Ruzie/contactbreuk met beste vriendin

14-11-2025 12:21 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

In juli heb ik met mijn beste vriendin een fixe ruzie gekregen over het onderwerp vaccineren. Onze dochters zijn even oud; wij laten onze dochter vaccineren, zij haar dochter niet. Ik heb hierover mijn mening gegeven, op een nette maar wel duidelijke en confronterende manier. Ik was namelijk geraakt doordat ze in eerste instantie niet eerlijk was over het feit dat haar dochter niet gevaccineerd is. Toen ik vroeg hoe het met haar dochter ging na de prikken, zei ze dat ze “wat hangerig” was, terwijl ze in werkelijkheid dus nooit is gevaccineerd. Daarnaast vond ik het moeilijk dat ze zonder dit te vertellen bij ons op kraamvisite kwam, terwijl mijn moeder door haar chemo een sterk verzwakte weerstand had. Ik had het liever eerlijk geweten dat haar dochter niet gevaccineerd was, ipv voorgelogen te worden dat ze dat wel was.
Zij vond mijn bericht echter onfatsoenlijk en verwijtend (om te kotsen zoals ze het verwoordde), alsof ik haar een schuldgevoel wilde aanpraten.

Hoewel ik nog steeds achter mijn standpunt sta, heb ik mijn excuses aangeboden voor de toon. Ik vond zelf dat het meeviel, maar het deed me wel wat dat mijn woorden haar zo raakten, omdat dat nooit mijn intentie was.

Zij gaf uiteindelijk aan dat ze mijn excuses niet begreep, dat ik volgens haar geen enkel respect had voor haar keuze en dat mijn manier van schrijven echt om te kotsen was en misselijkmakend is. Zij vond dat ik deed alsof haar dochter een ‘bacteriebron’ zou zijn voor kwetsbare mensen en noemde mijn visie op wel/niet vaccineren bekrompen.. Daarna heeft ze me op WhatsApp geblokkeerd. Kort daarna kreeg ik nog een bericht van haar vriend (waarmee ik geen enkel woord over het onderwerp heb gewisseld), die het nodig vond om mij even te berichten dat ik een onzekere narcist ben en dat ik niet weet waarover ik praat mbt vaccineren én dat ik beter onze dochter bij mijn moeder uit de buurt kan houden ivm “shedding“ na vaccinaties.

Sindsdien heb ik niets meer van haar gehoord. Vorige maand heb ik haar nog een bericht gestuurd met de vraag of we konden praten. Ik gaf aan dat ik er een naar gevoel aan had overgehouden en dat ik haar mis. Dat bericht is echter volledig genegeerd.

Ik vind dit heel moeilijk. Het voelt alsof het aprupt is geeindigd, over zo’n stom onderwerp…
Het doet pijn dat mijn excuses en het feit dat ik haar mis, compleet worden genegeerd. Ik krijg geen kans om iets toe te lichten of uit te spreken en voel me daardoor monddood gemaakt. Iets wat ik moeilijk vind. Tegelijk durf ik geen contact meer op te nemen, omdat ik bang ben dat dat gezien wordt als opdringerig, ik ben tenslotte niet voor niets geblokkeerd.

We liepen altijd zo gelijk op in het leven (zelfde soort jeugd, kids van zelfde leeftijd, beiden gescheiden etc), en ik heb er moeite mee dat we nu niets meer kunnen delen. Dat al het “goede” te niet wordt gedaan door deze ruzie. Vooral nu ik mijn dochter zo zie ontwikkelen, was het juist leuk om dit samen te delen gezien haar dochter dit ook zo zal doen.

Ik weet niet goed wat ik met dit topic wil.. vooral even van me afschrijven, omdat ik ermee zit
Wat verdrietig TO.

Het is heel legitiem om personen me tminder weerstand te willen beschermen tegen ongevaccineerde mensen die de ziekte bij zich kunnen dragen. Ik zou ook boos zijn en dit niet iets 'kleins' vinden.
Je vriendin kan zich, als iemand die tegen vaccineren is, waarschijnlijk dit niet voorstellen, omdat haar perspectief zo anders is.

Rouwen om wat er niet kan zijn, omdat jullie zoveel mooie momenten hebben gehad.
Was jij niet degene die tot heel recent zelf nog twijfelde over het wel of niet laten vaccineren van je kind?
Je schrijft dat zij je geblokkeerd heeft op WhatsApp, dan heeft ze je laatste appje ook niet ontvangen.
je berichten worden niet genegeerd. ze ontvangt ze niet als ze jou geblokkeerd heeft, zoals je zegt
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Ik begrijp je standpunt. Maar ik lees ook dat je er nogal heftig in bent gegaan. In die zin ben je niet monddood gemaakt, je hebt juist op een nogal confronterende manier (je eigen woorden) je mening verwoord.
Daarin ben je blijkbaar volgens haar te ver gegaan, wat ik ergens kan begrijpen vanuit haar kant gezien.
Je ziet dat nu blijkbaar zelf ook, vandaar je excuses. Maar helaas is dat voor haar toch niet toereikend. Misschien later.

Wel verdrietig inderdaad. Ik ben zeer pro vaccinatie, maar ik vind wel dat anderen het recht hebben op een andere mening, ook als ik die niet begrijp.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 14-11-2025 12:40
0.76% gewijzigd
Ik snap helemaal dat je boos was dat ze niet eerlijk is geweest over het niet vaccineren van haar kind en je moeder die chemotherapie heeft.
Ik vind dat zij en haar vriend ronduit onbeschoft reageren naar je toe.

Waarom zou je nog moeite en energie steken in mensen die het zelf toch niet zien en jou ook nog een schuldgevoel proberen aan te praten?

Maar ik ben dan ook wat minder vergevingsgezind.
Levensgenieter ;)
Honingbij_ schreef:
14-11-2025 12:30
Was jij niet degene die tot heel recent zelf nog twijfelde over het wel of niet laten vaccineren van je kind?
Ja, in juli was er veel begrip voor niet vaccineren.
ik zou het niet kunnen waarderen dat zij erover liegt, maar de manier waarop je dit nu hebt aangepakt, zou bij mij ook compleet verkeerde keelgat zijn geschoten.
Het is zeker wel heel verdrietig dat er op deze manier een einde aan een goede vriendschap is gekomen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je mening ‘op een nette maar duidelijke manier’ kan door een ander heel anders opgevat worden. Apart van jou terwijl je eerst zelf twijfelde over vaccineren. Jij vond haar liegen niet prettig. Jij wilde voorzichtig zijn in verband met je moeder.
Beiden fout geweest. Jammer van de vriendschap maar soms loopt het zo.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Het bericht dat je haar toentertijd hebt gestuurd, loog er niet om, herinner ik me. Ik ben pro-vaccinatie, maar kan me goed voorstellen dat dat bericht bij haar bepaald niet lekker is binnengekomen. Het is een gevoelig onderwerp en dat merk je nu aan hoe het tussen jullie is gelopen. Je kunt nu niks anders doen dan verdrietig zijn om dat wat er niet meer is.
Ze wil geen vriendschap meer, dan is het toch klaar?
De rest van je post komt op mij over alsof je zieltjes wil winnen voor je zaak. Is het echt zo belangrijk voor je dat jij volledig in je recht staat en zij de boeman is?
grenada schreef:
14-11-2025 12:34
je berichten worden niet genegeerd. ze ontvangt ze niet als ze jou geblokkeerd heeft, zoals je zegt
Ik had haar via andere manier bericht en deze heeft ze wel gelezen (heeft ze verteld tegen kennis van mij), maar niet op mij gereageerd.
Itsnojoke schreef:
14-11-2025 12:35
Ik begrijp je standpunt. Maar ik lees ook dat je er nogal heftig in bent gegaan. In die zin ben je niet monddood gemaakt, je hebt juist op een nogal confronterende manier (je eigen woorden) je mening verwoord.
Daarin ben je blijkbaar volgens haar te ver gegaan, wat ik ergens kan begrijpen vanuit haar kant gezien.
Je ziet dat nu blijkbaar zelf ook, vandaar je excuses. Maar helaas is dat voor haar toch niet toereikend. Misschien later.

Wel verdrietig inderdaad. Ik ben zeer pro vaccinatie, maar ik vind wel dat anderen het recht hebben op een andere mening, ook als ik die niet begrijp.
Ja dat ben ik helemaal met je eens. Alleen vind ik liegen erover en dan op kraambezoek komen terwijl ik met een kwetsbare moeder zit, wel kwalijk..
MissButterflyyy schreef:
14-11-2025 12:38
Ik snap helemaal dat je boos was dat ze niet eerlijk is geweest over het niet vaccineren van haar kind en je moeder die chemotherapie heeft.
Ik vind dat zij en haar vriend ronduit onbeschoft reageren naar je toe.

Waarom zou je nog moeite en energie steken in mensen die het zelf toch niet zien en jou ook nog een schuldgevoel proberen aan te praten?

Maar ik ben dan ook wat minder vergevingsgezind.
Ik ben te vergevingsgezind. Wil niet echt boos blijven.
Mijn partner zegt overigens hetzelfde als jij.
Tja, ik zou ook een stap terugdoen van mensen die te dom zijn om hun kind te laten vaccineren.

En goede vriendinnen die zich door één tekstbericht zelf buitenspel zetten, dat zijn toch ook niet echt goede vriendinnen.

Ze heeft zich behoorlijk schandlig gedragen ook, in reactie op jouw bericht. En dan ook nog haar vriend eroverheen. Tijd om boos te worden en haar de rug toe te keren.

Jij hebt gezond verstand, de wetenschap, de geschiedenis etc aan je zijde. Zij is een wappie. Good riddance.
rosanna08 schreef:
14-11-2025 12:41
ik zou het niet kunnen waarderen dat zij erover liegt, maar de manier waarop je dit nu hebt aangepakt, zou bij mij ook compleet verkeerde keelgat zijn geschoten.
Het is zeker wel heel verdrietig dat er op deze manier een einde aan een goede vriendschap is gekomen.
Hoe had ik het dan aan moeten pakken?
SweetFirefly schreef:
14-11-2025 12:51
Je mening ‘op een nette maar duidelijke manier’ kan door een ander heel anders opgevat worden. Apart van jou terwijl je eerst zelf twijfelde over vaccineren. Jij vond haar liegen niet prettig. Jij wilde voorzichtig zijn in verband met je moeder.
Beiden fout geweest. Jammer van de vriendschap maar soms loopt het zo.
Dat blijkt wel ja, dat het bij een ander anders over komt als bedoeld was.
Ik heb kort getwijfeld na op wat anti vaxx sites terecht gekomen te zijn.
Ik lees net je andere topic....de enorm belerende toon die je bezigt richting haar, allemensen!

Ik was ook echt klaar met je geweest.
Rooss4.0 schreef:
14-11-2025 12:55
Ze wil geen vriendschap meer, dan is het toch klaar?
De rest van je post komt op mij over alsof je zieltjes wil winnen voor je zaak. Is het echt zo belangrijk voor je dat jij volledig in je recht staat en zij de boeman is?
Nee dat doet er mijn inziens niet toe. Ik heb mijn excuses aangeboden en gevraagd te praten zodat we er uit konden komen. We zijn allebei fout geweest en ik zou daarover willen praten. Maar helaas wil ze dit niet en ziet ze mij als boosdoener in deze…
Taskmaster schreef:
14-11-2025 12:58
Tja, ik zou ook een stap terugdoen van mensen die te dom zijn om hun kind te laten vaccineren.

En goede vriendinnen die zich door één tekstbericht zelf buitenspel zetten, dat zijn toch ook niet echt goede vriendinnen.

Ze heeft zich behoorlijk schandlig gedragen ook, in reactie op jouw bericht. En dan ook nog haar vriend eroverheen. Tijd om boos te worden en haar de rug toe te keren.

Jij hebt gezond verstand, de wetenschap, de geschiedenis etc aan je zijde. Zij is een wappie. Good riddance.
Mis je misschien het woordje "niet" in je eerste alinea?

OT, volgens mij zijn jullie allebei niet heel chic geweest in jullie bewoording en ik geloof ook dat jullie er waarschijnlijk niet meer uit gaan komen samen. Probeer het af te sluiten en accepteer dat het klaar is
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 12:57
Ja dat ben ik helemaal met je eens. Alleen vind ik liegen erover en dan op kraambezoek komen terwijl ik met een kwetsbare moeder zit, wel kwalijk..
Deze reactie bewijst dat je vooral boos bent dat je niet meer je gelijk kunt halen.
Itsnojoke schreef:
14-11-2025 13:19
Deze reactie bewijst dat je vooral boos bent dat je niet meer je gelijk kunt halen.
Sorry?
Ik vind het niet oké om tegen dierbaren te liegen. Ja, ik ben daar echt boos over, zeker omdat mijn moeder net uit het ziekenhuis kwam vanwege een sepsis na chemo en erg kwetsbaar was. Ik had daarin graag zelf een keuze willen maken.

Ondanks dat ik nog steeds boos en zelfs woedend ben, heb ik wél geprobeerd het gesprek met haar aan te gaan. We zijn allebei niet aardig geweest, en daarvoor heb ik mijn excuses aangeboden. Ook heb ik gevraagd om samen te praten, omdat het me verdriet doet dat een fijne vriendschap op deze manier stukloopt.
Loepen roept veel vragen op. Ze heeft je in juli al geblokkeerd? Ik las ook wat je haar gestuurd hebt, en eerlijk gezegd zou ik er ook absoluut niet van gediend zij zo'n bericht te ontvangen.
Nogmaals, hartstikke pro vaccinatie hier, maar jeetje, een beetje je hand in eigen boezem steken kan geen kwaad hoor.

Wat is er eigenlijk nu veranderd? Aangezien dit hele verhaal zich blijkbaar afgelopen juli afspeelde?
Itsnojoke schreef:
14-11-2025 13:30
Loepen roept veel vragen op. Ze heeft je in juli al geblokkeerd? Ik las ook wat je haar gestuurd hebt, en eerlijk gezegd zou ik er ook absoluut niet van gediend zij zo'n bericht te ontvangen.
Nogmaals, hartstikke pro vaccinatie hier, maar jeetje, een beetje je hand in eigen boezem steken kan geen kwaad hoor.

Wat is er eigenlijk nu veranderd? Aangezien dit hele verhaal zich blijkbaar afgelopen juli afspeelde?
We hebben nu vier maanden geen contact, en ik merk dat ik haar mis. In het begin had ik daar geen last van; ik was vooral erg boos en vond het eigenlijk wel prima zo. Maar nu die boosheid langzaam afneemt, komt er ruimte voor verdriet en gemis.

Ik ben me ervan bewust dat mijn eerdere bericht anders had gekund, en daarom heb ik mijn excuses aan haar aangeboden. Daar neem ik ook volledig mijn verantwoordelijkheid voor.
klavertje-x wijzigde dit bericht op 14-11-2025 13:32
22.68% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven