Reizen naar een andere stad met de auto,ma snelweg vermijden
maandag 17 november 2025 om 20:07
Ik heb al 25 jaar mijn rijbewijs en sinds 12 jaar heb ik een snelwegangst ontwikkeld.
Vroeger had ik hier geen last van, maar sinds ik moeder ben is deze angst er bij mij ingeslopen. Ondertussen krijg ik het al benauwd wanneer ik die borden zie.
Nu heb ik twee opties:
- Ik ga rijlessen volgen speciaal gericht op mensen die snelwegangst hebben.
- Of ik stel google maps in met snelweg vermijden.
Ik moet volgende week naar Rotterdam en ik heb gezien dat ik er 40 minuten over ga doen als ik de route via snelweg vermijden neem. Dit in plaats van 25 minuten als ik de snelweg neem.
Zijn er hier mensen met snelwegangst en hoe zijn jullie hiervanaf gekomen?
Adviseer mij aub niet om op zondagochtend een stukje te gaan rijden
Maar hoe erg is het als ik gewoon accepteer dat dit is wie ik ben en dat ik voortaan alleen binnendoor naar andere steden toe rijd.
Hoe zien jullie dit?
Vroeger had ik hier geen last van, maar sinds ik moeder ben is deze angst er bij mij ingeslopen. Ondertussen krijg ik het al benauwd wanneer ik die borden zie.
Nu heb ik twee opties:
- Ik ga rijlessen volgen speciaal gericht op mensen die snelwegangst hebben.
- Of ik stel google maps in met snelweg vermijden.
Ik moet volgende week naar Rotterdam en ik heb gezien dat ik er 40 minuten over ga doen als ik de route via snelweg vermijden neem. Dit in plaats van 25 minuten als ik de snelweg neem.
Zijn er hier mensen met snelwegangst en hoe zijn jullie hiervanaf gekomen?
Adviseer mij aub niet om op zondagochtend een stukje te gaan rijden
Maar hoe erg is het als ik gewoon accepteer dat dit is wie ik ben en dat ik voortaan alleen binnendoor naar andere steden toe rijd.
Hoe zien jullie dit?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 17 november 2025 om 20:09
Ik wil je niet bang maken, maar je kunt ook altijd in een situatie terecht komen waarin je route-zonder-snelwegen ineens afgezet is en je de snelweg toch opmoet.
Daarnaast rijd je dus wel gewoon in Rotterdam. Ik denk dat heel veel mensen dat niet eens durven.
Dus mijn tip zou zijn om toch wat lesjes te nemen, of om het zo te laten, maar dan beperkt je jezelf wel een beetje.
Daarnaast rijd je dus wel gewoon in Rotterdam. Ik denk dat heel veel mensen dat niet eens durven.
Dus mijn tip zou zijn om toch wat lesjes te nemen, of om het zo te laten, maar dan beperkt je jezelf wel een beetje.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 17 november 2025 om 20:12
maandag 17 november 2025 om 20:19
Ik ken iemand met dezelfde angst, die rijdt in de zomer gerust in drie dagen naar zuid Frankrijk alleen over N-wegen en nooit harder dan 80km per uur. Ik heb regelmatig bij haar in de auto gezeten en ze is echt een prima bestuurder, rijdt hartstikke veilig, heeft inzicht in het verkeer, reageert goed op onverwachte situaties etc. Alleen ooit een paniekaanval gehad op de snelweg en daarna daar nooit meer gedurfd. Als jij de extra reistijd geen probleem vindt en je rijdt verder gewoon goed, zou ik niet weten waarom je per se op de snelweg zou moeten rijden.
maandag 17 november 2025 om 20:19
Ik heb het ook gehad! Complete paniek als ik een snelweg opreed….. maar ik moest iedere dag naar mijn werk over de snelweg. Als het heel heftig was stopte ik even bij een tankstation. Wat mij hielp was om een podcast aan te zetten over angsten, iemand te bellen of mezelf op een andere manier af te leiden. Juist door wel te blijven rijden over de snelweg kwam ik er vanaf….
maandag 17 november 2025 om 20:27
Ik herken het, alleen heb ik het met tunnels en bruggen. Ik heb het sinds de geboorte van mijn jongste. Nu 4 jaar.
Ik dwing mezelf min of meer want autorijden is mijn vrijheid. Ik zet mijn auto op cruisecontrol en gaan met die banaan. Hartslag boven de 180 natuurlijk en ondertussen ben ik mezelf aan het coachen in mijn hoofd. “Gaat goed, niets aan de hand, je bent er bijna etc.) of ik bel iemand (handsfree uiteraard).
Inmiddels kan ik bepaalde tunnels weer zonder angst rijden.
Hoe uit de angst zich bij jou?
Ik dwing mezelf min of meer want autorijden is mijn vrijheid. Ik zet mijn auto op cruisecontrol en gaan met die banaan. Hartslag boven de 180 natuurlijk en ondertussen ben ik mezelf aan het coachen in mijn hoofd. “Gaat goed, niets aan de hand, je bent er bijna etc.) of ik bel iemand (handsfree uiteraard).
Inmiddels kan ik bepaalde tunnels weer zonder angst rijden.
Hoe uit de angst zich bij jou?
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
maandag 17 november 2025 om 20:44
In een stad rijden is echt veel ingewikkelder dan op de snelweg. Op de snelweg rijdt iedereen dezelfde kant op, heb je niet te maken met voetgangers en fietsers, geen onoverzichtelijke kruispunten, etc.
Als je wel in Rotterdam kunt rijden, kun je met een paar rijlessen ook echt weer veilig op de snelweg rijden. Ik zou echt voor die rijlessen gaan.
Als je wel in Rotterdam kunt rijden, kun je met een paar rijlessen ook echt weer veilig op de snelweg rijden. Ik zou echt voor die rijlessen gaan.
maandag 17 november 2025 om 20:59
Alle situaties in de stad die eng zijn, kun je oplossen door heel langzaam te rijden. Dat moet, want het is onoverzichtelijk. Op de snelweg kan er plotseling iets op de weg liggen of je moet invoegen. Je kunt niet even stoppen en wachten bij het invoegen. Dus ik snap wel waarom mensen de snelweg eng vinden.Mariana schreef: ↑17-11-2025 20:44In een stad rijden is echt veel ingewikkelder dan op de snelweg. Op de snelweg rijdt iedereen dezelfde kant op, heb je niet te maken met voetgangers en fietsers, geen onoverzichtelijke kruispunten, etc.
maandag 17 november 2025 om 21:05
Ik zou een paar lessen nemen om ervan af te komen.
Ik vond vroeger invoegen heel eng, vooral omdat er waar ik les had een niet heel lange invoegstrook was die eindigde als vangrail. Als de dood was ik dat dat een keer helemaal mis zou gaan. En dan was er nog de onoverzichtelijke drukke snelweg waar je gek genoeg links moest uitvoegen. Brrr. Ik ben nu niet meer bang op de snelweg maar ik heb dit ook nooit meer, ik woon elders en volgens mij zijn deze twee situaties sowieso inmiddels aangepakt.
Successervaringen helpen wel om de angst te laten stoppen. En vermijding laat het toenemen.
Ik vond vroeger invoegen heel eng, vooral omdat er waar ik les had een niet heel lange invoegstrook was die eindigde als vangrail. Als de dood was ik dat dat een keer helemaal mis zou gaan. En dan was er nog de onoverzichtelijke drukke snelweg waar je gek genoeg links moest uitvoegen. Brrr. Ik ben nu niet meer bang op de snelweg maar ik heb dit ook nooit meer, ik woon elders en volgens mij zijn deze twee situaties sowieso inmiddels aangepakt.
Successervaringen helpen wel om de angst te laten stoppen. En vermijding laat het toenemen.
maandag 17 november 2025 om 21:22
Ik zou echt lessen nemen, die kunnen heel goed werken. Maar dan wel van een speciale rijsangst instructeur. Die hebben (als je een goeie hebt) veel kennis over waar zo’n angst nou vandaan komt. Dat is echt heel anders dan gewoon een rijles, het was een soort psychologie sessie achter het stuur. Echt heel erg fijn. Met 2 a 3 sessies waren we al klaar.
maandag 17 november 2025 om 21:25
Ik had het ook en heb toen ik merkte dat ik echt een angst ontwikkelde om overplaatsing van werk gevraagd zodat ik wel de snelweg moest nemen. De eerste dagen waren vreselijk maar al snel werd het gewoon. Door doen kom je van de angst af. Ik zou dus zeker adviseren lessen te nemen en dan vooral veel te herhalen. 1x pw is onvoldoende gewoon veel en achter elkaar dan kom je er doorheen.
Als je wel in Rotterdam durft te rijden is de snelweg toch prima te doen?!
Maar ik zou het zeker aanpakken. Zeker als je kinderen hebt. Uitjes, vakantie, sportwedstrijden je hebt de snelweg straks vaker nodig dan je denkt
Als je wel in Rotterdam durft te rijden is de snelweg toch prima te doen?!
Maar ik zou het zeker aanpakken. Zeker als je kinderen hebt. Uitjes, vakantie, sportwedstrijden je hebt de snelweg straks vaker nodig dan je denkt
maandag 17 november 2025 om 21:27
De vraag is een beetje WAAROM je niet meer op de snelweg durft te rijden. Het antwoord op die vraag zal leidend zijn in welke oplossingen er mogelijk zijn....
Ben je bang omdat je onzeker bent over je rijvaardigheden op de snelweg? Is er ooit iets gebeurd op de snelweg? Is het een irrationele angst (angst voor de angst).
En of het erg is dat je de rest van je leven de snelweg vermijdt? Tja...dat kun je alleen zelf beslissen. Will je graag van de angst af? Wil je het wel graag weer durven? Of maakt het je allemaal niet zo veel uit en rijd je als het nodig is wel gewoon even om?
Wat wij daarvan vinden doet er niet toe toch?
Ben je bang omdat je onzeker bent over je rijvaardigheden op de snelweg? Is er ooit iets gebeurd op de snelweg? Is het een irrationele angst (angst voor de angst).
En of het erg is dat je de rest van je leven de snelweg vermijdt? Tja...dat kun je alleen zelf beslissen. Will je graag van de angst af? Wil je het wel graag weer durven? Of maakt het je allemaal niet zo veel uit en rijd je als het nodig is wel gewoon even om?
Wat wij daarvan vinden doet er niet toe toch?
maandag 17 november 2025 om 21:29
Voor een heleboel rijders die bang zijn op de snelweg (ik ben er een van...) heeft het zeer weinig met ratio te maken.... Ik kan prima rijden, kan ook op de snelweg prima rijden, maar na een nare ervaring durf ik niet meer. Dat heeft niets te maken met of het ingewikkeld is of niet helaas.Mariana schreef: ↑17-11-2025 20:44In een stad rijden is echt veel ingewikkelder dan op de snelweg. Op de snelweg rijdt iedereen dezelfde kant op, heb je niet te maken met voetgangers en fietsers, geen onoverzichtelijke kruispunten, etc.
maandag 17 november 2025 om 21:37
Maar ook in zo’n geval ben ik er van overtuigd dat het meer helpt om jezelf de feiten voor te houden dan vast te blijven houden aan waarom niet. (En ik snap dat dat niet binnen 1 dag lukt)Zarah schreef: ↑17-11-2025 21:29Voor een heleboel rijders die bang zijn op de snelweg (ik ben er een van...) heeft het zeer weinig met ratio te maken.... Ik kan prima rijden, kan ook op de snelweg prima rijden, maar na een nare ervaring durf ik niet meer. Dat heeft niets te maken met of het ingewikkeld is of niet helaas.
maandag 17 november 2025 om 21:41
Eh...nee. Dat probeer ik nou juist uit te leggen. Het is (in mijn geval) nou juist niet rationeel. Ik ben niet bang om in te voegen of in te halen, of weet ik wat. Dus ik hoef mezelf geen feiten voor te houden over dat snelweg veiliger is dan in de stad of een provinciale weg.Badeendje92 schreef: ↑17-11-2025 21:37Maar ook in zo’n geval ben ik er van overtuigd dat het meer helpt om jezelf de feiten voor te houden dan vast te blijven houden aan waarom niet. (En ik snap dat dat niet binnen 1 dag lukt)
En nee, denken dat het niet gaat lukken helpt inderdaad niet. Maar het is niet zo 'simpel' als jij het nu stelt.
maandag 17 november 2025 om 22:07
Zo simpel als ik het nu stel? Het enige wat ik zeg is dat het helpender is om jezelf realistische gedachtes voor te houden. Ooit van G-schema’s gehoord?Zarah schreef: ↑17-11-2025 21:41Eh...nee. Dat probeer ik nou juist uit te leggen. Het is (in mijn geval) nou juist niet rationeel. Ik ben niet bang om in te voegen of in te halen, of weet ik wat. Dus ik hoef mezelf geen feiten voor te houden over dat snelweg veiliger is dan in de stad of een provinciale weg.
En nee, denken dat het niet gaat lukken helpt inderdaad niet. Maar het is niet zo 'simpel' als jij het nu stelt.
maandag 17 november 2025 om 22:22
Zo erg als jij het vindt.
Een ander heeft daar niets mee te maken.
Je rijdt en komt van A naar B, als het voor jou werkt dan werkt het. Fijn hè?
maandag 17 november 2025 om 22:24
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in