puber met school naar Suriname

17-11-2025 12:20 266 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft hier ervaring mee?

Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.

Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?

Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.

Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.

Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
LolplusLolisHiHi schreef:
18-11-2025 12:09
Ik zou ook liever niet zien dat mn kind in de Banlieus van Parijs zou bivakkeren. Daarnaast gaat de waarschuwing voor Suriname wat betreft diefstallen vooral over de gewapende overvallen met kapmessen en geweren. Plus dat je voorbij gaat aan de positie van Su in de top 10 van de wereld wat betreft verkrachtingen. Volgens mij zei ik in mijn bericht óók dat ik mijn kind zou laten gaan, het is alleen wel verstandig om je zowel als ouder als als kind bewust te zijn van waar je bent en wat je kan verwachten.

Ben jij er wel eens geweest? Suriname is écht een arm land, zelfs naar regionale begrippen. De infrastructuur is ontzettend slecht, de meerderheid van de mensen leeft in wat voor ons armoedige omstandigheden zijn en er zijn grote problemen wat betreft bij voorbeeld drugs- en alcoholverslaving. Daarnaast is het ook een prachtig land met een geweldige natuur, fantastische mensen, heerlijk eten en een bijzondere geschiedenis die met de onze samenhangt. Dat betekent alleen niet dat je moet doen alsof het een ponykamp is.

TO heeft hierboven uitgelegd hoe goed de leerlingen begeleid worden. Ik denk dat de kans dat de leerlingen slachtoffer worden van gewapende overvallen/verkrachtingen echt bijzonder klein is.
Kletskous11 schreef:
18-11-2025 12:11
Dat was leuk geweest. Maar net voor dit bekend werd heb ik voor haar verjaardag al kaarten voor Suzan en Freek in het Gelredome geregeld met daarna hotelovernachting ... En het kan niet allemaal.
Wat leuk!
Charlotta schreef:
18-11-2025 12:25
TO heeft hierboven uitgelegd hoe goed de leerlingen begeleid worden. Ik denk dat de kans dat de leerlingen slachtoffer worden van gewapende overvallen/verkrachtingen echt bijzonder klein is.
Ik reageerde dan ook op iemand die zei dat Frankrijk ook een geel reisadvies heeft, net als Suriname. En dat je in Italië ook zakkenrollers hebt. De situatie is qua veiligheid toch echt onvergelijkbaar.
Maar ik schreef ook dat ik mijn kind ook zou laten gaan, gezien het programma en de begeleiding. Dat zou ik natuurlijk niet doen als ik zou denken dat ze werd beroofd of verkracht.
Mijniebelle schreef:
18-11-2025 11:19
Klinkt nogal privileged dit.
Goedkoper dan de Eurostar.
Ceester schreef:
18-11-2025 11:47
Ik zou hier nou nooit over vallen, je pubers weten waarschijnlijk niet hoe de rest van Nederland Amsterdam noemt, dus laat ze maar ;)

Ik heb zelf 6 jaar in Amsterdam gewoond, aan de Spuistraat en gewerkt in een kroeg aan het Spui ( nee, niet Hoppe) altijd goed naar mijn zin gehad, dus ik ben het niet eens met de 'negatieve' bijnamen beide kanten op...
Ik stoor me hier eigenlijk wel aan. Ik woon in Amsterdam en er zijn voldoende volwassenen hier met dezelfde denkbeelden.

Die komen natuurlijk ergens vandaan.

Andersom ook trouwens.
Eurus schreef:
18-11-2025 12:57
Goedkoper dan de Eurostar.
Ligt eraan wanneer je boekt. Maar je bent nog steeds enorm geprivilegieerd als je aanneemt dat iedereen een reisje naar Londen kan maken alleen maar om het gezicht te zien van een kind dat voor het eerst vliegt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Kletskous11 schreef:
18-11-2025 00:45
Nu kort, morgen uitgebreid. Erg indrukwekkend.

De financiering: het kost 2400 per leerling. 100 euro is ouderbijdrage. 300 euro moet de leerling zelf betalen (geld vragen op verjaardag ed, omdat hij/zij moet beseffen dat het niet zomaar wat is). €1000 betaald de school. En de andere €1000,- willen ze ophalen dmv projecten die ze met de groep samen organiseren het komende jaar.

Dus wat betreft financiën kan het. En dochter neigt erg naar ja. Er is 1 dingetje wel lastig. Maar morgen vertel ik uitgebreid. Ze moet het zelf beslissen en echt zelf bedenken of ze het wil ja of nee. 1 december moet de inschrijving er zijn. Morgen reageer ik uitgebreider!
Wow dat is echt een heel goede deal, ook op financieel gebied, zo'n kans krijgt ze niet snel nog eens, als die überhaupt nog eens zich voordoet. Ik zou dochter dus echt laten gaan hoe moeilijk dat ook is als ouder zijnde want het is natuurlijk niet niks.
DG2015 schreef:
18-11-2025 13:01
Ligt eraan wanneer je boekt. Maar je bent nog steeds enorm geprivilegieerd als je aanneemt dat iedereen een reisje naar Londen kan maken alleen maar om het gezicht te zien van een kind dat voor het eerst vliegt.
Flashy suggereert het als optie. Ik zie geen aanname. Ver is het helemaal niet nodig om meteen met dat soort onaardige termen te gaan strooien.
jojojo schreef:
18-11-2025 11:56
Het klinkt allemaal erg postief Kletskous. Mijn eventuele zorgen zouden grotendeels wel weggenomen zijn na deze informatiebijeenkomst. Het lijkt mij voor dochter harstikke leuk en leerzaam Niet alleen de reis zelf, maar ook het voortraject.
Denk je dat je dochter vliegen spannend/eng gaat vinden? Dan is misschien een moeder-dochtertrip wel leuk naar Londen. Dan weet ze alvast een beetje hoe dat gaat.
Mijn eerste keer vliegen was ook toen ik 14 was zonder mijn ouders, maar met een gezin van vriendinnetje. Dan niet naar Suriname maar 4,5 uur vliegen.
Ik vond er weinig spannends aan. De vader liet mij wel als eerste instappen dat was wel leuk, maar verder is het vooral een bus die erg krap is. Voordeel naar Suriname is wel dat je entertainment hebt op een scherm en iets meer "luxe" qua zitten (zover dat kan).
Ik snap dat het voor ouders spannend is, maar het lijkt erop dat dochter van TO er erg naar uit kijkt. Daarnaast is overnachten in (goede wijken van) Londen ook erg prijzig. Zonde van het geld wat juist nodig is voor de reis.

TO, Fijn dat de informatie avond veel antwoorden heeft gegeven. Het duurt nog een jaar dus lekker inlezen en voorbereiden samen op deze geweldige reis. De activiteiten die ze gaan doen zien er leerzaam uit.
Flashy schreef:
18-11-2025 11:50
Hoezo, de meeste mensen hebben nog geen vakantie plannen voor de komende tijd / jaar.
Londen is bij uitstek heel goedkoop aan te vliegen.
Decadent/privileged gaat toch niet alleen maar over de kosten? Ik vind het ook nogal wat om gewoon zomaar tussendoor even een paar dagen naar Londen te gaan.
Eidde schreef:
18-11-2025 09:29
Ik vind het nogal oneerlijk. Er mogen 30/35 leerlingen mee waar dus per leerling 1000 euro door school wordt betaald.

Wat krijgen de overige leerlingen aan 1000 euro?
Tja dat heb je altijd, ik heb een keer achteraf geld gekregen van school omdat ze een potje hadden gevonden. Hadden we niet verwacht en niet veel maar toch leuk. Toen klaagden mensen ook van waarom niet de hele klas maar alleen de mensen die mee op reis waren gegaan?!
Paradise schreef:
18-11-2025 13:01
Ik stoor me hier eigenlijk wel aan. Ik woon in Amsterdam en er zijn voldoende volwassenen hier met dezelfde denkbeelden.

Die komen natuurlijk ergens vandaan.

Andersom ook trouwens.
Amsterdamse Arrogantie :hyper:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dala schreef:
18-11-2025 13:25
Decadent/privileged gaat toch niet alleen maar over de kosten? Ik vind het ook nogal wat om gewoon zomaar tussendoor even een paar dagen naar Londen te gaan.
Ik schrijf nergens dat het tussendoor is toch?
Flashy schreef:
18-11-2025 13:37
Ik schrijf nergens dat het tussendoor is toch?
Nee is waar, was mijn interpretatie.
Eurus schreef:
18-11-2025 13:07
Flashy suggereert het als optie. Ik zie geen aanname. Ver is het helemaal niet nodig om meteen met dat soort onaardige termen te gaan strooien.
Is niets onaardigs aan. Als je naar Londen kunt gaan om uit te proberen om te vliegen, heb je een hoop privileges.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Vivalafete25 schreef:
18-11-2025 09:18
Nou inderdaad. Snap opmerkingen dat het nu voor iedereen toegankelijk is ook echt niet.
De reis is pas over een jaar. Een kind van 14 moet binnen een jaar echt wel 300 euro kunnen ophalen hoor. Veel kinderen hebben al een baantje, en anders zet je je verjaardagsgeld opzij, je vraagt ipv een kerst-/sintcadeau geld, misschien krijg je wat voor je rapport, je vraagt een donatie aan vrienden/bekenden, je laat een hond uit voor geld, doet klusjes bij je ouders/buren/opa en oma. Beetje creatief zijn hoor, daar wordt je puber niet slechter van.
Tulpje22 schreef:
18-11-2025 14:03
De reis is pas over een jaar. Een kind van 14 moet binnen een jaar echt wel 300 euro kunnen ophalen hoor. Veel kinderen hebben al een baantje, en anders zet je je verjaardagsgeld opzij, je vraagt ipv een kerst-/sintcadeau geld, misschien krijg je wat voor je rapport, je vraagt een donatie aan vrienden/bekenden, je laat een hond uit voor geld, doet klusjes bij je ouders/buren/opa en oma. Beetje creatief zijn hoor, daar wordt je puber niet slechter van.
op je 14e mag je nog amper werken,
als kind van TO op 15e gaat werken, verdient het 4,32 per uur.
Voor 300 euro moet je 70 uur werken. In een half jaar (want daarvoor is het nog 14),
Een 15 jarige max maximaal 2 uur per schooldag en niet meer dan 12 uur per week werken. Echt niet eenvoudig hoor, naast school, huiswerk etc.
Je moet het echt hebben van ouders die dit wel betalen
Lila-Linda schreef:
18-11-2025 14:20
Voor 300 euro moet je 70 uur werken. In een half jaar (want daarvoor is het nog 14),
Een 15 jarige max maximaal 2 uur per schooldag en niet meer dan 12 uur per week werken. Echt niet eenvoudig hoor, naast school, huiswerk etc.
Eens. De dochter van TO is pas 13, dan valt er nog niet zoveel te verdienen. En niet elk kind krijgt (veel) verjaardagsgeld. Een donatie aan aan vrienden/bekenden vragen? Mooi niet dat mijn dochter geld ging geven (of vragen) aan een van haar vriendinnen...
Tulpje22 schreef:
18-11-2025 14:03
Ja 25 euro per maand.

Ze krijgt misschien wel zakgeld.
Opa, oma, tante stopt ook nog wat toe.

Misschien heb ik het gemist maar waarom Suriname eigenlijk?
Ik ken wel van die uitwisselingsprojecten met "bevriende" dorpen, scholen en kerken aan de andere kant van de wereld, is dit ook zoiets?
Lila-Linda schreef:
Mijn 14-jarige stiefkind werkt alleen op zondagen drie uurtjes in een supermarkt, en in de vakanties wat extra, en met die dubbele betaling van die zondagen alleen haalt ze dan bij elkaar per maand wel 100 euro binnen hoor.
Lila-Linda schreef:

Nee hoor, die salarissen liggen echt al wel hoger.

Salaris AH (contract van <12 uur per week) ; 13, 14 en 15 jaar oud, 4,62 + 32,97% = 6,15 euro per uur. Dat is dus 48 uur werken en dan heeft ze 300 euro. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet gaat lukken in een jaar tijd.
Lila-Linda schreef:
Foldertjes lopen krijg je 20-25 euro per week.
Kost een middag per week.

Kan me nou niet bepaald voorstellen dat je het hiervan zal laten afhangen zo'n reis, die 300 euro.
Lila-Linda schreef:
Je kan informeel natuurlijk wel wat geld verdienen met bijvoorbeeld oppassen of grasmaaien bij de buren. Geld vragen voor rapport of verjaardagen kan ook al helpen.
Mijn dochter is vanaf een jaar of 12 al actief met geld verdienen. Ze past op, ze laat honden uit, verzorgd huisdieren als de eigenaren op vakantie gaan. Ze werkt nu ook mee op een plaatselijke manege. Dat gaat best hard, ook met kleine bedragen per keer.
bijtie schreef:
18-11-2025 14:25
Ja 25 euro per maand.

Ze krijgt misschien wel zakgeld.
Opa, oma, tante stopt ook nog wat toe.

Misschien heb ik het gemist maar waarom Suriname eigenlijk?
Ik ken wel van die uitwisselingsprojecten met "bevriende" dorpen, scholen en kerken aan de andere kant van de wereld, is dit ook zoiets?
Ik neem aan dat Suriname is gekozen omdat het wel een heel andere wereld is, maar er nauwelijks een taalbarrière is.
300 euro is ook maar zo'n 20 keer 3 uur oppassen. Ook dat is makkelijk te doen.

En ze kan natuurlijk ook een deel werkend naar binnen harken en het overige deel voor laten schieten door ouders en terugbetalen als ze wat meer mag werken, als het echt een probleem is. Maar echt, 300 euro is echt zo verdiend hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven