Competitie-angst
zaterdag 1 november 2025 om 23:06
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
woensdag 5 november 2025 om 18:42
Lucy heeft het over bindingsangst terwijl ik overduidelijk aangeef verlatingsangst te hebben en te lang in toxische relaties te blijven. Komt op mij over als expres verdraaien.
Daarnaast claimt ze dat ik mensen dom vind, terwijl ik aangeef dat exen mij juist dom noemden en mijn carriere saboteerden omdat zij het oneerlijk vinden dat ik hoger ben opgeleid dan zij.
Ook idioot om te doen dat ik niet iemand zou mogen daten zoals ikzelf.
woensdag 5 november 2025 om 18:47
Natuurlijk mag je iemand daten die precies op jou lijkt. Maar dan moet je langer en verder en beter zoeken en in de tussentijd niet boos worden dat er maar weinig mensen op jou lijken en dat die mensen daarom stom zijn omdat iedereen op jou zou moeten lijken en wat denken ze wel niet.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 5 november 2025 om 18:48
Dank je Rosanna.
Ik geloof oprecht niet dat ik verdraaid heb. Maar ik spiegel wel je woorden. Alleen: om daar iets mee te kunnen moet je bereid zijn te willen kijken naar jezelf, en in staat zijn verbindingen te leggen tussen gedrag, coping en overlevingsstrategieen en opvoeding. Iets wat je bekend voor zou moeten komen.
Maar goed, het is jouw topic. Jouw angst. Jouw leven.
Blijf vooral denken dat de hele wereld tegen je is. Wordt het leven een stuk gezelliger van.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
woensdag 5 november 2025 om 18:53
Ten eerste zeg ik nergens dat jij iemand dom noemt. Ik vroeg je of het klopt dat mensen jouw vroeger dom noemden. Precies andersom dus.ItsMineru schreef: ↑05-11-2025 18:42Lucy heeft het over bindingsangst terwijl ik overduidelijk aangeef verlatingsangst te hebben en te lang in toxische relaties te blijven. Komt op mij over als expres verdraaien.
Daarnaast claimt ze dat ik mensen dom vind, terwijl ik aangeef dat exen mij juist dom noemden en mijn carriere saboteerden omdat zij het oneerlijk vinden dat ik hoger ben opgeleid dan zij.
Ten tweede: bindingsangst en verlatingsangst ligt heel dicht bij elkaar. Jij geeft aan dat je niet uit toxische relaties bent gestapt (betekent dit dat je exen altijd de relatie hebben beëindigd?). Dat zou kunnen duiden op codependency, ook omdat je spreekt van fawning als coping. Het duidt niet perse op verlatingsangst.
Waarom ik spreek over bindingsangst is omdat jij je lat zo verdomde hoog legt en je voorwaarden dusdanig dat het bijna niet haalbaar is, en daarnaast taalgebruik waarbij een enorme angst voor verbinding spreekt. Je bent defensief, laat geen enkel advies toe, ziet alles als aanval. Dat duidt op angst voor verbinden, niemand dichtbij laten.
Niet omdat ik je woorden verdraai, omdat ik je teruggeef wat ik zie.
woensdag 5 november 2025 om 19:06
Helemaal eens. Dat van de koppeling aan een specifieke studie/beroep heb ik gemist maar dat slaat inderdaad nergens op. Ik denk dat TO vooral bedoelt dat ze serieus wil worden genomen door haar toekomstige vriend, wat logisch is, en bij haar draait het dan blijkbaar vooral om intelligentie, wat dat ook moge betekenen (zelf vind ik emotionele intelligentie belangrijker dan feitenkennis of heel goed kunnen hoofdrekenen bijvoorbeeld). Of misschien betekent het voor TO vooral een zekere maatschappelijke betrokkenheid, graag over politieke zaken en de wereld praten - nou ja, het kan van alles zijn.Dala schreef: ↑05-11-2025 15:25En dat terwijl er juist een hele hoop intelligente (en zeker hoogbegaafde!) mensen zitten in praktische beroepen. Voor een vrij fors deel van de hoogbegaafden is school één grote droge beleving geweest waar men absoluut niet de uitdaging kreeg die men (zeker als kind) nodig had. Als daar níet goed op wordt ingespeeld wordt ook het VO een verschrikking en zullen velen al helemaal geen behoefte hebben aan een academische setting en juist veel plezier en energie kwijt kunnen in een praktisch beroep als meubelmaker of kok of bijvoorbeeld iets met kunst of muziek. Het hoeven absoluut geen academici te worden allemaal, al heb je er natuurlijk ook die dat wél willen.
Er is ook niks mis met een intelligente partner willen verder, maar je kunt het niet koppelen aan een studie of beroep.
In mijn ervaring lost dit probleem zich in de praktijk vaak wel op, omdat mensen die elkaar leuk vinden meestal ook ongeveer even intelligent zijn (op hetzelfde vlak). Anders komt er geen gesprek van de grond en begrijp je elkaar niet echt.
woensdag 5 november 2025 om 19:08
Jij bent niet mijn psycholoog. Waarom accepteer je niet de visie van iemand die mij wél kent en ervoor geleerd heeft?Lucy schreef: ↑05-11-2025 18:53Ten eerste zeg ik nergens dat jij iemand dom noemt. Ik vroeg je of het klopt dat mensen jouw vroeger dom noemden. Precies andersom dus.
Ten tweede: bindingsangst en verlatingsangst ligt heel dicht bij elkaar. Jij geeft aan dat je niet uit toxische relaties bent gestapt (betekent dit dat je exen altijd de relatie hebben beëindigd?). Dat zou kunnen duiden op codependency, ook omdat je spreekt van fawning als coping. Het duidt niet perse op verlatingsangst.
Waarom ik spreek over bindingsangst is omdat jij je lat zo verdomde hoog legt en je voorwaarden dusdanig dat het bijna niet haalbaar is, en daarnaast taalgebruik waarbij een enorme angst voor verbinding spreekt. Je bent defensief, laat geen enkel advies toe, ziet alles als aanval. Dat duidt op angst voor verbinden, niemand dichtbij laten.
Niet omdat ik je woorden verdraai, omdat ik je teruggeef wat ik zie.
woensdag 5 november 2025 om 19:09
Het enige beroep wat ik niet wil is finance bro inderdaad. Of podcaster a la Tate.Claire45 schreef: ↑05-11-2025 19:06Helemaal eens. Dat van de koppeling aan een specifieke studie/beroep heb ik gemist maar dat slaat inderdaad nergens op. Ik denk dat TO vooral bedoelt dat ze serieus wil worden genomen door haar toekomstige vriend, wat logisch is, en bij haar draait het dan blijkbaar vooral om intelligentie, wat dat ook moge betekenen (zelf vind ik emotionele intelligentie belangrijker dan feitenkennis of heel goed kunnen hoofdrekenen bijvoorbeeld). Of misschien betekent het voor TO vooral een zekere maatschappelijke betrokkenheid, graag over politieke zaken en de wereld praten - nou ja, het kan van alles zijn.
In mijn ervaring lost dit probleem zich in de praktijk vaak wel op, omdat mensen die elkaar leuk vinden meestal ook ongeveer even intelligent zijn (op hetzelfde vlak). Anders komt er geen gesprek van de grond en begrijp je elkaar niet echt.
woensdag 5 november 2025 om 19:09
Je carrière? Als leerkracht? Of heb je andere aspiraties?ItsMineru schreef: ↑05-11-2025 18:42Lucy heeft het over bindingsangst terwijl ik overduidelijk aangeef verlatingsangst te hebben en te lang in toxische relaties te blijven. Komt op mij over als expres verdraaien.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 5 november 2025 om 19:44
Ik stel voor dat je terug gaat naar je psycholoog en hem of haar dit topic eens laat lezen. Ben benieuwd naar zijn professionele mening van wat hij hier ziet gebeuren.
Daarbij vroeg je naar tips. Hoe hier vanaf te komen. Hoe dit aan te vliegen. Ik geef je er vele. En dan moet ik niet je psycholoog spelen.
Wat wil je dan wel voor tips?
En je hebt door dat Moiren ook docent is, toch?
woensdag 5 november 2025 om 19:46
TO, hoe gaat het in de omgang met vrienden m/v die al dan niet bezet zijn maar wel helemaal aan jouw profiel voldoen qua interesses, levensvisie, achtergrond etc. Heb je dan ook zoveel last van dat competitie gevoel of gaat dat echt pas spelen op een moment dat een man mogelijk ook meer dan een vriend kan gaan worden, er ook fysieke gevoelens meespelen etc.
Of is dat gevoel van concurreren altijd aanwezig?
woensdag 5 november 2025 om 19:48
Alleen in relaties. Ik heb hele fijne, diepe vriendschappen. Iedereen is hoogopgeleid ook. Ik heb twee eisen voor vrienden: intelligent en moreel goed. Vreemdgangers etc hoef ik niet. Maar ik zie ze als familie.Dala schreef: ↑05-11-2025 19:46TO, hoe gaat het in de omgang met vrienden m/v die al dan niet bezet zijn maar wel helemaal aan jouw profiel voldoen qua interesses, levensvisie, achtergrond etc. Heb je dan ook zoveel last van dat competitie gevoel of gaat dat echt pas spelen op een moment dat een man mogelijk ook meer dan een vriend kan gaan worden, er ook fysieke gevoelens meespelen etc.
woensdag 5 november 2025 om 19:50
Je moet niet met mij in discussie gaan over mijn kennis van mezelf. Dat snap je echt wel.Lucy schreef: ↑05-11-2025 19:44Ik stel voor dat je terug gaat naar je psycholoog en hem of haar dit topic eens laat lezen. Ben benieuwd naar zijn professionele mening van wat hij hier ziet gebeuren.
Daarbij vroeg je naar tips. Hoe hier vanaf te komen. Hoe dit aan te vliegen. Ik geef je er vele. En dan moet ik niet je psycholoog spelen.
Wat wil je dan wel voor tips?
En je hebt door dat Moiren ook docent is, toch?
woensdag 5 november 2025 om 19:55
woensdag 5 november 2025 om 20:04
Je lijkt jezelf anders verdomd slecht te kennen.
En je spreekt jezelf nogal eens tegen.
Maar gefeliciteerd met je hoogopgeleide vrienden met een juist compas waar je diepe, innige vriendschappen mee hebt. Blij te horen dat je irl beter functioneert dan online.
woensdag 5 november 2025 om 20:05
Nee, zal kijken, bedankt!MeijTeeks schreef: ↑05-11-2025 19:55TO, Ken je de serie The Good Place? Het karakter chidi is een fantastisch voorbeeld van intelligent en “moreel goed”.
De serie is grappig, maar ook slim in hoe allerlei filosofische dilemma’s en bespiegelingen verwerkt worden.
Best leerzaam als je dit ook met je analytische blik bekijkt.
woensdag 5 november 2025 om 20:08
Je hoeft het verder niet gezellig te hebben? Samen kunnen lachen? Gedeelde interesses te hebben?
woensdag 5 november 2025 om 20:27
Maar Tate zou je tijdens een date al na twee seconden afwijzen (zoals iedereen met enig verstand) en een finance bro kan naast zijn baan allerlei andere interesses en talenten hebben. Ik ken zo’n bro, heel jong nog maar superleuke vent die in de nabije toekomst iets heel anders wil gaan doen omdat hij het wereldje waar hij nu in zit te beperkt vindt, ondanks het topsalaris. Die zou jij dan laten lopen, zonde toch?
woensdag 5 november 2025 om 20:48
Dan zou ik me daar vooral op richten. De meeste relaties ontstaan toch via vrienden van vrienden en dan hoef je ook niet meteen via zo'n site op de eerste paar berichten te gaan lopen scannen. Echt, komt allemaal wel, tijd genoeg.
woensdag 5 november 2025 om 21:12
Dat is het probleem ook niet. Het probleem is het abusive gedrag.Rabarbara schreef: ↑05-11-2025 18:47Natuurlijk mag je iemand daten die precies op jou lijkt. Maar dan moet je langer en verder en beter zoeken en in de tussentijd niet boos worden dat er maar weinig mensen op jou lijken en dat die mensen daarom stom zijn omdat iedereen op jou zou moeten lijken en wat denken ze wel niet.
woensdag 5 november 2025 om 21:13
Mijn vriendinnen hebben geen mannelijke vrienden. Hun partners vind ik niks.
woensdag 5 november 2025 om 21:14
Voor mij is het geen match als iemand geld boven maatschappelijk nut plaatst.Claire45 schreef: ↑05-11-2025 20:27Maar Tate zou je tijdens een date al na twee seconden afwijzen (zoals iedereen met enig verstand) en een finance bro kan naast zijn baan allerlei andere interesses en talenten hebben. Ik ken zo’n bro, heel jong nog maar superleuke vent die in de nabije toekomst iets heel anders wil gaan doen omdat hij het wereldje waar hij nu in zit te beperkt vindt, ondanks het topsalaris. Die zou jij dan laten lopen, zonde toch?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in