Vraag kind 7 jaar

04-11-2025 21:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze zoon is 7 jaar en heeft eigenlijk altijd keurig geslapen, afgezien van het eerste jaar (tot 11 maanden was hij een huilbaby die niet sliep). Sinds ongeveer een half jaar heeft hij soms problemen met in slaap vallen. Soms een paar keer per week, dan weer een paar weken niet. Geen groot probleem, maar soms wel vervelend.

De afgelopen paar weken heeft hij echter wat aparte dingen. Hij huilt regelmatig ongeveer 10 minuten nadat we hem in bed hebben gelegd. Wanneer we gaan kijken, staat hij bij het raam en zegt dat hij wacht op een auto. Hij geeft aan dat hij pas kan slapen zodra hij een auto voorbij heeft zien rijden.

Ik heb al aangegeven dat een routine voor het slapen prima is, maar dat hij hierbij niet afhankelijk moet zijn van iets externs. Samen hebben we bedacht dat hij tot 60 zou tellen terwijl hij naar buiten kijkt. Wanneer hij geen auto heeft gezien, zou hij kijken naar de geparkeerde auto’s en dan lekker gaan slapen.

Dit werkte een paar dagen, maar nu was hij toch weer overstuur.

Zijn dit normale dingen? Hij hangt sowieso wel wat aan routines en gewoontes, maar dit vind ik wel extreem.

Zijn er meer kinderen van deze leeftijd met soortgelijke problemen?
Ach wat sneu. Is er mogelijk sprake van onderliggende spanningen?
Zijn verjaardag komt er wel aan, en Sinterklaas natuurlijk ook, maar omdat het al wat langer speelt, weet ik niet of dat het probleem echt is.
Hij is er echt verdrietig over, maar kan ook niet goed benoemen wat er precies aan de hand is, alleen dat hij een auto moet zien.

Net heb ik aangegeven wat de afspraak was die we gemaakt hebben, en dat hij lekker in bed moest gaan liggen om te slapen. Ik heb hem daarna niet meer gehoord.

Het is wel sneu voor hem inderdaad.
Zoon slaapt als een roosje als hij maar een nachtlampje heeft, maar dochter slaapt soms ook erg moeilijk. Bij haar helpt een relaxmuziekje. We zetten iets van sleep relax op van spotify.
Ik zou wel proberen om iets in bed te verzinnen. Tot 60 tellen in de hoop een auto te zien klinkt mij erg activerend in de oren.
Lastig he die slaapproblemen.
Lijkt me niet gezond dat van die auto. Ik zou proberen uit te vinden waarom hij dat doet. Is het een soort dwanggedachte?
Groetjes!
Nachtlampje heeft hij inderdaad.
Ik heb al aangegeven dat hij ook even in bed kan lezen tot ik zeg dat hij moet gaan slapen of dat we iets anders verzinnen maar hij hangt erg aan het wachten op een auto. Ik zal t morgen nogmaals met hem bespreken en aangeven dat zijn bed uit gaan niet heel bevorderlijk is voor het in slaap vallen😏.

Het is zeker lastig. Vooral omdat we nog nooit zoiets met hem hebben meegemaakt en dus even niet wisten wat ons overkwam 😂.
libe schreef:
04-11-2025 22:44
Lijkt me niet gezond dat van die auto. Ik zou proberen uit te vinden waarom hij dat doet. Is het een soort dwanggedachte?
Dat weet ik niet precies. Toen ik bij hem zag hoorde hij een auto en keek snel naar buiten. Toen was het ook niet de goede auto en wilde hij nog langer naar buiten kijken..
Het is dus wel echt iets dat hij zichzelf heeft aangepraat. Eergisteren zei hij trots tegen mij dat hij zonder auto wel in slaap was gevallen. Maar vandaag was het toch weer mis 🤷‍♀️
Wat een bijzondere gedragsverandering ineens.

Kan je met hem praten over de soort auto? Niet op die avond, maar gewoon overdag? Ik zou erachter proberen te komen waarom die auto ineens zo belangrijk is geworden. Misschien heeft hij die auto ergens aan gekoppeld en is het daarmee eens dwanggedachte geworden. Als het een dwanggedachte is, zit er misschien een angst aan gekoppeld. Wat gebeurd er in zijn hoofd als hij die auto niet ziet?
Mijn dochter heeft rond die leeftijd (8) ook een tijdje last gehad van dwanggedachtes rondom het slapen. Ze had er zelf ook echt last van. Er speelde toen wel wat op school (vriendin ging van school af) en ik had het idee dat het daar mee te maken had. Soort van controle krijgen op dingen omdat je op je leven geen controle hebt. Ik heb ook op het punt gestaan om hulp te vragen, maar toen ging het gelukkig langzaam beter en nu (12) kan ze het zich niet meer voorstellen dat ze dat heeft gehad.

Wij hebben toen ook van alles geprobeerd: meditatie, de dag doornemen, aanraden met haar rug naar haar kamer gaan liggen/bed op een andere plek neerzetten. Uiteindelijk hielp het allemaal maar een klein beetje en heb ik het idee dat ze er over heen groeide.

Sterkte, het is heel sneu voor je kind en ook best frustrerend als ouder.
Het frustrerende is dat ik het waarom niet echt begrijp en de oplossingen niet echt lijken te werken.
We hebben het vanmorgen weer even met hem besproken en hij zei dat hij ermee wil stoppen als hij jarig is. Ik heb aangegeven dat ik wil dat hij er nu mee probeert te stoppen en dat we anders samen wel even naar buiten kijken voordat hij zijn bed in stapt.
We gaan het weer zien:).
Dwangmatig gedrag heeft vaak met een soort veiligheid te maken en soms kunnen wij, volwassenen, niet helemaal inleven waarom dat zo groot wordt in een kinderbrein.

Is het een idee om samen de bewuste auto te tekenen of dat in elk geval te proberen? Misschien horen er bepaalde woorden of gevoelens bij, die kun je er dan bij schrijven. Die tekening kan op zijn kamer hangen als hij dat wil en daar verzinnen jullie samen een ritueeltje bij.

Waarschijnlijk is ook dit een fase en heeft hij er op een gegeven moment geen behoefte meer aan.
.
Ik zou niet teveel druk zetten op het verbieden of vermijden van deze dwang.
Het is een manier om controle te hebben en helemaal niet zo vreemd. Ik zou vooral aansluiten bij ZIJN gevoelens erover, zonder oordeel. Als hij er last van heeft dan kunnen jullie helpen, als het nu even rust geeft: ook prima. Ik zou hem ook uitleg geven over waar dwang vandaan komt.

Zoiets als Roos noemt vind ik mooi.
Sarinapleur schreef:
05-11-2025 08:37
Het frustrerende is dat ik het waarom niet echt begrijp en de oplossingen niet echt lijken te werken.
We hebben het vanmorgen weer even met hem besproken en hij zei dat hij ermee wil stoppen als hij jarig is. Ik heb aangegeven dat ik wil dat hij er nu mee probeert te stoppen en dat we anders samen wel even naar buiten kijken voordat hij zijn bed in stapt.
We gaan het weer zien:).
Waarom mag hij zelf niet bepalen wanneer hij er mee stopt?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Kun je niet gewoon eerder naar boven gaan? Zodat hij langer de tijd heeft om uit het raam te staren.

Hij wil deze controle hebben, jij gaat met de druk die je er nu op legt zijn paniek alleen maar groter maken. Mama begrijpt het niet, mama vindt het raar. Dan gaat hij het stiekem doen en jou niet meer vertellen als hij overstuur is.

Ik denk dat dit vanzelf ooit weer over gaat. Je kunt grenzen stellen. Eerder naar boven. Maximaal zo lang kijken, wekkertje zetten.
Zou een speelgoedautootje of een foto van een auto bekijken ook helpen? Of ben je dan bang dat je toegeeft aan controle over dingen waar je geen controle over kunt hebben?
Heb je hem al eens gevraagd wat er kan gebeuren als hij gaat slapen zonder de goede auto te hebben gezien?
Moiren schreef:
05-11-2025 10:14
Waarom mag hij zelf niet bepalen wanneer hij er mee stopt?
Wanneer hij zich erbij neer kan leggen dat er geen auto langskomt, vind ik dat prima. Nu maakt hij zichzelf overstuur en hij gaf vanmorgen ook aan dat hij het niet leuk vindt. Ik probeer hem te helpen door samen te kijken en erna hem lekker in bed te leggen zodat hij kan slapen.

We hebben trouwens een autoposter hangen. Ik heb eerder aangegeven dat hij naar geparkeerde auto’s of de poster kan kijken.
Lees je hem nog wel voor bij het slapen? Dat is een fijn momentje van nabijheid en afschakelen.

Als het een echte dwang zou zijn dan kun je met hem voordat hij ermee gaat stoppen een plannetje maken hoe hij het gevoel van paniek bij het niet kijken kan verdragen.

Ik neem aan dat die auto daar niet standaard rijd. Wat gebeurt er in het weekend als hij op een andere tijd naar bed gaat?
Dwang vraagt wel om begrenzing van de omgeving maar je kunt alleen maar begrenzen als je iets anders aanbied als alternatief voor de oorzaak.
where ever you go, go with your heart
Wat sneu voor hem. Mijn middelste heeft (ik denk ook rond deze leeftijd) met iets vergelijkbaars geworsteld. Wij hebben toen 2 gesprekken met de praktijkondersteuner gehad die hem erg hebben geholpen. Zij gaf hem een aantal goede tips die hem (10 jaar na dato) nog steeds wel helpen omdat hij hier toch gevoelig voor blijft, vooral in tijden van stress
Dit heeft niets te maken met een auto.
Maar met wat hij voelt en denkt op het moment dat die auto niet langskomt.
Wat gebeurd er in zijn lijf? Wat zijn zijn gedachten?

Wat verandert er in zijn lijf als hij die auto wel ziet. En is dat dan bij elke auto?
Welke gedachten heeft hij bij een auto die voorbij rijdt? Maakt het uit wat voor auto dat is?

Je kind heeft emoties of gedachten die hem aanvliegen.
De auto is zijn manier om te proberen daar controle over te krijgen. Om die emoties weer kalm te krijgen.

Alleen verbieden gaat de emoties en gedachten niet weghalen, het probleem niet oplossen.
Dit is niet iets rationeels.

Je kind heeft je nodig om hem te helpen reguleren.
Dat kan op vele manieren.
Afleiden van de angsten of gedachten: samen fantaseren over dat hij een vogel is. Welke vogel hij zou zijn? Hoe ziet die eruit? Alles mag. Hoe zou het voelen, op zo'n tak staan, hoog in de lucht? Durft hij te springen? Te gaan vliegen?
Wat zou hij zien onder zich, als hij durft te vliegen? Waar zou hij heen willen vliegen? Hoe voelt dat? Hoe voelen zijn vleugels? Is er wind? Voelt hij zon? Etc. Ga met hem op reis, stel vragen om hem zijn verbeelding te laten gebruiken, vooral over hoe iets zou voelen/ruiken/eruit zien/wat hij hoort. Help hem naar een fijne plek te vliegen waar hij zo lang kan blijven als hij wil. Tot hij weer naar huis wil vliegen.

Je kan ook omdenken en grapjes gaan maken samen. Wat als er geen auto langskomt, maar een dinosaurus? Een unicorn?

Vraag hem naar 5 dingen die hij wel ziet. 4 dingen die hij hoort. Drie dingen die hij van buitenaf voelt. Twee dingen die hij ruikt. Iets dat hij proeft.
Help hem zijn zintuigen te gebruiken.
Uit zijn hoofd en emotie te komen.

Rol samen even over met een bal. Bij elke keer wegrollen diep uitzuchten of 'meeblazen'.

Leg 3 doekjes met verschillende geurtjes neer, en laat hem daar aan snuffelen.
Wat ruikt hij bij 1? Wat ruikt hij bij 2? Welke vindt hij lekkerder ruiken? Doet het hem ergens aan denken?

Neem hem op schoot, houdt hem vast, praat heel rustig, bijna bezwarend. Dat je merkt dat hij in paniek is. Wat een rotgevoel dat is.
Dat hij dat nog niet alleen kan oplossen, en ook niet hoeft. Dat je er daarom voor hem bent.
Omdat hij zich nu even heel rot voelt.
Dat je rot voelen ook bijna altijd weer minder wordt. Als een golfje. En dat het oke is om even samen te zitten en te wachten tot deze golf voorbij is. Dat je zo voelen naar is, en soms eng, maar dat als hij blijft ademen, het weer weggaat. En dat hij veilig bij jou is. Het naar voelt, maar hij gewoon veilig is. Bij jou.

Klinkt vast zweverig allemaal.
Maar kinderen kunnen zichzelf nog niet goed reguleren. Helemaal niet als ze in paniek zijn.
En je kan pas weer nadenken, reëel zijn, als je een beetje gereguleerd bent. Niet meer in paniek.
Dus ik zou nu inzetten op co-regulatie.
Hem laten ervaren wat hem helpt als hij zich zo voelt. Helpen om weer rustiger te worden.

Want eerlijk, als jij enorme jeuk hebt, echt reuze grote jeuk. En iemand zegt alleen 'niet krabben. Ga maar in bed liggen' dan wordt je daar wanhopig van.
Dan heb je jeuk, en doe je het fout als je krabt, en wordt er iets van je gevraagd dat het erger maakt.
Als je opties leert om om te gaan met de jeuk (zalf, iets kouds, afleiding) en iemand kan je helpen om te zorgen dat de jeuk niet zo oploopt, niet zo enorm alles overheersend is...
Dan voel je je begrepen en heb je tools voor life.
Prachtige post Avocadeau :heart:
Het is zoals het is
Avocadeau schreef:
05-11-2025 14:49

Neem hem op schoot, houdt hem vast, praat heel rustig, bijna bezwarend. Dat je merkt dat hij in paniek is. Wat een rotgevoel dat is.
Dat hij dat nog niet alleen kan oplossen, en ook niet hoeft. Dat je er daarom voor hem bent.
Omdat hij zich nu even heel rot voelt.
Dat je rot voelen ook bijna altijd weer minder wordt. Als een golfje. En dat het oke is om even samen te zitten en te wachten tot deze golf voorbij is. Dat je zo voelen naar is, en soms eng, maar dat als hij blijft ademen, het weer weggaat. En dat hij veilig bij jou is. Het naar voelt, maar hij gewoon veilig is. Bij jou.
Wat mooi :heart: ik ga hem onthouden, want is mooi toepasbaar op alle worstelingen van het opgroeien!
:-$ fijn dat jullie het geen geitenwollensokken gezwets vinden.
Wat een mooi antwoord avocadeau, thanks!

Ik heb hem net naar bed gebracht om half 8. We hebben samen een tijdje voor het raam gestaan met een dekentje om ons heen en we hebben alles benoemd wat we zagen.
Er kwam geen auto voorbij. Uiteindelijk zei hij zelf dat hij wel wilde gaan slapen en is zijn bed in gegaan.
Ik heb hem niet gehoord maar zal straks even gluren of hij slaapt.

Bedankt allemaal!:)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven