Obesitas, hart, vaatziekte of diabeet? Niet welkom in de US

12-11-2025 11:49 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op het nieuws:

WASHINGTON - Mensen met obesitas die de Verenigde Staten willen binnenkomen - als immigrant of toerist - lopen mogelijk het risico te worden geweigerd. Dat blijkt uit een ambtsbericht van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Het land, dat bekendstaat om zowel zijn strenge immigratiebeleid onder Trump als zijn hoge obesitascijfers, lijkt nu een nieuwe grens te trekken.

Volgens KFF Health News stuurde de Trump-regering begin november nieuwe richtlijnen naar Amerikaanse ambassades via een ambtsbericht. Daarin wordt gevraagd om bij visumaanvragen nadrukkelijk rekening te houden met de gezondheidstoestand van aanvragers, waaronder hun gewicht. Tommy Pigott, woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, bevestigde het beleid tegenover Fox News.

Bron telegraaf.

Vraag is wie er überhaupt nog vrijwillig heen wil. En de kans is groot dat de toeristen nog beter zijn verzekerd dan de gewone Amerikaan. Maar wat een gezeik weer. .
Koffiezetapparaat schreef:
12-11-2025 16:18
Ik zag dit ook voorbijkomen. Maar las ook dat ze een uitzondering maken voor mensen die voldoende kapitaal hebben 🤯 Te gek voor woorden
Nou inderdaad. Als in ‘poen is doen?. Elke europeaan (uitzonderingen daar gelaten) heeft EN een ziektekosten verzekering EN een aanvullende reisverzekering mits ze over iets van intelligentie bezitten)
Courage schreef:
12-11-2025 15:37
Moest je niet ook je wachtwoorden geven van je socials?
Nee zeker niet, je hoeft niet eens op te geven dat je socials hebt
Koffiezetapparaat schreef:
12-11-2025 16:31
Ja, dan mag je wel wat geld meebrengen denk ik. Ik geloof dat er iets bij stond dat iemand voldoende financiële middelen moet hebben om zijn/haar medische zorg kunnen betalen zolang diegene in het land verblijft, zonder steun van de overheid.
Dus willen ze een inkijkje in je banktegoeden?
Irregular_Choice schreef:
12-11-2025 15:46
Die wordt toch vooraf al gecontroleerd en goed- of afgekeurd?

Wij willen in de herfstvakantie naar ny. Dit houdt me niet tegen. Ik kan wel gaan zitten afwachten, maar wie weet hoe de wereld er over 3 jaar uit ziet? Wie weet kunnen we dan nergens meer heen vanwege een oorlog met Rusland. Dan ga ik liever zsm die kant op dan misschien helemaal niet.
Je hebt gelijk, gewoon gaan als je de kans hebt! Wie weet wat de toekomst brengt.

Iedereen zit mekaar maar wat bang te maken dat het nu opeens zo streng is en alsof iedereen wat te vrezen heeft terwijl er is feite niets tot weinig veranderd is. Je vraagt je Esta aan, deze wordt goedgekeurd en bij aankomst in Amerika ga je door customs waar je je paspoort laat zien (je esta staat in het systeem dus zien zij vanzelf), je beantwoord wat simpele vragen zoals wat je komt doen, hoe lang je blijft. De ene beambte vraagt wat meer dan de andere (heb ook al de vraag gekregen of ik het naar m’n zin heb in Nederland en of ik leuk werk heb) maar echt nog NOOIT problemen gehad en niemand die ik ken.
Als toerist heb je weinig last. Met visum is het altijd al gedoe geweest qua gezondheid.

Ik ben nu 4 x in de VS geweest en nog nooit mijn socials opgegeven en nog nooit gevraagd naar wachtwoorden.

Bij immigratie netjes antwoord gegeven op vragen. Mijn reisplan voor elkaar. Dan is er niets aan de hand
Het hele land kampt toch met overgewicht. Als ik Google mag geloven 75%.

Ik wilde graag al lange tijd naar US, maar ben er beetje van genezen. Van de mensen die ik ken die er geweest zijn zeggen het is leuk, maar alles moet je van te voren al helemaal plannen anders kom je er niet tussen.
US is groot, maar zo great lijkt het mij niet meer. Canada staat nog wel op het lijstje
Nou vind ik Trump een gevaarlijke clown, maar met dit soort eisen zijn de VS niet uniek. Als je Australië in wil moet je ook kunnen aantonen dat je hun geen geld gaat kosten.
Harba lorifa
Courage schreef:
12-11-2025 15:37
Moest je niet ook je wachtwoorden geven van je socials?
Ik ben zondag teruggekomen van twee weken Amerika. WW socials worden niet gevraagd. Ik zit ook niet onder mijn eigen naam op FB...
Pumpkinlover1991 schreef:
12-11-2025 16:46
Je hebt gelijk, gewoon gaan als je de kans hebt! Wie weet wat de toekomst brengt.

Iedereen zit mekaar maar wat bang te maken dat het nu opeens zo streng is en alsof iedereen wat te vrezen heeft terwijl er is feite niets tot weinig veranderd is. Je vraagt je Esta aan, deze wordt goedgekeurd en bij aankomst in Amerika ga je door customs waar je je paspoort laat zien (je esta staat in het systeem dus zien zij vanzelf), je beantwoord wat simpele vragen zoals wat je komt doen, hoe lang je blijft. De ene beambte vraagt wat meer dan de andere (heb ook al de vraag gekregen of ik het naar m’n zin heb in Nederland en of ik leuk werk heb) maar echt nog NOOIT problemen gehad en niemand die ik ken.
Same here. En als je via Ierland reist, heb je al helemaal nergens last van. Dan doe je dit namelijk in Ierland al en zijn ze nog makkelijker. Ik kreeg ook meer vragen over mijn eerste keer US (20 jr geleden) dan alle andere keren. Net terug uit de US en via Ierland, was het ongeveer net zo makkelijk als terugkomen in NL :)
https://nos.nl/artikel/2571725-vs-herva ... iale-media

https://estatousa.com/nl/hoe-beantwoord ... ale-media/

Dan heb ik vast ergens gelezen dat ze het recht hebben om je te vragen naar je wachtwoorden.
In bovenstaande artikelen lees ik dat studenten in elk geval hun social media verplicht op openbaar moeten zetten.
En de vraag over social media is verplicht, lees ik in het tweede bericht, je mag het niet leeg laten. Of je kan antwoorden dat je geen social media hebt. Maar dan zou je dat dus ook van je telefoon moeten verwijderen als je daar wel apps e.d. voor hebt.
Courage schreef:
12-11-2025 17:58
https://nos.nl/artikel/2571725-vs-herva ... iale-media

https://estatousa.com/nl/hoe-beantwoord ... ale-media/

Dan heb ik vast ergens gelezen dat ze het recht hebben om je te vragen naar je wachtwoorden.
In bovenstaande artikelen lees ik dat studenten in elk geval hun social media verplicht op openbaar moeten zetten.
En de vraag over social media is verplicht, lees ik in het tweede bericht, je mag het niet leeg laten. Of je kan antwoorden dat je geen social media hebt. Maar dan zou je dat dus ook van je telefoon moeten verwijderen als je daar wel apps e.d. voor hebt.
Dat klopt echt niet hoor dat je verplicht bent om iets in te vullen bij social media, dit was en is nog steeds optioneel. Bij Esta dan hè, voor visum is het denk ik wel verplicht maar hier weet ik niets vanaf.

Ik weet niet wat voor site die 2e is die je noemt maar als je 128 euro voor een esta aanvraag vraagt terwijl het 34 euro kost als je het zelf regelt (wat een peace of cake is) val je voor mij onder de categorie oplichter.
Pumpkinlover1991 schreef:
12-11-2025 18:20
Dat klopt echt niet hoor dat je verplicht bent om iets in te vullen bij social media, dit was en is nog steeds optioneel. Bij Esta dan hè, voor visum is het denk ik wel verplicht maar hier weet ik niets vanaf.

Ik weet niet wat voor site die 2e is die je noemt maar als je 128 euro voor een esta aanvraag vraagt terwijl het 34 euro kost als je het zelf regelt (wat een peace of cake is) val je voor mij onder de categorie oplichter.

Ik had al gezien dat dat niet de officiële website is voor de Esta, maar op de officiële site doen ze vaag over de socials - die gaf geen duidelijke info, vandaar. :)
Ginevra schreef:
12-11-2025 17:32
Nou vind ik Trump een gevaarlijke clown, maar met dit soort eisen zijn de VS niet uniek. Als je Australië in wil moet je ook kunnen aantonen dat je hun geen geld gaat kosten.
Sterker nog, dat moet je ook als je van buiten de EU op familiebezoek in Nederland gaat.
Hij denkt natuurlijk dat heel de wereld naar de VS wil komen vanwege de geweldige gezondheidszorg daar.....
Azura schreef:
12-11-2025 13:55
Ja, ik. We hebben er hele lieve vrienden wonen die we graag zouden zien. Maar niet doen vanwege deze malloot.
Elke dag, voor al maanden lang hele nare en bizarre dingen aan de hand daar maar dit was de grens?
Wat een idioterie... Je gehele gezondheid moeten prijsgeven, blijk geven of je kapitaalkrachtig genoeg bent, een inkijkje in je socials (inclusief wachtwoorden). Dus echt niet dat ik daar ooit naartoe ga. Of naar welk ander land dat dit ook van een toerist vraagt. Ooit dacht ik: ik wil de hele wereld nog over. Nu denk ik: ik wil (bijna) nergens meer naartoe.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven