Feest do’s en don’ts
woensdag 26 november 2025 om 07:46
Over een paar maanden wordt ik 50 en dan geef ik een feest. Thuis, 50-60 mensen, tent. Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
woensdag 26 november 2025 om 11:25
De feesten die ik heb is ook met veel sterke drank. Een open bar dat mensen zichzelf kunnen bedienen met de gangbare fris, bier en wijn. Maar iedereen ook zelf kan mixen: bacardi, aperol spritz, limoncello spritz, en nog veel meer.
Na het avondeten wordt er dan ook nog flink gesnackt hoor!
En nee, dit zijn geen jongerenfeestjes. Zelfs 70+ kunnen nog flink aan de wijn.
woensdag 26 november 2025 om 11:27
woensdag 26 november 2025 om 11:29
Check overigens je elektriciteit vooraf
.
In mijn omgeving ooit iemand die 6 friteuses had voorzien om snel genoeg iedereen snacks te kunnen leveren ...
Bleek de elektriciteit die niet te trekken.
Jammer van al die ontdooide bitterballen die niet gebakken raakten.
In mijn omgeving ooit iemand die 6 friteuses had voorzien om snel genoeg iedereen snacks te kunnen leveren ...
Bleek de elektriciteit die niet te trekken.
Jammer van al die ontdooide bitterballen die niet gebakken raakten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 26 november 2025 om 11:32
Mijn ervaring is dat hoe relaxter je het voor jezelf maakt hoe relaxter de sfeer op het feest zal zijn. Als ik de host gestrest zie rennen en vliegen dan ga ik geen ontspannen dansje doen (want dan werp ik mezelf op als poetshulp zodat de host zelf ook nog iets van het eigen feest kan genieten) met als gevolg dat we beiden in werkmodus ipv partymodus rondgaan.
woensdag 26 november 2025 om 11:34
Ik zou dan weer geen sterke drank voorzien bij 50 man in een woonwijk.essychan schreef: ↑26-11-2025 11:25De feesten die ik heb is ook met veel sterke drank. Een open bar dat mensen zichzelf kunnen bedienen met de gangbare fris, bier en wijn. Maar iedereen ook zelf kan mixen: bacardi, aperol spritz, limoncello spritz, en nog veel meer.
Je wil een leuk feestje en geen bachanaal met te dronken mensen die de hele straat aan 't eind onderkotsen.
Gewoon bij bier en wijn houden.
Is dit nu later?
woensdag 26 november 2025 om 11:52
Doe het alsjeblieft niet zoals mijn buren. We moesten zelf gaan vragen wat ze van plan waren toen er een gigantische tent in de tuin werd opgebouwd. Het feestje zou niet te hard zijn en om half 1 zou het klaar zijn met de herrie. Dus ik had wat films uitgezocht en lekkers neergezet. Want we waren niet uitgenodigd.
Eindresultaat was dat ik mijn tv niet hard genoeg kon zetten om het te horen boven de valszingende live artiest uit, mijn triple ramen trilden in de sponningen (ik wist niet dat het kon) en om kwart over 3 was het feest pas afgelopen en ging eindelijk de muziek uit. Gevolgd door nog een kwartier vals gezang van dronken mensen. Dus we konden om half 4 pas gaan slapen.
Je begrijpt denk ik wel hoe onze relatie met die mensen nu is….. Dus echt, huur een zaaltje. En als het dan in die maand niet meer kan doe het dan gewoon een maand later.
Eindresultaat was dat ik mijn tv niet hard genoeg kon zetten om het te horen boven de valszingende live artiest uit, mijn triple ramen trilden in de sponningen (ik wist niet dat het kon) en om kwart over 3 was het feest pas afgelopen en ging eindelijk de muziek uit. Gevolgd door nog een kwartier vals gezang van dronken mensen. Dus we konden om half 4 pas gaan slapen.
Je begrijpt denk ik wel hoe onze relatie met die mensen nu is….. Dus echt, huur een zaaltje. En als het dan in die maand niet meer kan doe het dan gewoon een maand later.
woensdag 26 november 2025 om 12:07
woensdag 26 november 2025 om 12:11
Duidelijk zijn bij de uitnodiging over het soort feest, bv om ...uur stopt de DJ.
Iemand in mijn omgeving gaf onlangs een feestje, de uitnodiging was nogal formeel waardoor het niet voor alle genodigden duidelijk was dat het om een dansfeest ging. Zaaltje stelde in het licht niet veel voor maar er waren kerstlichtjes aan het plafond gehangen en dan de lichten vd DJ, gaf al direct een andere sfeer.
Sterke drank zie ik hier zelden op feestjes, wel idd scoutingleden die komen helpen tegen vergoeding. Toiletwagen zou ik ook overwegen.
Iemand in mijn omgeving gaf onlangs een feestje, de uitnodiging was nogal formeel waardoor het niet voor alle genodigden duidelijk was dat het om een dansfeest ging. Zaaltje stelde in het licht niet veel voor maar er waren kerstlichtjes aan het plafond gehangen en dan de lichten vd DJ, gaf al direct een andere sfeer.
Sterke drank zie ik hier zelden op feestjes, wel idd scoutingleden die komen helpen tegen vergoeding. Toiletwagen zou ik ook overwegen.
woensdag 26 november 2025 om 12:11
Ik ga echt geen 5 friteuses insteken
en na een x tijd gaat de muziek omlaag maar ik denk inderdaad wel dat ik misschien een eindtijd moet instellen. Sterke drank wil ik niet en vind ik trouwens ook niet nodig. Wijn en bier is prima.
Hapjes worden verzorgd door een cateraar, dus daar heb ik geen omkijken naar.
En ik ga me toch eens oriënteren op een zaaltje. Maar hoe en wat kun je die versieren?
En ik ga me toch eens oriënteren op een zaaltje. Maar hoe en wat kun je die versieren?
woensdag 26 november 2025 om 12:13
Een zaaltje is een feest maar ja, je moet wel zelf de slingers ophangen. Leuk juist! Die lelijke bar vergeet iedereen, weer een keertje lekker swingen op muziek uit de jaren '80 en '90 niet.lonelycat schreef: ↑26-11-2025 11:27Tent heeft mijn vriend, statafels heb ik nog van de communie van de oudste jaren geleden. Versiering moet ik wel.
Probleem is denk ik ook dat ik de meeste zaaltjes echt niet leuk vind. Vaak recht met een lelijke bar en tl lampen. Ja je kunt het wat aankleden maar dan zit je weer met richtlijnen etc
Ars longa, vita brevis
woensdag 26 november 2025 om 12:14
Je vergeet de kots die door de goten stroomtjorchugh_jor schreef: ↑26-11-2025 12:07Lallende mensen door de sterke drank, boze buren vanwege geen eindtijd, een dj naast het aggregaat dat de stroom moet leveren voor de friteuses…
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 12:16
Zou ik even overleggen met de eigenaar. Als het goed is zijn daar richtlijnen voor mbt de brandveiligheid en zo.lonelycat schreef: ↑26-11-2025 12:11Ik ga echt geen 5 friteuses instekenen na een x tijd gaat de muziek omlaag maar ik denk inderdaad wel dat ik misschien een eindtijd moet instellen. Sterke drank wil ik niet en vind ik trouwens ook niet nodig. Wijn en bier is prima.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 12:35
woensdag 26 november 2025 om 12:41
ik begrijp niet hoe je relatie met je buren nu is. als mensen 1x een wat uit de hand gelopen feestje geven, is het normaal een slecte verhouding te hebben daarna? je kunt (als het eenmalig is) ook denken ach ze hebben het leuk en je er niet zo druk om maken...EefjeEverzwijn schreef: ↑26-11-2025 11:52Doe het alsjeblieft niet zoals mijn buren. We moesten zelf gaan vragen wat ze van plan waren toen er een gigantische tent in de tuin werd opgebouwd. Het feestje zou niet te hard zijn en om half 1 zou het klaar zijn met de herrie. Dus ik had wat films uitgezocht en lekkers neergezet. Want we waren niet uitgenodigd.
woensdag 26 november 2025 om 12:41
ik begrijp niet hoe je relatie met je buren nu is. als mensen 1x een wat uit de hand gelopen feestje geven, is het normaal een slecte verhouding te hebben daarna? je kunt (als het eenmalig is) ook denken ach ze hebben het leuk en je er niet zo druk om maken...EefjeEverzwijn schreef: ↑26-11-2025 11:52Doe het alsjeblieft niet zoals mijn buren. We moesten zelf gaan vragen wat ze van plan waren toen er een gigantische tent in de tuin werd opgebouwd. Het feestje zou niet te hard zijn en om half 1 zou het klaar zijn met de herrie. Dus ik had wat films uitgezocht en lekkers neergezet. Want we waren niet uitgenodigd.
woensdag 26 november 2025 om 12:51
Als mensen je een slaapachterstand bezorgen door te liegen over het feest dat ze gaan geven en er een keiharde aso boel van maken, dan snap ik wel dat de verhoudingen minder zijn daarna. Dat de aso buren "het leuk hebben" zou mij dan ook weinig interesseren. Waarom denken mensen die overlast veroorzaken altijd dat het uitmaakt voor de buren of ze het leuk hebben?noorderlicht76 schreef: ↑26-11-2025 12:41ik begrijp niet hoe je relatie met je buren nu is. als mensen 1x een wat uit de hand gelopen feestje geven, is het normaal een slecte verhouding te hebben daarna? je kunt (als het eenmalig is) ook denken ach ze hebben het leuk en je er niet zo druk om maken...
woensdag 26 november 2025 om 12:57
noorderlicht76 schreef: ↑26-11-2025 12:41ik begrijp niet hoe je relatie met je buren nu is. als mensen 1x een wat uit de hand gelopen feestje geven, is het normaal een slecte verhouding te hebben daarna? je kunt (als het eenmalig is) ook denken ach ze hebben het leuk en je er niet zo druk om maken...
Voor mij zou het niet meteen een slechte verhouding zijn, maar buren die zo'n feestje geven zakken wel een paar plaatsen op de "goede-verhouding-ladder". En ik moet zeggen, vaak zakten ze daarna nog wel een paar plaatsen omdat het feestje een afspiegeling was van hoe ze waren.
nerdopviva wijzigde dit bericht op 26-11-2025 13:05
1.54% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in