Wat als je sporten niet leuk vind?

10-11-2025 09:32 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al maar ik vind sporten niet leuk. Nooit gevonden en wandelen vind ik ook niet heel leuk. Wel fiets ik dagelijks naar mijn werk (3km enkele reis, normale fiets) maar dat is vooral omdat ik in de stad woon en fietsen sneller is dan met de auto.

Ik heb ook ontzettend veel bewondering voor mensen die 3x per week gaan hardlopen of zichzelf meerdere keren per week naar de sportschool slepen. Toch vind ik ergens van mijzelf dat ik wél moet sporten want het is goed voor je zowel lichamelijk als mentaal. In het verleden heb ik al heel veel gedaan: Tennis, zwemmen, turnen, volleybal, boksen, circle training en ook de sportschool heb ik gesponsord. Het laatste wat ik heb gedaan is crossfit. Dit leek mij heel fijn omdat de work-out al vast staat, je motiveert elkaar in de groep en de trainer let op je houding. Soort van small group training, dit heb ik 3 maand gedaan maar ik vond heel veel workouts niet leuk en ik vond het echt heel zwaar. Mijn conditie werd niet beter en na een paar maand had ik nog steeds na elke keer een heel erg vermoeid lichaam.

Nu sport ik ongeveer 2 maand niet meer en ik wil wel weer wat gaan doen maar ik heb echt geen idee wat. Elke sport vind ik heel even (een maand maximaal) leuk en daarna heb ik er geen zin meer in, ik vind het gedoe en ik ga er écht tegenop zien waardoor het ook mentaal wordt. Aan de andere kant ‘mis’ ik het bewegen wel en het voldane gevoel maar ik heb ook niet zoveel zin om wéér ergens lid te worden, vol motivatie aan de bak te gaan en vervolgens na een maand niet meer te gaan want dat is zonde geld. Herkenbaar of heeft iemand dé tip?
Pupke schreef:
10-11-2025 10:12
Ja maar dan moet je wel de motivatie hebben om het te willen. Ik heb er na een maand geen zin meer in en ik wil dan helemaal niet mijzelf een schop onder m'n kont geven en met tegenzin gaan sporten terwijl ik ook iets kan doen wat ik wél leuk vind.

Haha klopt! Maar ik heb daar wel bewondering voor als mensen zeggen 'Ik heb echt zin om zo te sporten' want ik zou dat ook willen hebben.

Wandelen vind ik ook niet geweldig Viamia maar misschien is het ook een kwestie van proberen en dat is ook laagdrempelig.

Hahah je eerste stukje is zo herkenbaar OriginalHeleen!
Haha, ik denk dan: je spoort niet.
:$
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
10-11-2025 10:00
Ow, en ik ben een groot tegenstander van schoppen onder konten. Daar komt nooit iets goeds van.
dat is niet waar. ik heb ook geen zin om te sporten en geef mezelf een schop[ onder de kont en ik wordt daar fysiek en mentaal veel beter en gezonder van.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
10-11-2025 11:00
dat is niet waar. ik heb ook geen zin om te sporten en geef mezelf een schop[ onder de kont en ik wordt daar fysiek en mentaal veel beter en gezonder van.
Tja, maar dan nog geldt dat niet voor iedereen.
Er wordt wat mij betreft veel teveel gekontschopt.
Solomio schreef:
10-11-2025 10:00
Ow, en ik ben een groot tegenstander van schoppen onder konten. Daar komt nooit iets goeds van.
Helemaal mee eens.
Ik heb ook een hekel aan sport, maar het leven is nu eenmaal niet altijd feest. Mijn advies zou dus zijn: accepteer dat je iets moet doen dat niet leuk is en geef jezelf een schop onder je hol.
apppie schreef:
10-11-2025 11:05
Ik heb ook een hekel aan sport, maar het leven is nu eenmaal niet altijd feest. Mijn advies zou dus zijn: accepteer dat je iets moet doen dat niet leuk is en geef jezelf een schop onder je hol.
Alsof er al niet genoeg dingen zijn die moeten en niet leuk zijn.
Misschien is het realistischer om juist te accepteren dat sporten nooit je favoriete bezigheid wordt, en verder te zoeken naar andere redenen om het wél te doen: het is goed voor je gezondheid, het geeft je meer energie, je voelt je er beter door. Net zoals tanden poetsen of naar de tandarts gaan: niet je hobby, wel belangrijk. Vooral loslaten dat je het leuk moet gaan vinden.

Wil je bewegen puur om gezond te blijven? Wil je sterker worden, conditie opbouwen, afvallen, of dat het voelt als een soort spel? Sport je liever alleen, of juist samen met anderen? Kijk welke sporten passen bij jouw doelen en wensen.

Niet elke sport past bij iedereen. CrossFit bijvoorbeeld is zwaar: zelfs als je het al jaren doet, is elke les weer een uitdaging omdat je steeds zwaarder traint. Als je niet houdt van dat gevoel van “tot het gaatje gaan”, is het waarschijnlijk niet jouw sport. Elke dag 12.000 stappen zetten is ook super gezond, goed voor je conditie, maar een totaal andere ervaring dan een zware CrossFit-les.

Ik ben zelf iemand die sporten leuk vind, en toch denk ik dat sporten veel meer gaat over discipline dan motivatie. Ook ik heb denk ik minstens 1x per week geen zin, maar ik ga wel. Op discipline, en vooral ook op routine. Dat laatste is voor mij key. Plan het in, liefst elke week hetzelfde, en hou je aan die afspraak.
Ik sport ook niet meer (deed Pilates). Nu loop ik veel en heb ik niet het gevoel dat m’n lichaam sporten mist. Als ik maar actief en in beweging blijf. Gelukkig kan ik waar ik woon overal naartoe lopen. Wandelen vind ik saai, met een podcast gaat het beter. Ik vind het verder fijner om met een doel te wandelen. Pilates vind ik nog steeds wel leuk.

Ik weet ook niet of sporten echt nodig is als je genoeg in beweging blijft. Ik heb nu meer uithoudingsvermogen dan toen ik sportte maar de rest van de week minder actief was.

Ik denk wel dat ik ga kijken om iets te doen met gewichten of banden zodat m’n buikspieren beter worden. Ik heb na de zwangerschappen aardig last van rugpijn gehad.
Het gaat erom dat je beweegt, daarvoor hoef je geen abonnement op iets te nemen, maar wel de motivatie om activiteiten te ondernemen en vervoer te pakken die niet alleen maar zitten behelzen.

En dan zo leuk mogelijk maken.
- Citytrip, shoptrip: veel wandelen.
- Vervoer naar werk of visite: kies bijna altijd iets uit met wandelen, fietsen of openbaar vervoer. Zo heb je veel meer beweging.
Pak NOOIT meer de lift maar neem altijd de trap.
- Activiteiten: bowlen, minigolf, golf, fietstoer (naar een lekker restaurantje in het bos haha), wandelen met vrienden, boulderen, klimbos, karten, dansen, zwemmem, lasergamen, tuinieren, enzovoorts! Er zijn echt heel veel activiteiten, van goedkoop tot duur, die goed voor je lichaam zijn! Als je er elke week al 1 doet, naast bewegen naar werk en visite kom je al ver.
- Heb je kids, speel met ze mee, doe activiteiten met ze. Kies wandelen, klimmen, speeltuinen, Twister, zandkastelen bouwen, alles wat beweging behelst.

En bedenk: bij je lichaam geldt use it or lose it.
Je spieren, gewrichten en botten hebben beweging nodig om zichzelf te onderhouden.
Ook is het één van de middelen om risico op cognitieve achteruitgang te verminderen.
Als je veel beweegt ben je ook minder snel moe en voel je je vrijer.

Make it fun!
Solomio schreef:
10-11-2025 11:07
Alsof er al niet genoeg dingen zijn die moeten en niet leuk zijn.
Solomio, jij vindt sporten niet leuk en dat is prima want jij accepteert ook dat je lichamelijk en mentaal je zo prima voelt en dat is echt helemaal goed. Maar TO wil zich lichamelijk en mentaal beter voelen en weet dat ze dat met sporten bereikt. Aangezien ze geen enkele sport leuk genoeg vindt moet je dus af en toe dingen doen die je niet leuk vindt. Het is niet anders.
Ik herken dit zo erg! Ik vind het ook echt niet leuk. Ik heb al zo veel sporten geprobeerd. Waarom ik steeds afhaak: het niveau is gewoon steeds te hoog gegrepen. Ik kan het conditioneel gewoon niet. Boksen niet, kracht vind ik echt het stomste wat er is (en fietsen ook) en was ik ook steeds buiten adem, zumba niet, yoga ging, totdat ik een rib verrekte (ja, blijkbaar kan dat met yoga).... Dus ik moest eerst iets aan conditie doen van mijzelf.

Nu ben ik begonnen met een hardloopschema (binnen op de loopband) en dat gaat best wel goed. Dit gaat goed omdat ik de lessen steeds uit kan lopen en mijn conditie beter wordt. Eerst met behulp van een schema van Chat GPT (30 seconden hardlopen, 2 minuten wandelen) en dat langzaam opgebouwd naar 4 minuten op struikeltempo op de loopband. Maar, ik merkte al dat mijn conditie beter werd. Daarna ben ik begonnen met een voorbereidend hardloopschema van Start to run with Evy, en ben ik nu aan het opbouwschema begonnen. En doordat ik dat kan, vind ik het niet zo erg. Mijn hobby is het niet maar ik doe het wel elke keer.

Nu mijn conditie beter wordt, wil ik toch weer de sportschool proberen, omdat ik gewoon sterk en fit wil zijn en dat gaat niet vanzelf. Dus ja, mijn motto is ook: dan maar zonder zin. Ik heb een doel, dus ik ga.

ik hoop dat jij ook die mindset kan vinden en dat je iets leuks gaat vinden, of iig niet zo vreselijk dat je het niet kan volhouden.

Ik lees graag wel nog even mee met tips :)
Oja:
- Trampolinespringen (in een jump park), naar een pretpark, mud run/obstacle run, lekker naar een saunacomplex en daar tussendoor 2x een kwartiertje zwemmen en verder lekker ontspannen, meehelpen met klussen vriend (schilderen, schuren, laminaat leggen, verhuizen), dagje kanoën of waterfietsen, geo cachen, ramen zemen, stofzuigen, boodschappen op de fiets doen, dansen in een discotheek, schaatsen, skeeleren, rolschaatsen, langlaufen, skiën, skateboarden, steppen op een gewone step
care_ schreef:
10-11-2025 11:07
Misschien is het realistischer om juist te accepteren dat sporten nooit je favoriete bezigheid wordt, en verder te zoeken naar andere redenen om het wél te doen: het is goed voor je gezondheid, het geeft je meer energie, je voelt je er beter door. Net zoals tanden poetsen of naar de tandarts gaan: niet je hobby, wel belangrijk. Vooral loslaten dat je het leuk moet gaan vinden.

Wil je bewegen puur om gezond te blijven? Wil je sterker worden, conditie opbouwen, afvallen, of dat het voelt als een soort spel? Sport je liever alleen, of juist samen met anderen? Kijk welke sporten passen bij jouw doelen en wensen.

Niet elke sport past bij iedereen. CrossFit bijvoorbeeld is zwaar: zelfs als je het al jaren doet, is elke les weer een uitdaging omdat je steeds zwaarder traint. Als je niet houdt van dat gevoel van “tot het gaatje gaan”, is het waarschijnlijk niet jouw sport. Elke dag 12.000 stappen zetten is ook super gezond, goed voor je conditie, maar een totaal andere ervaring dan een zware CrossFit-les.

Ik ben zelf iemand die sporten leuk vind, en toch denk ik dat sporten veel meer gaat over discipline dan motivatie. Ook ik heb denk ik minstens 1x per week geen zin, maar ik ga wel. Op discipline, en vooral ook op routine. Dat laatste is voor mij key. Plan het in, liefst elke week hetzelfde, en hou je aan die afspraak.
Goede post.

Je kunt kiezen om niet te sporten. Dan heb je geen last van tegenzin en zwaar en tijd kwijt, en loop je ook de voordelen mis. Die keuze heb je gewoon en hoef je ook niet te verantwoorden.

Of je vindt die voordelen zó belangrijk dat je wel gaat sporten, ondanks dat het niet je hobby is. Dan is het zaak om de obstakels te verkleinen en de voordelen zo voelbaar mogelijk te maken.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Aangezien je al fietst zou je spinning kunnen proberen, dat zijn meestal leuke en laagdrempelige lessen waar je op je eigen tempo mee kunt doen. Gewoon even tegen de instructeur zeggen dat je nieuw bent, en gaan.

Padel is ook laagdrempelig maar dan moet je van balsport houden. Elke beginner kan meedoen, ook met meer gevorderde tegenstanders. Je speelt wel met 4 personen dus dan zou je een clubje moeten vormen (of je aansluiten bij een club).

Als je echt vindt dat je móet sporten zou ik een trainer in de arm nemen (voor een maand of zo) en op die manier de toestellen in de fitnessruimte verkennen, zodat je weet wat je moet doen, hoe zwaar, hoeveel herhalingen en dat doe je dan 2-3 keer per week, net zo lang tot je het leuk vindt. Of niet, en dan stop je ermee. Mijn ervaring is dat vooral de drempel om iets nieuws te gaan doen het grootste struikelblok is; als je eenmaal vertrouwd bent in een nieuwe omgeving wordt het vanzelf leuker. Of niet, dus, maar stoppen kan altijd nog. Ik denk dat je jezelf vooral over de mentale barrière heen moet zetten, even iets nieuws durven uitproberen. Het fijnste is om dat samen met een vriendin te doen, maar in je eentje moet het ook wel lukken.
Sunflower_cookie schreef:
10-11-2025 10:21
Ik lees dat je wel op sportschool heb gesport, maar was dit op de apparaten of groepslessen? Zou het schelen als je kan afwisselen in de groepslessen? Je hebt vaak van die series waarin meerdere sporten zitten (Les Mills, heet dat nog zo?)
Beide heb ik gedaan. En ik moet zeggen dat ik de groepslessen bij de desbetreffende sportschool wel leuk vond maar toen woonde ik ergens anders. Nu is die sportschool te ver weg, 20km, om even te gaan sporten. Dat vind ik oprecht wel jammer want die sportschool vond ik de leukste die ik ooit heb gehad.

Solomio schreef:
10-11-2025 10:53
Haha, ik denk dan: je spoort niet. :$

:rofl:
Dat denk ik overigens wel bij mensen die bijv een halve/hele marathon rennen, waarom zou je dat willen?

Solomio schreef:
10-11-2025 11:03
Tja, maar dan nog geldt dat niet voor iedereen.
Er wordt wat mij betreft veel teveel gekontschopt.
Helemaal mee eens!
Er zijn genoeg mensen die zichzelf wel een flinke schop onder hun kont geven en gaan sporten maar je hebt ook een groep mensen die dat helemaal niet wil. Betekend niet dat ik helemaal niet wil sporten, ik heb juist dit topic geopend om te kijken of er iets is wat mij wel leuk lijkt. Maar ook voor herkenbaarheid, tips etc.. Als ik sporten leuk vond en mijzelf meerdere keren per week naar de sportschool (of iets anders) schopte dan had ik dit topic niet geopend ;)

Maar dat is hem nou juist Care, ik word er niet energieker door. Ik word er moe en lamlendig van maar ik wil wél sporten/bewegen omdat het goed voor je is. Omdat je lichamelijk minder last hebt als je sterker bent én omdat ik ook ouder wordt.

Ik vind al jullie reacties wel heel fijn!
En eens met de post van Care. Discipline en routine zijn cruciaal, niemand heeft altijd zin om te sporten, maar als je het echt wilt en je vindt je gezondheid belangrijk, dan is het een kwestie van dóen.

Gisteren sleepte ik mezelf nog naar de sportschool, zó geen zin in, maar ik had de afspraak met mezelf om te gaan en ik weet inmiddels dat lang en diep nadenken over de vraag of ik zal gaan trainen er altijd op uitdraait dat ik thuisblijf, én dat ik van mezelf baal. Niet over nadenken dus. Na afloop is het (bij mij) altijd heerlijk dat ik weer geweest ben.
Pioen00 schreef:
10-11-2025 09:55
Ik neem altijd een voorbeeld aan mijn oma's; nooit gesport.

Die hadden wel een veel actiever leven dan wij nu: niet met de auto weekboodschappen doen, maar meerdere keren per week afzonderlijk naar de bakker, melkboer, groenteman. Vloer aanvegen ipv stofzuigen (of robot…). Op de hand (af)wassen. Alles zelf snijden ipv een zakje opentrekken, of potjes en pakjes.

Door alle activiteiten die zijn weggevallen door onze moderne hulpmiddelen, is het geen vergelijking meer met oudere generaties en is sporten nog meer een gezonde gewoonte.

Wat voor mij goed werkt is dat ik een boete krijg als ik last minute afzeg. Dus ik ga dan maar gewoon ook als ik geen zin heb.
wolkie schreef:
10-11-2025 11:12
Solomio, jij vindt sporten niet leuk en dat is prima want jij accepteert ook dat je lichamelijk en mentaal je zo prima voelt en dat is echt helemaal goed. Maar TO wil zich lichamelijk en mentaal beter voelen en weet dat ze dat met sporten bereikt. Aangezien ze geen enkele sport leuk genoeg vindt moet je dus af en toe dingen doen die je niet leuk vindt. Het is niet anders.
De eeuwige dooddoener.
Ja, iedereen moet dingen doe die ie niet leuk vindt, maar je kunt dat wel zo beperkt mogelijk houden.
Claire45 schreef:
10-11-2025 11:32
En eens met de post van Care. Discipline en routine zijn cruciaal, niemand heeft altijd zin om te sporten, maar als je het echt wilt en je vindt je gezondheid belangrijk, dan is het een kwestie van dóen.

Gisteren sleepte ik mezelf nog naar de sportschool, zó geen zin in, maar ik had de afspraak met mezelf om te gaan en ik weet inmiddels dat lang en diep nadenken over de vraag of ik zal gaan trainen er altijd op uitdraait dat ik thuisblijf, én dat ik van mezelf baal. Niet over nadenken dus. Na afloop is het (bij mij) altijd heerlijk dat ik weer geweest ben.
En die wetenschap helpt enorm als je geen zin hebt.

Ik denk echt dat je dat niet kunt vergelijken met iemand die zich dan na afloop ook nog eens helemaal niet heerlijk voelt.
Solomio schreef:
10-11-2025 11:51
De eeuwige dooddoener.
Ja, iedereen moet dingen doe die ie niet leuk vindt, maar je kunt dat wel zo beperkt mogelijk houden.
Wat wil je nou zeggen?? Het is echt prima dat jij niet wil sporten en je goed voelt. Voor TO is dat anders. We weten nu echt wel dat jij sporten haat maar TO wil er juist aan beginnen (of weer beginnen) zodat ze zich beter gaat voelen. En ja dan zal ze af en toe iets moeten doen wat ze niet leuk vindt of nog niet leuk vindt. Het is niet anders.
Pupke schreef:
10-11-2025 11:27

Maar dat is hem nou juist Care, ik word er niet energieker door. Ik word er moe en lamlendig van maar ik wil wél sporten/bewegen omdat het goed voor je is. Omdat je lichamelijk minder last hebt als je sterker bent én omdat ik ook ouder wordt.

Ik vind al jullie reacties wel heel fijn!
Ging je dan misschien te hard over je eigen grenzen? Zeker als je astma hebt zit dat risico erin lijkt me.
Moe worden van sporten is niet per se fout, het is ook intensief. Maar als het goed is is dat een voldaan en ontspannen soort moeheid, en zorgt het meer algemeen juist voor minder vermoeidheid omdat je fitter wordt.

Wat maakte de leuke sportschool leuk?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Is het iets om je dagelijkse fietstocht uit te breiden? Je zit er dan toch al op, fiets elke dag/ week een stukje verder om.
Misschien een paar uurtjes per week schoonmaakwerk. Dan moet je want het is een baan. En je krijgt er geld voor dus het hoeft niet leuk te zijn.
Ik haat(te) sport ook, maar ik sleep mezelf er wel heen minimaal 3x per week. Ik doe krachttraining.

Wat mij helpt:
- ik zie resultaat
- mentaal helpt het me enorm bij stress
- ik zet mijn koptelefoon op en ik sluit me af voor alles en luister naar mijn favoriete muziek.

mijn andere hobby om meer te bewegen is natuurfotografie. Ik wandel daardoor veel meer dan ik vroeger deed.
Stressed is just desserts spelled backwards
Pioen00 schreef:
10-11-2025 09:55
Ik neem altijd een voorbeeld aan mijn oma's; nooit gesport.
Het verschil is dat die in een tijd leefden dat ze veel meer lichamelijk bezig waren. Het huishouden alleen al was een behoorlijke work out. En vaak grotere gezinnen waar zeker niet iedereen een auto had (laat staan 2). Dus veel lopen of fietsen en geen apparaten. Dan blijf je wel fit. Ook aten ze stukken gezonder in die tijd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven