WIA aanvragen
dinsdag 11 november 2025 om 18:53
Het is nu echt zover: ik ben nog niet beter en de 2 jaar komt in zicht. Gisteren mijn aanvraag WIA de deur uit gedaan.
Vandaag 2e keer een arbeidsdeskundig onderzoek. Voor het eerst drong het tot mijn leidinggevende door dat ik misschien niet beter wordt. Dat terugkeer in mijn functie niet de beste optie is.
En vanmiddag intake 2e spoor. Nadat ik al heel vaak aan mijn leidinggevende (waar ik een goede band mee heb ovdrigens) gevraagd heb 2e spoor in te zetten, was hij er niet aan toe. Hij wilde me niet kwijt. Alkeen: nu heb ik nog 3 maanden om in 2e spoor te doen wat een ander in 12 maanden doet: kijken of er ander werk mogelijk met mijn competenties en klachten wel passend is.
Wat positief is: er gaat een gesprek met een andere teamleider plaatsvinden om te kijken of ik voor 12 uur vanaf februari in dat team aan de slag kan. Rekening houdend met mijn beperkingen. Het is een team waar ik nu re-integreer en waar ze dus weten hoe ik functioneer en wat ik, ondanks beperkingen, voor meerwaarde kan zijn.
En nu begint het Grote Wachten. Krijg ik idd dat contract of toch niet? Zijn er überhaupt functies die haalbaar zijn met mijn beperkingen? En krijg ik überhaupt een WIA? Of zit ik in februari zonder inkomen? En hoe gaan we dat financieel in hemelsnaam doen?
Zijn er andere forummers die dit traject hebben doorlopen? En hoe ging dat? Wat als je geen recht had? Hoe ga je met deze onzekerheid om?
Vandaag 2e keer een arbeidsdeskundig onderzoek. Voor het eerst drong het tot mijn leidinggevende door dat ik misschien niet beter wordt. Dat terugkeer in mijn functie niet de beste optie is.
En vanmiddag intake 2e spoor. Nadat ik al heel vaak aan mijn leidinggevende (waar ik een goede band mee heb ovdrigens) gevraagd heb 2e spoor in te zetten, was hij er niet aan toe. Hij wilde me niet kwijt. Alkeen: nu heb ik nog 3 maanden om in 2e spoor te doen wat een ander in 12 maanden doet: kijken of er ander werk mogelijk met mijn competenties en klachten wel passend is.
Wat positief is: er gaat een gesprek met een andere teamleider plaatsvinden om te kijken of ik voor 12 uur vanaf februari in dat team aan de slag kan. Rekening houdend met mijn beperkingen. Het is een team waar ik nu re-integreer en waar ze dus weten hoe ik functioneer en wat ik, ondanks beperkingen, voor meerwaarde kan zijn.
En nu begint het Grote Wachten. Krijg ik idd dat contract of toch niet? Zijn er überhaupt functies die haalbaar zijn met mijn beperkingen? En krijg ik überhaupt een WIA? Of zit ik in februari zonder inkomen? En hoe gaan we dat financieel in hemelsnaam doen?
Zijn er andere forummers die dit traject hebben doorlopen? En hoe ging dat? Wat als je geen recht had? Hoe ga je met deze onzekerheid om?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
donderdag 13 november 2025 om 21:16
Ik woon in de regio oost-Gelderland.dulcis schreef: ↑13-11-2025 19:42Welke regio woon je Lucy? Als je dat wilt delen?
In sommige regio’s is de achterstand groter dan in andere regio’s bij UWV.
In theorie is het zo dat voordat de aanvraag wia in behandeling wordt genomen, UWV toetst of de re-integratie inspanningen voldoende zijn geweest.
Stel dat UWV van
Mening is dat spoor 2 te laat is gestart en dat de er daardoor kansen zijn gemist, kan de werkgever een verlengde loondoorbetalingsverplichting opgelegd krijgen.
Dan moet UWV wel uiterlijk voor de laatste dag van de 104 weken wachttijd de beoordeling van het re-integratieverslag hebben gedaan.
Als de aanvraag Wia in behandeling is, volgt eerst een gesprek met een verzekeringsarts die de beperkingen vaststelt.
Daarna gaat een arbeidsdeskundige kijken wat voor je werk je deed, voor hoeveel uur en wat jouw uurloon was.
Op basis van de door de verzekeringsarts vastgestelde beperkingen en jouw opleidingsniveau zal de arbeidsdeskundige dan kijken wat voor werk je eventueel welk kunt doen en wat je daarmee zou kunnen verdienen. Het loon dat je zou kunnen verdienen wordt afgezet tegen het loon dat je voor ziekte verdiende.
Is het verschil groter dan 35%, heb je recht op Wia.
Wia is 70% van je oude loon (tenzij je meer dan het maximum dagloon verdiende), als je inkomsten uit werk hebt, worden die inkomsten op de uitkering in mindering gebracht.
zaterdag 15 november 2025 om 19:47
Als er recht is op Wia ( loonverlies van 35% of meer), krijgt ze in eerste instantie een loongerelateerde uitkering waarvan de duur afhangt van het arbeidsverleden.Irma_3110 schreef: ↑13-11-2025 19:54Dat is toch alleen bij 80-100% arbeidsongeschikt? En dat krijgt ze natuurlijk niet als ze in staat blijkt om met die 12 uur de helft van haar oude inkomen te verdienen. Dan wordt ze maar 50% arbeidsongeschikt verklaard, wordt ze in staat geacht om die overige 50% zelf te kunnen verdienen en mag dat volledig houden. Pas als ze daarboven gaat verdienen, wordt dat verrekend met de uitkering, waarbij er 70% van het extra inkomen wordt ingehouden op de uitkering. Je houdt dus altijd 30% over aan dat extra werken.
Die is de eerste 2 maanden 75 % van het loon voor ziekte, daarna 70%. Inkomsten worden in mindering gebracht, waarbij inderdaad een vrijstelling geldt van 0,30 ct per verdiende euro.
dinsdag 18 november 2025 om 16:27
Ik krijg net een brief van het uwv.
Ze moeten voor 5 januari een beslissing nemen. Maar ik moet rekening houden met 32 weken vertraging.
32 weken, dat is bijna 8 maanden. Dan krijg ik in augustus 2026 dus een beslissing? What the fuck? Hoe die je dat financieel?
Ze moeten voor 5 januari een beslissing nemen. Maar ik moet rekening houden met 32 weken vertraging.
32 weken, dat is bijna 8 maanden. Dan krijg ik in augustus 2026 dus een beslissing? What the fuck? Hoe die je dat financieel?
lucy wijzigde dit bericht op 18-11-2025 16:42
4.55% gewijzigd
dinsdag 18 november 2025 om 16:40
Ja, maar dan? Voorschotten krijgen, en dan geen recht op uitkering hebben. Of een lager recht. En dan alles (gebruteerd) terug moeten betalen. En de aankomende 10 jaar dan in de schulden zitten.
En het cnv heeft gezegd dat ik geen nieuw contract bij werkgever mag afsluiten zolang er geen beschikking is van het uwv. Dus voor augustus valt die 12 uur ook niet te regelen.
En wat betekent dit voor de reintegratieverplichting na 2 jaar door de werkgever? Loopt deze door tot beslissing, reintegreer ik na februari nog wel maar dan onbetaald, als een soort vrijwilligerswerk? Of moet ik stoppen met reintegreren?
Zoveel vragen...
En het cnv heeft gezegd dat ik geen nieuw contract bij werkgever mag afsluiten zolang er geen beschikking is van het uwv. Dus voor augustus valt die 12 uur ook niet te regelen.
En wat betekent dit voor de reintegratieverplichting na 2 jaar door de werkgever? Loopt deze door tot beslissing, reintegreer ik na februari nog wel maar dan onbetaald, als een soort vrijwilligerswerk? Of moet ik stoppen met reintegreren?
Zoveel vragen...
dinsdag 18 november 2025 om 16:47
Werkgever blijft verplicht je te betalen wat je werkt hoor, om je even gerust te stellen... En je oude contract vervalt niet zomaar, je werkgever mag een ontslagvergunning aanvragen die niet geweigerd zal worden.
Het enige is dat de beslissing na de 104 weken komt te vallen en er dus geen loonsanctie meer opgelegd kan worden. Geluk voor de werkgever dus, met dat gedoe van het onderbreken van je reintegratie voor dat revalidatietraject (toch? Schrijf dit even uit mn hoofd).
Terugbetalen zal zo'n vaart niet lopen. Wat je aan WIA niet had moeten krijgen, zou WW zijn en aangezien ze zelf de oorzaak zijn van het late aanvragen, doen ze daar voor zover ik uit de pers begrijp, niet al te moeilijk over dat je dat te laat aanvraagt.
Het enige is dat de beslissing na de 104 weken komt te vallen en er dus geen loonsanctie meer opgelegd kan worden. Geluk voor de werkgever dus, met dat gedoe van het onderbreken van je reintegratie voor dat revalidatietraject (toch? Schrijf dit even uit mn hoofd).
Terugbetalen zal zo'n vaart niet lopen. Wat je aan WIA niet had moeten krijgen, zou WW zijn en aangezien ze zelf de oorzaak zijn van het late aanvragen, doen ze daar voor zover ik uit de pers begrijp, niet al te moeilijk over dat je dat te laat aanvraagt.
dinsdag 18 november 2025 om 16:52
O, daar had ik niet aan gedacht, aan de WW. Doen ze ook niet moeilijk over niet solliciteren die 8 maanden dan?
En werkgever: ik ben nu voor 9 uur beter gemeld, in schaal 10. Ze willen me schaal 7 bieden. Dus ik vraag me af wat werkgever daarvan vindt.
Wat dst betrreft zou een loonsanctie ivm te late start spoor 2 mij dan nog beter uitkomen....
En na 2 jaat kan ik me dan waarschijjlijk niet voor meer uur beter melden als de reintegratie wel beter zou gaan dan nu (altijd blijven hopen...)?
En werkgever: ik ben nu voor 9 uur beter gemeld, in schaal 10. Ze willen me schaal 7 bieden. Dus ik vraag me af wat werkgever daarvan vindt.
Wat dst betrreft zou een loonsanctie ivm te late start spoor 2 mij dan nog beter uitkomen....
En na 2 jaat kan ik me dan waarschijjlijk niet voor meer uur beter melden als de reintegratie wel beter zou gaan dan nu (altijd blijven hopen...)?
dinsdag 18 november 2025 om 16:53
Je kunt een voorschot aanvragen en het voorschot hoef je niet terug te betalen.
https://msvereniging.nl/geen-terugbetal ... cMQAvD_BwE
Verder kun je gewoon die 12 uur blijven werken (en werkgever moet je die uren naar loonwaarde blijven betalen en dat wordt wel verrekend met je uitkering). Dat kun je ook doen als zonder contract aanpassing.
Wil werkgever dat niet dan kunnen ze een ontslagvergunning bij het UWV aanvragen met een 26 weken verklaring van de bedrijfsarts.
https://www.uwv.nl/nl/ontslag/ontslagve ... schiktheid
https://msvereniging.nl/geen-terugbetal ... cMQAvD_BwE
Verder kun je gewoon die 12 uur blijven werken (en werkgever moet je die uren naar loonwaarde blijven betalen en dat wordt wel verrekend met je uitkering). Dat kun je ook doen als zonder contract aanpassing.
Wil werkgever dat niet dan kunnen ze een ontslagvergunning bij het UWV aanvragen met een 26 weken verklaring van de bedrijfsarts.
https://www.uwv.nl/nl/ontslag/ontslagve ... schiktheid
jojojo wijzigde dit bericht op 18-11-2025 16:53
0.96% gewijzigd
dinsdag 18 november 2025 om 17:00
dinsdag 18 november 2025 om 17:01
Je vraagt nu gewoon een voorschot aan voor de WIA. Dat voorschot ga je gewoon krijgen. De WIA is zeg maar de WAO en de WW ineen. Je gaat niet en de WIA en de WW apart aanvragen, maar gewoon de WIA.
Afhankelijk van je arbeidsverleden voor de WW krijg je een aantal maanden (tot max 24 maanden, tenzij je via paww een derde ww jaar hebt) de loongerelateerde uitkering.
Afhankelijk van je arbeidsverleden voor de WW krijg je een aantal maanden (tot max 24 maanden, tenzij je via paww een derde ww jaar hebt) de loongerelateerde uitkering.
dinsdag 18 november 2025 om 17:14
Ik geloof nooit zo in "geen terugbetalingsverplichting" tot ik het zwart op wit heb. Maar ik ga er over nadenken. Ik werk weliswaar zelf voor de overheid, maar zo betrouwbaar zijn ze de afgelopen jaren nu ook niet gebleken ..
En nee, ik vraag geen ww aan..maar ik wil wel graag weten wat het financieel allemaal inhoidt.
En nee, ik vraag geen ww aan..maar ik wil wel graag weten wat het financieel allemaal inhoidt.
dinsdag 18 november 2025 om 17:42
Ik zou zeker niet vertrouwen op 'geen terugbetalingsverplichting' (wel een mooi Scrabble woord), want de 'Internetconsultatie Wetsvoorstel wijziging toets op re-integratie-inspanningen en WIA-voorschotregeling' is net gisteren gesloten. En het is ook nog maar een wetsvoorstel, dat door het nieuwe kabinet zomaar nog gewijzigd kan worden. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... otregelingLucy schreef: ↑18-11-2025 17:14Ik geloof nooit zo in "geen terugbetalingsverplichting" tot ik het zwart op wit heb. Maar ik ga er over nadenken. Ik werk weliswaar zelf voor de overheid, maar zo betrouwbaar zijn ze de afgelopen jaren nu ook niet gebleken ..
dinsdag 18 november 2025 om 18:00
Lucy schreef: ↑18-11-2025 16:52O, daar had ik niet aan gedacht, aan de WW. Doen ze ook niet moeilijk over niet solliciteren die 8 maanden dan?
Lucy, ik kreeg ook WW tijdens de "wachttijd". En ik hoefde niet echt te solliciteren. Je moet in je portal aangeven dat je (ik meen) drie keer per maand (of per week, dat weet ik niet meer) een actie hebt gedaan om werk te zoeken. Dat kon ook het bekijken van een vacature zijn, of iemand benaderen op LinkedIn. Zo was het iig vier jaar geleden. Ik had ook een werkcoach waarmee ik een paar keer per maand mee sprak.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
dinsdag 18 november 2025 om 18:01
er staat ook in de brief dat als ze niet op tijd kunnen beslissen, uiterlijk 2 weken voordat je uitkering in zou moeten gaan, contact met je opnemen. Dan vragen ze ook of je een voorschot wil ontvangen.
dinsdag 18 november 2025 om 18:04
Wel of geen voorschot
Als wij bellen, vragen wij of de aanvrager een voorschot wil. Zodat die toch inkomsten heeft. Het bedrag van het voorschot is een schatting van de definitieve WIA-uitkering. Heeft de aanvrager ook andere inkomsten, dan trekken wij die van het voorschot af. Het voorschot stopt als wij een beslissing hebben genomen over de WIA-aanvraag.
Voorkom terugbetalen voorschot
De aanvrager moet daarvoor het volgende doen:
Inkomsten en wijzigingen daarin doorgeven
Als de aanvrager direct wijzigingen doorgeeft, dan kunnen we het voorschot zo goed mogelijk vaststellen. Is er te veel voorschot ontvangen, omdat de aanvrager inkomsten had waarmee wij geen rekening hebben gehouden? Dan moet die het voorschot of een deel daarvan wel terugbetalen.
Wijzigingen in de situatie doorgeven
Er kunnen wijzigingen in de situatie zijn waardoor de aanvrager geen of tijdelijk geen WIA-uitkering krijgt. Voorbeelden zijn detentie, verhuizing naar het buitenland of recht op een andere uitkering. Er is dan ook geen recht op een voorschot.
Geen WIA, dan altijd WW aanvragen
Als de aanvrager recht heeft op een WW-uitkering, dan kunnen we het voorschot verrekenen met die uitkering. Vraagt de aanvrager geen WW-uitkering aan? Dan moet die het voorschot terugbetalen.
WIA- of WW-uitkering
Krijgt de aanvrager een WIA- of WW-uitkering, dan verrekenen we het WIA-voorschot met het bedrag aan WIA- of WW-uitkering waar die nog recht op heeft.
Geen WIA- of WW-uitkering
Krijgt de aanvrager geen WIA- of WW-uitkering en zijn er ook geen andere inkomsten? Dan hoeft de aanvrager het voorschot niet terug te betalen. Wij willen namelijk niet dat die in deze situatie een bedrag moet terugbetalen.
Alleen als de aanvrager geen WW-uitkering krijgt omdat die door eigen schuld werkloos raakte, moet die het voorschot wel terugbetalen.
Als wij bellen, vragen wij of de aanvrager een voorschot wil. Zodat die toch inkomsten heeft. Het bedrag van het voorschot is een schatting van de definitieve WIA-uitkering. Heeft de aanvrager ook andere inkomsten, dan trekken wij die van het voorschot af. Het voorschot stopt als wij een beslissing hebben genomen over de WIA-aanvraag.
Voorkom terugbetalen voorschot
De aanvrager moet daarvoor het volgende doen:
Inkomsten en wijzigingen daarin doorgeven
Als de aanvrager direct wijzigingen doorgeeft, dan kunnen we het voorschot zo goed mogelijk vaststellen. Is er te veel voorschot ontvangen, omdat de aanvrager inkomsten had waarmee wij geen rekening hebben gehouden? Dan moet die het voorschot of een deel daarvan wel terugbetalen.
Wijzigingen in de situatie doorgeven
Er kunnen wijzigingen in de situatie zijn waardoor de aanvrager geen of tijdelijk geen WIA-uitkering krijgt. Voorbeelden zijn detentie, verhuizing naar het buitenland of recht op een andere uitkering. Er is dan ook geen recht op een voorschot.
Geen WIA, dan altijd WW aanvragen
Als de aanvrager recht heeft op een WW-uitkering, dan kunnen we het voorschot verrekenen met die uitkering. Vraagt de aanvrager geen WW-uitkering aan? Dan moet die het voorschot terugbetalen.
WIA- of WW-uitkering
Krijgt de aanvrager een WIA- of WW-uitkering, dan verrekenen we het WIA-voorschot met het bedrag aan WIA- of WW-uitkering waar die nog recht op heeft.
Geen WIA- of WW-uitkering
Krijgt de aanvrager geen WIA- of WW-uitkering en zijn er ook geen andere inkomsten? Dan hoeft de aanvrager het voorschot niet terug te betalen. Wij willen namelijk niet dat die in deze situatie een bedrag moet terugbetalen.
Alleen als de aanvrager geen WW-uitkering krijgt omdat die door eigen schuld werkloos raakte, moet die het voorschot wel terugbetalen.
donderdag 20 november 2025 om 15:12
Vandaag gesprek met de arbeideskundige ivm 2e spoor.
Ze kunnen 0 passende functies vinden die geschikt zouden zijn voor mij.
Alle hoop is dus gevestigd op eigen werkgever...
Ze kunnen 0 passende functies vinden die geschikt zouden zijn voor mij.
Alle hoop is dus gevestigd op eigen werkgever...
lucy wijzigde dit bericht op 20-11-2025 16:50
1.43% gewijzigd
donderdag 20 november 2025 om 16:18
Je gaat dus WIA krijgen? En je hoopt dat je per februari een nieuw contract krijgt, klopt dat?
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
donderdag 20 november 2025 om 16:43
Ik weet nog niet of ik WIA ga krijgen, dit was bij de arbeidsdeskundige vam het bureau dat spoor 2 doet.
En ja, ik heb voor de uren die ik nog kan werken en rekening houdend mrt mijn beoerkingen nog een nieuw contract te krijgen bij mijn werkgever.
En ja, ik heb voor de uren die ik nog kan werken en rekening houdend mrt mijn beoerkingen nog een nieuw contract te krijgen bij mijn werkgever.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in