Gigantische keuken of ruime keuken?

21-11-2025 18:33 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een bod gedaan op een huis dat is gerenoveerd door een architect/projectontwikkelaar. De architect heeft bedacht dat daarin een woonkeuken kan komen van 34 vierkante meter met kookeiland. Nu ben ik geen fan van kookeilanden, maar wij zouden wel een extra slaapkamer willen hebben (voor een meeverhuizend volwassen kind, dat dan lekker ver bij onze eigen slaapkamer vandaan zit). Dat is daar te realiseren maar dan ontstaat er een keuken van pakweg 4 x 4 m. Een U is mogelijk of gewoon een hoek en dan een vierpersoons eettafel.
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten :)
Wat zouden jullie kiezen?
Keuken van 4x4 en een slaapkamer voor je dochter. Heb ik nog geen milliseconde over hoeven nadenken. Zo'n gigantische woonkeuken is vast heel leuk, maar weegt niet op tegen het plezier en gemak van het kunnen huisvesten van je dochter/s nu en ontvangen van logees in de toekomst.
lampje25 wijzigde dit bericht op 21-11-2025 20:45
0.18% gewijzigd
Is er zicht op dat kind uit huis gaat? (Hoeft natuurlijk niet binnenkort, maar binnen een paar jaar).

Edit: als dat wel zo is, dan zou ik voor de gigantische keuken gaan. Dat klinkt als jouw droom. En met kind is het dan een paar jaar iets minder ideaal, maar alsnog gewoon helemaal prima als hij/zij een eigen kamer heeft.

Met logees zou het me al helemaal niet uitmaken als zij een slaapkamer hebben dichtbij de mijne.
Wat moet je in jezusnaam met zo'n reuzekeuken als je toch nooit iemand te eten krijgt behalve je kinderen en je ouders?

En verder: ik wou dat ik een keuken had van 4 bij 4.
Graftak!
Ik zit net onze plattegrond te bekijken. Wij hebben een keuken van 3,5 bij 4,75. Dus heel vergelijkbaar. Daar past een prima formaat L keuken in met zespersoons eettafel.
Vierpersoons eettafel zou ik zelf net een beetje karig vinden.
Karrota schreef:
21-11-2025 18:44
Ik zit net onze plattegrond te bekijken. Wij hebben een keuken van 3,5 bij 4,75. Dus heel vergelijkbaar. Daar past een prima formaat L keuken in met zespersoons eettafel.
Vierpersoons eettafel zou ik zelf net een beetje karig vinden.
Het wordt dan vanaf de kant waar je binnenkomt (gang), links een raampartij. Rechts naast de toegangsdeur een muur van zeg 2,80. Dan een rechte wand met raam in het midden van 4 m., en de muur tegenover de ingang is ook weer met deur (vanwege die slaapkamer), dus daar ook ca 2,80 ruimte.
Als het een hoek wordt, zou ik die ‘nieuwe’ muur vrijlaten.
34 m2. Dat verkopen ze hier als appartement voor 3 ton.

Ik heb zo’n grafhekel aan mensen die uren tafelen op hun dakterras. Het geluid daarvan draagt heel ver. ‘s Zomers hoor ik ze van 5 straten verderop nog gezellig kletsen. Maar ja, met dat kookeiland heb je dus meer ruimte binnen, hoef je mss niet eens op het dakterras.
Moet de eettafel in de keuken?
Is er ook voldoende plaats in de rest van het huis?

Ik zou 4 x 4 al een balzaal vinden als het echt enkel om te koken is.
Maar niet als er nog een tafel voor 8 man in moet.

Tegelijk ... Hoe lang blijft volwassen kind nog inwonen?
En krijg je ze straks wel uit huis als die keuken speciaal voor haar wordt aangepast naar een kleinere keuken én speciaal gebouwde slaapkamer?
Waar komt ze te liggen als je voor de grote keuken gaat?

Als je de tokko ooit weer zou verkopen lijkt een extra slaapkamer mij wel beter verkoopbaar dan een reusachtige keuken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
21-11-2025 18:59
Moet de eettafel in de keuken?
Is er ook voldoende plaats in de rest van het huis?

Ik zou 4 x 4 al een balzaal vinden als het echt enkel om te koken is.
Maar niet als er nog een tafel voor 8 man in moet.

Tegelijk ... Hoe lang blijft volwassen kind nog inwonen?
En krijg je ze straks wel uit huis als die keuken speciaal voor haar wordt aangepast naar een kleinere keuken én speciaal gebouwde slaapkamer?
Waar komt ze te liggen als je voor de grote keuken gaat?
Voorlopig woont ze er nog wel. Je kunt dat nooit voorspellen, ze kan het binnen twee jaar zat zijn, of vijf.
Er is nog een kamer die mijn vriend op het oog had als studeerkamer. Die zou ook kunnen voor dochter. Het overgebleven kamertje is ook heel redelijk (10 m2), maar die vindt dochter te klein voor haar spullen. Die zou mijn vriend ook ‘tijdelijk’ kunnen nemen maar hij heeft zich nogal verheugd op die andere kamer.
Als we wel de keuken afsplitsen, neem ik die kleine kamer. Hij is namelijk wel heel mooi dus ik vind hem prima. Ik heb nu geen eigen hobby/werk kamer. Plus dat we nog wel eens logees krijgen.
Man in het kleine kamertje, dochter in die andere. Als ze gaat verhuizen kan man erin.
De keuken zou ik zo laten.
Wij hebben een open keuken eigenlijk in de woonkamer, met een "barretje" aan het ene einde van het kookeiland. Als we visite hebben dan hangen we altijd allemaal om het kookeiland heen, ik hou van grote ruime keukens. :flirting:

En, inderdaad in de toekomst ook een dakterras. We lopen zo vanuit de keuken/woonkamer het dakterras op straks, op de zuidkant dus altijd zon.

Ik zou voor de grote keuken gaan.
KamilleT schreef:
21-11-2025 19:05
Voorlopig woont ze er nog wel. Je kunt dat nooit voorspellen, ze kan het binnen twee jaar zat zijn, of vijf.
Er is nog een kamer die mijn vriend op het oog had als studeerkamer. Die zou ook kunnen voor dochter. Het overgebleven kamertje is ook heel redelijk (10 m2), maar die vindt dochter te klein voor haar spullen. Die zou mijn vriend ook ‘tijdelijk’ kunnen nemen maar hij heeft zich nogal verheugd op die andere kamer.
Als we wel de keuken afsplitsen, neem ik die kleine kamer. Hij is namelijk wel heel mooi dus ik vind hem prima. Ik heb nu geen eigen hobby/werk kamer. Plus dat we nog wel eens logees krijgen.
Maar hoeveel kamers zijn er dan nu? De master bedroom, die kleine kamer van 10m2, maar er is nog een andere kamer, en dan nog de mogelijkheid tot de slaapkamer waarvoor je de keuken opoffert? Zo lees ik dit bericht maar kan het niet helemaal volgen.

Als je nu al 3 slaap/studeerkamers hebt en 1 kind, dan zou ik de grote keuken niet opofferen. Zeker niet omdat je kind vast ooit wel uit huis gaat.

Heb je nu 2 slaapkamer/studeerkamers en wordt dit dan de 3e, dan zou ik het wel overwegen omdat 2 slaapkamers gewoon wel weinig is.

Wij hebben een keuken van ongeveer 30 m2 met een kookeiland en dan een ruime tafel, maar het oogt echt niet als een gigantische balzaal. Het is alleen keuken, losstaand van de woonkamer, dus je kunt ook met bezoek heel fijn aan de keukentafel zitten terwijl de kinderen of man dan in de woonkamer zitten of andersom. Dat vind ik persoonlijk heel erg fijn.
Kun je er een slaapkamer PLUS douche/kleine badkamer van maken?
Dan zou ik dat doen, met het oog ook op later. Nu fijn voor je thuiswonende kind, een eigen douche, en toekomstbestendig voor jullie zelf.
Die keuken klinkt als ruim genoeg en zou ik dan ook zo laten denk ik. Zeker als je niet supervaak eters hebt. (en keuken schoonmaken vind ik meer werk dan een slaapkamer).
Ik zou een slaapkamer aan de keuken zelf niet ideaal vinden. Je hebt nu dus 3 slaapkamers? Ik zou zeggen de grootste twee slaapkamers en dan een werkkamer in de kleinste. Of eventueel zou je zelf kunnen slapen in de kleinste en een werkkamer + kledingkast in één van de twee grotere, dan kun je daar twee bureaus in kwijt. Ik zou kiezen voor de ruime keuken, als je nog steeds genoeg slaapkamers hebt voor iedereen (en dat lijkt wel zo?).
Hoe oud zijn jullie en hoe dicht sta je tegen je pensioen?
Zijn 2 werkkamers - die 3 keer per jaar als logeerkamer gebruikt worden - een échte must? Of zit je straks met minstens 1 lege kamer?
Die je dan wel geregeld toch mag stofzuigen, ook nog op je 80ste.

(Ik zou bij 1 werkkamer ook gewoon stellen dat het "de werkkamer" is. Van degene die die dag thuis werkt.
En niet dat het alleen man zijn werkkamer is.)
Is dit nu later?
Ik zou gaan voor een extra kamer. Lijkt me voor alle partijen heerlijk dat volwassen kind dan niet op dezelfde verdieping slaapt.
Frizz schreef:
21-11-2025 19:18
Man in het kleine kamertje, dochter in die andere. Als ze gaat verhuizen kan man erin.
De keuken zou ik zo laten.
Ik ook.
Ik zou geen bod gedaan hebben op een huis wat niet past/aan de wensen voldoet.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Nyx• schreef:
21-11-2025 19:59
Ik zou geen bod gedaan hebben op een huis wat niet past/aan de wensen voldoet.
Hordes mensen die een huis kopen om het nadien nog aan te passen aan eigen wensen.
Van kleine verbouwingen tot de boel totaal strippen.
Is dit nu later?
apppie schreef:
21-11-2025 19:50
Ik zou gaan voor een extra kamer. Lijkt me voor alle partijen heerlijk dat volwassen kind dan niet op dezelfde verdieping slaapt.
Ze hebben het over een dakterras, dus ik vermoed een appartement? Dan slaapt iedereen toch al op dezelfde verdieping. En is het ook al toekomstbestendig voor henzelf qua gelijkvloersheid.
nausicaa schreef:
21-11-2025 20:17
Ze hebben het over een dakterras, dus ik vermoed een appartement? Dan slaapt iedereen toch al op dezelfde verdieping. En is het ook al toekomstbestendig voor henzelf qua gelijkvloersheid.
Het zijn wel twee verdiepingen.
Ik vind het echt lastig kiezen. Ik wil graag een echte logeerkamer voor als mijn andere kind komt, maar dat is hooguit twee weken per jaar. Maar ja, om daar je keuken voor te halveren…
Mijn vriend hoeft ook niet met alles in te leveren omdat ik me schuldig voel. De opa en oma van oudste verkopen ook hun huis, dus ze was al heel verdrietig dat ze daar nog maar 1 keer Kerst kan vieren. Hoort bij het leven natuurlijk en ze is al ruim volwassen en vier jaar geëmigreerd, maar ik wil het haar nog steeds makkelijker maken.
Ik geloof dat ik lekker zelf zou gaan slapen in die slaapkamer die dan gaat grenzen aan het dakterras. Het klinkt alsof je helemaal geen grote keuken nodig hebt, dus daar zou ik dan ook niet voor gaan.
KamilleT schreef:
21-11-2025 20:25
Het zijn wel twee verdiepingen.
Ik vind het echt lastig kiezen. Ik wil graag een echte logeerkamer voor als mijn andere kind komt, maar dat is hooguit twee weken per jaar. Maar ja, om daar je keuken voor te halveren…
Mijn vriend hoeft ook niet met alles in te leveren omdat ik me schuldig voel. De opa en oma van oudste verkopen ook hun huis, dus ze was al heel verdrietig dat ze daar nog maar 1 keer Kerst kan vieren. Hoort bij het leven natuurlijk en ze is al ruim volwassen en vier jaar geëmigreerd, maar ik wil het haar nog steeds makkelijker maken.
Jeetje, dat vind ik wel aanstellerij hoor, daar zou ik niet gevoelig voor zijn. Fijn als ze ergens kan logeren, maar je hebt volwassen kinderen en zelf ook een leven. Ik zou man de kamer toekennen die hij op het oog heeft en dochters doen het er maar mee.
Het is sowieso wel fijn om een logeerkamer te hebben toch?
Ik zou daarvoor gaan.
Je weet nooit hoe het leven loopt, en in deze tijd is het wel fijn om een kamer vrij te hebben. Voor wie dan ook.
Ik vind het lastig voor te stellen op basis van jouw beschrijving (ligt aan mij). Ik zou ook proberen of er een slaapkamer met badkamer én keuken van te maken is. En daar dan lekker zelf gaan slapen. Of een mooi kantoor/hobbykamer van maken. Lijkt me leuk om een verborgen deur in de keuken te maken, dus een gewone keukenkastdeur (evt dubbele dikte) die dan naar de slaapkamer gaat. Hoef je geen ruimte voor een deurkozijn te houden en blijft de keuken helemaal de keuken.

Belangrijkste zou ik vinden om de flow goed te houden en niet te hokkerig gaan maken. Keuken dus centraal houden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven