Gigantische keuken of ruime keuken?
vrijdag 21 november 2025 om 18:33
Wij hebben een bod gedaan op een huis dat is gerenoveerd door een architect/projectontwikkelaar. De architect heeft bedacht dat daarin een woonkeuken kan komen van 34 vierkante meter met kookeiland. Nu ben ik geen fan van kookeilanden, maar wij zouden wel een extra slaapkamer willen hebben (voor een meeverhuizend volwassen kind, dat dan lekker ver bij onze eigen slaapkamer vandaan zit). Dat is daar te realiseren maar dan ontstaat er een keuken van pakweg 4 x 4 m. Een U is mogelijk of gewoon een hoek en dan een vierpersoons eettafel.
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten
Wat zouden jullie kiezen?
Ik zie echter wel het plaatje van die gigantische keuken met aangrenzend dakterras waar je urenlang kunt tafelen met vrienden. In de praktijk krijgen wij enkele keren per jaar kinderen of ouders te eten
Wat zouden jullie kiezen?
zaterdag 22 november 2025 om 18:08
Tegelijk weet man dat hij samen is met een vrouw wiens ene kind nog thuiswoont en wiens andere kind geregeld komt logeren.evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:50Ik vraag mij ook af wat de mening van jouw partner is. Uiteindelijk is het ook zijn huis toch? Hij wil samen met jou een nieuwe start maken met een nieuw huis. En nu moet hij aan alle kanten inleveren vanwege volwassen kinderen. Geen ruime werkkamer en een kleine keuken. Ik lees nergens dat de inwonende dochter beperkt is. En ook niet dat ze net 18 is en nog studeert. To geeft aan dat het volwassenen zijn. Dan is het op een gegeven moment tijd om zelfstandig te worden en uit huis te gaan. Kleine kinderen prima. Maar nu moet iedereen aanpassingen doen terwijl de zeggenschap bij to en haar partner ligt.
Aan hem de keuze of hij dus wil blijven latten of hij toch gaat samenwonen en rekening houdt met het bijhorende kind / de bijhorende kinderen.
Hij kan ook nog 4 of 5 jaar wachten met samen iets kopen. Tot kind 2 misschien wel het huis uit is.
Als hij toch haast heeft is dit het gevolg en krijg je het totaalpakket in huis.
Een kind dat daar niet klaar voor is of gewoon geen woonst heeft en dan maar in een kartonnen doos moet gaan wonen maar het huis uitjagen omdat ik samen iets wil kopen met een nieuw partner zou mijn ding niet zijn.
Recipe for disaster ook qua familie-banden. ("Ik kan in een kartonnen doos gaan zitten omdat Piet persé met mam wil gaan samenwonen.")
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 22 november 2025 om 18:20
evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:52Misschien spelen er religieuze redenen een rol? Is de inwonende dochter nog niet verloofd en moet ze thuis blijven wonen om die reden. In veel gemeenschappen (ook in Nederland) gaan jongeren pas uit huis na hun huwelijk.
Graftak!
zaterdag 22 november 2025 om 18:58
evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:52Misschien spelen er religieuze redenen een rol? Is de inwonende dochter nog niet verloofd en moet ze thuis blijven wonen om die reden. In veel gemeenschappen (ook in Nederland) gaan jongeren pas uit huis na hun huwelijk.
Ben je nou aan het trollen of meen je dit serieus? Waarom reageer je niet op al die mensen die aangeven dat de woningmarkt op zijn zachts gezegd niet vriendelijk is voor jongeren?
zaterdag 22 november 2025 om 19:09
zaterdag 22 november 2025 om 19:13
Ja, een kennis van mij, mevrouw Bennett heet ze, heeft precies hetzelfde probleem. Vijf dochters! Nou, krijg die maar eens allemaal verloofd!evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:52Misschien spelen er religieuze redenen een rol? Is de inwonende dochter nog niet verloofd en moet ze thuis blijven wonen om die reden. In veel gemeenschappen (ook in Nederland) gaan jongeren pas uit huis na hun huwelijk.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 22 november 2025 om 19:35
Feitelijk is niet altijd onsympathiek. Overgevoelig gedoe hier.Yella78 schreef: ↑22-11-2025 14:23Ja, weer zo'n voorbeeld van een zeer onsympathieke reactie (die van moizer).
Hecamel, een keuken van 10 m lang is wel écht huge, wauw! Dat is de lengte van de keuken van mijn kookstudio/werkkeuken. Die is wel iets breder, zo'n 4-4,5 meter, maar we koken daar met gemak met 16 personen!
Honey, you should see me in a crown
zaterdag 22 november 2025 om 19:52
zaterdag 22 november 2025 om 19:58
Misschien moet je het volgende stukje nog eens lezen:LolplusLolisHiHi schreef: ↑22-11-2025 14:07Pfffffff. Ze woont gewoon nog bij haar moeder thuis? Los van dat het erg lastig is om woonruimte te vinden, laat staan iets betaalbaars, vindt het gros van de ouders het prettig om hun kinderen een zo goed mogelijke start in het leven te geven. Bijvoorbeeld door woonruimte te faciliteren zolang ze een opleiding volgen - en vaak nog jaren daarna. Best apart om dat als "sparen over jullie rug" te typeren.
En TO's man is niet de vader van de dochters. Dus voor de dochter in het buitenland is hij wellicht gewoon "vreemd" genoeg om liever niet slapend of in pyjama door gezien te worden. En vice versa.
En de reden waarom dochter nog thuiswoont zou ook meespelen.
Is het bijv omdat ze vanwege haar autisme moeite heeft met zelfstandig wonen, dan zou ik meer faciliteren dan wanneer het een lekker goedkope woonoplossing is zodat ze over jullie rug makkelijk kan sparen.
Je hebt het bijv. waarschijnlijk gemist. Daarnaast benoem ik 2 behoorlijke uitersten, als mogelijke opties. Er zitten nog vele opties tussen die minder extreem zijn.
Ik ken trouwens zeker wel voorbeelden van nog-net-geen-dertigers die 4x per jaar op luxe vakantie gaan, om de haverklap luxe uit eten en nog láng niet van plan het huis uit te gaan. Niet eens op zoek zijn.
Gelukkig niet zoveel, vind dit geen gezond gedrag.
Daarnaast geeft TO geen leeftijd. Is ze 30 en vindt ze het zo wel lekker? Is ze 18,5, laatste jaar VWO? Samengesteld gezin dus is ze 50% van de tijd of misschien wel meer bij pa? Ik weet het niet. Zou voor mij allemaal meespelen in de benadering van de situatie.
Voor jou misschien niet. Dat mag. Ik gaf aan hoe ik het zou doen.
zaterdag 22 november 2025 om 21:42
Of misschien studeert ze nog? Mijn dochter van 21 woont ook nog thuis. Ze studeert nog, net zoals al haar vriendinnen, die ook nog thuis wonen. Op 1 na. Ze zijn niet autistisch en ook niet religieus.evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:52Misschien spelen er religieuze redenen een rol? Is de inwonende dochter nog niet verloofd en moet ze thuis blijven wonen om die reden. In veel gemeenschappen (ook in Nederland) gaan jongeren pas uit huis na hun huwelijk.
Mijn zoon van 18 woont ook nog thuis, 6 vwo. Zijn vrienden, die over het algemeen studeren of ook in 6 vwo zitten, wonen ook allemaal nog thuis. Ook niet autistisch en op 1 na, niet religieus.
zaterdag 22 november 2025 om 21:49
Hij had natuurlijk ook voor een vrouw zonder (thuiswonende) kinderen kunnen kiezen.evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:50Ik vraag mij ook af wat de mening van jouw partner is. Uiteindelijk is het ook zijn huis toch? Hij wil samen met jou een nieuwe start maken met een nieuw huis. En nu moet hij aan alle kanten inleveren vanwege volwassen kinderen. Geen ruime werkkamer en een kleine keuken. Ik lees nergens dat de inwonende dochter beperkt is. En ook niet dat ze net 18 is en nog studeert. To geeft aan dat het volwassenen zijn. Dan is het op een gegeven moment tijd om zelfstandig te worden en uit huis te gaan. Kleine kinderen prima. Maar nu moet iedereen aanpassingen doen terwijl de zeggenschap bij to en haar partner ligt.
Persoonlijk zou ik het samen een huis kopen nog even uitstellen totdat de jongste klaar is met studeren.
Look me in the eyes and tell me what you see.
zaterdag 22 november 2025 om 21:51
zondag 23 november 2025 om 08:16
Waarom? Er woont nog maar 1 kind thuis, en ze gaan een huis kopen waar gewoon genoeg ruimte is voor allemaal. Van wat ik weet uit andere berichten van TO is ze al lang samen met haar partner en haar dochter zal hem dus ook wel goed kennen.
zondag 23 november 2025 om 09:39
Dat was een reactie op Evelien, een wat ook gekund had comment op de hare.
zondag 23 november 2025 om 09:39
Dat was een reactie op Evelien, een wat ook gekund had comment op de hare.
zondag 23 november 2025 om 10:05
Ik kan prima lezen, dank je. Jij was ondertussen in dit topic de zoveelste die begon over mogelijk parasiterende kinderen. De gemiddelde leeftijd waarop jong volwassenen uit huis gaan ligt momenteel op 24 - vooral vanwege de krapte op de woningmarkt - dus jouw optie van een 30-jarige die uitvreet ligt niet bepaald voor de hand. De dochter van TO is overigens 21 maar dat meldt ze inderdaad niet in dit topic. Wel dat het nog 2 of nog 5 jaar kan duren voor ze uit huis gaat, wat niet direct een 30-er doet vermoeden.moizer schreef: ↑22-11-2025 19:58Misschien moet je het volgende stukje nog eens lezen:
Is het bijv omdat ze vanwege haar autisme moeite heeft met zelfstandig wonen, dan zou ik meer faciliteren dan wanneer het een lekker goedkope woonoplossing is zodat ze over jullie rug makkelijk kan sparen.
Je hebt het bijv. waarschijnlijk gemist. Daarnaast benoem ik 2 behoorlijke uitersten, als mogelijke opties. Er zitten nog vele opties tussen die minder extreem zijn.
Ik ken trouwens zeker wel voorbeelden van nog-net-geen-dertigers die 4x per jaar op luxe vakantie gaan, om de haverklap luxe uit eten en nog láng niet van plan het huis uit te gaan. Niet eens op zoek zijn.
Daarnaast geeft TO geen leeftijd. Is ze 30 en vindt ze het zo wel lekker? Is ze 18,5, laatste jaar VWO? Samengesteld gezin dus is ze 50% van de tijd of misschien wel meer bij pa? Ik weet het niet. Zou voor mij allemaal meespelen in de benadering van de situatie.
Verder reageer je totaal niet op het feit dat je beweerde dat dochter 2 prima op een stretcher kan omdat ze toch in huiselijke sfeer komt logeren en het dus geen punt is als huisgenoten haar slapend danwel in pyjama zien. Terwijl de man met wie TO gaat samenwonen helemaal niet haar vader is en dat dus waarschijnlijk iets anders aanvoelt.
zondag 23 november 2025 om 10:42
Ze is inderdaad 21 en met haar huidige salaris is particulier huren nagenoeg onmogelijk. Haar vriend wil ook nog niet samenwonen en ik wil geen kind het huis uit schuiven om direct te gaan samenwonen. Zelf was ik bij de eerste keer samenwonen ook snel weer terug bij mijn ouders. Daar had mijn zus mijn ruime kamer ingenomen op de dag dat ik vertrok, dus ik heb nog een tijd op 8 vierkante meter in een hoogslaper gelegen
zondag 23 november 2025 om 13:01
Serieus?KamilleT schreef: ↑21-11-2025 19:05Voorlopig woont ze er nog wel. Je kunt dat nooit voorspellen, ze kan het binnen twee jaar zat zijn, of vijf.
Er is nog een kamer die mijn vriend op het oog had als studeerkamer. Die zou ook kunnen voor dochter. Het overgebleven kamertje is ook heel redelijk (10 m2), maar die vindt dochter te klein voor haar spullen. Die zou mijn vriend ook ‘tijdelijk’ kunnen nemen maar hij heeft zich nogal verheugd op die andere kamer.
Als we wel de keuken afsplitsen, neem ik die kleine kamer. Hij is namelijk wel heel mooi dus ik vind hem prima. Ik heb nu geen eigen hobby/werk kamer. Plus dat we nog wel eens logees krijgen.
zondag 23 november 2025 om 13:02
Welke kamers, vergeten oude mensen wat ze al jaren horen op het nieuws binnen een nanoseconde?
zondag 23 november 2025 om 13:03
Ja, want de kamers liggen tenslotte voor het oprapen tegenwoordig. Gekke jonge mensen toch.
Graftak!
zondag 23 november 2025 om 13:04
Of te wel door de woonruimtecrisis gaat ze nog lang nergens heen, tenminste dat is heel realistisch in deze tijd.KamilleT schreef: ↑23-11-2025 10:42Ze is inderdaad 21 en met haar huidige salaris is particulier huren nagenoeg onmogelijk. Haar vriend wil ook nog niet samenwonen en ik wil geen kind het huis uit schuiven om direct te gaan samenwonen. Zelf was ik bij de eerste keer samenwonen ook snel weer terug bij mijn ouders. Daar had mijn zus mijn ruime kamer ingenomen op de dag dat ik vertrok, dus ik heb nog een tijd op 8 vierkante meter in een hoogslaper gelegen![]()
Ook goed dat ze niet zomaar met iemand gaat samenwonen en je kind gaat voor je vriend mag ik hopen.
zondag 23 november 2025 om 13:08
En dit is toch ook aan de orde? Tenminste het autisme aspect is bij deze TO zeer bekend.moizer schreef: ↑22-11-2025 19:58Misschien moet je het volgende stukje nog eens lezen:
Daarnaast is de vriend een nog veel oudere volwassene, waarom gaat zijn wens qua grote kamer voor TO's kind en waar zij slaapt?
Als om voor hem een extra/hobby/studeerkamer is en voor het kind haar enige eigen ruimte?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in