Logeren vriendje

15-11-2025 23:46 114 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter (15) wil dat vriendje mag blijven slapen. Leuke knul, zijn dol op elkaar maar ik vind het nog te jong. Wat raar is in de ogen van dochter. Ben benieuwd naar ervaringen hiermee?
Hier mocht het als ze een half jaar verkering hebben. Ik wil eerst de ander een beetje leren kennen voordat ik m’n privacy opgeef.
Arlandria schreef:
16-11-2025 07:31
Voor mij en mijn 15 jarige brein voelde dat veilig omdat ik dus niet 12 uur lang, zonder supervisie met mijn (ontzettend lieve, overigens) vriendje hoefde te zijn. Ik vond dat heel spannend om allerlei redenen. Dat je dat niet kan begrijpen, kan. Dan waren we ander soort tieners. Ik begrijp het wel en vond het toen fijn ookal begreep ik het niet.

Ik snap dat wel.
Om 21 uur 's avonds kun je fijn wat liggen vozen en als het je te intens wordt kun je zogenaamd even iets te drinken gaan halen en even de woonkamer binnen lopen waar andere mensen zitten. Als het helemaal stil en donker is in huis en je ligt samen in bed middenin de nacht kan die intensiteit toch heftiger aanvoelen. Misschien wat intenser en heftiger dan je op dat moment wil.
Dan heb ik het niet over aanranding of verkrachting of zo, maar dat het allemaal wat echter en intenser kan worden. Net zoals zoenen achterin de kroeg vroeger minder heftig was dan dat je daadwerkelijk bij iemand thuis zat. Er waren altijd anderen in de buurt.
Harba lorifa
Ginevra schreef:
16-11-2025 12:58
Ik snap dat wel.
Om 21 uur 's avonds kun je fijn wat liggen vozen en als het je te intens wordt kun je zogenaamd even iets te drinken gaan halen en even de woonkamer binnen lopen waar andere mensen zitten. Als het helemaal stil en donker is in huis en je ligt samen in bed middenin de nacht kan die intensiteit toch heftiger aanvoelen. Misschien wat intenser en heftiger dan je op dat moment wil.
Dan heb ik het niet over aanranding of verkrachting of zo, maar dat het allemaal wat echter en intenser kan worden. Net zoals zoenen achterin de kroeg vroeger minder heftig was dan dat je daadwerkelijk bij iemand thuis zat. Er waren altijd anderen in de buurt.
Exact! Mijn moeder vond het niet erg dat ik seksueel actief was, daar hadden we al goede gesprekken over gehad. Maar zij vond me te jong om zo'n lange tijd op 1 kamer met mijn vriendje te zijn. En wat mij betreft was dat terecht.
Ik vermoed dat ik hetzelfde zal kiezen voor mijn kinderen of misschien zelfs strenger zal zijn.
Maar als je kind haarzelf nog te jong vind, praat je daar toch over? Dan leer je je kind zelf aangeven aan het vriendje dat ze niet samen wil slapen.
Dat hoef je als ouders niet te verbieden, leer je kind haar eigen grenzen aangeven.
Mijn dochters zijn nog een stuk jonger, dus ik weet niet hoe ik hier precies mee zou omgaan. Wat maakt voor jou dat 15 te jong voelt? Zijn ze al iets langer samen, of is het heel pril?
Lila-Linda schreef:
16-11-2025 16:32
Maar als je kind haarzelf nog te jong vind, praat je daar toch over? Dan leer je je kind zelf aangeven aan het vriendje dat ze niet samen wil slapen.
Dat hoef je als ouders niet te verbieden, leer je kind haar eigen grenzen aangeven.
Nou inderdaad. Ik dacht dat dat nou precies het punt was van al die gesprekken over consent en zo, dat je je kinderen leert dat ze geen dingen doen waar ze zelf (nog) niet achter staan. En buiten dat: als jij (niet jij Lila) op je vijftiende nog niet toe was aan samen slapen wil dat natuurlijk helemaal niet zeggen dat jouw vijftienjarige dochter er ook niet aan toe is. Ieder kind ontwikkelt zich nou eenmaal in zijn eigen tempo.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 16:44
Nou inderdaad. Ik dacht dat dat nou precies het punt was van al die gesprekken over consent en zo, dat je je kinderen leert dat ze geen dingen doen waar ze zelf (nog) niet achter staan. En buiten dat: als jij (niet jij Lila) op je vijftiende nog niet toe was aan samen slapen wil dat natuurlijk helemaal niet zeggen dat jouw vijftienjarige dochter er ook niet aan toe is. Ieder kind ontwikkelt zich nou eenmaal in zijn eigen tempo.
Dat is natuurlijk het allerbelangrijkst. Maar ik vraag me wel af hoe je dat als ouder goed begeleidt en zonder dat het een echt verbod wordt, want dat werkt waarschijnlijk niet eens. Ik vind het als volwassene al moeilijk die grenzen te bepalen, laat staan toen ik 18 of 15 was. Vaak kwam ik er ook ter plekke pas achter.
Ik vind de vrijheid van mijn kinderen zo belangrijk dat ik jn verkeringen bij voorbaat waarschijnlijk al een dreiging zie, ook niet goed natuurlijk.
Dala schreef:
16-11-2025 16:51
Dat is natuurlijk het allerbelangrijkst. Maar ik vraag me wel af hoe je dat als ouder goed begeleidt en zonder dat het een echt verbod wordt, want dat werkt waarschijnlijk niet eens. Ik vind het als volwassene al moeilijk die grenzen te bepalen, laat staan toen ik 18 of 15 was. Vaak kwam ik er ook ter plekke pas achter.
Ik vind de vrijheid van mijn kinderen zo belangrijk dat ik jn verkeringen bij voorbaat waarschijnlijk al een dreiging zie, ook niet goed natuurlijk.
Praten. Zo heel lastig is het niet hoor, gewoon praten. En dan op gelijkwaardig niveau. Tenslotte zijn haar gevoelens niet minder waard dan de jouwe of zo. omdat zij toevallig pas vijftien is. Verbieden zou ik zeker niet doen, want als je dat doet praten ze niet meer en dan heb je er feitelijk helemaal geen invloed meer op. Oh en wat ook handig is: je kind ervan overtuigen dat ze altijd bij je kan komen, al is het midden in de nacht.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 16-11-2025 17:04
6.02% gewijzigd
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 16:56
Praten. Zo heel lastig is het niet hoor, gewoon praten. En dan op gelijkwaardig niveau. Tenslotte zijn haar gevoelens niet minder waard dan de jouwe of zo. omdat zij toevallig pas vijftien is. Verbieden zou ik zeker niet doen, want als je dat doet praten ze niet meer en dan heb je er feitelijk helemaal geen invloed meer op.
En vertrouwen waarschijnlijk ook. Erop vertrouwen en geloven dat als zij zegt dat ze wel toe is aan logeren, of op vakantie gaan met iemand, of meteen gaan samenwonen op haar achttiende, dat dat dan zo is... Ik ben benieuwd.
Dala schreef:
16-11-2025 17:03
En vertrouwen waarschijnlijk ook. Erop vertrouwen en geloven dat als zij zegt dat ze wel toe is aan logeren, of op vakantie gaan met iemand, of meteen gaan samenwonen op haar achttiende, dat dat dan zo is... Ik ben benieuwd.
Ja ook dat. Maar mijn ervaring is dat je er vanzelf wel in meegroeit of zo. Als je kind vier is kun je je niks voorstellen bij het idee dat ie ooit seks zal gaan hebben maar als ie eenmaal zestien is komt het ineens een stuk vanzelfsprekender op je over.
Graftak!
apiejapie schreef:
16-11-2025 11:22

Oh, neem je kind serieus en noem het niet 'vriendJE' maar vriend. Vriendje klinkt denigrerend en als een relatie die je totaal niet serieus neemt. Ook op 15 jarige leeftijd kun je verliefd zijn en van iemand houden.
Een vriendje kan altijd nog een vriend worden, ik vind het verkleinwoord op die leeftijd juist leuk (en gangbaar). Hopelijk hebben 15-jarigen het ook nog niet over een ‘relatie’, dat klinkt ook meteen zo ernstig.
Mijn ouders waren extreem streng en het kwam niet eens in me op om zoiets te vragen. Zelfs de pil was niet bespreekbaar. Wat ben ik intens bang geweest om zwanger te raken. Seks hadden we heus wel. Overdag bij hem thuis, of in de buitenlucht. Onbeschermde seks met morning after pil gedonder hoorde daar dus ook bij.

Ik gun mijn kinderen meer dan dit, en heb onder voorwaarde van bescherming het samen slapen vanaf het allereerste moment dat het gevraagd werd toegestaan bij de oudste en dit geldt ook voor de jongste.

Hou ik mn hart vast of ze hier volwassen mee om gaan? Ja zeker. Maar beide kinderen weten dat een eventuele (tiener) zwangerschap niet het einde van de wereld is, en dat we hier als het nodig is gezamenlijk een oplossing voor zullen vinden, wat hun keuze ook zal zijn.
Claire45 schreef:
16-11-2025 17:08
Een vriendje kan altijd nog een vriend worden, ik vind het verkleinwoord op die leeftijd juist leuk (en gangbaar). Hopelijk hebben 15-jarigen het ook nog niet over een ‘relatie’, dat klinkt ook meteen zo ernstig.
Oh helemaal mee eens! Ik vind woorden als vriend, relatie, partner voor een tiener dan juist weer helemaal niet prettig. Of kinderen van 12 die het over hun "schoonouders" hebben.

Maar ja, sommige tieners denken misschien ook dat die verkering voor altijd is. En voor sommigen is dat ook echt zo.
VriendJe = verkering
Vriend hebben ze er meerdere van
Dala schreef:
16-11-2025 17:31
Oh helemaal mee eens! Ik vind woorden als vriend, relatie, partner voor een tiener dan juist weer helemaal niet prettig. Of kinderen van 12 die het over hun "schoonouders" hebben.

Maar ja, sommige tieners denken misschien ook dat die verkering voor altijd is. En voor sommigen is dat ook echt zo.
Wat nukt het nou of jij het prettig vindt? Voor die kinderen voelt het zo. Dat bedoel ik nou met praten op gelijkwaardig niveau. Je hoeft niet geringschattend te doen over de relatie van een vijftienjarige, want voor die vijftienjarige voelt die relatie net zo serieus als jouw relatie. En jij denkt ook dat ie voor altijd is, zeker tijdens de eerste fase van verliefdheid en zo.
Graftak!
Dala schreef:
16-11-2025 17:31

Tja, als een 15-jarige zelf vindt dat ze klaar is om haar partner mee naar huis te nemen, voor te stellen aan haar ouders en te laten blijven slapen is het gewoon haar vriend en haar relatie. Klaar.

Of aan welke leeftijd zie jij het dan wel als "serieus genoeg" of oud genoeg om hem écht als vriend of partner te omschrijven?

Volgende maand zit die kerel ook gewoon mee aan de Kerst-dis als (toekomstig) schoonzoon :-).
(Of heb je liever dat ze met zijn 2 ergens buiten in het bos Kerst vieren?)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 17:40
Wat nukt het nou of jij het prettig vindt? Voor die kinderen voelt het zo. Dat bedoel ik nou met praten op gelijkwaardig niveau. Je hoeft niet geringschattend te doen over de relatie van een vijftienjarige, want voor die vijftienjarige voelt die relatie net zo serieus als jouw relatie. En jij denkt ook dat ie voor altijd is, zeker tijdens de eerste fase van verliefdheid en zo.
Nou zéker niet hoor. Maar we gaan het zien. Hopelijk kan ik er in elk geval respectvol mee omgaan, ook als een "breuk" misschien voor liefdesverdriet kan zorgen. Het is allemaal zo onbekend voor mij dat ik echt geen idee heb hoe daarmee om te gaan. Totaal niet aan de orde nog overigens.
Dala schreef:
16-11-2025 17:59
Nou zéker niet hoor. Maar we gaan het zien. Hopelijk kan ik er in elk geval respectvol mee omgaan, ook als een "breuk" misschien voor liefdesverdriet kan zorgen. Het is allemaal zo onbekend voor mij dat ik echt geen idee heb hoe daarmee om te gaan. Totaal niet aan de orde nog overigens.
Zo lang je breuk nog tussen aanhalingstekens zet zie ik het vrij somber in met je respect. Getverdemme.
Graftak!
Wissewis schreef:
16-11-2025 17:50
Tja, als een 15-jarige zelf vindt dat ze klaar is om haar partner mee naar huis te nemen, voor te stellen aan haar ouders en te laten blijven slapen is het gewoon haar vriend en haar relatie. Klaar.

Of aan welke leeftijd zie jij het dan wel als "serieus genoeg" of oud genoeg om hem écht als vriend of partner te omschrijven?

Volgende maand zit die kerel ook gewoon mee aan de Kerst-dis als (toekomstig) schoonzoon :-).
(Of heb je liever dat ze met zijn 2 ergens buiten in het bos Kerst vieren?)
Ik heb werkelijk geen idee. Zolang ik maar een klein beetje kan meegeven, denk ook een beetje aan jezelf en je vrijheid. Het is niet dat er iemand niet welkom is trouwens. Er zijn er velen welkom.
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 18:00
Zo lang je breuk nog tussen aanhalingstekens zet zie ik het vrij somber in met je respect. Getverdemme.
Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen? Uitmaken?
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 08:33
Jij hebt braaf gewacht tot de pil ineens vanzelf tot je kwam? Wat vreemd.

Ik mocht pas op m’n 17e aan de pil. Daar hebben we braaf op gewacht. Niet alle tieners gaan dan alsnog stiekem seksen. Dat was mijn punt.
Dala schreef:
16-11-2025 18:03
nee, die aanhalingstekens weglaten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lady*Voldemort schreef:
16-11-2025 08:45
Ja precies. Sowieso is het een raar idee want je eist toch ook niet van de vriendin van je zoon dat zij aan de pil is.
25 jaar geleden kon dat prima hoor. Ik snap wel dat ouders van tienerjongens ook voorzichtig doen. De moeder van mijn vriendje toen was als de dood dat ik zwanger zou raken.
Dala schreef:
16-11-2025 18:03
Wat dacht je van de aanhalingstekens weglaten? Voor die kinders voelt het net als voor jou hoor, als de verkering/relatie op de klippen loopt. Daar hoef je echt geen aanhalingstekens omheen te zetten alsof het allemaal maar nep is of zo want hee die kinderen zijn pas vijftien en wat weten die er nou van haha hihi. Maar ik merk dat mijn gezichtspunten niet echt bij je aankomen dus ik wens je veel succes maar ik ga iets anders doen.
Graftak!
rosanna08 schreef:
16-11-2025 18:05
nee, die aanhalingstekens weglaten.
Ja. Maar (relatie)breuk vond ik weer zo zwaar klinken. Wat ik bedoelde is dat de verkering uit is gemaakt, beëindigd is etc.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven