Inloopdouche met schuine wand? Hoe breed douchewand?

09-11-2025 18:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedendag!
We willen van ons bad met douche erin een inloop douche maken. We hebben miniem glazen wandje van 48 cm. Ivm schuine wand en man van 2 meter niet heel veel ruimte om deze te verbreden. Misschien dat we er 65 cm van kunnen maken max…
Is dit ok of wordt de hele badkamer dan nat..?
Iemand hier ervaring mee?
Evenals met een glazen wand.. zou liever een muurtje maken met nisje maar ivm kleine badkamer is glazen wand misschien ruimtelijker en neemt minder ruimte in..
Maar zo’n glazen wand is wel een crime met schoonmaken vrees ik?
Ervaringen welkom
Ik denk dat je even een schets moet maken. Ik snap niet waarom het douchen in bad nu niet nat wordt, en een inloopdouche dan wel.
Dat is een goede vraag.. misschien dat het niet omhoog spettert vanwege de opstaande (bad) rand?
Dat lijkt me eigenlijk best wel stug. Ik denk dat de badrand wel iets tegenhoudt (waterdruppels die al lager richting grond zijn gevallen, die er anders echt naast zouden vallen), maar ook weer niet héél veel. Dus dan zou ik denken dat je met 65cm wel goed zou moeten zitten.
Ik weet niet of de afmeting voldoende is. Wel kan ik meedenken over de glazen wand. Wij hebben een glazen wand en dat geeft een geel ruim effect. Wel hebben wij een waterontharder. De wand staat er al 7 jaar en ziet er nog mooi uit. Tip is dus om een waterontharder aan te schaffen.
Ik maak de glazen douchewand altijd schoon door die met verdunde schoonmaakazijn in te spuiten, even in laten werken en dan met een doekje afnemen. Na zes jaar is het glas nog steeds mooi. De kitrandjes/hoekjes zijn lastiger schoon te houden.
Ik heb een inloopdouche met glazen wand en als je die na het douchen telkens droog maakt met een trekkertje en een microvezeldoek heb je er geen werk aan.
Af en toe met water met een scheut azijn schoonmaken.
Kun je niet beter een inloopdouche met deur nemen? Wij hebben eentje van 90x90 - veel kleiner zou ik niet willen, ook ivm lange / grote man. Inloopdouche zonder deur zou ik tenminste 1m10 willen, anders spettert inderdaad al snel alles nat.
Wandje kan echt maar 70 cm zijn…
We nemen geen grote regendouche
Ik voel me zo dom bij dit soort berichtjes maar ik snap hier dus hélemaal niets van. Ik heb het berichtje echt 10x gelezen maar ik kan me geen enkele voorstelling ervan maken hoe een schuine wand en een man van 2 meter ervoor zorgen dat een glazen wand max 48 cm kan zijn. Voor mijn gevoel zijn dat 3 dingen die volledig ongerelateerd zijn.
Zit die wand aan de voorkant of aan de zijkant?
(Wij hebben zelf een inloopdouche met glazen deur aan de voorkant en muurtje met nis aan de zijkant. Misschien dat ik daardoor ergens in de war raak?)
Ik voel me als degene van de 'Knowledge is power, France is bacon' meme, voor wie die kent.
Haha ik snap je wel! Maar serieus geen idee hoe ik een tekening in kan voegen of hoe ik het beter uit kan leggen…
Je kunt ook glazen wanden op maat bestellen.
Met de schuinte vd kap mee.
Of bijvoorbeeld 180 cm hoog zodat ie breder kan zijn.
Valt qua prijs wel mee.
Bijvoorbeeld Kinedo kan deze op maat maken
Laura schreef:
09-11-2025 22:30
Haha ik snap je wel! Maar serieus geen idee hoe ik een tekening in kan voegen of hoe ik het beter uit kan leggen…
Alle anderen snappen het kennelijk wel! Ik ben hier ook echt slecht in hoor.

Ik begin al bij schuine wand. Ik vermoed inmiddels dat je daarmee bedoelt wat ik een schuin plafond zou noemen. Het eerste waar ik aan denk is een badkamer die geen rechthoek is, dus geen 90 graden hoeken heeft maar andere vormen :-).
Wij hadden een wand van een meter lang en dat vond ik te kort voor een inloopdouche. Het was altijd nat buiten die douche. Als hij nog korter is, komt de waterstraal al heel dicht bij het eind van die wand en heb je ook nog kans dat het water om de wand heen gaat stromen.
Wij zijn dus weer voor een cabine gegaan, veel prettiger. Ook omdat de warmte van het water in die cabine blijft. Met de inloopdouche had ik het altijd koud op het deel van mijn lijf dat niet onder de straal stond.
Overigens hier ook een waterontharder, maar juist nu aanslag van andere mineralen uit het water en die zijn nog lastiger te verwijderen dan kalk. Niet echt een succes dus hier en deze klachten lees ik bij meer gebruikers van een ontharder.
Nee hoor Wombat. Hier ook. Er werd ook al in het eerste bericht om een tekening gevraagd. Die kwam niet, en dan blijf ik stil. ;-D
Wombat schreef:
09-11-2025 22:28
Ik voel me zo dom bij dit soort berichtjes maar ik snap hier dus hélemaal niets van. Ik heb het berichtje echt 10x gelezen maar ik kan me geen enkele voorstelling ervan maken hoe een schuine wand en een man van 2 meter ervoor zorgen dat een glazen wand max 48 cm kan zijn. Voor mijn gevoel zijn dat 3 dingen die volledig ongerelateerd zijn.
Zit die wand aan de voorkant of aan de zijkant?
(Wij hebben zelf een inloopdouche met glazen deur aan de voorkant en muurtje met nis aan de zijkant. Misschien dat ik daardoor ergens in de war raak?)
Ik voel me als degene van de 'Knowledge is power, France is bacon' meme, voor wie die kent.

Ik denk dat je slimmer bent dan de rest hoor!

Veel mensen die dit lezen hebben direct een plaatje in hun hoofd, dat waarschijnlijk niet klopt, maar geven toch advies op basis van dat plaatje.

Dat plaatje in hun hoofd maken ze op basis van de gegevens uit de OP, gecombineerd met allerlei andere informatie die nog ergens in hun hoofd zit van andere situaties en andere plaatjes.

Dat gebeurt sowieso vaak op een forum, ik denk dat iedereen zich er schuldig aan maakt. Ik ook. Als het gaat over vreemdgaande mannen of lastige pubers dan levert dat misschien andere gezichtspunten op. Gaat het over centimeters in de badkamer dan is het lastiger.

Wij hebben ook plannen voor de badkamer, vandaar dat ik dit topic opende. Probeerde dit ook te snappen maar zie het ook niet goed voor me.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik denk dat er nu een ligbad staat in een hoek tegen een muur waarboven gedeeltelijk een schuin plafond loopt.
Waar het plafond weer recht loopt, waar een persoon kan rechtstaan, hebben ze 48cm.
Dat lijkt me veel te smal om niet telkens te moeten dweilen. Ik zou dan ten minste onder het schuine plafond de glazen wand doortrekken maar dat telkens drogen tot beneden in het hoekje lijkt me onbegonnen werk... Ik heb zelf een glazen wand van 1m20 en de douche staat uiteraard in de hoek maar wanneer ik vergeet de douchestraal naar beneden te richten heb ik water over de badkamervloer... maar ik vind een inloopdouche heerlijk, lekker veel ruimte, ook om te douchen met 2.
Wanneer je een koude badkamer hebt begrijp ik dat je liever een cabine hebt voor de warmte maar dat is niet overal van toepassing.

Een douche met een deur is trouwens een douche cabine, geen inloopdouche.
Attraverso schreef:
10-11-2025 07:57
Ik denk dat er nu een ligbad staat in een hoek tegen een muur waarboven gedeeltelijk een schuin plafond loopt.
Waar het plafond weer recht loopt, waar een persoon kan rechtstaan, hebben ze 48cm.
Dat lijkt me veel te smal om niet telkens te moeten dweilen. Ik zou dan ten minste onder het schuine plafond de glazen wand doortrekken maar dat telkens drogen tot beneden in het hoekje lijkt me onbegonnen werk... Ik heb zelf een glazen wand van 1m20 en de douche staat uiteraard in de hoek maar wanneer ik vergeet de douchestraal naar beneden te richten heb ik water over de badkamervloer... maar ik vind een inloopdouche heerlijk, lekker veel ruimte, ook om te douchen met 2.
Wanneer je een koude badkamer hebt begrijp ik dat je liever een cabine hebt voor de warmte maar dat is niet overal van toepassing.

Een douche met een deur is trouwens een douche cabine, geen inloopdouche.
Onze badkamer is helemaal niet koud, maar het water uit de kraan is zo’n 40 graden en de ruimte zelf iets van 21. Dus dat voel je wel altijd natuurlijk, als je dan niet volledig onder de straal staat. In de douchecabine is de lucht in de cabine veel sneller wat meer opgewarmd waardoor het verschil tussen de watertemperatuur en de lucht minder groot is. Kan zijn dat je daar zelf gewoon minder snel last van hebt, maar ik voel dat heel goed en heb het dan gewoon snel koud onder de douche.
Irregular_Choice schreef:
10-11-2025 08:06
Onze badkamer is helemaal niet koud, maar het water uit de kraan is zo’n 40 graden en de ruimte zelf iets van 21. Dus dat voel je wel altijd natuurlijk, als je dan niet volledig onder de straal staat. In de douchecabine is de lucht in de cabine veel sneller wat meer opgewarmd waardoor het verschil tussen de watertemperatuur en de lucht minder groot is. Kan zijn dat je daar zelf gewoon minder snel last van hebt, maar ik voel dat heel goed en heb het dan gewoon snel koud onder de douche.
Als je water 40 graden is kan dat verschil wel groot aanvoelen inderdaad. Ik douche op 38.
Andere optie voor TO is mogelijk een douchewand met scharnier. Ik heb dat ooit in een hotelkamer gehad: je schoof de ronde glazen douchedeur uit om te douchen en verder hing die ingeklapt tegen de muur aan. Werkte goed.

Dus zoiets in combinatie met een scharnier:

Afbeelding

Ik snap de dimensies van TO’s badkamer ook niet zo, maar ga af op die 48 cm en vermoed dat TO’s badkamer juist bij de douche de volle hoogte benut, maar dat het looppad ernaartoe het schuine plafond heeft.
Dit is een badkamer van de betreffende hotelketen, maar dan was de glaswand dus krom:

Afbeelding
Verbena schreef:
10-11-2025 07:41
Ik denk dat je slimmer bent dan de rest hoor!

Veel mensen die dit lezen hebben direct een plaatje in hun hoofd, dat waarschijnlijk niet klopt, maar geven toch advies op basis van dat plaatje.

Dat plaatje in hun hoofd maken ze op basis van de gegevens uit de OP, gecombineerd met allerlei andere informatie die nog ergens in hun hoofd zit van andere situaties en andere plaatjes.

Dat gebeurt sowieso vaak op een forum, ik denk dat iedereen zich er schuldig aan maakt. Ik ook. Als het gaat over vreemdgaande mannen of lastige pubers dan levert dat misschien andere gezichtspunten op. Gaat het over centimeters in de badkamer dan is het lastiger.

Wij hebben ook plannen voor de badkamer, vandaar dat ik dit topic opende. Probeerde dit ook te snappen maar zie het ook niet goed voor me.
Haha dank je, dat zou een hele troost zijn!
Ik weet dat ik in zijn algemeenheid tamelijk intelligent ben, maar mijn ruimtelijk voorstellingsvermogen is juist niet zo goed. Dus ik geef al gauw mezelf de schuld en denk 'daar ga ik weer, wat ben ik ook een sukkel op ruimtelijk vlak'. Maar het is geruststellend als ik niet de enige ben :).
Ravintola schreef:
10-11-2025 08:26
Andere optie voor TO is mogelijk een douchewand met scharnier. Ik heb dat ooit in een hotelkamer gehad: je schoof de ronde glazen douchedeur uit om te douchen en verder hing die ingeklapt tegen de muur aan. Werkte goed.

Dus zoiets in combinatie met een scharnier:

Afbeelding

Ik snap de dimensies van TO’s badkamer ook niet zo, maar ga af op die 48 cm en vermoed dat TO’s badkamer juist bij de douche de volle hoogte benut, maar dat het looppad ernaartoe het schuine plafond heeft.
Ja precies dat… tot aan schuine wand begint is het 70 cm…. En man is twee meter dus dan zou hij moeten bukken om in de inloop douche te kunnen komen…

Misschien moeten we concluderen dat een inloop douche gewoonweg niet past en we opnieuw een bad moeten met daarin de douche
Ik zie niet in waarom een douche in bad wel droog zou blijven en een inloopdouche niet.
Maar ik ben benieuwd hoe anderen daarover denken.
Karrota schreef:
10-11-2025 20:30
Ik zie niet in waarom een douche in bad wel droog zou blijven en een inloopdouche niet.
Maar ik ben benieuwd hoe anderen daarover denken.
Misschien hangt daar zo'n gordijn in?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven