.
Wat was het totale aankoopbedrag? Staan er HS-codes op de commerciele factuur die als begeleidend schrijven voor customs moet zijn bijgevoegd?
Verder lijkt het een vrij laag bedrag, misschien was de btw toch niet correct berekend? Dit is namelijk best lastig te bepalen. Sommige landen kunnen al een toeslag op bepaalde grondstoffen rekenen of bij specifiek land van herkomst produkt en dus niet land van aankoop. Dat is ook vaak de reden dat veel webshops bij verkopen naar EU of juist vanuit EU naar buiten EU dit zonder kosten doen, omdat het zo ingewikkeld is om juiste berekening inclusief te maken.
Wat was het totale aankoopbedrag? Staan er HS-codes op de commerciele factuur die als begeleidend schrijven voor customs moet zijn bijgevoegd?
Where is my mind?
woensdag 29 oktober 2025 om 11:49
Overigens is het een drama met pakketjes specifiek van en naar de VS. Dit omdat zij voor mei/augustus va dit jaar zelf dus helemaal geen invoerkosten rekenden bij invoer tot 800 dollar vanuit de meeste delen van de wereld. Ik denk dat alles en iedereen in de logistieke keten nog wat in de war is en niet weet wanneer welke berekening geldt en waarom. Mooi balen en daar ‘koop’ je niets voor, maar hopelijk is dit over een tijdje weer van de baan óf gewoon goed geregeld.
Where is my mind?
woensdag 29 oktober 2025 om 11:59
Het is een handgeverfde zijden sjaal- E 35 euro (via Etsy).
Ik heb al contact gehad met de verkoper- alles is volgens het boekje gegaan.
Het percentage BTW staat vast, daar is niets aan te doen.
Ik heb zojuist ook nog gegoogled, en er blijkt de mogelijkheid te bestaan de post te verzoeken de dubbel betaalde BTW en afhandelingskosten terug te betalen.
https://www.postnl.nl/klantenservice/in ... rugvragen/
Ik heb alles ingevuld, en nu is het afwachten of ze het terug betalen.
Het is vervelend dat je eerst moet betalen binnen 5 dagen omdat ze het anders weer terugzenden- en daarna kun je een verzoek tot terugbetaling indienen. En afwachten of het eventueel gehonoreerd wordt.
Het formulier is overigens alleen in het Nederlands beschikbaar.
Ik vrees dat ze het weer op de verkoper afschuiven.
Ik heb zojuist ook nog gegoogled, en er blijkt de mogelijkheid te bestaan de post te verzoeken de dubbel betaalde BTW en afhandelingskosten terug te betalen.
Het is vervelend dat je eerst moet betalen binnen 5 dagen omdat ze het anders weer terugzenden- en daarna kun je een verzoek tot terugbetaling indienen. En afwachten of het eventueel gehonoreerd wordt.
woensdag 29 oktober 2025 om 14:53
het ligt toch ook bij de verkoper? Waarom wil je per se de schuld bij post.nl leggen?zouteaugurk schreef: ↑29-10-2025 11:59Het is een handgeverfde zijden sjaal- E 35 euro (via Etsy).
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 29 oktober 2025 om 15:22
woensdag 29 oktober 2025 om 15:26
Inklaringskosten plus btw worden door de douane gegeven en PostNL geeft het door.
Je haalt volgens mij 2 dingen doorelkaar. Je hebt sjaal betaald plus btw. Verzender stuurt het op en douane rekent invoerrechten plus btw. Dat moet nu nog betaald worden. Jij betaald aan postnl en postnl draagt dit weer af aan de douane. Daar kan verzender weinig aan doen en postnl al helemaal niet. Als je klacht hebt dan moet je bij douane zijn en daar bezwaar indienenen en bewijzen dat je over de sjaal geen invoerrechten hoeft te betalen.
Je haalt volgens mij 2 dingen doorelkaar. Je hebt sjaal betaald plus btw. Verzender stuurt het op en douane rekent invoerrechten plus btw. Dat moet nu nog betaald worden. Jij betaald aan postnl en postnl draagt dit weer af aan de douane. Daar kan verzender weinig aan doen en postnl al helemaal niet. Als je klacht hebt dan moet je bij douane zijn en daar bezwaar indienenen en bewijzen dat je over de sjaal geen invoerrechten hoeft te betalen.
woensdag 29 oktober 2025 om 16:05
Welke btw heeft de verkoper gerekend? De Amerikaanse of de Europese? Dan zou je eventueel die 6 euro nog kunnen terugkrijgen óf de Amerikaanse btw want die had je dan niet hoeven te betalen. En de Amerikaanse verkoopster kan het voor de VS goed gedaan hebben, maar toch niet goed genoeg voor Europa.
Afhandelingskosten zijn de handelingen die de Douane PostNL in rekening brengt voor het verwerken van de grensformaliteiten en die niet op voorhand zijn afgekocht door de verzender (dat kan, ik krijg nooit inklaringskosten van pakketjes uit de UK, daar geldt hetzelfde voor). PostNL rekent ze gewoon door. Dat is die 8 euro.
Afhandelingskosten zijn de handelingen die de Douane PostNL in rekening brengt voor het verwerken van de grensformaliteiten en die niet op voorhand zijn afgekocht door de verzender (dat kan, ik krijg nooit inklaringskosten van pakketjes uit de UK, daar geldt hetzelfde voor). PostNL rekent ze gewoon door. Dat is die 8 euro.
woensdag 29 oktober 2025 om 17:31
woensdag 29 oktober 2025 om 17:34
Postnl is de tussenpersoon tussen customs en klant. Postnl int dus namens douane/customs de gelden. Zij doen dit dus alleen in opdracht en innen voor zichzelf niets. Hoeveel btw heb je over de sjaal betaald? En weet je wat het land van herkomst is van het produkt en wat dat land rekent aan VAT kosten aan NL?zouteaugurk schreef: ↑29-10-2025 17:31Ik heb bewijs dat ik de te heffen BTW in Nederland vooraf heb voldaan.
Ik heb dus wél dubbele BTW betaald, en daarbovenop heeft de post ook nog verwerkingskosten gerekend.
Ik hoef niet bij de douane te zijn, omdat de betaling via de post is gegaan.
Where is my mind?
woensdag 29 oktober 2025 om 17:49
Waarover heb je btw betaald dan? Als zending uit USA komt hoef je geen btw over de zending te betalen. En de verkoper kan niet weten hoeveel de douane in NL gaat rekenen dus de verkoper heeft extra aan je verdient. Wel moet je btw over de invoerrechten betalen maar dat bepaald de douane. Postnl int dat voor de douane en kan hier niks aan doen. Je moet dus bij de verkoper zijn want die had nooit btw moeten rekenen. Je haalt echt 2 dingen door elkaar. Postnl kan je hier niet verder in helpen. Die int alleen namens de douane en draagt af aan de douane.zouteaugurk schreef: ↑29-10-2025 17:31Ik heb bewijs dat ik de te heffen BTW in Nederland vooraf heb voldaan.
De post heeft mij nogmaals BTW in rekening gebracht, en daarbovenop verwerkingskosten
Ik heb dus dubbel betaald.
Ik hoef niet bij de douane te zijn, omdat de betaling via de post is gegaan.
woensdag 29 oktober 2025 om 17:53
En de verkoper in de USA gaat echt de btw niet afdragen aan de NL douane dat zou wel heel ingewikkeld worden. Dus de verkoper zit fout of heeft extra aan je verdient maar postnl of de NL douane hebben geen fout gemaakt. Niet meer buiten Europa bestellen als je het systeem niet snapt want dan kom je voor dit soort verrassingen te staan.
woensdag 29 oktober 2025 om 18:59
wolkie schreef: ↑29-10-2025 17:53En de verkoper in de USA gaat echt de btw niet afdragen aan de NL douane dat zou wel heel ingewikkeld worden. Dus de verkoper zit fout of heeft extra aan je verdient maar postnl of de NL douane hebben geen fout gemaakt. Niet meer buiten Europa bestellen als je het systeem niet snapt want dan kom je voor dit soort verrassingen te staan.
Ja hoor, dat gebeurt wel:
"Bij veel webshops betaal je de btw namelijk al tijdens het afrekenen van je bestelling. Dat kun je zien in je winkelmandje. Daar staat dan ‘VAT included’ of ‘All duties included’. De webshop verrekent dan de btw met Nederland."
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
woensdag 29 oktober 2025 om 19:01
Verkopers via Etsy hebben niet altijd ook een echte eigen webwinkel.nerdopviva schreef: ↑29-10-2025 18:59Ja hoor, dat gebeurt wel:
"Bij veel webshops betaal je de btw namelijk al tijdens het afrekenen van je bestelling. Dat kun je zien in je winkelmandje. Daar staat dan ‘VAT included’ of ‘All duties included’. De webshop verrekent dan de btw met Nederland."
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
Where is my mind?
woensdag 29 oktober 2025 om 19:07
Ik heb precies hetzelfde gehad, via Etsy met een winkel in Tokio. De verzender had daar ook de btw ingevuld, ik heb het betaald - en toch ineens extra heffing door PostNL. Voelt heel oneerlijk inderdaad, ik heb er nog contact over gehad, maar volgens PostNL hadden zij gelijk. Toen pakketje kwam bleek btw-bedrag gewoon ingevuld zoals het hoort.
Ik kreeg ook echt corruptie-vibes hierbij en wilde het nog eens oppakken, maar ja, toen ging het gewone leven weer door.
Ik kreeg ook echt corruptie-vibes hierbij en wilde het nog eens oppakken, maar ja, toen ging het gewone leven weer door.
woensdag 29 oktober 2025 om 19:15
Het gaat erom of degene die het pakketje verstuurt ook wel echt die btw afdracht aan onze douane heeft voldaan óf alleen bij jou als klant (middels jouw betaling) heeft opgestreken en er verder niets mee heeft gedaan.Eirlys schreef: ↑29-10-2025 19:07Ik heb precies hetzelfde gehad, via Etsy met een winkel in Tokio. De verzender had daar ook de btw ingevuld, ik heb het betaald - en toch ineens extra heffing door PostNL. Voelt heel oneerlijk inderdaad, ik heb er nog contact over gehad, maar volgens PostNL hadden zij gelijk. Toen pakketje kwam bleek btw-bedrag gewoon ingevuld zoals het hoort.
Where is my mind?
woensdag 29 oktober 2025 om 20:26
woensdag 29 oktober 2025 om 20:47
Ik denk ook dat daar de fout wellicht zit als TO dubbel BTW moet betalen nu. Zou niet weten hoe een Etsy verkoper het moet regelen nadat ze de btw berekent en ontvangen hebben en hoe de douane, of welke organisatie dan ook de inklaring doet, kan zien dat dat inderdaad is betaald. Kunnen ze dat in een internationaal systeem zien? Blijft natuurlijk wel vervelend dat er nu extra kosten zijn waar TO niet op heeft gerekend maar die inklaringskosten moeten gewoon betaald worden, je hebt namelijk iets ingevoerd en daar hebben ze werk aan gehad.SurferRosa schreef: ↑29-10-2025 19:15Het gaat erom of degene die het pakketje verstuurt ook wel echt die btw afdracht aan onze douane heeft voldaan óf alleen bij jou als klant (middels jouw betaling) heeft opgestreken en er verder niets mee heeft gedaan.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iten-de-eu
woensdag 29 oktober 2025 om 21:13
Hier zie je de verdeling btw en invoerrechten bij PostNL, tabelletje plakken lukt niet
https://www.postnl.nl/klantenservice/in ... r-betalen/
woensdag 29 oktober 2025 om 22:00
Daar hebben ze wel iets voor, AliExpress maakt er ook gebruik van; https://nl.wikipedia.org/wiki/Import_One-Stop_Shop
OT, ik kreeg deze week een inklaringsbrief van PostNL voor een pakketje van AliExpress, wat dus vreemd is omdat zij alles doen via dat IOSS en ik nog nooit eerder zo’n brief heb gehad. Ik moet zelf nog de inhoud en waarde doorgeven, dus ik heb nog niet eens een definitieve rekening gekregen. Het voelt voor mij ook niet helemaal zuiver…
donderdag 30 oktober 2025 om 06:18
Ik heb dit recent ook gehad, met een winkel waar ik ongeveer 2x per jaar panty’s koop in UK. Nog nooit problemen mee gehad, maar ik mocht nog eens 20 euro dokken voordat ik het pakket kreeg.
Na een aantal maanden heb ik het geld teruggekregen. Maar ik begreep dat de PostNL een fout had gemaakt (volgens die winkel dan) en hun hele vracht verkeerd had gelabeld. Want het pakket kwam ook niet uit de UK maar uit Duitsland. Daar had de winkel het al eerder ingevoerd (gewoon een eigen bevoorrading hebben ze daar) en als particulier heb ik profijt van de EU regels waarbij verkeer van goederen gratis zou moeten zijn.
Na een aantal maanden heb ik het geld teruggekregen. Maar ik begreep dat de PostNL een fout had gemaakt (volgens die winkel dan) en hun hele vracht verkeerd had gelabeld. Want het pakket kwam ook niet uit de UK maar uit Duitsland. Daar had de winkel het al eerder ingevoerd (gewoon een eigen bevoorrading hebben ze daar) en als particulier heb ik profijt van de EU regels waarbij verkeer van goederen gratis zou moeten zijn.
donderdag 30 oktober 2025 om 10:54
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in