Gigantische keuken of ruime keuken?
vrijdag 21 november 2025 om 18:33
Wij hebben een bod gedaan op een huis dat is gerenoveerd door een architect/projectontwikkelaar. De architect heeft bedacht dat daarin een woonkeuken kan komen van 34 vierkante meter met kookeiland. Nu ben ik geen fan van kookeilanden, maar wij zouden wel een extra slaapkamer willen hebben (voor een meeverhuizend volwassen kind, dat dan lekker ver bij onze eigen slaapkamer vandaan zit). Dat is daar te realiseren maar dan ontstaat er een keuken van pakweg 4 x 4 m. Een U is mogelijk of gewoon een hoek en dan een vierpersoons eettafel.
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten
Wat zouden jullie kiezen?
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten
Wat zouden jullie kiezen?
vrijdag 21 november 2025 om 21:00
Ik ook. Ze is ruim volwassen?
vrijdag 21 november 2025 om 21:05
Dit!OgenvanTijgers schreef: ↑21-11-2025 20:39Ik geloof dat ik lekker zelf zou gaan slapen in die slaapkamer die dan gaat grenzen aan het dakterras. Het klinkt alsof je helemaal geen grote keuken nodig hebt, dus daar zou ik dan ook niet voor gaan.
Ik zou het appartement toekomst bestendig maken. Zorgen dat je alles gelijkvloers hebt, en alleen werkkamer(s) en logeerkamer op een andere verdieping. Kun je er de rest van je leven vooruit.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 21 november 2025 om 21:13
Ik zou voor de grote keuken gaan, heb zelf een enorme keuken (ruim 40 vierkante meter) waar ook een 3-zitbank en een leunstoel in staan, plus een grote keukentafel. Geen keukenblok, wel een grote kast. Heerlijk, het is bijna een zitkamer en hier speelt eigenlijk alles zich af. De meeste mensen weten niet eens dat ik nog een ‘echte’ zitkamer heb; daar kom ik alleen om een boek te lezen of tv te kijken.
Een extra slaapkamer is natuurlijk fijn, maar dat zou ik alleen overwegen als er veel gebruik van wordt gemaakt, anders kun je vast wel ergens een slaapplek creëren met een slaapbank en eventueel een kamerscherm.
Het belangrijkste is dat je een fijne, warme plek hebt waar iedereen graag zit, en dat kan heel goed een grote keuken zijn.
Een extra slaapkamer is natuurlijk fijn, maar dat zou ik alleen overwegen als er veel gebruik van wordt gemaakt, anders kun je vast wel ergens een slaapplek creëren met een slaapbank en eventueel een kamerscherm.
Het belangrijkste is dat je een fijne, warme plek hebt waar iedereen graag zit, en dat kan heel goed een grote keuken zijn.
vrijdag 21 november 2025 om 21:14
Een keuken van 4x4m is niet superklein, maar ook niet heel erg ruim als je er ook wil eten. Heb je een ruime woonkamer waar ook een eettafel (6 persoons bv) in kan?
Een slaapkamer aan de keuken lijkt me niet ideaal. Dat is eerder geschikt voor een werk- of hobbykamer.
Maar is levensloopbestendig gaan wonen ook een goed idee. Dus met keuken, woon-, slaap- en badkamer op één verdieping.
Een slaapkamer aan de keuken lijkt me niet ideaal. Dat is eerder geschikt voor een werk- of hobbykamer.
Maar is levensloopbestendig gaan wonen ook een goed idee. Dus met keuken, woon-, slaap- en badkamer op één verdieping.
vrijdag 21 november 2025 om 21:21
Ik zou het gewoon maken zoals jij het in de toekomst graag hebt. Ik heb 2 ruimtes met een slaapbank. Voor bezoek en kinderen. Maar in 1 van die kamers ook mijn kledingkast en de andere mijn atelier. Voor die paar weken per jaar nu, of 1 kind wat er wat langer is maar geen jaren. Kunnen die gewoon daar prima slapen. Het is wel gewoon dicht bij mijn eigen slaapkamer. Ver weg zie ik de noodzaak niet van in.
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 21 november 2025 om 22:14
Voor een logee maakt dat niet zo veel uit, maar in dit geval verhuist een volwassen dochter mee. Dan zou ik het met het oog op privacy wel prettig vinden als ze niet pal naast ons ligt.Redhead70 schreef: ↑21-11-2025 21:21Ik zou het gewoon maken zoals jij het in de toekomst graag hebt. Ik heb 2 ruimtes met een slaapbank. Voor bezoek en kinderen. Maar in 1 van die kamers ook mijn kledingkast en de andere mijn atelier. Voor die paar weken per jaar nu, of 1 kind wat er wat langer is maar geen jaren. Kunnen die gewoon daar prima slapen. Het is wel gewoon dicht bij mijn eigen slaapkamer. Ver weg zie ik de noodzaak niet van in.
vrijdag 21 november 2025 om 22:28
Solsol schreef: ↑21-11-2025 19:29Maar hoeveel kamers zijn er dan nu? De master bedroom, die kleine kamer van 10m2, maar er is nog een andere kamer, en dan nog de mogelijkheid tot de slaapkamer waarvoor je de keuken opoffert? Zo lees ik dit bericht maar kan het niet helemaal volgen.
Als je nu al 3 slaap/studeerkamers hebt en 1 kind, dan zou ik de grote keuken niet opofferen. Zeker niet omdat je kind vast ooit wel uit huis gaat.
Heb je nu 2 slaapkamer/studeerkamers en wordt dit dan de 3e, dan zou ik het wel overwegen omdat 2 slaapkamers gewoon wel weinig is.
Wij hebben een keuken van ongeveer 30 m2 met een kookeiland en dan een ruime tafel, maar het oogt echt niet als een gigantische balzaal. Het is alleen keuken, losstaand van de woonkamer, dus je kunt ook met bezoek heel fijn aan de keukentafel zitten terwijl de kinderen of man dan in de woonkamer zitten of andersom. Dat vind ik persoonlijk heel erg fijn.
Zo zou ik het ook doen, ik zou geen 4e slaapkamer realiseren als je er al 3 hebt en je dochter nog maar max 5 jaar thuis zal wonen. 10m2 voor een werkkamer lijkt me echt heel ruim (ik werk al 8 jaar aan de keukentafel en leef ook nog steeds), in die kamer kan toch ook wel een bed voor aanwaaiende logees?
vrijdag 21 november 2025 om 22:32
vrijdag 21 november 2025 om 22:35
Haha, ik ook, of althans de eettafel want mijn huidige keuken is 5 vierkante meterCharlotta schreef: ↑21-11-2025 22:28Zo zou ik het ook doen, ik zou geen 4e slaapkamer realiseren als je er al 3 hebt en je dochter nog maar max 5 jaar thuis zal wonen. 10m2 voor een werkkamer lijkt me echt heel ruim (ik werk al 8 jaar aan de keukentafel en leef ook nog steeds), in die kamer kan toch ook wel een bed voor aanwaaiende logees?
vrijdag 21 november 2025 om 23:04
Ik zou kijken naar de toekomst en het bestendig maken. En dochter heeft hier verder geen stem in. Ze is volwassen en de vraag is waarom ze nog steeds thuis woont. Is ze niet in staat tot zelfstandigheid?
En wil jij in de toekomst continu de andere dochter voor weken in huis (eventueel met haar partner of kinderen). Die kunnen ook op een slaapbank of in een hotel of vakantiehuisje.
Uiteindelijk wonen jij en je partner daar en is het jullie huis.
En wil jij in de toekomst continu de andere dochter voor weken in huis (eventueel met haar partner of kinderen). Die kunnen ook op een slaapbank of in een hotel of vakantiehuisje.
vrijdag 21 november 2025 om 23:10
Als je de kamer realiseert bij de keuken, kan die er in de toekomst als je dochter er geen gebruik meer van maakt weer bij de keuken betrokken worden. Als eetkamer, of opslag/bijkeuken. Of als werkkamer of wat dan ook. Hij hoeft niet altijd dezelfde functie te houden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 22 november 2025 om 02:01
Ik heb nu +/- 8 m2 keuken, en ik woon op nog geen 50m2, dus het lijken me beide 2 goede opties om over te fantaseren.
16 m2 voor keuken incl. eettafel lijkt me prima te doen maar niet superruim.
Zou je niet iets van 20 m2 voor de keuken kunnen pakken en dan een extra kamer van 12m2?
Voor je geëmigreerde kind kun je misschien een ruimte met een dubbelfunctie maken. ik deelde vroeger een kamer met een sibling die er alleen de weekenden was, die had een kast met een opklapbed en eigen spullen zoals kleding en boeken enzo. Misschien kun je zoiets doen met de werkkamer van jezelf of je vriend, het grootste deel van het jaar staan er 1 of 2 extra kasten in kamer en als kind komt logeren, bouw je de kamer zo om.
16 m2 voor keuken incl. eettafel lijkt me prima te doen maar niet superruim.
Zou je niet iets van 20 m2 voor de keuken kunnen pakken en dan een extra kamer van 12m2?
Voor je geëmigreerde kind kun je misschien een ruimte met een dubbelfunctie maken. ik deelde vroeger een kamer met een sibling die er alleen de weekenden was, die had een kast met een opklapbed en eigen spullen zoals kleding en boeken enzo. Misschien kun je zoiets doen met de werkkamer van jezelf of je vriend, het grootste deel van het jaar staan er 1 of 2 extra kasten in kamer en als kind komt logeren, bouw je de kamer zo om.
zaterdag 22 november 2025 om 06:53
evelien2010 schreef: ↑21-11-2025 23:04Ik zou kijken naar de toekomst en het bestendig maken. En dochter heeft hier verder geen stem in. Ze is volwassen en de vraag is waarom ze nog steeds thuis woont. Is ze niet in staat tot zelfstandigheid?
Ze is jongvolwassen volgens mij en misschien is het je ontgaan maar het valt niet mee om iets te vinden voor jezelf op die leeftijd.
zaterdag 22 november 2025 om 06:53
evelien2010 schreef: ↑21-11-2025 23:04Ik zou kijken naar de toekomst en het bestendig maken. En dochter heeft hier verder geen stem in. Ze is volwassen en de vraag is waarom ze nog steeds thuis woont. Is ze niet in staat tot zelfstandigheid?
Die dochter komt ongeveer twee weken per jaar, best gastvrij om die dan te laten logeren in je eigen huis. Onze kinderen wonen vlakbij en als ik kleiner zou gaan wonen zou ik ook niet graag geen logeerkamer meer hebben. Altijd fijn als er iemand kan blijven slapen die van verder komt.
zaterdag 22 november 2025 om 07:44
Beiden kan niet? Keuken iets kleiner dan die 34m2 en een slaapkamer?
Als er nog andere slaapkamers zijn waar dochter in kan, dan zou ik voor die paar jaar voor een grote keuken gaan, al vind ik die 34m2 wel erg groot.
Voor logees zou ik geen huis aanpassen. Die doen het maar met wat er is.
Maar waar neig jij naar, TO? Het gaat erom waar jij en je vriend jullie het beste bij voelen.
Als er nog andere slaapkamers zijn waar dochter in kan, dan zou ik voor die paar jaar voor een grote keuken gaan, al vind ik die 34m2 wel erg groot.
Voor logees zou ik geen huis aanpassen. Die doen het maar met wat er is.
Maar waar neig jij naar, TO? Het gaat erom waar jij en je vriend jullie het beste bij voelen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 22 november 2025 om 09:19
Ik zou gaan voor de grote keuken van 34m. Onze keuken is net iets kleiner maar ik vind het heerlijk zo'n grote keuken. Iedereen zit hier ook altijd aan de eettafel. Een extra kamer realiseren omdat een volwassen kind nog thuis woont terwijl er genoeg kamers zijn, zou ik niet doen. Als je kind straks het huis uit is heb je vier slaapkamers terwijl er dan dus maar in 1 geslapen wordt.
zaterdag 22 november 2025 om 09:47
Ik heb geen inhoudelijk reactie voor TO, zou eigenlijk alleen een mening kunnen geven als ik het huis/de plattegrond zou zien.
Maar wat een verschillen in perspectief. Hier een benedenverdieping van 4.40x6. Dit is keuken, eettafel voor 6 personen, woonkamer en trapdoorgang in 1. (Vroeger was dit alleen de keuken, maar omdat we nooit in de woonkamer op de bovenverdieping zaten hebben we die verdieping afgestaan aan zoon).
Het is zeker geen balzaal, maar voor onze regio zeker ook niet klein. Een keuken van 4x4 met eettafel vind ik dan ook behoorlijk ruim, en er lijken me legio mogelijkheden om dit goed in te richten.
zaterdag 22 november 2025 om 09:57
We leven helaas niet meer in een wereld waar elke jong volwassene heel makkelijk een betaalbaar huis vindt. Mijn oudere pubers blijven tijdens hun studie straks (in dezelfde stad als waar we wonen) waarschijnlijk ook gewoon thuis wonen, zeker de eerste jaren. Dat had ik 10 jaar geleden echt niet bedacht maar het is wel de realiteit als je niet perse wil dat je kinderen voor 900 euro in een kleine kamer moeten gaan wonen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in