Uurtarief huishoudelijke hulp
dinsdag 4 november 2025 om 10:14
Dit is dienstverlening aan huis, dus contant betalen mag gewoon. De hulp is ZELF verantwoordelijk voor aangifte bij de belasting.
Meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -afspreken
En dan over het loon:
* U betaalt uw hulp minimaal wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld.
* U betaalt uw hulp door bij vakantie (dit is 4 keer het aantal werkuren per week).
* U betaalt uw hulp door bij ziekte, voor maximaal 6 weken.
Minimumuurloon: 14,40
Opslag vakantiegeld: 8%
Opslag uitbetaling vrije dagen: 7,7% (1*4/52, bij 1 uur werken per week recht op 4 uur vrij per 52 weken)
Opslag ZVW-bijdrage: 5,75% (niet verplicht, maar dit moet hulp betalen als ze aangifte doet bij de belasting)
Samen 21,45% boven minimumloon
14,40 *1,2145 = 17,49 per uur.
Dus 17,50 is gewoon het minimum.
Ik betaal 35 voor 2 uur per week. Met kerst en zomervakantie betaal ik het dubbel.
En dan over het loon:
* U betaalt uw hulp door bij vakantie (dit is 4 keer het aantal werkuren per week).
Opslag uitbetaling vrije dagen: 7,7% (1*4/52, bij 1 uur werken per week recht op 4 uur vrij per 52 weken)
Opslag ZVW-bijdrage: 5,75% (niet verplicht, maar dit moet hulp betalen als ze aangifte doet bij de belasting)
Ik betaal 35 voor 2 uur per week. Met kerst en zomervakantie betaal ik het dubbel.
...
dinsdag 4 november 2025 om 11:22
Ik wist niet dat dat verplicht was bij die dienstverlening aan huis regeling maar ik heb me er ook niet helemaal in verdiept. Heb er een keer aan gedacht om werkloosheid te overbruggen zodat ik toch een inkomen had maar vond het teveel rompslomp, het af moeten zeggen voor gesprekken en dan nog die eventuele discussie over hoe veel er betaald moet worden en niet verzekerd als er iets gebeurd. Ik denk dat velen niet betalen bij ziekte of vakantie want niet komen = niet werken = niet betaald krijgen. Heb wel vaak zat gehoord van mensen die een schoonmaakster hebben dat schoonmaaksters in loondienst ook geen 17,50 verdienen maar die hebben wel allerlei zekerheden die je als particulier niet hebt en daar mag best extra voor betaald worden zodat diegene die komt poetsen wel kan zorgen voor die zekerheden.ankalida schreef: ↑04-11-2025 10:14Dit is dienstverlening aan huis, dus contant betalen mag gewoon. De hulp is ZELF verantwoordelijk voor aangifte bij de belasting.
En dan over het loon:
dinsdag 4 november 2025 om 12:01
dinsdag 4 november 2025 om 12:05
Een schoonmaker in loondienst heeft nu €16,31 per uur (na 4 jaar ervaring) Hier komt nog 8% vakantiegeld bij en 5% eindejaarsuitkering. En vakantiedagen natuurlijk. In januari gaat het uurloon over de €17,- heen.Graze schreef: ↑04-11-2025 11:22Ik wist niet dat dat verplicht was bij die dienstverlening aan huis regeling maar ik heb me er ook niet helemaal in verdiept. Heb er een keer aan gedacht om werkloosheid te overbruggen zodat ik toch een inkomen had maar vond het teveel rompslomp, het af moeten zeggen voor gesprekken en dan nog die eventuele discussie over hoe veel er betaald moet worden en niet verzekerd als er iets gebeurd. Ik denk dat velen niet betalen bij ziekte of vakantie want niet komen = niet werken = niet betaald krijgen. Heb wel vaak zat gehoord van mensen die een schoonmaakster hebben dat schoonmaaksters in loondienst ook geen 17,50 verdienen maar die hebben wel allerlei zekerheden die je als particulier niet hebt en daar mag best extra voor betaald worden zodat diegene die komt poetsen wel kan zorgen voor die zekerheden.
dinsdag 4 november 2025 om 12:09
Heb nu een robotstofzuigerWintertime16 schreef: ↑04-11-2025 12:01Wij zijn ook gestopt. Hadden altijd een heel fijne voor E 25 voor 2 uur.
Die stopte ermee en daarna iemand die 3 uur wilde x 15 euro. Haar werk was ook wat minder en vond het erg duur worden dus nu poetsen we zelf. Al mis ik het nog wel.
dinsdag 4 november 2025 om 12:39
En doorbetaling bij ziekte, opbouw pensioen, reiskostenvergoeding. Vervanging bij ziekte, dus cliënt zit nooit zonder hulp.
dinsdag 4 november 2025 om 13:37
Dus 8% vakantiegeld, 5% eindejaarsuitkering en 7,7% voor de vrije dagen. Samen 20,7%.
Dus schoonmaker in loondienst krijgt alles inclusief 19,69 per gewerkt uur. (Plus arbeidsongeschiktheidsverzekering, werkloosheidsverzekering, werkgever betaal zvw-bijdrage en een klein pensioen).
...
dinsdag 4 november 2025 om 14:05
Vakantieopbouw is zelfs 10%. 10,38% als je de vrije dag op je verjaardag meetelt.ankalida schreef: ↑04-11-2025 13:37Dus 8% vakantiegeld, 5% eindejaarsuitkering en 7,7% voor de vrije dagen. Samen 20,7%.
Dus schoonmaker in loondienst krijgt alles inclusief 19,69 per gewerkt uur. (Plus arbeidsongeschiktheidsverzekering, werkloosheidsverzekering, werkgever betaal zvw-bijdrage en een klein pensioen).
dinsdag 4 november 2025 om 15:07
Dit.ankalida schreef: ↑04-11-2025 10:14Dit is dienstverlening aan huis, dus contant betalen mag gewoon. De hulp is ZELF verantwoordelijk voor aangifte bij de belasting.
En dan over het loon:
Ik betaalde (schoonmaakster is gestopt
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 4 november 2025 om 15:48
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... -zwartwerk#In Nederland geldt de 'Regeling Dienstverlening aan Huis', die huishoudens verplicht om onder andere minimumloon, vakantiegeld, en doorbetaling bij ziekte te bieden. Toch blijkt in de praktijk dat hier nauwelijks aan wordt voldaan. Slechts 10% van de huishoudens betaalt door bij ziekte en nog minder bij vakanties: 7%.
Een eerlijk loon
Hoewel het gemiddelde uurloon van €15 op het eerste gezicht redelijk lijkt, is dat het eigenlijk niet: "Het uurloon wordt bijna nooit verhoogd, wat betekent dat de hulpen er jaarlijks op achteruitgaan", zegt De Kort. Daarnaast ontvangen hulpen zelden extra’s zoals vakantiegeld of pensioen. "Als je dat meerekent, is €15 per uur helemaal niet riant."
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 4 november 2025 om 15:50
dinsdag 4 november 2025 om 16:23
Al haar klanten wonen 5 binnen 5 minuten van elkaar? Dat zal ook niet iedereen lukkenVerbena schreef: ↑04-11-2025 06:08Mijn schoonmaakster begint bij de eerste om 8:30. Daar gaat ze 10:25 weg om om 10:30 bij mij te zijn. Bij mij vertrekt ze om 12:25. Etc etc
Twee uur is dus eigenlijk 115 minuten.
Drie uur is 175 minuten.
Ze heeft reistijd dus wel betaald. Reiskosten niet, net als vakantiegeld, etc. Ik maak altijd wel een kerstpakketje enzo.
dinsdag 4 november 2025 om 19:39
Ja en nee. Ze heeft met alle klanten zo geschoven dat alle klanten op één dag bij elkaar wonen. Eerst deed ze één huisje op een dag, maar sinds haar scheiding maakt ze 36 uur per week. (Wit) In de ochtend twee keer twee uur, in de middag drie uur of twee keer twee uur. De ene dag dus allemaal mensen in mijn wijk, en andere dag in een andere wijk of zelfs andere plaats.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 4 november 2025 om 19:47
Ik betaal gelukkig niet door bij ziekte en vakantie.
Sinds 1 januari al zeven keer ziek geweest en vier weken vakantie gehad op haar initiatief. Komt nog een vakantie bij volgende week.
In mijn vakantie mag ze altijd door werken, dan kom ik lekker thuis in schoon huis.
Ik heb het dit jaar één keer afgezegd omdat we geen stroom en geen water hadden die dag door kluswerkzaamheden. Wel heel veel stof maar dat zou de hele dag nog verder duren, dus met van te voren klaargezet water schoonmaken had ook weinig nut.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 4 november 2025 om 20:05
Ik vind het voor de betaling nogal een verschil, als je weet dat ze het netto zwart in haar zak steekt of dat het een bruto wit loon is met alle afdrachten, en dat ze hierdoor minder recht heeft op toeslagen.
dinsdag 4 november 2025 om 20:35
Ja. Maar we hebben samen e.e.a. ook omschreven in een overeenkomst. Wij nemen 6 uur per week af (2x3 uur) dus dan moet je ook wat meer regelen en op papier zetten. Als zo’n hulp wegvalt dan voel je het wel.
Ik weet ook voor 99,9% zeker dat mijn hulp alles netjes opgeeft want ze is fulltime huishoudelijke hulp met maar een paar adressen.
En dat laatste gebeurt niet vaak, dat alle adressen en inkomsten worden opgegeven. Dan is doorbetaling bij ziekte afdwingen ook niet echt een slimme zet als je daarmee zeven jaar zwart werken en public gaat toegeven.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in