Vreemdgegaan
zaterdag 22 november 2025 om 13:24
Hoi mensen,
Ik durf dit met niemand in mijn omgeving te bespreken vandaar dat ik er hier een topic over open. Ik weet niet hoe het zo ver heeft kunnen komen, maar ik ben verliefd geraakt op iemand buiten mijn huwelijk en heb na heel lang proberen om er niets mee te doen op een zwak moment toch aan de gevoelens toegegeven.
Ik schaam mij dood om dit te zeggen, maar we zijn meerdere keren met elkaar naar bed geweest waarvan éen keer de condoom is geknapt en ik ben er nu sinds twee weken achtergekomen dat ik zwanger ben. Als ik terug reken denk ik dat het van hem moet zijn.
Abortus is geen optie voor mij daar ben ik fel op tegen en ik wil het mijn man niet vertellen omdat ik alles kan kwijtraken.
Ik weet dat ik er echt een puinhoop van heb gemaakt en snap het volledig als ik harde reacties hierop krijg, maar hoop toch ook op een beetje begrip en advies, want ik zit met mijn handen in het haar, heb al dagen niet goed gegeten en geslapen…
Alvast bedankt voor dr reacties.
Ik durf dit met niemand in mijn omgeving te bespreken vandaar dat ik er hier een topic over open. Ik weet niet hoe het zo ver heeft kunnen komen, maar ik ben verliefd geraakt op iemand buiten mijn huwelijk en heb na heel lang proberen om er niets mee te doen op een zwak moment toch aan de gevoelens toegegeven.
Ik schaam mij dood om dit te zeggen, maar we zijn meerdere keren met elkaar naar bed geweest waarvan éen keer de condoom is geknapt en ik ben er nu sinds twee weken achtergekomen dat ik zwanger ben. Als ik terug reken denk ik dat het van hem moet zijn.
Abortus is geen optie voor mij daar ben ik fel op tegen en ik wil het mijn man niet vertellen omdat ik alles kan kwijtraken.
Ik weet dat ik er echt een puinhoop van heb gemaakt en snap het volledig als ik harde reacties hierop krijg, maar hoop toch ook op een beetje begrip en advies, want ik zit met mijn handen in het haar, heb al dagen niet goed gegeten en geslapen…
Alvast bedankt voor dr reacties.
maandag 24 november 2025 om 14:13
Ik heb ook nagedacht en dit is wat ik ook zou doen.Lila-Linda schreef: ↑24-11-2025 13:47Ik zit even te bedenken, wat ik zou doen.
Vooropgesteld, zou dit voor mij zeker abortus worden.
Maar anders zou ik vooral de mannen er buiten laten en alleen verder gaan. Dan kinderen op plek 1, als alleenstaande ouder. Waarbij ik de kinderen zou vertellen, dat ze beiden een andere vader hebben.
De consequenties zoveel mogelijk zelf dragen
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 24 november 2025 om 14:13
Lalaloepsie schreef: ↑24-11-2025 14:02Oh! Daarom moet en zal ze het aan hem vertellen, want dan is zij zelf van het schuldgevoel af, draagt hij de verantwoordelijkheid.
Inderdaad, en als het dan uitkomt kan ze ook nog eens huilend het slachtoffer uithangen, omdat hij haar gezin kapot heeft gemaakt.
maandag 24 november 2025 om 14:37
Dit zei ik inderdaad ook, waarom niet de zonde van abortus alleen dragen ipv nu iedereen erbij betrekken en het ingewikkelder maken.Lalaloepsie schreef: ↑24-11-2025 13:50Ze heeft door de zwangerschap door te zetten een bom onder dat warme gezin gelegd die ooit af zal gaan. Dat ze het 7e gebod (trouw zijn aan de huwelijkspartner) heeft verbroken is kennelijk peanuts tov ongewenste zwangerschap verbreken. Tja, haar keuze, haar lijdensweg. Elke keer het hart in haar keel zodra ze de community betreed. Martelaarschap hoort er blijkbaar bij als je zo religieus bent als TO overkomt.
maandag 24 november 2025 om 14:54
Feit dat ze hier vanmiddag niet meer zal schrijven, omdat ze zoooo zielig is en ze het zo moeilijk vind dat ze de affaire gaat beëindigen vanmiddag, zegt al genoeg.Lila-Linda schreef: ↑24-11-2025 13:59Ik geloof trouwens niet in martelaarschap, maar in een poging om met deze man een nieuw gezin te stichten. Omdat ze gewoon graag met deze man verder wil.
Puur egoisme
maandag 24 november 2025 om 14:57
Zo denk ik en meer mensen hier er ook over. Blijkbaar is vreemd gaan en een leven vol leugens minder zondig dan een abortus. Voor mij zou er in zo'n situatie maar 1 optie zijn en dat is abortus.Jemoederheethenk6 schreef: ↑24-11-2025 14:37Dit zei ik inderdaad ook, waarom niet de zonde van abortus alleen dragen ipv nu iedereen erbij betrekken en het ingewikkelder maken.
maandag 24 november 2025 om 15:24
Vind je het gek dat ze hier niet terug komt, gezien alle reacties. Ik zou er geen zin in hebben me vrijwillig te laten afmaken op het Viva forum.
maandag 24 november 2025 om 15:44
Ik vind de reacties in een topic vaak ook nogal heftig. Maar ik vind het nu serieus nog wel meevallen. Ja TO wordt geconfronteerd met alle mogelijke scenarios, maar dat is denk ik ook goed, want ze moet een weloverwogen keuze maken. Het is niet niks.... Ik vind dat er goed met haar meegedacht wordt. Als To de weg van liegen inslaat, is er gevoelsmatig waarschijnlijk geen weg meer terug. Ze zal haar eigen graf graven. Ik snap best dat To in paniek is, misschien ook door de zwangerschapshormonen. Maar ik denk dat we allen hopen dat zij tot inkeer komt, en daarmee een hoop leed voorkomen kan worden. Wat mij betreft is To in ieder geval welkom om te blijven schrijven, ook als haar keuze is het geheim te houden. Maar ik vind daar wel wat van ja.framboosje123 schreef: ↑24-11-2025 15:24Vind je het gek dat ze hier niet terug komt, gezien alle reacties. Ik zou er geen zin in hebben me vrijwillig te laten afmaken op het Viva forum.
maandag 24 november 2025 om 15:55
Ik vind het interessant wat je hier zegt. Je denkt er duidelijk totaal anders over dan iedereen hier. Ik kan er best inkomen dat een leugen soms beter is dan de waarheid. In sommige gevallen denk ik ook dat je meer overhoop haalt dan nodig. Maar in dit geval kan ik me echt niet bedenken hoe dit het beste scenario is... Hoe zie je dat dan precies voor je? Ik heb zoveel vragen....Rooss4.0 schreef: ↑24-11-2025 11:58Ik vind het inderdaad niet zo bezwaarlijk dat een vader een kind grootbrengt dat de zijne niet is terwijl hij denkt van wel. En mocht er inderdaad iets mis zijn dan is het vroeg genoeg om het op te biechten. Maar laten we nu niet doen alsof zulke zaken enorm vaak voorkomen.
Ik zou niet in TO's schoenen willen staan maar ik denk dat ik er ook niet zo'n heisa van zou maken.
Dan is ze niet tegen iedereen goudeerlijk, dat is dan maar zo.
Tuurlijk is opgroeien bij iemand anders dan de biologische vader niet per definitie erg, maar het feit dat je het niet weet, zal zorgen voor veel vraagtekens bij het kind en de vader. Grote kans dat er hechtingsproblemen ontstaan, en dat is niet mis! Op latere leeftijd kan dat zorgen voor psychische problemen of voor gedragsproblemen, denk aan criminaliteit. Wanneer je beide weet dat de vader niet de echte vader is, kan je daarop inspelen en op tijd de juiste ondersteuning organiseren.
Dat is nog meer 1 van de scenarios he... En niet eentje die ver gezocht is.
Hoe gaat bio vader het voor altijd geheim houden? Misschien wil hij wel een rol spelen, of wil hij dat zijn ouders een rol als oma/opa hebben. Dit soort grote geheimen komen op de duur uit. Bio vader zal dit gaan delen. Of To zelf. Als kind hier zelf achter komt, doet dat enorm veel met de vertrouwensband. Ik snap gewoon eigenlijk echt niet hoe je dat voor je ziet dan? En het uiterlijk, dat zal niet lijken op hem, maar op de bio vader, welke ook in dezelfde gemeenschap zit! Stel het kind krijgt rood haar, blauwe ogen etc?
Ik denk dat het leven met dit grote geheim To heel zwaar zal vallen. Dus ik zeg het ook voor haar zelf, niet alleen voor het kind en vader.
maandag 24 november 2025 om 16:33
Er zijn natuurlijk meer kinderen die niet bij hun biologische vader (of moeder) opgroeien.Zonnebloem1996 schreef: ↑24-11-2025 15:55Ik vind het interessant wat je hier zegt. Je denkt er duidelijk totaal anders over dan iedereen hier. Ik kan er best inkomen dat een leugen soms beter is dan de waarheid. In sommige gevallen denk ik ook dat je meer overhoop haalt dan nodig. Maar in dit geval kan ik me echt niet bedenken hoe dit het beste scenario is... Hoe zie je dat dan precies voor je? Ik heb zoveel vragen....
Tuurlijk is opgroeien bij iemand anders dan de biologische vader niet per definitie erg, maar het feit dat je het niet weet, zal zorgen voor veel vraagtekens bij het kind en de vader. Grote kans dat er hechtingsproblemen ontstaan, en dat is niet mis! Op latere leeftijd kan dat zorgen voor psychische problemen of voor gedragsproblemen, denk aan criminaliteit. Wanneer je beide weet dat de vader niet de echte vader is, kan je daarop inspelen en op tijd de juiste ondersteuning organiseren.
Dat is nog meer 1 van de scenarios he... En niet eentje die ver gezocht is.
Hoe gaat bio vader het voor altijd geheim houden? Misschien wil hij wel een rol spelen, of wil hij dat zijn ouders een rol als oma/opa hebben. Dit soort grote geheimen komen op de duur uit. Bio vader zal dit gaan delen. Of To zelf. Als kind hier zelf achter komt, doet dat enorm veel met de vertrouwensband. Ik snap gewoon eigenlijk echt niet hoe je dat voor je ziet dan? En het uiterlijk, dat zal niet lijken op hem, maar op de bio vader, welke ook in dezelfde gemeenschap zit! Stel het kind krijgt rood haar, blauwe ogen etc?
Ik denk dat het leven met dit grote geheim To heel zwaar zal vallen. Dus ik zeg het ook voor haar zelf, niet alleen voor het kind en vader.
En dat kan prima lukken.
Ik weet niet of de echtgenoot kan ruiken dat het kind van een ander is (of dat gewoon kan uitrekenen wat hij 9 maanden geleden deed), dus ik weet niet of hij zich anders zal gedragen naar dit kind.
(en misschien accepteert hij het zelfs - mannen kunnen ook van een ander kind houden).
Dus de basis voor het kind kan goed zijn.
Het wordt natuurlijk wel vervelend dat het kind later vragen zal stellen over zijn/haar afkomst.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 24 november 2025 om 16:38
Lori schreef: ↑24-11-2025 13:52Je principes (over abortus, over scheiden) staan je in de weg. Volgens mij kan je een veel zuiverdere beslissing nemen op het moment dat je die principes tegen het licht durft te houden.
En dan nog dit: óók als je kind er nooit achter zou komen dat zijn vader zijn vader niet is, kan het wel zo zijn dat het kind onbewust voelt dat er iets is. Een gemis, een gebrek aan herkenning, een geheim, een "anders zijn", een onbestemd gevoel, hoe je het noemen wil. Ook dat kan flinke gevolgen hebben.
Nou dit dus. Ik benoemde dit al in mijn eerste reactie, maar bijna niemand anders die hierbij stilstaat, TO al helemaal niet, met haar zogenaamd veilige stabiele gezin. Ook (of misschien wel juíst) als/zolang het niet uitkomt kan het heel veel schade toebrengen aan het kind. Dat is helemaal niet veilig, als je zo'n fundamenteel onbestemd gevoel hebt en iedereen om je heen dat ontkent en negeert (dat is wat TO van plan is).
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen daar zó makkelijk overheen willen stappen. Dit gaat over het welzijn van het kind in wording hè, over wat je dat kind aan wil doen.
Dus dan toch maar voor de derde keer: TO, lees je eens in over hoe het voor kinderen is waar tegen gelogen is over hun afkomst. Over wat dat met die kinderen/mensen gedaan heeft en doet. Dat kan heel veel schade berokkenen. Jij steekt nu je kop in het zand en ach, zolang jij er maar geen schade van ondervindt is het prima, hoe het kind dat dan 'oplost' moet het zelf maar uitzoeken.
maandag 24 november 2025 om 16:44
Ik snap dan weer wel dat je - afhankelijk van hoe ver je nu bent* - mentaal geen abortus kan.Carola_456 schreef: ↑24-11-2025 14:57Zo denk ik en meer mensen hier er ook over. Blijkbaar is vreemd gaan en een leven vol leugens minder zondig dan een abortus. Voor mij zou er in zo'n situatie maar 1 optie zijn en dat is abortus.
Die draag je de rest van je leven mee.
Maar dan ga je dus gewoon op de blaren zitten, licht je je partner in, ...
*Het is voor mij nog een verschil of je nu 4 weken ver bent, 7 weken of 13 weken.
Bij 4 weken zou ik het zelf waarschijnlijk kunnen, bij 13 weken of langer niet meer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 24 november 2025 om 16:56
Ik denk dat dit is waarop stiekem TO hoopt: samen met minnaar verder, weliswaar ten koste van het kind dat ze al heeft, maar goed, een van de twee kinderen zal hoe dan ook de dupe zijn van haar overspel.Pianissimo schreef: ↑24-11-2025 16:33Ik vraag me wel af wat TO gaat doen als de minnaar wel betrokken wil zijn bij de opvoeding.
Als ze echt bij haar man wil blijven, houdt ze natuurlijk haar mond tegen de minnaar.
maandag 24 november 2025 om 17:00
Een kind ook.Wissewis schreef: ↑24-11-2025 16:44Ik snap dan weer wel dat je - afhankelijk van hoe ver je nu bent* - mentaal geen abortus kan.
*Het is voor mij nog een verschil of je nu 4 weken ver bent, 7 weken of 13 weken.
Bij 4 weken zou ik het zelf waarschijnlijk kunnen, bij 13 weken of langer niet meer.
En die geef je een leugenachtig leven mee, alleen omdat TO geen abortus "kan" plegen. Dat is pas egoïstisch. Ik heb je op de wereld gezet met het megagrote risico dat het bekend werd dat de man van wie jij dacht dat het je vader was niet je vader is, met alle gevolgen van dien. En je de kans ontnomen een band op te bouwen met de man die je biologische vader is. Alsjeblieft, gefeliciteerd met je leven. Niet zeuren, het was een liefdevol gezin waar je in opgroeide. Tot je 'vader"/jij er achter kwam.
Ze weet het pas 2 weken dus ze zal niet erg lang zwanger zijn.
Het hardnekkige verhaal dat vrouwen de rest van hun leven met spijt of verdriet rondlopen na een abortus is al jaren achterhaald overigens.
https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/psych ... rg-abortus
maandag 24 november 2025 om 17:09
maandag 24 november 2025 om 17:16
Welnee, de reacties zijn al sinds ze dit topic opende min of meer hetzelfde, geen idee wat deze TO hier uberhaupt kwam halen, ze reageerde amper ergens op en bleef blijmoedig haar plan herhalen om haar minnaar te gaan vertellen dat-ie vader wordt. Daarnaast heeft het gros van de mensen haar vooral - vruchteloos (zij wel) - een miljard keer geprobeerd uit te leggen hoe schadelijk haar plan voor alle betrokkenen is.framboosje123 schreef: ↑24-11-2025 15:24Vind je het gek dat ze hier niet terug komt, gezien alle reacties. Ik zou er geen zin in hebben me vrijwillig te laten afmaken op het Viva forum.
maandag 24 november 2025 om 17:16
Ik weet niet of ik de abortus zou kunnen.Mariejan schreef: ↑24-11-2025 17:00Een kind ook.
En die geef je een leugenachtig leven mee, alleen omdat TO geen abortus "kan" plegen. Dat is pas egoïstisch. Ik heb je op de wereld gezet met het megagrote risico dat het bekend werd dat de man van wie jij dacht dat het je vader was niet je vader is, met alle gevolgen van dien. En je de kans ontnomen een band op te bouwen met de man die je biologische vader is. Alsjeblieft, gefeliciteerd met je leven. Niet zeuren, het was een liefdevol gezin waar je in opgroeide. Tot je 'vader"/jij er achter kwam.
Ze weet het pas 2 weken dus ze zal niet erg lang zwanger zijn.
Het hardnekkige verhaal dat vrouwen de rest van hun leven met spijt of verdriet rondlopen na een abortus is al jaren achterhaald overigens.
https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/psych ... rg-abortus
Ik zou tegelijk ook geen zin hebben in de volgende 50 jaar in een totale leugen leven.
Tegenover man, tegenover kind, tegenover andere kinderen, tegenover degene met wie ik in bed gedoken ben, ...
Ik zou dus wel met de billen bloot gaan tegenover man.
Dan maar een scheiding.
Die scheiding zou er overigens sowieso komen, want zelfs als ik een abortus pleeg omdat een kind in deze situatie zacht gezegd niet handig is wil ik eerlijk zijn naar man.
Het kind-to-be is dan wel weg, het gedane overspel niet.
Is dit nu later?
maandag 24 november 2025 om 17:20
framboosje123 schreef: ↑24-11-2025 15:24Vind je het gek dat ze hier niet terug komt, gezien alle reacties. Ik zou er geen zin in hebben me vrijwillig te laten afmaken op het Viva forum.
Mwah, en ik gok erop dat deze TO heel best wist dat haar topic geen hosannah teweeg zou brengen en bloemen op haar pad, zeker gezien haar eigen reacties in andere topics als het over buitenechtelijke seks ging. Ik denk eerder dat haar inspiratie een beetje op is.
Graftak!
maandag 24 november 2025 om 17:24
Wissewis schreef: ↑24-11-2025 17:16Ik weet niet of ik de abortus zou kunnen.
Ik zou tegelijk ook geen zin hebben in de volgende 50 jaar in een totale leugen leven.
Tegenover man, tegenover kind, tegenover andere kinderen, tegenover degene met wie ik in bed gedoken ben, ...
Dan maar een scheiding.
Die scheiding zou er overigens sowieso komen, want zelfs als ik een abortus pleeg omdat een kind in deze situatie zacht gezegd niet handig is wil ik eerlijk zijn naar man.
Precies.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
maandag 24 november 2025 om 17:31
Maar ze heeft "veel aan de reacties gehad". Laten we hopen dat dat met de entertainmentwaarde voor haar te maken heeft i.p.v. het feitelijke probleem.LolplusLolisHiHi schreef: ↑24-11-2025 17:16Welnee, de reacties zijn al sinds ze dit topic opende min of meer hetzelfde, geen idee wat deze TO hier uberhaupt kwam halen, ze reageerde amper ergens op en bleef blijmoedig haar plan herhalen om haar minnaar te gaan vertellen dat-ie vader wordt. Daarnaast heeft het gros van de mensen haar vooral - vruchteloos (zij wel) - een miljard keer geprobeerd uit te leggen hoe schadelijk haar plan voor alle betrokkenen is.
maandag 24 november 2025 om 17:32
Een paar keer vreemdgaan zou ik misschien nog wel voor me kunnen houden voor de rest van mn leven, mits ik zeker wist dat het daarbij zou blijven. Ik geloof ook niet dat ik dat van mijn man zou hoeven weten als hij een paar keer was vreemdgegaan. Liegen over wie de vader van mijn kind is zou ik dan weer nooit kunnen, tegenover alle betrokkenen niet. Hoewel ik erg pro abortus ben, geloof ik ook niet dat ik dat zou kunnen zelf. Dus dan zou het mijn keuze zijn om solo met kinderen verder te gaan. Of het in ieder geval aan mijn man te vertellen, eerder nog dan aan de aanstaande vader dan dit kind, sowieso.Wissewis schreef: ↑24-11-2025 17:16Ik weet niet of ik de abortus zou kunnen.
Dan maar een scheiding.
maandag 24 november 2025 om 17:40
Ze is echt nog maar in het begin stadium. Bovendien was abortus niet eens nodig geweest als ze de volgende dag even naar de drogist was gegaan.Wissewis schreef: ↑24-11-2025 16:44Ik snap dan weer wel dat je - afhankelijk van hoe ver je nu bent* - mentaal geen abortus kan.
maandag 24 november 2025 om 17:44
Carola_456 schreef: ↑24-11-2025 17:40Ze is echt nog maar in het begin stadium. Bovendien was abortus niet eens nodig geweest als ze de volgende dag even naar de drogist was gegaan.
Zeker. Maar die abortus moet ze ook niet voor haar man verzwijgen.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in