puber met school naar Suriname
maandag 17 november 2025 om 12:20
Wie heeft hier ervaring mee?
Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.
Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?
Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.
Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.
Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?
Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.
Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
dinsdag 18 november 2025 om 10:42
Naar Londen vliegen is ook niet gratis natuurlijk. Dat geld kan ze beter voor de reis naar Suriname gebruiken.Flashy schreef: ↑18-11-2025 10:21Over dat vliegen, kun je dan niet van te voren met haar of met zijn alleen een keertje naar Londen oid vliegen? Dat is maar een uurtje. Was vroeger ook mijn eerste vlucht met mijn moeder, ik was net iets ouder. Super gezellig.
Klinkt als een leuk programma wat ze in Suriname gaan doen.
dinsdag 18 november 2025 om 10:45
Sommige mensen zijn gewoon zo, dat maakt ze niet wereldvreemd. Ik ben meerdere keren in mijn eentje naar de andere kant van de wereld gereisd maar ik blijf ook altijd over ieder detail nadenken. Zo ben ik gewoon. Iemand die anders denkt dan jij is niet meteen wereldvreemd maar gewoon anders.
Andersom ken ik ook wel mensen die zich helemaal nooit druk maken, en dan gebeurt er iets en blijken ze totaal onvoorbereid. Dan heeft dat vervolgens nog weer extra consequenties omdat ze daarna ook geen handige stappen nemen, en dan denk ik, als je nou even van tevoren over dit scenario had nagedacht dan had je een plan B gehad of wist je wat je zou doen als dit zou gebeuren en dan had je het in ieder geval beter of sneller kunnen oplossen.
Zo zijn er allemaal verschillende mensen.
dinsdag 18 november 2025 om 10:50
er staat dat er 30/35 bij de informatieavond waren en zoveel mogen er ook mee. Er wordt niemand uitgesloten.
dinsdag 18 november 2025 om 10:55
Omdat To de reactie van haar dochter graag wil zien op haar gezicht.aikidoka schreef: ↑18-11-2025 10:40Waarom zou je? Ze gaat dan vliegen met klasgenoten en voldoende begeleiding. Dat zal prima gaan. Vliegen is echt niet ingewikkelder dan een internationale trein nemen en ze kan gewoon meelopen met de rest. Ik vind het behoorlijk zonde voor het mileu om dan maar snel even te gaan vliegen en helemaal een bestemming als Londen waar je fantastisch en snel met de trein heen kunt en helemaal niet heen hoeft te vliegen.
dinsdag 18 november 2025 om 10:57
de meeste kinderen hebben op hun 14e toch wel iets van spaargeld? Zakgeld, verjaardagsgeld.Vivalafete25 schreef: ↑18-11-2025 09:18Nou inderdaad. Snap opmerkingen dat het nu voor iedereen toegankelijk is ook echt niet.
en dan vanaf nu voor kerst en verjaardag geen cadeaus vragen, maar een bijdrage voor de reis.
en misschien klusjes doen.
dinsdag 18 november 2025 om 11:05
En eerlijk gezegd is 300 euro echt niks. Mijn stiefkind van 14 heeft dat na 3 met een paar uur per week werken in een supermarkt bij elkaar verdiend en dan heb ik het nog niet eens over verjaardagsgeld of oppasgeld.
dinsdag 18 november 2025 om 11:07
Het is waar dat je geen internet kunt gebruiken op veel plekken in SU. De wifi is zeer slecht. Vwb klamboes, je wordt daar echt lek geprikt en wat daar goede klamboe wordt genoemd, is een klamboe met gaten of horren met gaten. Neem absoluut je eigen klamboe mee is mijn advies. Het is in SU voor Nederlandse begrippen niet luxe. Dat is wel goed om te beseffen. Zeker in de dorpen langs de rivier. Het zijn geen woningen zoals wij die kennen, maar meer hutten. Wel van steen maar geen behang of laminaat oid. Geen winkels, geen pinautomaten, geen auto's. Alles gaat per boot. Het dorp bestaat uit bewoners die afstammen van voormalige slaven en ze hebben hun eigen gebruiken en taal. Super lieve mensen, maar je moet wel respect tonen voor de natuur. Een vogelspin hier en daar, slangen in je tuin of een kaaiman, is gewoon normaal. Ik denk dat je dochter dat ook goed moet begrijpen, het is echt een andere wereld dan NL.
dinsdag 18 november 2025 om 11:08
Ben ik met je eens, maar er zijn wel gradaties. Ik ben wel eens met iemand (volwassene) naar Den Haag geweest, die maar bleef roepen hoe veel mensen er waren, hoe onoverzichtelijk het verkeer was met die trams en hoe hoog de gebouwen waren. Logisch, als je je hele leven niet verder dan een klein provinciestadje bent gekomen. Doet niets af aan diegene zijn ervaring, maar wel enigszins bevreemdend als je zelf ook in een echte wereldstad als Parijs/Londen/Berlijn/New York of zelfs Amsterdam of Rotterdam bent geweest, waar het nog veel drukker is, een weg oversteken een avontuur op zich is en er meer hoge gebouwen staan.Pianissimo schreef: ↑18-11-2025 10:45Sommige mensen zijn gewoon zo, dat maakt ze niet wereldvreemd. Ik ben meerdere keren in mijn eentje naar de andere kant van de wereld gereisd maar ik blijf ook altijd over ieder detail nadenken. Zo ben ik gewoon. Iemand die anders denkt dan jij is niet meteen wereldvreemd maar gewoon anders.
Andersom ken ik ook wel mensen die zich helemaal nooit druk maken, en dan gebeurt er iets en blijken ze totaal onvoorbereid. Dan heeft dat vervolgens nog weer extra consequenties omdat ze daarna ook geen handige stappen nemen, en dan denk ik, als je nou even van tevoren over dit scenario had nagedacht dan had je een plan B gehad of wist je wat je zou doen als dit zou gebeuren en dan had je het in ieder geval beter of sneller kunnen oplossen.
Zo zijn er allemaal verschillende mensen.
On topic:
Fijn dat je wat aan de informatieavond gehad hebt, TO. Mooi dat de kosten (voor jullie) mee lijken te vallen.
Ik zou me persoonlijk niet laten tegenhouden door het feit dat mogelijk niet iedereen mee kan (en er dus geselecteerd of geloot moet worden) en dat er kosten aan verbonden zijn die niet voor iedereen op te hoesten zijn. Dat is sneu voor degenen die niet mee kunnen, maar geen reden om dan maar niks te doen als je het wel kan. Een goede fiets is ook niet voor iedereen te betalen, toch zullen weinig mensen puur uit solidairiteit met arme gezinnen hun kind op een oud barrel of lopend naar school sturen.
amaryllis wijzigde dit bericht op 18-11-2025 11:18
20.61% gewijzigd
dinsdag 18 november 2025 om 11:11
Ik neem aan dat school dat allemaal meeneemt in de voorlichting.zwembad84 schreef: ↑18-11-2025 11:07Het is waar dat je geen internet kunt gebruiken op veel plekken in SU. De wifi is zeer slecht. Vwb klamboes, je wordt daar echt lek geprikt en wat daar goede klamboe wordt genoemd, is een klamboe met gaten of horren met gaten. Neem absoluut je eigen klamboe mee is mijn advies. Het is in SU voor Nederlandse begrippen niet luxe. Dat is wel goed om te beseffen. Zeker in de dorpen langs de rivier. Het zijn geen woningen zoals wij die kennen, maar meer hutten. Wel van steen maar geen behang of laminaat oid. Geen winkels, geen pinautomaten, geen auto's. Alles gaat per boot. Het dorp bestaat uit bewoners die afstammen van voormalige slaven en ze hebben hun eigen gebruiken en taal. Super lieve mensen, maar je moet wel respect tonen voor de natuur. Een vogelspin hier en daar, slangen in je tuin of een kaaiman, is gewoon normaal. Ik denk dat je dochter dat ook goed moet begrijpen, het is echt een andere wereld dan NL.
Mijn zoon ging als extra buitenlandreis naar Polen, oa naar concentratiekampen. En de leerlingen moesten een motivatie schrijven waaruit bleek dat ze begrepen wat voor impact het kan hebben.
dinsdag 18 november 2025 om 11:12
Nou klinkt echt fantastisch dan ja.
dinsdag 18 november 2025 om 11:17
Het klinkt alsof jullie wat meer gerust gesteld zijn. Het is natuurlijk niet niks om je kind zo’n eind weg te laten gaan op die leeftijd, maar zo te lezen is er goed nagedacht over begeleiding.
Wat klinkt dat als een leuke reis die ook mooi aansluit op het onderwijs dat ze volgt!
Wat betreft haar stoelgang, bespreek bij de fysio de reis en vraag om tips over hoe ze daar het beste het toilet kan gebruiken. Desnoods maken jullie alvast een afspraak voor een paar weken voordat ze gaat.
Ik heb ook nog nooit met mijn ouders gevlogen en mijn kinderen hebben weer vele malen meer gevlogen dan ik, ook zonder hun ouders
Wat klinkt dat als een leuke reis die ook mooi aansluit op het onderwijs dat ze volgt!
Wat betreft haar stoelgang, bespreek bij de fysio de reis en vraag om tips over hoe ze daar het beste het toilet kan gebruiken. Desnoods maken jullie alvast een afspraak voor een paar weken voordat ze gaat.
Ik heb ook nog nooit met mijn ouders gevlogen en mijn kinderen hebben weer vele malen meer gevlogen dan ik, ook zonder hun ouders
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 18 november 2025 om 11:19
dinsdag 18 november 2025 om 11:26
Reizen hebben mij altijd veel geleerd. Ook dingen die ik niet ergens kon leren. Dat moest ik ervaren.Wombat schreef: ↑17-11-2025 20:43Niks moet maar voorbij je landsgrenzen gaan verbreedt wel je blik op een manier die internet niet kan.
Als je dan tenminste niet 2 weken naar een all in resort gaat waar je nooit uitkomt. Dat heeft inderdaad weinig zin.
Dat grote deel van de wereld dat zijn eigen land nooit uitkomt woont doorgaans in een land dat tientallen keer zo groot is als Nederland. Vergis je niet in de schaal. Alleen Texas dekt bijvoorbeeld al een gebied af van hier tot aan Tsjechië en Italië.
En ok de VS is erg groot maar Egypte is ook al 25 keer Nederland.
Aan de andere kant ken ik mensen die in Amsterdam wonen en eigenlijk nooit of zelden in de rest van Nederland komen. Die pakken gelijk het vliegtuig. Die missen weer andere kennis of inzichten.
En het valt me op hoe verschillend mensen tegen een land aan kunnen kijken als ze er geweest zijn. Waar ik het prettig vond, vond een ander het onveilig. En andersom.
Die brede blik is dus afhankelijk van de persoon denk ik, niet zozeer van de reis.
Maar verre reizen hebben wel altijd indruk op gemaakt. Dat is waar.
dinsdag 18 november 2025 om 11:33
Reizen kunnen je zeker veel leren, vooral ook over je eigen 'privilege' van wonen in Nederland.Paradise schreef: ↑18-11-2025 11:26Reizen hebben mij altijd veel geleerd. Ook dingen die ik niet ergens kon leren. Dat moest ik ervaren.
Aan de andere kant ken ik mensen die in Amsterdam wonen en eigenlijk nooit of zelden in de rest van Nederland komen. Die pakken gelijk het vliegtuig. Die missen weer andere kennis of inzichten.
En het valt me op hoe verschillend mensen tegen een land aan kunnen kijken als ze er geweest zijn. Waar ik het prettig vond, vond een ander het onveilig. En andersom.
Die brede blik is dus afhankelijk van de persoon denk ik, niet zozeer van de reis.
Maar verre reizen hebben wel altijd indruk op gemaakt. Dat is waar.
En wat Amsterdammers betreft: Mijn pubers (geboren en getogen in Amsterdam) noemen het Gooi: Het kakkersplatteland. De Veluwe heet het wandelplatteland. En de rest van Nederland is het boerenplatteland
(Mensen, val niet over me heen, ze komen heus wel eens buiten de Randstad dus dit is een grap!)
dinsdag 18 november 2025 om 11:38
Zeker maar met de herfstvakantie net de spaarpot geleegd en naar de bank gebracht. Maar in theorie kan ze die 300 euro dus zo weer van haar rekening halen. Ik denk alleen dat het wel leuk is om het onder de aandacht te brengen met verjaardag op deze manier.
dinsdag 18 november 2025 om 11:47
Ik zou hier nou nooit over vallen, je pubers weten waarschijnlijk niet hoe de rest van Nederland Amsterdam noemt, dus laat ze maarCharlotta schreef: ↑18-11-2025 11:33Reizen kunnen je zeker veel leren, vooral ook over je eigen 'privilege' van wonen in Nederland.
En wat Amsterdammers betreft: Mijn pubers (geboren en getogen in Amsterdam) noemen het Gooi: Het kakkersplatteland. De Veluwe heet het wandelplatteland. En de rest van Nederland is het boerenplatteland
(Mensen, val niet over me heen, ze komen heus wel eens buiten de Randstad dus dit is een grap!)
Ik heb zelf 6 jaar in Amsterdam gewoond, aan de Spuistraat en gewerkt in een kroeg aan het Spui ( nee, niet Hoppe) altijd goed naar mijn zin gehad, dus ik ben het niet eens met de 'negatieve' bijnamen beide kanten op...
dinsdag 18 november 2025 om 11:50
Hoezo, de meeste mensen hebben nog geen vakantie plannen voor de komende tijd / jaar.
Londen is bij uitstek heel goedkoop aan te vliegen.
dinsdag 18 november 2025 om 11:56
Het klinkt allemaal erg postief Kletskous. Mijn eventuele zorgen zouden grotendeels wel weggenomen zijn na deze informatiebijeenkomst. Het lijkt mij voor dochter harstikke leuk en leerzaam Niet alleen de reis zelf, maar ook het voortraject.Kletskous11 schreef: ↑18-11-2025 11:38Zeker maar met de herfstvakantie net de spaarpot geleegd en naar de bank gebracht. Maar in theorie kan ze die 300 euro dus zo weer van haar rekening halen. Ik denk alleen dat het wel leuk is om het onder de aandacht te brengen met verjaardag op deze manier.
Denk je dat je dochter vliegen spannend/eng gaat vinden? Dan is misschien een moeder-dochtertrip wel leuk naar Londen. Dan weet ze alvast een beetje hoe dat gaat.
dinsdag 18 november 2025 om 12:09
Ik zou ook liever niet zien dat mn kind in de Banlieus van Parijs zou bivakkeren. Daarnaast gaat de waarschuwing voor Suriname wat betreft diefstallen vooral over de gewapende overvallen met kapmessen en geweren. Plus dat je voorbij gaat aan de positie van Su in de top 10 van de wereld wat betreft verkrachtingen. Volgens mij zei ik in mijn bericht óók dat ik mijn kind zou laten gaan, het is alleen wel verstandig om je zowel als ouder als als kind bewust te zijn van waar je bent en wat je kan verwachten.
Ben jij er wel eens geweest? Suriname is écht een arm land, zelfs naar regionale begrippen. De infrastructuur is ontzettend slecht, de meerderheid van de mensen leeft in wat voor ons armoedige omstandigheden zijn en er zijn grote problemen wat betreft bij voorbeeld drugs- en alcoholverslaving. Daarnaast is het ook een prachtig land met een geweldige natuur, fantastische mensen, heerlijk eten en een bijzondere geschiedenis die met de onze samenhangt. Dat betekent alleen niet dat je moet doen alsof het een ponykamp is.
dinsdag 18 november 2025 om 12:11
Dat was leuk geweest. Maar net voor dit bekend werd heb ik voor haar verjaardag al kaarten voor Suzan en Freek in het Gelredome geregeld met daarna hotelovernachting ... En het kan niet allemaal. Maar het komt vast goed. Volgens de dame vd reisorganisatie zitten ze allemaal bij elkaar en hebben altijd heel veel lol tijdens de reis.jojojo schreef: ↑18-11-2025 11:56Het klinkt allemaal erg postief Kletskous. Mijn eventuele zorgen zouden grotendeels wel weggenomen zijn na deze informatiebijeenkomst. Het lijkt mij voor dochter harstikke leuk en leerzaam Niet alleen de reis zelf, maar ook het voortraject.
Denk je dat je dochter vliegen spannend/eng gaat vinden? Dan is misschien een moeder-dochtertrip wel leuk naar Londen. Dan weet ze alvast een beetje hoe dat gaat.
dinsdag 18 november 2025 om 12:21
Ik ben als ik reis eigenlijk zelden bezig met dat privilege. Daar doel ik ook helemaal niet op als het gaat om het opdoen van inzichten.
Mensen leven gewoon op andere plekken.
Om over een privilege te leren hoef je ook helemaal niet ver te reizen.
Anderzijds komt het gros van de toeristen niet op die plekken waar de situatie van de lokale bevolking het ergst is.
paradise wijzigde dit bericht op 18-11-2025 12:54
0.74% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in