Geen emotionele interesse, partner(man)

24-11-2025 15:29 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva forummers,

Ik heb dit account aangemaakt omdat ik eigenlijk benieuwd ben naar reacties en hoe anderen dit zien, dus eerlijke reacties welkom!

Mijn partner en ik zijn 10 jaar samen.. en hebben samen een zoontje. We zijn 31/34 jaar. Op het eerste gezicht is ons relatie prima. Zonder “het probleem” wat ik ga beschrijven klopt eigenlijk alles. Hoewel dit toch wel aan mij begint te knagen.

Nou is het zo dat mijn partner geen emotionele aandacht/belangstelling geeft. en met geen, bedoel ik ook echt 0.
1 duidelijk voorbeeld is dat ik hem vertelde dat mijn moeder hoogstwaarschijnlijk ernstig ziek zou zijn en hier onderzoek na gedaan wordt.. en als reactie krijg ik dan “oké wow fucktup”. verder niets.

2 maand later heeft hij nog steeds nooit gevraagd wat hier de uitkomst van is. Ik heb dit in een serieus gesprek na 2 maanden aangekaart hoe dit kan. Is hij niet benieuwd? vraagt hij het zich niet af? en dit heb ik wel nodig in een relatie (gezien dit eigenlijk op elk mogelijk onderwerp gebeurd)
Hij gaf HEEL EERLIJK aan dat hij het vervelend vindt om te horen dat hij hier in “te kort schiet” en dat hij dit altijd al heeft gehad.. hij heeft het vaak in zijn leven (ook van zijn ouders) gehoord. En weet niet zo goed wat hij er mee moet. Het boeit hem oprecht uit zichzelf gewoon niets hoe het gaat. <- zijn eigen woorden. Wel wilt hij hier wat aan doen, VOOR mij.

Hij heeft een communicatiecursus gedaan, dat waardeer ik. maar nu fast forward 3 maanden later. NOG STEEDS GEEN ENKELE vraag / interesse / belangstelling geweest in hoe het met mijn moeder is of met mij?

Hij weet nu 7 maanden later nog steeds de uitslag niet (die is pas sinds kort bekend omdat er andere onderzoeken gedaan moesten worden) het komt gewoon niet in hem op, om naar mij of naar deze situatie te vragen.

Dit hierboven is een zeer duidelijk voorbeeld. Maar eigenlijk geldt dit op alles. ook hoort hij mij niet. Meestal als ik hem iets vertel voelt het alsof ik tegen een muur aan praat.. naar gevoel.

maar de enkele keren dat ik denk dat hij mij hoort, kom ik er op een later moment achter, bijvoorbeeld 2 dagen later, dat hij niets heeft gehoord van wat ik heb gezegd. (Dit gaat dan bijv. Om zwemmen zoontje / afspraak die ik heb, dan ben ik niet thuis etc)

Ik weet niet wat ik moet.
Het is namelijk nooit anders geweest.. ik heb er dus niet heel veel vertrouwen in dat dit kan veranderen. Ik zie het als onvermogen.

Aan de ene kant zie ik dat hij echt veel van mij houdt en dit een onvermogen is, aan de andere kant kan ik niet begrijpen dat dit er gewoon niet in zit, zelfs op een heel minimaal basis level niet. hoe kan je dan van iemand houden? Hoort dit niet enigszins op minimaal level, vanzelf te gaan?

Het probleem is denk ik dat ik zelf ook ben opgegroeid in een thuissituatie waar nóóit naar mij gevraagd werd op emotioneel vlak. waardoor dit voor mij niet onbekend voelt.
Het maakt me niet doodongelukkig.. tegelijkertijd begin ik mij nu met het ouder worden, te realiseren dat ik wellicht “ultiem” geluk pas kan ervaren als een partner mij dit wel kan bieden. En dat er wellicht een veel gelukkiger leven op mij wacht als ik naar mijn “verstand” luister en deze relatie beëindig. Ondanks ik geen ECHTE alarmbellen ervaar door mijn jeugd, en ik goed om kan gaan in het “niet mijzelf verliezen” in zo een relatie.

Ik denk dat een elk ander persoon in mijn situatie zich diep ongelukkig zou voelen. En ik ben bang dat ik mijzelf tekort doe in het leven door dit te accepteren.

Gewoon tips / jullie kijk hier op zijn zeer welkom.
Wat zou jij doen? / wat zou jij een vriendin aanraden in deze situatie?

Bedankt alvast voor eventuele reacties.
lovinglifeb wijzigde dit bericht op 24-11-2025 16:05
Reden: Kleine toevoeging
0.83% gewijzigd
Nog even 1 toevoeging.

Hij deelt en praat veel (over zichzelf) ook kan hij emoties die hij zelf dus, ervaart, goed delen en benoemen. ik ben zelf een luisteraar en ben er graag voor mensen. zo ook voor hem. We hebben dus zeer zeker wel gesprekken, maar dan gaat het dus enkel om hem. Zodra het om mij gaat.. ontstaat er een storing. En voel ik letterlijk de verbinding verbreken.
Oh wauw. Dat is idd wel een belangrijke toevoeging.
Is dit voor het eerst dat je dit tegenkomt? Hoe ging dat in de fase toen jullie net iets kregen/ verliefd waren?
Jullie zijn 10 jaar samen. Je zegt dat hij altijd zo is geweest. Wat maakt dan dat je hier nu ineens last van hebt?
Dutchgirly schreef:
24-11-2025 17:01
Jullie zijn 10 jaar samen. Je zegt dat hij altijd zo is geweest. Wat maakt dan dat je hier nu ineens last van hebt?
Ik kan me dat wel goed voorstellen hierbij, omdat TO het van huis uit zo gewend was. Nu wordt ze misschien meer emotioneel volwassen, en beseft ze dat het niet in evenwicht is.

On topic: Ik denk dat het ook waard is om te na te denken over wat voor voorbeeld jullie je kind meegeven over communicatie en respect voor elkaar. Eerlijk gezegd vind ik het niet klinken alsof hij het niet kan. Meer alsof er voor hem gewoon nooit een voordeel was aan daadwerkelijk interesse in een ander tonen. Vooral doordat hij wel over zichzelf wil praten, en ook omdat hij ook niet luistert als je het over minder emotionele onderwerpen hebt.
Wat een vervelende situatie.

Wij kunnen niet beoordelen wat er aan de hand is en of dat dit normaal is. Kan hij niet anders of wil hij niet anders?

Je man kan het nooit geleerd hebben. Je man kan AD(H)D trekjes hebben (vaak problemen hebben met emotioneel contact, moeilijk vinden om te vragen en last hebben van over-sharing, te veel over jezelf praten, aandacht slecht bij een gesprek houden) of welke reden dan ook

Wanneer de communicatie niet lekker loopt, denk dan ook eens aan relatietherapie.
Dutchgirly schreef:
24-11-2025 17:01
Opstartster was 21 toen ze een relatie begon met deze man.
Op 10 jaar kan je mentaal / emotioneel groeien.
En dus duidelijk uit elkaar groeien in dit geval.

Aangezien er een kind is en hij wel over zichzelf kan spreken zou ik relatie-therapie overwegen.
Kijken of daar nog iets uitkomt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Misschien kan je je eens verdiepen in emotionele verwaarlozing.
Jonice Webb doet veel met 'Emotional Neglect', ook in relaties.
Zeker omdat je zegt dat dit in je jeugd ook speelde. Dan merk je in eerste instantie niet dat je partner ook zo is, sterker nog het voelt juist vertrouwd/fijn bij hem.
Was dit de afgelopen 10 jaar dan geen ding voor je? Wat maakt dat dat nu anders is?
Look me in the eyes and tell me what you see.
LovinglifeB schreef:
24-11-2025 15:39
Nog even 1 toevoeging.

Hij deelt en praat veel (over zichzelf) ook kan hij emoties die hij zelf dus, ervaart, goed delen en benoemen. ik ben zelf een luisteraar en ben er graag voor mensen. zo ook voor hem. We hebben dus zeer zeker wel gesprekken, maar dan gaat het dus enkel om hem. Zodra het om mij gaat.. ontstaat er een storing. En voel ik letterlijk de verbinding verbreken.
Samen in therapie dan.
Look me in the eyes and tell me what you see.
hoe ik het zie, is dat er niets tekort schiet of ontbreekt aan jouw partner. In onze jeugd worden we geleerd om beleefd te zijn, vriendelijk te zijn , respect te tonen voor de ander, interesse te tonen voor de ander, er zijn voor de ander. Dit wordt allemaal aangeleerd. Ik denk dat jouw partner daar gewoon geen behoefte aan heeft en geen zin heeft om een masker te dragen. in veel relaties valt het masker uiteindelijk toch af en blijkt uiteindelijk veel geacteerd om de partner tevreden te houden ( eens de verliefdheid voorbij is en de verantwoordelijkheden van het leven aandacht vragen) Iedereen heeft zijn onvervulde behoeftes en wil deze vervuld krijgen in een relatie. maar de realiteit toont dat dit nooit zal lukken op lange termijn om alle behoeftes vervuld te krijgen. ieder heeft zijn eigen agenda en is ook maar een mens met grenzen.
Jij hebt dus een onvervulde behoefte .
je kan proberen deze vervuld te krijgen in een andere relatie , maar in die andere relatie zullen er dan andere problemen/ behoeftes zijn die de kop opsteken.
LovinglifeB schreef:
Nog even 1 toevoeging.

Oke, hij deelt dus veel uit zichzelf, begrijp ik. Is dat iets wat jij ook meer zou kunnen doen? Ik vond het bij het lezen van je OP zo opmerkelijk dat je zelf ook helemaal nooit lijkt te beginnen over het ziek zijn van je moeder, uitslagen, etc. Voor de helderheid: ik vind het ook heel bijzonder dat hij daar nooit naar vraagt allemaal he? Maar in plaats van te wachten tot iemand je ruimte geeft, kan je zelf ook ruimte innemen. Dat doet hij kennelijk ook.
Relatietherapie lijkt me helemaal niet gek voor jullie.
@Zokanhetook. Meestal leert een heel jong kind eerst zijn eigen gevoelens te benoemen; je hebt honger, hebt het koud, bent blij enzovoort. Daar wordt vervolgens op geantwoord door de volwassenen om je heen. Op die manier leer je enigszins je eigen gevoelsleven kennen.
Later leer je dat ook anderen gevoelens hebben.
Onkruit schreef:
24-11-2025 17:30
@Zokanhetook. Meestal leert een heel jong kind eerst zijn eigen gevoelens te benoemen; je hebt honger, hebt het koud, bent blij enzovoort. Daar wordt vervolgens op geantwoord door de volwassenen om je heen. Op die manier leer je enigszins je eigen gevoelsleven kennen.
Later leer je dat ook anderen gevoelens hebben.
inderdaad. en daar een evenwicht in vinden is moeilijk. voor onszelf zorgen en nog eens rekening houden met de ander is soms vermoeiend en stressvol
Zokanhetook schreef:
24-11-2025 17:33
inderdaad. en daar een evenwicht in vinden is moeilijk. voor onszelf zorgen en nog eens rekening houden met de ander is soms vermoeiend en stressvol
Ja, dat kan. Maar als je eigenlijk geen interesse inde ander hebt, waarom ga je dan een relatie aan?
Ik vind de gevoelens van anderen trouwens niet vermoeiend en stressvol.
Komt er AD(H)D in de familie voor?
Onkruit schreef:
24-11-2025 17:35
Ja, dat kan. Maar als je eigenlijk geen interesse inde ander hebt, waarom ga je dan een relatie aan?
Ik vind de gevoelens van anderen trouwens niet vermoeiend en stressvol.
die interesse kan er zijn voor een partner. dat kan gaan om verschillende redenen en behoeftes. ik merk zelf dat die interesse uiteindelijk verdwijnt. daarom ga ikzelf geen relatie meer aan. ik kan begrijpen dat je gevoelens van anderen niet vermoeiend vind en het je misschien zelfs energie en voldoening brengt. dit had ik vroeger ook , ik ben een zorgzaam persoon en de onvervulde behoeftes in mezelf zag ik in de ander en die wilde ik vervullen. maar eens de liefde en interesse verdween werd het een last en geraakte ik overprikkeld.
LovinglifeB schreef:
Nog even 1 toevoeging.

Daar zou ik eerlijk gezegd zelf ook behoorlijk geagiteerd van raken. Voor jezelf wel alle ruimte innemen, maar nooit vanzelf interesse tonen in de ander. Maar ik denk tegelijkertijd niet dat hier opzettelijke onverschilligheid achter zit.

Sommige mensen missen gewoon die automatische emotionele antenne. Dat betekent niet dat hij niet van je houdt, maar dat het bij hem niet vanzelf komt. Hij kan echter wel begrijpen dat dit voor jou belangrijk is. En juist dat stuk, moeite doen vanuit liefde is iets wat hij wel kan aanleren, maar dat blijft dan wel altijd iets wat hij bewust moet doen, niet iets wat automatisch komt.

Heb je al eens geprobeerd om heel concreet aan te geven wat je nodig hebt? Bijvoorbeeld wil je me 1–2 keer per week vragen naar X, eventueel reminders instellen en samen kijken hoe jullie dit praktisch vormgeven. Dat werkt vaak beter dan hopen dat het vanzelf komt, want dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
Ik vraag me vooral heel veel af:
Heeft jouw man wel interesse in andere aspecten (anders dan emotionele) in jouw leven?

Heeft hij belangstelling voor jouw ideeën en meningen, voor jouw plannen en dromen?

Leeft hij mee met jullie kind? Kan hij jullie kind ondersteunen in zijn emotionele ontwikkeling?

Heeft hij überhaupt interesse in andere mensen?

Jij voelt goed bij jezelf dat je behoefte hebt aan emotionele steun. Ik zou dat niet zomaar voorbij laten waaien omdat jouw man nou eenmaal ‘dat niet kan’.
Voel jij je eenzaam?

Het lijkt mij een goed en interessant onderwerp om te bespreken met een relatietherapeut

Aanvulling nav post van Zenah:
Je mag je man zekerweten vragen om dingen te leren ‘vanuit liefde voor jou’!
zeepbelle wijzigde dit bericht op 24-11-2025 17:57
8.31% gewijzigd
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
Zokanhetook schreef:
24-11-2025 17:43
die interesse kan er zijn voor een partner. dat kan gaan om verschillende redenen en behoeftes. ik merk zelf dat die interesse uiteindelijk verdwijnt. daarom ga ikzelf geen relatie meer aan. ik kan begrijpen dat je gevoelens van anderen niet vermoeiend vind en het je misschien zelfs energie en voldoening brengt. dit had ik vroeger ook , ik ben een zorgzaam persoon en de onvervulde behoeftes in mezelf zag ik in de ander en die wilde ik vervullen. maar eens de liefde en interesse verdween werd het een last en geraakte ik overprikkeld.
Jij stelt dit nu als een algemeenheid, maar ik denk niet dat dat zo is.
Lijkt misschien voor jou wel zo.

Ik denk dat mensen van zichzelf empathisch zijn, we zijn sociale dieren.
Als dat op een of andere manier bij iemand niet zo werkt, is dat niet de normale gang van zaken.
Wat eten we vanavond?
Nyx• schreef:
24-11-2025 17:22
Samen in therapie dan.
Kan hij daar lekker over zichzelf praten
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-11-2025 17:55
Kan hij daar lekker over zichzelf praten
Een beetje therapeut doorprikt dat hopelijk na een tijd.
Anders heet het geen relatie-therapeut.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dit thema is min of meer al vaker besproken geweest maar ik ben ook een beetje zoals je man. Ik vind het verschrikkelijk vermoeiend wanneer mensen me iets willen vertellen maar zitten te wachten tot ik er naar vraag en dan teleurgesteld zijn omdat ik dat niet heb gedaan. Als je iets te vertellen hebt zeg dat dan gewoon.
Niet iedereen is hetzelfde en hoe jij het zou doen en wil zien is niet voor iedereen 'de juiste manier'.
Geen idee of hij zichzelf kan veranderen. Of dat zou moeten.
Jij wil hier blijkbaar niet mee leven en denkt dat het (met iemand anders?) beter kan.
Ik hoop het voor jou.
Heeft hij ook geen interesse in jou persoonlijk of alleen maar niet als het betrekking op je familie heeft?
Honey, you should see me in a crown
Zokanhetook schreef:
24-11-2025 17:43
Ik herken wel wat je zegt. Het klinkt alsof je al niet helemaal vanuit een gelijkwaardige plek gaf. Je probeerde misschien iets in jezelf te vullen via de ander(projectie), iets wat je eigenlijk nooit echt terugkreeg. Zolang de verliefdheid er is, voelt dat nog oké omdat je hoop hebt dat het wel gaat komen. Maar als die fase voorbij is, verdwijnt die hoop langzaam en blijf je achter met hetzelfde lege gevoel waar je al mee begon.

Daarom is het zo belangrijk om eerst je eigen “kopje” te vullen. Dan heb je altijd genoeg over voor jezelf, ongeacht wat de ander kan geven of doormaakt. En dan voelen relaties op een geven moment ook niet meer als een last of iets waar je constant op leegloopt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven