Melding doen van stalking?

17-11-2025 12:46 145 berichten
Ik word al een aantal maanden structureel lastiggevallen via mijn mobiele telefoon door een man. Dit contact begon vriendschappelijk, maar al snel werd duidelijk dat hij verliefde gevoelens had. Hij stuurt dagelijks soms wel honderd berichten. Dit gevoel is niet wederzijds: ik ben getrouwd en ik zit hier niet op te wachten. In het begin heb ik het een beetje genegeerd; ik zette de chat in het archief en dempte de meldingen, in de hoop dat het vanzelf zou afnemen. De laatste tijd werden de berichten dwingender. Als ik niet reageerde stuurde hij bijvoorbeeld: “Ik zie dat je het gelezen hebt, je reageert niet.” Dit werd gevolgd door “.” en door meerdere malen op enter te drukken. Ook begon hij steeds vaker te bellen. Daarnaast vroeg hij me mee naar België om inkopen te doen. Toen ik aangaf dit niet te willen, zei hij dat hij daar suïcidaal van werd.

Achteraf besef ik dat ik misschien een lange tijd met een bord voor mijn kop heb gelopen. Toen ik dit laatst met een groep vriendinnen besprak, waren zij unaniem: dit valt onder stalking. Ze vonden ook dat ik mijn partner moest inlichten. Ik had mijn partner tot dit wekend niets verteld, omdat ik hem niet extra wilde belasten (lees: hij is snel ongerust en momenteel overspannen). Ook zag ik zelf de ernst er niet volledig van in. Maar deze man is ook langs mijn huis gereden en stuurt hij regelmatig foto’s van plekken in mijn woonwijk. Als ik objectief kijk, is dat natuurlijk niet normaal. Mijn vriendinnen zeiden: “Je bent vaak nergens bang voor, maar dit is iets om serieus te nemen.”

Afgelopen zaterdag was voor mij de grens bereikt. Ik heb hem duidelijk laten weten dat ik de hoeveelheid berichten irritant vond, dat ik een gezin heb, en dat ik niet zit te wachten op dit contact. Hij reageerde boos: volgens hem hield ik geen rekening met zijn autisme. Hij was net gestopt met lorazepam en kon daardoor niet goed omgaan met zijn emoties. Ik dacht dat ik niets meer van hem zou horen omdat hij zo boos reageerde, maar een uur later stuurde hij alweer tientallen berichten via WhatsApp en sms, en belde hij me drie keer.

Zondag heb ik mijn partner alsnog alles verteld. Hij vindt dit, net als mijn vriendinnen, grensoverschrijdend en is bang dat het kan escaleren, hoewel ik zelf denk dat het wel meevalt. Diezelfde avond heb ik de man een bericht gestuurd dat ik geen enkel contact meer wil: niet bellen, niet appen, geen berichten. Hij zei dat hij zou stoppen, maar een uur later stuurde hij nog wel een excuusbericht. Daar heb ik niet op gereageerd. Sinds vandaag is het stil.

Vandaag heb ik de situatie nog met een andere vriendin besproken. Zij vindt dat ik hiervan melding moet doen bij de politie. Ik vraag me echter af wat het toevoegt, nu ik sinds zondag niets meer heb gehoord. Mijn eigen plan was: als hij weer contact opneemt, blokkeer ik hem. Dat lijkt mij voldoende, maar ik twijfel of ik iets mis of te naïef ben.
BuzzieBee schreef:
17-11-2025 13:47
En waarom pas blokkeren als hij 'weer' contact opneemt? Wat vind je bijna stiekem zo leuk DAT hij contact opneemt? Ik heb dit ook meermaals gehad. Mannen die anders dachten dan ik zonder ook maar enige aanleiding. Na 1 ongepast berichtje geef ik niet eens een uitleg. Ik blokkeer dat nummer. Wat maakt dat je nu weer op een berichtje wacht voor je dat doet? Geloof mij, dat gaat de politie je ook echt vragen. Dit is online iets wat je echt kunt stoppen. Bewaar de rest van je geschiedenis maar blokkeer hem nu en ga niet weer hopen/wachten op een berichtje om dat te doen. Dat kun je gewoon nu, dat kon je een paar weken/maanden terug ook. klaar.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, en je hebt ook gelijk dat blokkeren iets is wat ik eerder had kunnen doen. Voor mij speelde vooral mee dat ik de ernst echt niet goed inschatte en te veel rekening hield met zijn kwetsbaarheid. Als iemand suïcidale uitingen doet, dan voel ik me daar toch op een bepaalde manier verantwoordelijk voor. Ik vond het zeker niet ‘stiekem’ leuk, want ik voelde steeds een bepaalde druk om te reageren. Het was eerder dat ik het probeerde te laten uitdoven en hoopte dat het vanzelf zou stoppen. Dat was achteraf misschien niet verstandig inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch zal de empathieknop naar hem uit moeten. En zoals je er nu met je partner over spreekt, proef ik dat er wel uit. Wat is er mis met blokkeren? Als je geen contact meer wil, is dat je goed recht. Hij weet nu precies dat je niks meer van hem wilt horen/lezen.
Laat je niet chanteren door zijn uitspraken. Dat maakt dat hij ingang houdt bij je om te kunnen stalken. Hij is verantwoordelijk voor zichzelf, niet jij.

Verantwoordelijk ben je voor jezelf en je emotionele en fysieke veiligheid.

No contact.
Punt.

Dan maar hard.
hanke321 wijzigde dit bericht op 17-11-2025 14:02
6.17% gewijzigd
dat 'stiekem leuk' heb ik natuurlijk compleet verkeerd verwoord. Excuses.

Maar JIJ bent niet ZIJN hulpverlener en je hebt het over honderden berichtjes op een dag. Meldt het bij jullie begeleider van de GGZ van toen. Meld het bij de politie en blokkeer hem. NU.
BuzzieBee schreef:
17-11-2025 14:00
dat 'stiekem leuk' heb ik natuurlijk compleet verkeerd verwoord. Excuses.

Maar JIJ bent niet ZIJN hulpverlener en je hebt het over honderden berichtjes op een dag. Meldt het bij jullie begeleider van de GGZ van toen. Meld het bij de politie en blokkeer hem. NU.
Daar hoef je geen excuses voor te maken, ik vind het juist fijn als mensen kritisch met me meedenken.

Bedoel je trouwens dat ik dit moet melden bij de behandelaren die destijds betrokken waren tijdens mijn opname? We zijn nu namelijk wel bij dezelfde GGZ-instelling in behandeling, maar we hebben allebei een eigen behandeltraject en hebben dus ook verschillende behandelaren.
Het is sympathiek dat hij foto’s stuurt van jouw directe woonomgeving?
Dat is niets anders dan jou intimideren, net als het dreigen met zelfmoord intimideren is, alles om jou tot co tact te dwingen.

Een melding is nog geen aangifte, maar wel verstandig, zodat de politie in ieder geval op de hoogte is van zijn intimiderende wijze van stalken.
Mocht hij dan vervolgens toch weer berichtjes gaan sturen (zelfden stoppen dit soort heftige vormen van stalken ineens) dan kan je de melding omzetten in een aangifte.
Zorg ook dat je al zijn berichtjes, tijdstippen van bellen, langs het huis lopen etc goed documenteert (en bewaart).
Koffiezetapparaat schreef:
17-11-2025 14:13

Bedoel je trouwens dat ik dit moet melden bij de behandelaren die destijds betrokken waren tijdens mijn opname? We zijn nu namelijk wel bij dezelfde GGZ-instelling in behandeling, maar we hebben allebei een eigen behandeltraject en hebben dus ook verschillende behandelaren.

Ik zou het zeker melden bij de GGZ-instelling. Het is aan hen wat ze ermee doen, dus je hoeft je niet druk te maken over de gevolgen van het melden. Zij kunnen wel inschatten wat gepast is. Maar omdat het contact daar ontstaan is, zou ik het zeker melden. Ik kan me voorstellen dat zij het ook liever wel weten en er op dit moment misschien niks mee doen, dan niet weten en dus ook niet kunnen handelen.
Nyx• schreef:
17-11-2025 14:14

Zorg ook dat je al zijn berichtjes, tijdstippen van bellen, langs het huis lopen etc goed documenteert (en bewaart).

Hierom weet ik ook niet of blokkeren nou echt nuttig is. Dat stopt zijn obsessie niet, maar wel TO haar zicht erop en haar verzameling van bewijsmateriaal.
stokbootje schreef:
17-11-2025 14:21
Ik zou het zeker melden bij de GGZ-instelling. Het is aan hen wat ze ermee doen, dus je hoeft je niet druk te maken over de gevolgen van het melden. Zij kunnen wel inschatten wat gepast is. Maar omdat het contact daar ontstaan is, zou ik het zeker melden. Ik kan me voorstellen dat zij het ook liever wel weten en er op dit moment misschien niks mee doen, dan niet weten en dus ook niet kunnen handelen.
Ik heb de GGZ instelling zojuist gebeld. Zij geven aan dat ze niks voor mij kunnen betekenen en dat ik contact moet opnemen met de politie.
Nyx• schreef:
17-11-2025 12:55
Ik vind dit echt zo’n no-brainer. Natuurlijk meld je dit bij de politie.
Wat is de reden dat je dit zo lang door hebt laten gaan en hem bijvoorbeeld al niet veel eerder geblokkeerd hebt?
Dat is ook mijn vraag. Het is niet jouw schuld dat dit gebeurt, maar waarom heb je hem niet geblokkeerd inderdaad? Dat ligt zo voor de hand.
17-11-2025 14:25
Ik heb de GGZ instelling zojuist gebeld. Zij geven aan dat ze niks voor mij kunnen betekenen en dat ik contact moet opnemen met de politie.

Jeetje. Ik vind dat de GGZ instelling hier wel wat mee moet. De man is immers gestopt met zijn Lorazepam en dreigt met suicide. Toch iets wat zijn behandelaren serieus moeten nemen lijkt me. Hij lijkt toch een gevaar voor anderen te zijn, en voor zichzelf.

Het is wel goed om naar de politie te stappen hoor TO. Die kerel klinkt behoorlijk onberekenbaar. Eerlijk gezegd heb ik vaker gezien dat stoppen met Lorazepam gekke dingen met mensen kan doen.
Delulu
17-11-2025 14:25
Ik zou het alsnog schriftelijk melden bij de GGZ instelling.
Melden bij de GGZ-inrichting
Niet geschoten is altijd mis
Wat gek, ik zou zo iemand juist ook niet blokkeren. Dan zou ik het gevoel hebben niet te weten of deze persoon wel / niet met mij bezig is.

TO heeft het nu een duidelijke halt toegezegd en nu het stil is geeft dat een veilig gevoel; hij lijkt te stoppen. Maar blokkeer je iemand, dan heb je er geen zicht meer op. Terwijl ze nu gewoon kan zien dat hij haar niks meer stuurt.
Eenbeetjevanditendat schreef:
17-11-2025 14:58
Wat gek, ik zou zo iemand juist ook niet blokkeren. Dan zou ik het gevoel hebben niet te weten of deze persoon wel / niet met mij bezig is.

TO heeft het nu een duidelijke halt toegezegd en nu het stil is geeft dat een veilig gevoel; hij lijkt te stoppen. Maar blokkeer je iemand, dan heb je er geen zicht meer op. Terwijl ze nu gewoon kan zien dat hij haar niks meer stuurt.
Ja, dat zou ik waarschijnlijk ook denken in deze situatie. Vooral ook omdat stalking weliswaar heel serieus wordt genomen maar in de praktijk sta je er als slachtoffer meestal alleen voor. Kijk alleen al naar de reactie van de GGZ, die niets voor TO kunnen betekenen en haar doorsturen naar de politie, die waarschijnlijk ook weinig kunnen met deze zaak, behalve een stopgesprek voeren, maar dat gebeurt meer op hoop van zegen dan dat er echt iets aan kan worden gedaan.

Ook denk ik dat blokkeren iets bij deze man kan triggeren waardoor het misschien escaleert. Ik zou een vinger aan de pols willen houden zolang er geen concrete hulp (vanuit politie of GGZ) is.

en dan ook nog zijn telefoontjes beantwoorden?

wel blokkeren natuurlijk.
Ik zou nu even nog niet blokkeren omdat je dan inderdaad zicht houdt op of hij zich houdt aan geen contact houden. Als je nu voor het eerst duidelijk was dan is er een kansje dat hij zich eraan houdt en dan weet je dat ook.

Op het moment dat hij zijn belofte verbreekt dan weet je onmiddellijk genoeg: dit gaat niet snel met een sisser aflopen. Dan één keer kort reageren met: 'ik wil geen berichten van jou en geen contact in wat voor vorm dan ook. Ik ga je nu blokkeren.' En dat dan ook doen. En op dat moment ook meteen doorpakken met een melding bij de politie.

Stalking blijft vaak in stand of gaat van kwaad tot erger omdat er toch een reactie komt, hoe miniem ook.
Pelle schreef:
17-11-2025 15:57
en dan ook nog zijn telefoontjes beantwoorden?

wel blokkeren natuurlijk.
Zijn telefoontjes heb ik sowieso nooit beantwoord. En voor mij voelt blokkeren op dit moment juist niet goed. Ik wil liever kunnen zien dat het stil blijft, dat geeft me nu meer rust dan iemand volledig blokkeren. Misschien is het een vorm van schijncontrole, maar dit voelt nu het prettigst voor mij.
Heel naar voor je. Blokker die man!!!
Sowieso snap ik niet dat men niet vaker blokkeert! Ik zit soms met verbazing naar het stalkprogramma van Thijs Zeeman te kijken. Ordners vol met A4-tjes met kopieën van whatsapp berichten. Blokkeren die handel!
17-11-2025 16:05
Zijn telefoontjes heb ik sowieso nooit beantwoord. En voor mij voelt blokkeren op dit moment juist niet goed. Ik wil liever kunnen zien dat het stil blijft, dat geeft me nu meer rust dan iemand volledig blokkeren. Misschien is het een vorm van schijncontrole, maar dit voelt nu het prettigst voor mij.
Dus schijncontrole is belangrijker voor je dan dit afschuwelijke gevoel om gestalkt te worden?
Schijncontrole? Ik vind het juist heel belangrijk om te weten of mijn stalker me wel of geen berichten stuurt.

Blokkeren is schijncontrole. Je ontvangt misschien niks, maar je hebt geen idee of die persoon je ook echt met rust heeft gelaten of nog steeds regelmatig probeert te bellen / appen.

Vind ik ook wat inzitten hoor. En wellicht had ze dat vanaf dag een moeten doen nu ik alles nog eens rustig nalees. Ik ben niet helemaal lekker en mijn medewerker heeft zich voor de tigste keer ‘maandagochtendziek’ gemeld dus ben niet helemaal het scherpste potloodje vandaag en kan IK mezelf niet eens echt ziekmelden ivm belangrijke presentatie morgen. Want, alleen maar niet lekker en snotneus en keelpijn. Ik typ nu even lui met een koppie thee op de bank maar omdat ik mezelf toch maar in de weg lig nu. Echter Excuses dus.

Misschien is het nu al te veel geëscaleerd let die foto’s en langslopen. Ik zou nu wel meteen de politie bellen. En wat raar dat de GGZ er niets mee wil. Hij is gestopt met zijn medicatie en is nu een potentieel gevaar voor jou. Hup, man mee (zou ik doen) en naar het bureau als dat niet op afspraak hoeft. Aangifte doen voor dit gevaarlijk wordt.

Of zoals ik nu klink; Aabgibbe doeb voordab dip uip be klauwen loop. Gewoon de politie bellen. Je hebt kindertjes ook nog! Als jij je niet veilig voelt zijn zij dat ook niet.
Even vanuit jouw gedachte dat je liever nog niet blokkeert, in ieder geval alles bewaren of screenshots maken voor het geval je er toch mee naar de politie wil.

Een stopgesprek (als hij dus toch niet stopt nu) zou volgens mij sowieso goed zijn want hij houdt zich ook op in jouw omgeving en stuurt je daar zelfs bewijs van. Hij is daar niet om z'n oma te bezoeken.
Mobiel kun je hem blokkeren, heb je er wellicht op die manier geen last meer van, maar dat ie ook nog 's fysiek bezig is zou me echt niet lekker zitten.
There is always something happening, and it's usually right now
17-11-2025 16:34
Schijncontrole? Ik vind het juist heel belangrijk om te weten of mijn stalker me wel of geen berichten stuurt.

Blokkeren is schijncontrole. Je ontvangt misschien niks, maar je hebt geen idee of die persoon je ook echt met rust heeft gelaten of nog steeds regelmatig probeert te bellen / appen.
Als je hem niet blokkeert en hij stuurt een paar dagen niks, weet je ook niet of het stil blijft of dat het stilte voor de storm is.
Maar je krijgt in ieder geval die berichten niet meer. Nu stuurt hij: ik weet dat je het gelezen hebt.
Even een tip tussendoor als je nog niet wilt blokkeren: zet wel de blauwe vinkjes uit zodat hij niet kan zien of je zijn berichten gelezen hebt.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven