Toch niet verwerkt of verwerk je het gewoon nooit?

30-10-2025 08:36 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonder teveel op detail in te gaan: vroeger wat meegemaakt, lang geleden maar wel veel gevolgen gehad, en door allerlei nieuws op dit moment merk ik dat ik er weer veel last van heb.
Ik heb hier echt geen zin in en ik dacht eerlijk gezegd dat ik er wel boven stond. Niet dus..

Het onderwerp is momenteel ook bijna niet te ontlopen, het wordt nu echt overal besproken. Ik zou dan misschien hier even niet moeten komen, geen nieuws volgen, geen bepaalde tv programma's moeten volgen en geen mensen moeten spreken. Tegelijkertijd wil ik het wel weer volgen omdat ik bepaalde dingen toch wil weten en ik er herkenning uithaal. Sommige dingen worden nu beter gezien en uitgelegd dan 30 jaar geleden en dat bevestigd mijn gevoel weer. (Blijkbaar heb ik dat toch nodig, die overtuiging?)

Het is nogal een dubbelgevoel want ik voel me er ook echt niet best door.

Herkennen mensen dit en hoe ga je ermee om, om ervoor te zorgen dat je het niet teveel op jezelf betrekt?
EMDR ga ik me ook in verdiepen.
Mousse28 schreef:
30-10-2025 19:25
EMDR ga ik me ook in verdiepen.
Ik heb een combinatie gehad, EMDR en exposure in vivo. De ene week exposure, de andere week EMDR over hetzelfde onderwerp.
Heel intensief, helaas niet genoeg voor mij, maar ik zou er wel naar informeren als je toch voor therapie gaat.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Mousse28 schreef:
30-10-2025 19:23
Vind het stom van mezelf dat ik het als "een grote meid" me nog laat raken.
Dit raakt denk ik de kern van je “probleem” (het is geen probleem, maar heb ff geen ander woord paraat om het beter te verwoorden)…

Heb je in je jeugd vaak gehoord “kop op, niet zo huilen, en gedraag je maar als een “grote meid”, gewoon je schouders eronder en doorgaan”?
Mousse28 schreef:
Dit zeg je goed. Ik veroordeel mezelf om deze gevoelens. Vind het stom van mezelf dat ik het als "een grote meid" me nog laat raken.
Ook dat komt vaak voor. Helaas.
Ik ben er nog steeds periodes va overtuigd dat er niets aan de hand is en ik alles (cPTSS klachten) gewoon simuleer. Want het viel allemaal wel mee, het was vast allemaal niet zo erg als ik denk.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
30-10-2025 19:55
Ik heb een combinatie gehad, EMDR en exposure in vivo. De ene week exposure, de andere week EMDR over hetzelfde onderwerp.
Heel intensief, helaas niet genoeg voor mij, maar ik zou er wel naar informeren als je toch voor therapie gaat.
Dank voor je advies. Ik ga me daar ook over inlezen.
Mousse28 schreef:
Dit zeg je goed. Ik veroordeel mezelf om deze gevoelens. Vind het stom van mezelf dat ik het als "een grote meid" me nog laat raken.
Juist dit soort schuldgevoelens worden echt minder door EMDR in mijn ervaring
Het is zoals het is
juffert22 schreef:
30-10-2025 20:16
Dit raakt denk ik de kern van je “probleem” (het is geen probleem, maar heb ff geen ander woord paraat om het beter te verwoorden)…

Heb je in je jeugd vaak gehoord “kop op, niet zo huilen, en gedraag je maar als een “grote meid”, gewoon je schouders eronder en doorgaan”?
Ik weet niet zozeer of het daardoor komt, maar ik vind zelf dat ik gewoon normaal moet doen en niet zo lang ergens in moet blijven hangen. En heel eerlijk, zo waren mijn ouders inderdaad wel. Kop in het zand en we hebben het er niet over. Zal misschien ook wel een beetje met hun generatie te maken hebben.
Mousse28 schreef:
30-10-2025 20:45
Ik weet niet zozeer of het daardoor komt, maar ik vind zelf dat ik gewoon normaal moet doen en niet zo lang ergens in moet blijven hangen. En heel eerlijk, zo waren mijn ouders inderdaad wel. Kop in het zand en we hebben het er niet over. Zal misschien ook wel een beetje met hun generatie te maken hebben.
Het is ook wel echt een PTSS ding.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
30-10-2025 20:21
Ook dat komt vaak voor. Helaas.
Ik ben er nog steeds periodes va overtuigd dat er niets aan de hand is en ik alles (cPTSS klachten) gewoon simuleer. Want het viel allemaal wel mee, het was vast allemaal niet zo erg als ik denk.
En als ik dat nu zo over een ander lees (jij ik dit geval), zou ik voor je willen opkomen. Natuurlijk simuleer je het niet!

Maar waarom doen we dat niet voor onszelf?

Overigens kan ik sommige mensen, die heeeel lang ergens in blijven hangen en het daar altijd maar over hebben, ook irritant vinden hoor. En dat is precies waar ik ook bang voor ben, dat mensen dat van mij vinden: heb je haar met de problemen van lang geleden.
Mousse28 schreef:
30-10-2025 20:51
En als ik dat nu zo over een ander lees (jij ik dit geval), zou ik voor je willen opkomen. Natuurlijk simuleer je het niet!

Maar waarom doen we dat niet voor onszelf?

Overigens kan ik sommige mensen, die heeeel lang ergens in blijven hangen en het daar altijd maar over hebben, ook irritant vinden hoor. En dat is precies waar ik ook bang voor ben, dat mensen dat van mij vinden: heb je haar met de problemen van lang geleden.
Voor mij een combi van van alles.
Ik wil niet het eeuwige slachtoffer uithangen. Andere mensen zijn ergere dingen overkomen. Als ik doe alsof het er niet is is het er ook niet. Hardheid naar mezelf.

Terwijl ik het juist van een ander helemaal begrijpelijk vind en dat diegene wel recht heeft op trauma.

Complex gebeuren.

De enige met wie ik mijn problemen bespreek zijn mijn therapeuten. In ieder geval deze problemen dan. Te intiem en kwetsbaar om met anderen in mijn leven te delen.
Ruin it yourself.
Youk79 schreef:
Juist dit soort schuldgevoelens worden echt minder door EMDR in mijn ervaring
Hmm oké. Dat zou wel fijn zijn.
Moiren schreef:
30-10-2025 20:55
Voor mij een combi van van alles.
Ik wil niet het eeuwige slachtoffer uithangen. Andere mensen zijn ergere dingen overkomen. Als ik doe alsof het er niet is is het er ook niet. Hardheid naar mezelf.

Terwijl ik het juist van een ander helemaal begrijpelijk vind en dat diegene wel recht heeft op trauma.

Complex gebeuren.

De enige met wie ik mijn problemen bespreek zijn mijn therapeuten. In ieder geval deze problemen dan. Te intiem en kwetsbaar om met anderen in mijn leven te delen.
Dit is zo enorm herkenbaar. 😞
Dankjewel voor het delen. Waardeer het echt want de herkenning steunt mij wel.
Mousse28 schreef:
30-10-2025 21:04
Het is al fijn om te weten dat je niet de enige bent. En als dat de stap naar therapie helpt maken vind ik dat alleen maar fijn voor je :)
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
30-10-2025 21:06
Het is al fijn om te weten dat je niet de enige bent. En als dat de stap naar therapie helpt maken vind ik dat alleen maar fijn voor je :)
:heart:
Mousse28 schreef:
Als dat is wat je je gedurende je hele jeugd hebt gehoord kan dat ook resulteren in minder connected zijn met je eigen gevoel, omdat dat is wat je “kent” en “geleerd” is. Dat zie je dan waarschijnlijk ook als veilig en is dat jouw “manier van omgaan met” geworden. Compleet logisch, want je weet niet beter.

Ik vind het oprecht treurig om te merken dat er zovelen zijn die zo zijn opgevoed; waardoor er zoveel mensen zijn die moeilijk bij hun gevoel kunnen en complexe dingen ook lastiger kunnen verwerken.
Het is niet alleen niet kunnen omgaan met gevoelens.
Voor mij zit er ook een shitload aan schaamte en schuld (vooral die van mezelf) bij.
Sommige dingen die gebeurd zijn schaam ik me zo voor dat ik ze gewoon letterlijk niet uit kan spreken. Het idee dat een ander weet wat ik gedaan heb is zo heftig.
Ruin it yourself.
Voor mij speelt ook mee dat het veilig en vertrouwd is om mezelf aan te pakken in plaats van de echte gevoelens te voelen. De machteloosheid, angst, verwarring, verlatenheid, gebruikt/misbruikt zijn door mensen die van je zouden houden (in mijn geval), de boosheid die je op niemand kan richten.
Ik heb dan het gevoel dat ik ergens in stort waar ik niet uit kan komen, dat ik relaties kapotmaak (wat ook gebeurd is) en te veel ben. Mezelf herpakken en alles onderdrukken is dan natuurlijk veel makkelijker.
Ook komt mijn zelfbeeld dan in protest want ik wil geen slachtoffer zijn, of aansteller, of zwak.
juffert22 schreef:
30-10-2025 20:16

Ik in ieder geval wel. En dat doet nog steeds pijn. Vroeger ook nooit hulp gekregen. Alleen moeten knokken om overeind te blijven.
Pas toen ik ruim volwassen was en op mezelf woonde, ging ik in therapie. In 2018 werd ik depressief en heb ik oa EMDR gehad. En kreeg ik te horen dat ik me helemaal niet aanstelde en dat ik PTSS heb. Ik heb zelfs therapeuten aan het huilen gekregen met mijn verhaal over mijn verleden en opvoeding. Dat vond ik zo raar.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Mousse28 schreef:
30-10-2025 21:04
:hug:
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven