Entertainment alle pijlers

Rechtszaak Marco Borsato

28-10-2025 11:31 1116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2025 13:10
Reden: titel aangepast
0.00% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
yasmijn schreef:
29-10-2025 20:38
Mosterd.

Het ging erover dat heksen ook mannen konden zijn. En kunnen zijn.
Dit is toch zo strontvervelend altijd.
Meeste waren vrouwen, puur omdat ze vrouw waren. En is zo'n vergelijk bij dit soort zedenzaken echt debiel ook.
Graze schreef:
29-10-2025 22:53
Ik snap dat soort vrouwen nooit, die een man verdedigen die duidelijk fout zit en niet echt vrouw vriendelijk is.
Ik denk altijd dat er een ziek soort jaloezie bij zit.
https://www.facebook.com/share/r/19mnxi ... tid=wwXIfr
grenada schreef:
29-10-2025 17:40
ik ga niet links en ik ga niet rechts. Zolang de rechter hem niet veroordeeld heeft, is hij onschuldig in Nederland en godzijdank maar want anders hadden we de heksenverbrandingen blijkbaar snel weer terug. Nu al zeggen dat hij schuldig is, voor de rechter uitspraak doet, is een ondermijning van ons rechtssysteem. Omgekeerd trouwens ook. Er zullen vast ook wel ergens "fans" rondlopen die roepen dat hij onschuldig is. Die waren er net zo min bij als degenen die hem nu al schuldig verklaren. Ik vind allebei nogal eng.
Soms zit een verdachte lang vast, terwijl hij (nog) niet veroordeeld is. Wat vind je daarvan? Ondermijning van het rechtssysteem is het niet in ieder geval, er is namelijk een wettelijke grondslag.
Geen motto
Een inhoudelijke vraag: vandaag is de verdediging aan het woord. Mogen zij nu de hele dag verder gaan met het gezin in een vreemd daglicht zetten en zo proberen MB vrij te pleiten? Samen met al de getuigenverklaringen die ze hebben verzameld?

En kan de moeder / dochter / advocaat van hen daar ook nog iets over zeggen? Want stel dat een gedeelte helemaal niet waar is (en ook niet relevant), dan is dat toch ook heel pijnlijk en niet betrouwbaar?
De verdediging gaat vandaag inderdaad het woord voeren en de Knoops-advocaten kennende, zijn ze daar niet in een halfuurtje mee klaar. Daarna mag het OM daar nog op reageren, als ze daar aanleiding toe zien, en daarop mag de verdediging nog reageren. Vervolgens mag Marco als laatste nog wat zeggen, het laatste woord. De advocaat van het meisje komt niet meer aan het woord, want hij was er alleen om namens haar het spreekrecht uit te voeren. Als zij bijvoorbeeld daarnaast ook nog een schadevergoeding had gewild, dan was hij wel nog aan het woord gekomen vandaag.

De verdediging is er voor Marco, dus ik verwacht dat zij idd verder zullen gaan waar Marco gebleven was. Als zij daarin allerlei dingen verkondigen die bijvoorbeeld niet blijken uit het dossier, dan zal het OM daarop zeker reageren. Het zal dus - hopelijk, maar je weet het nooit - een wat genuanceerder verhaal zijn dan dat van Marco zelf. Met onwaarheden verkondigen en alleen maar speculeren, help je je cliënt natuurlijk niet.
En uiteindelijk is "dit gezin is hartstikke vreemd" natuurlijk ook gewoon geen houdbaar verweer. Ze zullen in ieder geval duidelijk moeten maken waarom er wat hen betreft onvoldoende bewijs is. En met "zij zijn raar" alleen, kom je dus niet zo ver. Ze zullen dan bijvoorbeeld moeten kunnen onderbouwen waarom zij de verklaringen van het meisje onbetrouwbaar achten.
Ik verwacht, ze trekken er vier uur voor uit, dat ze de moeder van meisje compleet fileren. Het mag klaarblijkelijk, Marco ging dinsdag al veel te ver. De moeder is niet de ( vermeende) dader.
Echt vieze smaak van in mijn mond.
Het is wat het is
Ik bedacht me net dat ik het eigenlijk heel erg vind dat we hier zo met zijn allen mee bezig zijn.

Het is logisch, hoor.
Maar vreselijk voor dat meisje. We kennen haar niet, dat gezin niet. Het echte verhaal zullen we nooit weten. En toch vinden we er allemaal wat van.

Het is wat ik al eerder schreef in de basis een klassieke zedenzaak. En ik hoop dat er een goed oordeel komt en genoegdoening voor het meisje, nu jonge vrouw.
Maar vooral hoop ik dat ze zo veel mogelijk met rust gelaten wordt.

Ik ga daarom het nieuws volledig ontwijken hierover. Ik heb me even laten meeslepen, maar ik voel me er nu best smerig over.
Hier kom ik nog op terug
Joppie schreef:
30-10-2025 07:54
Ik verwacht, ze trekken er vier uur voor uit, dat ze de moeder van meisje compleet fileren. Het mag klaarblijkelijk, Marco ging dinsdag al veel te ver. De moeder is niet de ( vermeende) dader.
Echt vieze smaak van in mijn mond.
Ik ben hier ook bang voor.
En victim blaming.
Er is mogelijk een ding vandaag:
Ik las op een juicekanaal dat een van de rechters - volgens dat kanaal - dinsdag heeft getwitterd over de zaak, in reactie op vragen die online aan Saskia Belleman zijn gesteld. Het account- als het van die rechter is - is inmiddels gesloten. De tweets zijn niet te lezen, maar het juicekanaal heeft de screenshots kennelijk. Als dit klopt, als dit inderdaad de rechter was, dan kan dit voor de advocaten van Marco reden zijn om een wrakingsverzoek in te dienen, omdat zij dan zullen betogen dat hiermee de schijn van vooringenomenheid is gewekt. Even afwachten maar, of deze informatie überhaupt klopt.
Een wrakingsverzoek zou me vandaag eigenlijk niet verbazen. Het wordt niet zelden ingezet door de verdediging als een vertragingstechniek…. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat die tweets (als ze al bestaan) echt van de rechter afkomstig zijn. Die weet echt wel beter.
Eerlijk gezegd na alles wat er nu naar buiten is gekomen over Marco, en dan bedoel ik de geluidsopnames en de watsappjes - concreet bewijs dus - vind ik het zwaar om te lezen dat ze proberen het slachtoffer neer te zetten als een meisje die graag de boel bij elkaar verzint. En voor wat? Wraak?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
charlottew88 schreef:
29-10-2025 22:43
Dat heb ik altijd al bij hem gehad. Zoals hij omging met de vrouwelijke kandidaten van the voice heel ongemakkelijk inderdaad.

En ik vind het echt walgelijk dat er zoveel vrouwen zijn die Marco steunen en bejubelen en het slachtoffer een zieke geest noemen. Als je Marco steunt ben je wat mij betreft echt af.
Wat mij betreft ben je af als je iemand nu al veroordeeld hebt.
Bbubbels schreef:
30-10-2025 09:08
Een wrakingsverzoek zou me vandaag eigenlijk niet verbazen. Het wordt niet zelden ingezet door de verdediging als een vertragingstechniek…. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat die tweets (als ze al bestaan) echt van de rechter afkomstig zijn. Die weet echt wel beter.
Ik was wel benieuwd naar de cijfers, dus heb ze even opgezocht: per jaar zijn er zo'n 700 wrakingsverzoeken. Dat is dan dus in alle zaken, dus niet alleen strafzaken. In 2024 zijn er 24.000 strafzaken afgedaan door rechtbanken. Het totaal aantal zaken dat de rechtspraak afdoet in een jaar ligt boven de miljoen. Het aantal wrakingsverzoeken is dus nogal marginaal.

En inderdaad, je zou denken dat een rechter beter weet en tegelijkertijd doen ook rechters weleens domme dingen. We moeten maar even afwachten of en wat er ter sprake komt.
meisje85 schreef:
30-10-2025 08:43
Er is mogelijk een ding vandaag:
Ik las op een juicekanaal dat een van de rechters - volgens dat kanaal - dinsdag heeft getwitterd over de zaak, in reactie op vragen die online aan Saskia Belleman zijn gesteld. Het account- als het van die rechter is - is inmiddels gesloten. De tweets zijn niet te lezen, maar het juicekanaal heeft de screenshots kennelijk. Als dit klopt, als dit inderdaad de rechter was, dan kan dit voor de advocaten van Marco reden zijn om een wrakingsverzoek in te dienen, omdat zij dan zullen betogen dat hiermee de schijn van vooringenomenheid is gewekt. Even afwachten maar, of deze informatie überhaupt klopt.

Zou een rechter echt zó suf zijn?!
Frizz schreef:
30-10-2025 09:51
Zou een rechter echt zó suf zijn?!
Ik zag net een tweet voorbij komen van iemand met de naam van de rechter die inderdaad een reactie was op een tweet van Saskia Belleman. De bio van diegene zou kunnen passen bij de rechter. Maar vooralsnog lijkt het nieuws de Knoops-en niet te hebben bereikt, of ze doen er niks mee of ze kijken er anders naar, want tot nu toe zie ik Carry Knoops andere dingen naar voren brengen. Het gaat een beetje alle kanten op, haar verhaal.
Carry is de baas he? Van dat illustere duo.
Geen bijzonderheden
Schaartje76 schreef:
30-10-2025 09:13
Wat mij betreft ben je af als je iemand nu al veroordeeld hebt.
Ik heb hier werkelijk nog niemand gezien die zegt dat Marco schuldig is aan de ontucht. Ik zie wel mensen die zeggen dat ze op basis van alles wat Marco zelf heeft gezegd zijn gedrag moreel verwerpelijk, goor en totaal onaanvaardbaar vinden. En dat lijkt me een hele goede conclusie. Ook als iemand niet stafrechtelijk schuldig wordt bevonden, kan je zijn gedrag compleet afkeuren.

En nogmaals het gaat om dingen die hij zelf heeft gezegd he? Niet van horen zeggen.
VGM1980 schreef:
30-10-2025 09:11
Eerlijk gezegd na alles wat er nu naar buiten is gekomen over Marco, en dan bedoel ik de geluidsopnames en de watsappjes - concreet bewijs dus - vind ik het zwaar om te lezen dat ze proberen het slachtoffer neer te zetten als een meisje die graag de boel bij elkaar verzint. En voor wat? Wraak?
Doet me denken aan het slachtoffer van Thijs Romer. Een minder stabiel meisje met een flinke rugzak, wat door internehelden werf aangegrepen om haar te diskwalificeren. Alsof je met een problematische achtergrond niet de waarheid kan spreken en het automatisch betekent dat je ook wel de boel bij elkaar liegt
Ik vind de verdediging tot nu toe maar matig. Ze proberen alles in de schoenen te schuiven van de moeder.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Sorry voor mijn taalgebruik, maar wat is dit voor onsmakelijk wijf?! Wat ontzettend ongepast om zo’n bizarre vergelijking te maken.

“ Advocaat Carry Knoops begint haar pleidooi met de vraag waarom Borsato niet vertrok bij het gezin waarin volgens hem een losbandige, seksuele moraal heerste. Ze maakt daarin een vergelijking met vrouwen die niet vertrekken uit een gewelddadige relatie.”
Don’t grow up, it’s a trap
Miss-Pippi schreef:
30-10-2025 10:13
Sorry voor mijn taalgebruik, maar wat is dit voor onsmakelijk wijf?! Wat ontzettend ongepast om zo’n bizarre vergelijking te maken.

“ Advocaat Carry Knoops begint haar pleidooi met de vraag waarom Borsato niet vertrok bij het gezin waarin volgens hem een losbandige, seksuele moraal heerste. Ze maakt daarin een vergelijking met vrouwen die niet vertrekken uit een gewelddadige relatie.”
Ja, alsof B. het slachtoffer is. Walgelijk.
Ook een Pluviofiel
Vivalafete25 schreef:
30-10-2025 09:59
Doet me denken aan het slachtoffer van Thijs Romer. Een minder stabiel meisje met een flinke rugzak, wat door internehelden werf aangegrepen om haar te diskwalificeren. Alsof je met een problematische achtergrond niet de waarheid kan spreken en het automatisch betekent dat je ook wel de boel bij elkaar liegt
Patriarchale samenlevingen hebben vrouwen eeuwenlang geleerd dat hun waarde ligt in kuisheid, fatsoen en bescheidenheid. Een vrouw die openlijk over seksueel geweld spreekt, doorbreekt dat stilzwijgen. Dat is bedreigend, want het doorbreekt de rol van de vrouw als object dat gecontroleerd wordt. Daarom wordt ze gestraft, door haar reputatie te ondermijnen: ze zou te sensueel, te fantasierijk of manipulatief zijn.

Door de eeuwen heen zien we telkens drie vaste frames:
- De verwarde vrouw: ze lijdt aan hysterie, een ‘overspannen fantasie’ of psychische stoornissen.
- De verleidster: ze heeft het zelf uitgelokt of wilde aandacht.
- De leugenaar: ze wil een man of instituut beschadigen.[/list]

Het doel is altijd geweest om vrouwen te ontmoedigen om te spreken. Want zolang de samenleving meer waarde hecht aan het aanzien van mannen dan aan de waarheid van vrouwen, blijft stilte de veiligste optie.

Het is extra ziek om vrouwen die zijn misbruikt en daardoor psychisch kwetsbaar zijn geworden, weg te zetten als labiel of onbetrouwbaar. Hun trauma wordt dan gebruikt om hun waarheid te ontkennen. De schade die het misbruik heeft veroorzaakt, wordt verdraaid tot zogenaamd bewijs dat ze liegen of overdrijven.
mariejan wijzigde dit bericht op 30-10-2025 10:21
1.20% gewijzigd
Ik merk dat ik nu eigenlijk vooral heel verdrietig word van deze hele zaak en het besef dat het in bijna 2026 nog steeds een normale strategie en verdediging is om vrouwen de schuld te geven van je eigen moreel verwerpelijke gedrag. Come on…. Je bent in de vijftig, kerel!! No way dat mijn vader zich zo zou gedragen bij jonge meiden. Gewoon niet, nooit. Hoe de sfeer in zo’n gezin ook was. Elke enigszins normale vent was daar van weggelopen. Alleen zielige midlifecrisis mannetjes niet.
Don’t grow up, it’s a trap

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven