Surprise stress... help

26-11-2025 11:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij (dochter en ik) zijn echt best goed in surprises maken durf ik te zeggen. Al veel mooie klaar.
Nu moeten we nog 1 en ik kom er niet uit.
Het moet een capibara worden.

Ik had al een lijf van een doos en een kop van zilverfolie maar het was me te hoekig...

Hoe krijg ik dit mooi?
Het leek mij zo makkelijk maar het valt zo tegen. Het gaat om de vorm maken en dan met papier mache afwerken. En het is alleen het lichaam wat me niet lukt...

Plaatje toevoegen lukt niet. Maar in principe willen we een lopende capibara maken.
Maar als je met papier-maché werkt, kun je de hoeken toch juist afronden? Gewoon lekker dik erop smeren.

Of bedoel je dat de zijkant van het lijf te recht is? Dan kun je er lagen karton op plakken, zeg maar ovalen in aflopende grootte met de grootste tegen de doos geplakt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
26-11-2025 11:18
Maar als je met papier-maché werkt, kun je de hoeken toch juist afronden? Gewoon lekker dik erop smeren.

Of bedoel je dat de zijkant van het lijf te recht is? Dan kun je er lagen karton op plakken, zeg maar ovalen in aflopende grootte met de grootste tegen de doos geplakt.
Oh dankjewel. Ik had inmiddels al de hele doos verknipt bijna en kont was al beter. Maar jouw tips om de zijkant wat ronder te krijsen top. Zo simpel maar ja. Ik ben er blij mee. Dankjewel!
Kletskous11 schreef:
26-11-2025 11:29
Oh dankjewel. Ik had inmiddels al de hele doos verknipt bijna en kont was al beter. Maar jouw tips om de zijkant wat ronder te krijsen top. Zo simpel maar ja. Ik ben er blij mee. Dankjewel!
Succes en alsnog plezier!
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik heb de vorm klaar en ben best tevreden. Maar kostte hoop meer tijd dan ik dacht. Inmiddels is degene voor wie hij wordt thuis. Maar de eerste laag papier mache moet er vanmiddag wel op. Als hij niet weg gaat, dan moet het maar boven op de kamer van mijn dochter.
En terwijl het droogt vast nadenken hoe het te verven, dat het wel lijkt alsof hij haren heeft. (Ik leg de lat altijd erg hoog voor mezelf).
Kletskous11 schreef:
26-11-2025 12:57
Ik heb de vorm klaar en ben best tevreden. Maar kostte hoop meer tijd dan ik dacht. Inmiddels is degene voor wie hij wordt thuis. Maar de eerste laag papier mache moet er vanmiddag wel op. Als hij niet weg gaat, dan moet het maar boven op de kamer van mijn dochter.
En terwijl het droogt vast nadenken hoe het te verven, dat het wel lijkt alsof hij haren heeft. (Ik leg de lat altijd erg hoog voor mezelf).
Dan zou ik twee (of meer) kleuren bruin gebruiken en daarmee streepjes trekken.
Kletskous11 schreef:
Is het een surprise die jij aan iemand gaat geven of die je dochter aan iemand gaat geven?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Of goedkope acryl"wol" halen bij Wibra in 2 tinten bruin, strengetjes knippen en dat erop lijmen?

Of een soort badmat, die lusjes doorknippen, dan bekleden?
Nyx• schreef:
26-11-2025 14:00
Is het een surprise die jij aan iemand gaat geven of die je dochter aan iemand gaat geven?
Precies. Waarom moet jij de surprise maken die je dochter gaat geven?
Laat haar dan lekker zelf doen. Ga je ook het gedicht schrijven?
Onkruit schreef:
26-11-2025 14:28
Lekker vriendelijk weer. Er staat helemaal nergens dat het de surprise is die haar dochter gaat geven, verder gaat de vraag daar helemaal niet over. De vraag is hoe je een mooie capibara knutselt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind zelf een capibara ook wel moeilijk klinken, haha. Geen tips hier dus. Wel succes en veel plezier tijdens het maakproces!
Een capibara, leuk!! Wij hebben ooit een hele mooie Pickachu gemaakt. Eerst het lijf van ijzerdraad gevormd, daarna papiermache er omheen, laag voor laag. Het eindresultaat was prachtig. Nu zijn we ook weer met een geweldige surprise bezig. Onze jongste houdt niet echt van knutselen, maar samen knutselen dat gaat dan weer wel super. En je wil toch dat het klasgenootje dat is getrokken een leuke surprise krijgt, dus dan maar zo.
Flomy81 schreef:
26-11-2025 16:01
En je wil toch dat het klasgenootje dat is getrokken een leuke surprise krijgt, dus dan maar zo.
En dit houden ouders dus zelf in stand. En maar klagen dat die scholen zoveel van ze verwachten.
Laat kinderen zelf klungelen.

De kinderen die het wel zelf moeten doen van ouders worden weer geshamed dat ze met iets waardeloos aan komen zetten, er niet genoeg aandacht aan besteed is etc.
Ik hielp mijn kinderen altijd, (maar we/ze behoorden niet tot de top van surprisemakers van de klas). Ze waren soms wel teleurgesteld als ze zelf een schoenendoos met snippers kregen. Wat ook weer een leermoment is, hoor, niks mis met omgaan met teleurstellingen.
Maar het is toch leuk om een beetje aandacht aan een surprise te besteden?
KatjaSasja schreef:
26-11-2025 18:42
Ik hielp mijn kinderen altijd, (maar we/ze behoorden niet tot de top van surprisemakers van de klas). Ze waren soms wel teleurgesteld als ze zelf een schoenendoos met snippers kregen. Wat ook weer een leermoment is, hoor, niks mis met omgaan met teleurstellingen.
Maar het is toch leuk om een beetje aandacht aan een surprise te besteden?
Door de kinderen, zeker. Door ouders die een hele/groot deel van een surprise knutselen gaat natuurlijk nergens over.
Dat je als ouder een oplossing aandraagt, of helpt met materiaal verzamelen, helemaal oké natuurlijk.
Maar hou het voor alle kinderen leuk en laat het lekker de kinderen zelf doen.
Hoeven ze ook niet te balen dat zij een schoenendoos met een goal erop gekregen hebben ipv een gelikte capibara.
Nyx• schreef:
26-11-2025 16:19
En dit houden ouders dus zelf in stand. En maar klagen dat die scholen zoveel van ze verwachten.
Laat kinderen zelf klungelen.

De kinderen die het wel zelf moeten doen van ouders worden weer geshamed dat ze met iets waardeloos aan komen zetten, er niet genoeg aandacht aan besteed is etc.
TO schrijft
Kletskous11 schreef:
Inmiddels is degene voor wie hij wordt thuis. Maar de eerste laag papier mache moet er vanmiddag wel op. Als hij niet weg gaat, dan moet het maar boven op de kamer van mijn dochter.
Dus het is een surprise voor iemand die in haar huis woont. Ik lees niet dat hij voor op school is.
wolkewitje schreef:
26-11-2025 19:00
TO schrijft

Dus het is een surprise voor iemand die in haar huis woont. Ik lees niet dat hij voor op school is.
De turnvereniging, zwemclub, of wat dan ook.

TO heeft het over “we moeten er nog 1” . Dus het is sowieso niet de surprise van TO.
Onkruit schreef:
26-11-2025 14:28
Lekker bevooroordeeld weer. Mijn dochter is 13, heeft er in de herfstvakantie al 1 voor mij gemaakt. Ook al 1 voor school, ook al 1 voor opa, bijna klaar met die vh buurmeisje. Allemaal alleen gedaan. In ons gezin heeft zij dus 1 voor mij gemaakt, maken wij samen een voor man en zoon en die maken samen 1 voor haar.

Dus het is helemaal niet zo dat zij hem moet maken en ik het doe. Het is voor thuis.
Kletskous11 schreef:
26-11-2025 19:13
Lekker bevooroordeeld weer. Mijn dochter is 13, heeft er in de herfstvakantie al 1 voor mij gemaakt. Ook al 1 voor school, ook al 1 voor opa, bijna klaar met die vh buurmeisje. Allemaal alleen gedaan. In ons gezin heeft zij dus 1 voor mij gemaakt, maken wij samen een voor man en zoon en die maken samen 1 voor haar.

Dus het is helemaal niet zo dat zij hem moet maken en ik het doe. Het is voor thuis.
Oké, prima hoor! Ik ging ervan uit dat er lootjes waren getrokken. Maar jullie doen het dus iets anders.
Veel plezier!
Lexeflex schreef:
26-11-2025 14:16
Of goedkope acryl"wol" halen bij Wibra in 2 tinten bruin, strengetjes knippen en dat erop lijmen?

Of een soort badmat, die lusjes doorknippen, dan bekleden?
Dit bovenste heb ik ook een keer gedaan (insmeren met lijm en wol rondom er op, en dan nog wat strengetjes los tot op de grond eroverheen) maar ik had dus een bolletje te dunne wol gekocht en dat was heel veel werk. Pro-tip: gebruik dikke pluizige wol.
Kletskous11 schreef:
26-11-2025 19:13

Jij zet je topic op de kinderpijler.
BrutaImmaculata schreef:
26-11-2025 19:54
Jij zet je topic op de kinderpijler.
Klopt, omdat ik niet veel volwassenen ken die nog surprises voor elkaar maken. En het op scholen wel gebeurd. Verwacht ik dat ouders van (jonge) kinderen tips kunnen geven. Vandaar.
Label eronder "Capibara (Hydrochoerus hydrochaeris)"
Tekstballonnetje eraan met "ik ben een capibara"

Als mensen commentaar hebben zeg je 'het beest zal het toch zelf wel weten?'
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Kletskous11 schreef:
26-11-2025 20:59
Klopt, omdat ik niet veel volwassenen ken die nog surprises voor elkaar maken. En het op scholen wel gebeurd. Verwacht ik dat ouders van (jonge) kinderen tips kunnen geven. Vandaar.
Ik vond het al een logische plek voor dit topic hoor. Ik maakte vandaag met zoon zijn surprise (ook een dier, gevogelte) en ik verzin meestal te ingewikkelde/tijdrovende projecten maar het gaat hier belachelijk voorspoedig, en ik vind knutselen leuk maar het is een beetje saai als alles precies lukt zoals je hebt uitgedacht. Dus ik klikte op je topic om een beetje in de sfeer te blijven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven