puber met school naar Suriname

17-11-2025 12:20 266 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft hier ervaring mee?

Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.

Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?

Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.

Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.

Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Mijn dochter is 13, als ze op reis gaat is ze 14.
DG2015 schreef:
18-11-2025 13:44
Is niets onaardigs aan. Als je naar Londen kunt gaan om uit te proberen om te vliegen, heb je een hoop privileges.
Je hebt gelijk. Alle berichten van Mijniebelle in dit topic zijn inderdaad erg aardig bedoeld.
Honey, you should see me in a crown
Kletskous11 schreef:
18-11-2025 14:57
Mijn dochter is 13, als ze op reis gaat is ze 14.
300 euro bij elkaar 'werken' is eigenlijk niet te doen
Lila-Linda schreef:
18-11-2025 15:11

Dat is jouw mening.
Lila-Linda schreef:
18-11-2025 14:20
op je 14e mag je nog amper werken,
als kind van TO op 15e gaat werken, verdient het 4,32 per uur.
Voor 300 euro moet je 70 uur werken. In een half jaar (want daarvoor is het nog 14),
Een 15 jarige max maximaal 2 uur per schooldag en niet meer dan 12 uur per week werken. Echt niet eenvoudig hoor, naast school, huiswerk etc.
Je moet het echt hebben van ouders die dit wel betalen
Mag, tja, m'n dochter is bijna 15 en heeft die 300 euro echt zo bij elkaar gewerkt. Werkte op haar 13e al, op zaterdagochtend. En al haar vrienden werkten op die leeftijd. Je mag officieel misschien niet achter een kassa maar klusjes doen op een camping etc kon prima. Bij onze Jumbo kan je vanaf 13jr terecht. Niet op schooldagen, gewoon in het weekend. Met wat fooi erbij verdient mn dochter echt prima. En niet gelezen wat ik zei over geld ophalen? Je kan ook iets doen voor je geld als je geen baantje hebt toch? Ga maar boodschappen doen voor je buurvrouw, of laat de hond uit, bak een appeltaart en verkoop met winst. Voor zo'n reis kan je je best inzetten toch? Al wordt het 200 euro, dan betalen je ouders 100 extra. Is natuurlijk sowieso een schijntje wat die ouders moeten betalen voor zo'n reis. Ik werk op het VO en wij organiseren ook reizen naar Rome en zelfs ook naar Afrika. Rome is al duurder dan de reis van TO, volgens mij 500-600 euro, en voor Afrika (select groepje dat meegaat) moeten de leerlingen zo'n 1250 euro meenemen wat ze ook ophalen door acties te organiseren. Dus dat vind ik eigenlijk heel normaal. Ik organiseer voor goede doelen zovaak acties om geld op te halen. Als je beetje creatief bent en je hebt er een mooi verhaal bij dan is dat zo moeilijk niet. En helemaal niet verkeerd je kind te laten zien wat er nodig is om zo'n reis te kunnen betalen.
Eurus schreef:
18-11-2025 15:04
Je hebt gelijk. Alle berichten van Mijniebelle in dit topic zijn inderdaad erg aardig bedoeld.

Inderdaad, zeker mijn eerste.
Lila-Linda schreef:
Hoe dan? Mijn dochter verdiende als 14 jarige 4,50 euro en werkte elke zaterdagochtend 3 uurtjes. Dus dat is 13,50 per week. €13,50 x 52 weken (want kind van TO heeft nog een jaar de tijd) = €702 euro. Dus dan heb je al het dubbele. Dan heb je nog de vakanties waarin ze meer werkte en ze kreeg regelmatig een fooi mee naar huis. Dus zij verdient zeer makkelijk 300 euro per jaar. En dan werkte ze maar 3 uur. Verdien je 4,50 en werk je 4 uur per weekend, x 52 weken kom je op ruim 900 euro.
Bij onze Jumbo verdien je 5 euro vanaf 14 jaar (vanaf 13 mag je hier ook vakkenvullen, niet bij elke Jumbo, hebben daar verschillende richtlijnen in) en werk je zeker 4 uur per dag. Is 1000 euro per jaar. Op zondag krijg je meer betaald volgens mij.
Ligt er ook aan wat je gaat doen in Suriname. Is het een snoepreisje of is het bijv ook van betekenis voor de bevolking daar. Help je arme mensen daar, help je iets opbouwen, bijv het bouwen van een schooltje daar etc etc. Dat doen ze bij ons op school, ze gaan wel echt ergens helpen in Afrika. Dan kan je prima een donatie vragen aan familie en vrienden. Is het een reis enkel voor jezelf, dan voelt het idd wat gek om anderen om geld te vragen. Maar als er iets tegenover staat, een klusje dat je doet, of je verkoopt iets dan kan dat toch. Anders verkoopt ze haar kleren via vinted of zet haar speelgoed/andere dingen op marktplaats. Genoeg manieren om geld bij elkaar te krijgen.
Lila-Linda schreef:
Familieleden ed. vragen om te sponsoren, kleding of zelfgemaakte sieraden verkopen, een figuurlijk heitje voor karweitje, kerstproducten of - versieringen etc.
Ik denk dat ze het dan zo heeft.
Het lijkt mij dat je dat juist niet met je reguliere bijbaantje als vakkenvuller gaat doen. Maar goed, kan natuurlijk wel.
Wat een super gave ervaring! Klinkt alsof het goed geregeld is. Mijn eerste keer echt ver weg zonder ouders was naar Oeganda, heel veel mensen zagen beren op de weg, maar gelukkig mocht ik gaan van mijn ouders! Het was een hele gave ervaring en het was zo leerzaam. Ging alles perfect goed? Neuuhh, ik heb best wel teveel geld betaald voor een taxi, net iets te laat binnen het compound aangekomen en per ongeluk een verkeerde afslag met de brommer en daardoor in de verkeerde wijk terecht komen was ook niet handig. Maar het kwam best goed en juist door deze dingen word je ook zelfstandig.
En het lijkt alsof er veel begeleiding is vanuit school, dus dat zal hartstikke goedkomen. Hopelijk update je ons nog tegen die tijd :)
Met spullen verkopen heeft ze al heel wat gespaard en aangezien ze nooit iets uitgeeft bijna en wel zakgeld krijgt, en geld bij rapport ed is het echt geen probleem. Ook zonder werken krijg je dat dan makkelijk voor elkaar.
Lila-Linda schreef:
18-11-2025 14:20
op je 14e mag je nog amper werken,
als kind van TO op 15e gaat werken, verdient het 4,32 per uur.
Voor 300 euro moet je 70 uur werken. In een half jaar (want daarvoor is het nog 14),
Een 15 jarige max maximaal 2 uur per schooldag en niet meer dan 12 uur per week werken. Echt niet eenvoudig hoor, naast school, huiswerk etc.
Je moet het echt hebben van ouders die dit wel betalen
kind krijgt waarschijnlijk wel zakgeld. Van oma, opa, tante, vriendinnen geld vragen voor verjaardag.
Heitje voor een karweitje. Verder is haar spaarrekening al niet 0 (heeft net haar spaargeld gestort op de bank).
En ze kan ook een deal met ouders maken dat ze een deel later terug betaalt. Als ze wel een baantje heeft.
Eurus schreef:
18-11-2025 15:04
Geen idee. Je reageerde op mij en ik dacht dat je vond dat ik onaardige dingen zei.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Tulpje22 schreef:
18-11-2025 15:45
Ligt er ook aan wat je gaat doen in Suriname. Is het een snoepreisje of is het bijv ook van betekenis voor de bevolking daar. Help je arme mensen daar, help je iets opbouwen, bijv het bouwen van een schooltje daar etc etc. Dat doen ze bij ons op school, ze gaan wel echt ergens helpen in Afrika. Dan kan je prima een donatie vragen aan familie en vrienden. Is het een reis enkel voor jezelf, dan voelt het idd wat gek om anderen om geld te vragen. Maar als er iets tegenover staat, een klusje dat je doet, of je verkoopt iets dan kan dat toch. Anders verkoopt ze haar kleren via vinted of zet haar speelgoed/andere dingen op marktplaats. Genoeg manieren om geld bij elkaar te krijgen.
Dat ergens helpen is bijna altijd heel onzinnig en vooral voor de vervulling van je eigen helpersbehoefte. Dan ga je met een goed gevoel naar huis na je vrijwilligersreis. Heb je toch maar mooi kleinschalig de wereld gered. Maar had het echt nut?

Stel jezelf altijd de vraag: heb ik de expertise om dit in Nederland te doen? Als je in Nederland geen huizen kunt bouwen, Engelse les kunt geven, in een weeshuis kunt werken, dan kan je dat in Afrika ook niet. De problemen die mensen daar hebben worden echt niet verholpen door halfbakken 'hulp' van tieners. Er wonen daar mensen die veel beter in staat zijn om scholen te bouwen. Wat zou het met jouw zelfvertrouwen en mensbeeld doen als er een groep onhandige Amerikaanse pubers voor jou een school zou komen bouwen? Ik denk dat 'flikker toch op man' je eerste reactie is. Ja er zijn vaak problemen, maar gebrek aan mensen met de bouwcapaciteit van een puber is niet een daarvan. Sterker nog, je ontneemt de mensen die wél echte capaciteiten hebben hun werk. Dus het is om onze pubers iets te leren, over de hoofden van de lokale bevolking.

Het klinkt echt heel leuk allemaal, en het wordt ook gedaan met goede bedoelingen, maar de gevolgen zijn helemaal niet zo leuk. De ergste uitwassen zijn de weeshuizen. Kinderen worden bij hun ouders weggekocht om in 'weeshuizen' vooral de oprichters rijk te maken met het geld dat achttienjarige meisjes komen brengen om daar te mogen 'helpen'. En na een maand of wat is zo'n meisje weer weg, nog even lekker backpacken, en staat de volgende klaar, en zijn de kinderen een hechtingsprobleem rijker door die aaneenschakeling van afscheid nemen. Terwijl ze vaak gewoon ouders hebben!

Echt, kijk uit met zo'n vrijwilligersreis. Er zit echt een enorme schaduwzijde aan.
Tulpje22 schreef:
18-11-2025 15:45
Dit meen je toch niet? Heb je je wel eens verdiept in die hele helptoerisme-industrie?
Wombat schreef:
18-11-2025 16:30
Dat ergens helpen is bijna altijd heel onzinnig en vooral voor de vervulling van je eigen helpersbehoefte. Dan ga je met een goed gevoel naar huis na je vrijwilligersreis. Heb je toch maar mooi kleinschalig de wereld gered. Maar had het echt nut?

Stel jezelf altijd de vraag: heb ik de expertise om dit in Nederland te doen? Als je in Nederland geen huizen kunt bouwen, Engelse les kunt geven, in een weeshuis kunt werken, dan kan je dat in Afrika ook niet. De problemen die mensen daar hebben worden echt niet verholpen door halfbakken 'hulp' van tieners. Er wonen daar mensen die veel beter in staat zijn om scholen te bouwen. Wat zou het met jouw zelfvertrouwen en mensbeeld doen als er een groep onhandige Amerikaanse pubers voor jou een school zou komen bouwen? Ik denk dat 'flikker toch op man' je eerste reactie is. Ja er zijn vaak problemen, maar gebrek aan mensen met de bouwcapaciteit van een puber is niet een daarvan. Sterker nog, je ontneemt de mensen die wél echte capaciteiten hebben hun werk. Dus het is om onze pubers iets te leren, over de hoofden van de lokale bevolking.

Het klinkt echt heel leuk allemaal, en het wordt ook gedaan met goede bedoelingen, maar de gevolgen zijn helemaal niet zo leuk. De ergste uitwassen zijn de weeshuizen. Kinderen worden bij hun ouders weggekocht om in 'weeshuizen' vooral de oprichters rijk te maken met het geld dat achttienjarige meisjes komen brengen om daar te mogen 'helpen'. En na een maand of wat is zo'n meisje weer weg, nog even lekker backpacken, en staat de volgende klaar, en zijn de kinderen een hechtingsprobleem rijker door die aaneenschakeling van afscheid nemen. Terwijl ze vaak gewoon ouders hebben!

Echt, kijk uit met zo'n vrijwilligersreis. Er zit echt een enorme schaduwzijde aan.
Precies dat. Het is een hele industrie waar alleen die instanties blij van worden. En misschien het ego van die "weldoeners".

Ik zie ook niet per se een 14-jarige helpen met schooltjes bouwen om maar wat te noemen.

Verder natuurlijk wel een heel toffe kans !
Lila-Linda schreef:
Kind heeft nog een jaar he, en verjaardagsgeld etc. telt ook mee. Lijkt me best te doen hoor.
Graftak!
Ze heeft ook nog geld op haar bankrekening staan. Zo’n reis lijkt me een prachtig doel om dat geld aan te besteden.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Lila-Linda schreef:
Met gemak!

Hier ging dochter toen ze net 2 maanden 15 was naar de World Scout Jamboree en zij heeft wel meer bij elkaar gespaard dan € 300.
Moet je eens kijken hoe creatief ze worden als ze iets graag willen.
girasole3 wijzigde dit bericht op 18-11-2025 17:37
3.74% gewijzigd
Wat ik me afvraag, maar dat is wel echt een zijstraat: hoe heeft school bepaald welke 30-35 leerlingen meemogen? Of blijven er na inventarisatie van enthousiasme en/of rottigheid uithalen en/of rugzakjes 30-35 over?
Vivalafete25 schreef:
18-11-2025 17:01
Precies dat. Het is een hele industrie waar alleen die instanties blij van worden. En misschien het ego van die "weldoeners".

Ik zie ook niet per se een 14-jarige helpen met schooltjes bouwen om maar wat te noemen.

Verder natuurlijk wel een heel toffe kans !
Eens. Maar als het meer een culturele uitwisseling is, waar lokale mensen (tegen betaling) bv rondleiden of je dingen laten zien, dan is het wat anders. Dan breng je gewoon geld naar de lokale economie, en daar hebben ze wel iets aan. Plus wellicht nog wat wederzijds begrip, wat sowieso nooit kwaad kan.
Maar helemaal eens dat die ‘bouw een school en speel met weeskinderen’ reizen helemaal geen goed idee zijn.
Bij mijn dochter op de middelbare school, moest er op een gegeven moment 'gesolliciteerd' worden voor bepaalde reizen.
Zo is ze ook nog in Moskou geweest, net voor Corona uitbrak.

Maar er waren er een hoop die liever gingen survivallen in Tsjechië of op uitwisseling in Madrid, dus uiteindelijk viel het aantal inschrijvingen voor Moskou nog redelijk mee.
ladadieladieda schreef:
18-11-2025 17:35
Wat ik me afvraag, maar dat is wel echt een zijstraat: hoe heeft school bepaald welke 30-35 leerlingen meemogen? Of blijven er na inventarisatie van enthousiasme en/of rottigheid uithalen en/of rugzakjes 30-35 over?
Ik begreep uit hoe TO het beschreef dat dat het aantal leerlingen was dat naar de informatieavond was gekomen, en het aantal geïnteresseerden dus ongeveer gelijk is aan het aantal dat mee mag.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
ladadieladieda schreef:
Dat was toch al gemeld: er is gewoon een selectietraject.
Ik weet niet hoeveel leerlingen er überhaupt in aanmerking komen, maar bij ons op school had je bij zoiets van de 120 mogelijke kandidaten sowieso al max 40 geïnteresseerden of zo. Er zijn er altijd genoeg die het zelf helemaal niet zien zitten, om wat voor reden dan ook.
Als er meer geïnteresseerden dan plekken zijn, doen ze een selectie. Dat is vaak een motivatiebrief, of zoals bij ons op school een gesprek over waarom je graag mee wilde. Maar bij ons waren er meestal maar 10 plekken, dus het was niet alsof er dan twee mensen net niet mee mochten of zo.
ladadieladieda schreef:
Die 30/35 heb je uit een post van TO en daarin staat dat er evenveel belangstellenden waren als dat er mee mogen.
In de OP staat 30, dus je hebt de post gelezen.

De schatting is dat er rond de 30/35 leerlingen zaten en zoveel mogen er ook mee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven