Logeren vriendje

15-11-2025 23:46 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter (15) wil dat vriendje mag blijven slapen. Leuke knul, zijn dol op elkaar maar ik vind het nog te jong. Wat raar is in de ogen van dochter. Ben benieuwd naar ervaringen hiermee?
Taskmaster schreef:
16-11-2025 08:11
Ik vind 15 te jong.

Ik mocht t zelf ook pas toen ik aan de pil was. Braaf gewacht. Kan ook nog.

Ik denk wel dat strenge ouders op dit punt wat tienerzwangerschappen voorkomen.
De pil kan je toch op je 15de al slikken?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Ik gun mijn kinderen een rijk en veelzijdig seksleven, waarin ze precies datgene kunnen doen wat ze zelf willen.
Dat is de boodschap die ik ze heb meegegeven: doe alles wat je wil, maar doe het voorzichtig en doe het enkel met anderen die het ook willen.

En iemand die belangrijk is in jouw leven is altijd welkom bij ons.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Bij ons thuis mocht het niet vroeger. Men mocht wel blijven slapen maar dan apart. Dat werd dus stiekem een heen en weer geloop midden in de nacht. Op een gegeven moment had ik een vriendje en hij ging de discussie hierover aan met m’n vader. Hij gaf aan dat, wanneer we apart moesten slapen, dit alleen zou resulteren in het feit dat ik elke keer naar hem zou gaan ipv hij naar mij. Ik kon toen wel door de grond zakken weet ik nog maar het heeft wel geholpen. Want vanaf toen mochten we bij elkaar slapen.

Hier thuis mag het ook. Oudste had eerste vriendje mee toen ze 17 was. Jongste is nu 14 en heeft nu voor het eerst verkering maar nog niet eens op punt van zoenen dus het blijven slapen verwacht ik niet binnen nu en enkele weken. Alhoewel het snel kan gaan natuurlijk.
Ik mocht het zelf allemaal niet toen ik puber was. Ik deed dus alles stiekem. Had nog weleens onbeschermde seks daardoor, gelukkig raakte ik er niet zwanger van. Meer geluk dan wijsheid en dat in de jaren 80 toen AIDS net een ding ging worden. Bij mijn eigen kinderen ging ik er soepeler mee om. Mijn oudste kreeg een vriend op haar 15e. Die mocht na een tijd blijven slapen en ook mochten ze samen slapen. Ze was al een tijdje aan de pil om haar menstruatie te reguleren. Ze zijn nu bijna 20 jaar samen. Mijn jongste was 16 toen ze vaste verkering kreeg. Vriend bleef na een tijdje ook slapen, inmiddels zijn die ook alweer jaren samen. Waar ik in mijn puberteit behoefte had om uit te breken en daardoor stomme dingen te doen, wilde ik dat mijn kinderen besparen door me wat minder star op te stellen dan mijn ouders.
Toen dochters vriendje bleef slapen (beiden 15) hadden ze al wel een paar maanden verkering. De eerste keer samen slapen was bij hem thuis. Ik heb condooms meegegeven. Dat vond mijn dochter debiel “wij gaan het echt niet doen hoor!!!”. Ik geloof dat ze daar nog niet mee bezig waren, maar ik geloof ook dat dat snel kan veranderen. Liever tig keer ongebruikte condooms in je toilettas, dan 1x niets bij. Dat was wel mijn voorwaarde om te mogen logeren.
Hier mag dat, in mijn geval is kind een jongen. En hij mocht ook bij zijn vriendin logeren op die leeftijd. Met hele duidelijke gesprekken over seks: alleen als je het allebei wilt en eraan toe bent, altijd veilig, hier liggen de condooms etc etc. Want heel simpel; als ze willen seksen dan doen ze het toch wel. En dan liever veilig dan ergens onveilig en stiekem in de bosjes.
Oh de focus ligt in de reacties wel sterk op seks, soa en zwangerschap zeg...
Ik vind de leeftijd van het vriendje ook wel belangrijk. Als hij boven de 18 is en zij pas net 14, dan zou ik er niet zo blij mee zijn (meerderjarig/minderjarig).
Hier mag altijd iedereen blijven slapen. Ook verkeringen. En ook op die leeftijd. Ik ben zelf niet anders gewend en kijk er misschien vanuit mijn ervaringen vanuit het verenigingsleven anders naar. Het is toch gezellig.
Taskmaster schreef:
16-11-2025 08:11
Ik vind 15 te jong.

Ik mocht t zelf ook pas toen ik aan de pil was. Braaf gewacht. Kan ook nog.

Ik denk wel dat strenge ouders op dit punt wat tienerzwangerschappen voorkomen.
Logeren staat niet gelijk aan seks met penetratie.
Honey, you should see me in a crown
Dala schreef:
16-11-2025 10:16
Oh de focus ligt in de reacties wel sterk op seks, soa en zwangerschap zeg...
Ja jeetje, de kans dat seks voor TO het probleem is is ook best groot natuurlijk.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 10:51
Ja jeetje, de kans dat seks voor TO het probleem is is ook best groot natuurlijk.
Dat lees ik niet terug in de OP. Maar goed, het kan natuurlijk. Ik dacht vooral dat ze haar kind nog te jong vindt. Zou ik ook vinden maar niet zozeer voor seks.
Waar ligt je twijfel, heb je dat duidelijk? Is het de leeftijd van je kind an sich? Heeft het met een eventueel leeftijdsverschil te maken? Hoe lang ze verkering hebben? Zijn dat soort vragen relevant in je afweging?

Oh, neem je kind serieus en noem het niet 'vriendJE' maar vriend. Vriendje klinkt denigrerend en als een relatie die je totaal niet serieus neemt. Ook op 15 jarige leeftijd kun je verliefd zijn en van iemand houden.
Dala schreef:
16-11-2025 11:22
Dat lees ik niet terug in de OP. Maar goed, het kan natuurlijk. Ik dacht vooral dat ze haar kind nog te jong vindt. Zou ik ook vinden maar niet zozeer voor seks.
Deze snap ik even niet.
Mijn kinderen hadden vanaf een jaar of vier af en toe een vriendje of vriendinnetje te logeren.
En zéér vaste vriendschappen, waar een verkering bij in het niet valt qua beïnvloeding van elkaar.

Ik vind je druk maken om seks al moeilijk invoelbaar, maar wat zou er verder naast ongewenste zwangerschappen en soa’s mis kunnen zijn aan een vriend of vriendin die komt logeren?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Dala schreef:
Te jong om te logeren op je vijftiende?
Honey, you should see me in a crown
Dala schreef:
Te jong voor wat dan, precies?
Eurus schreef:
16-11-2025 11:29
Te jong om te logeren op je vijftiende?
Op zich niet het logeren zelf natuurlijk, maar qua dynamiek van serieuze relatie bedoel ik. Maar goed, dat is denk ik ook wel tamelijk overdreven gedacht van mij. Of misschien niet per definitie onwenselijk. Mijn persoonlijk dingetje waarschijnlijk. Het voelt alleen meteen zo serieus relatie-achtig.
Dala schreef:
Waarvoor vind je haar kind dan te jong?

Mosterd
Graftak!
Dala schreef:
16-11-2025 11:39
Op zich niet het logeren zelf natuurlijk, maar qua dynamiek van serieuze relatie bedoel ik. Maar goed, dat is denk ik ook wel tamelijk overdreven gedacht van mij. Of misschien niet per definitie onwenselijk. Mijn persoonlijk dingetje waarschijnlijk. Het voelt alleen meteen zo serieus relatie-achtig.
Maar dat is de insteek van TO helemaal niet. TO vindt het prima dat haar dochter verkering heeft. TO stelt alleen vragen bij het logeren.
Graftak!
Hier een paar eisen: je bent serieus met je vriendje/vriendinnetje (lees: al een tijdje een relatie en geen signalen dat je volgende week weer een ander hebt), je bent aan anticonceptie als dochter, en ik heb je ook condooms gegeven (voor zowel de zonen als dochters geldt die). Maar die eerste eis geldt ook voor gewone vrienden dat je wel elkaar een beetje goed kent enzo..ik vind logeren prima maar hoef niet elk weekend allemaal verschillende vreemden in mn huis.

En ik ben dan ook niet in alle gevallen helemaal happy hoor maar met 15 gaat dit (seks) toch wel een keer gebeuren. Liever een goede band en open over eventuele problemen kunnen praten, dan principieel vasthouden aan bepaalde regels omdat ik het als ouder allemaal maar niks vind.
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 11:42
Maar dat is de insteek van TO helemaal niet. TO vindt het prima dat haar dochter verkering heeft. TO stelt alleen vragen bij het logeren.
Ja, maar misschien omdat het logeren (privé sfeer kind, privé sfeer kind in eigen huis) wel even anders is dan een verkering die je pakweg een avond per week ziet.

Maar ik weet het niet natuurlijk, misschien gaat het wel over seks maar gevoelsmatig zou ik dat verbindende spannender vinden dan het seksuele.
Ook omdat je met 15 (mits goed voorgelicht) wel kunt inschatten waar jw aan toe bent denk ik. Daarom verbaasde mij de reacties over seks zo.
Ik heb indertijd zelf alleen gestaan op anticonceptie (bij dochter zowel als bij zoon) en de kinders tot vervelens toe doorgezaagd over wederzijdse instemming. Oh ja, en ik had/heb als harde eis dat ik geen seksgeluiden wens te horen.

Voor de rest maakte het me werkelijk geen zier uit hoe lang ze al bij elkaar waren of de hoeveelste verkering het was.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 11:49
Ik heb indertijd zelf alleen gestaan op anticonceptie (bij dochter zowel als bij zoon) en de kinders tot vervelens toe doorgezaagd over wederzijdse instemming. Oh ja, en ik had/heb als harde eis dat ik geen seksgeluiden wens te horen.

Voor de rest maakte het me werkelijk geen zier uit hoe lang ze al bij elkaar waren of de hoeveelste verkering het was.
Dit ja. Zo stond ik er ook in.
Ik heb de eis van vastigheid vooraf heel bewust niet besproken.
Ik wil namelijk dat mijn kinderen vrij zijn om hun eigen keuzes te maken.
En ik bedacht me dat ik zoiets wel zou bespreken als het aan de hand zou zijn (dat ik last zou hebben van allemaal onbekenden in huis, niet dat koters een wild afwisselend partnerleven zouden hebben).

De druk om bij iemand te blijven, omdat je ouders er anders iets van vinden.
De druk om stiekem te doen, omdat je ouders er anders iets van vinden.
De druk (vooral op meisjes/vrouwen/dochters) om kuis en zedelijk te zijn.
Dat zijn allemaal dingen die ik juist niet aan mijn kinderen wil meegeven.

En het bleek hier in huis (tot nu toe) helemaal niet van toepassing. Als er iemand blijft slapen, meestal geen partners maar gewone vrienden, laten ze het vooraf weten. En bij vaste verkering werd het op een gegeven moment een mededeling.

Van het kind dat uit huis is weet ik wel dat de hele wereld en meer bij elkaar in bed kruipt zonder dat dat per definitie een relatie betekend. En dat vinden ze heel gewoon. Raar volk, die jongelingen.
Ja en je houdt het denk ik toch niet tegen als die behoefte (niet bij elkaar weg te slaan) er in zit, ook niet als dat heel jong is.

Seksgeluiden zou ik ook moeilijk vinden. Klef gedrag ook maar misschien is het dat niet (binnen de perken).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven