Feest do’s en don’ts

26-11-2025 07:46 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een paar maanden wordt ik 50 en dan geef ik een feest. Thuis, 50-60 mensen, tent. Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
De feesten die ik heb is ook met veel sterke drank. Een open bar dat mensen zichzelf kunnen bedienen met de gangbare fris, bier en wijn. Maar iedereen ook zelf kan mixen: bacardi, aperol spritz, limoncello spritz, en nog veel meer.
Na het avondeten wordt er dan ook nog flink gesnackt hoor!

En nee, dit zijn geen jongerenfeestjes. Zelfs 70+ kunnen nog flink aan de wijn.
Afgelopen jaar hier een soortgelijk feestje, op een locatie. 30 euro per persoon inclusief drankjes en hapjes en dus de locatie. Was prima geregeld. We hadden zelf de muziek geregeld.
op buitenfeestje kun je niet echt een dansfeestje verwachten. als je wil dat het meer 'aan gaat' dan idd binnen of in een zal. zorg voor een goede playlist en geef het goede voorbeeld, dan volgt men wel
Tent heeft mijn vriend, statafels heb ik nog van de communie van de oudste jaren geleden. Versiering moet ik wel.
Probleem is denk ik ook dat ik de meeste zaaltjes echt niet leuk vind. Vaak recht met een lelijke bar en tl lampen. Ja je kunt het wat aankleden maar dan zit je weer met richtlijnen etc
Ik ken jouw straat natuurlijk niet, maar kijk ook waar de bezoekers hun auto kunnen parkeren. Zelfde geldt natuurlijk voor de fiets.
Check overigens je elektriciteit vooraf :-D.

In mijn omgeving ooit iemand die 6 friteuses had voorzien om snel genoeg iedereen snacks te kunnen leveren ...
Bleek de elektriciteit die niet te trekken.

Jammer van al die ontdooide bitterballen die niet gebakken raakten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mijn ervaring is dat hoe relaxter je het voor jezelf maakt hoe relaxter de sfeer op het feest zal zijn. Als ik de host gestrest zie rennen en vliegen dan ga ik geen ontspannen dansje doen (want dan werp ik mezelf op als poetshulp zodat de host zelf ook nog iets van het eigen feest kan genieten) met als gevolg dat we beiden in werkmodus ipv partymodus rondgaan.
essychan schreef:
26-11-2025 11:25
De feesten die ik heb is ook met veel sterke drank. Een open bar dat mensen zichzelf kunnen bedienen met de gangbare fris, bier en wijn. Maar iedereen ook zelf kan mixen: bacardi, aperol spritz, limoncello spritz, en nog veel meer.
Na het avondeten wordt er dan ook nog flink gesnackt hoor!

Ik zou dan weer geen sterke drank voorzien bij 50 man in een woonwijk.
Je wil een leuk feestje en geen bachanaal met te dronken mensen die de hele straat aan 't eind onderkotsen.

Gewoon bij bier en wijn houden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Doe het alsjeblieft niet zoals mijn buren. We moesten zelf gaan vragen wat ze van plan waren toen er een gigantische tent in de tuin werd opgebouwd. Het feestje zou niet te hard zijn en om half 1 zou het klaar zijn met de herrie. Dus ik had wat films uitgezocht en lekkers neergezet. Want we waren niet uitgenodigd.

Eindresultaat was dat ik mijn tv niet hard genoeg kon zetten om het te horen boven de valszingende live artiest uit, mijn triple ramen trilden in de sponningen (ik wist niet dat het kon) en om kwart over 3 was het feest pas afgelopen en ging eindelijk de muziek uit. Gevolgd door nog een kwartier vals gezang van dronken mensen. Dus we konden om half 4 pas gaan slapen.

Je begrijpt denk ik wel hoe onze relatie met die mensen nu is….. Dus echt, huur een zaaltje. En als het dan in die maand niet meer kan doe het dan gewoon een maand later.
Vergeet ons niet uit te nodigen.

En vraag chatGPT ook om mee te denken.
essychan schreef:
26-11-2025 11:25
Bijzonder… in mijn ‘bubbel’ is vooral het alcoholvrij bier niet aan te slepen.
bijtie schreef:
26-11-2025 11:59
Vergeet ons niet uit te nodigen.
Lallende mensen door de sterke drank, boze buren vanwege geen eindtijd, een dj naast het aggregaat dat de stroom moet leveren voor de friteuses… ik denk dat ik heel dringend wat anders te doen heb.
Huur een zaaltje en die zijn er ook in de sfeervolle categorie.

Of huur een gezellig café af.

Ik vind onder een (party) tent staan zelf niet leuk en ook de geluidsoverlast naar al je buren niet oké.
Duidelijk zijn bij de uitnodiging over het soort feest, bv om ...uur stopt de DJ.
Iemand in mijn omgeving gaf onlangs een feestje, de uitnodiging was nogal formeel waardoor het niet voor alle genodigden duidelijk was dat het om een dansfeest ging. Zaaltje stelde in het licht niet veel voor maar er waren kerstlichtjes aan het plafond gehangen en dan de lichten vd DJ, gaf al direct een andere sfeer.
Sterke drank zie ik hier zelden op feestjes, wel idd scoutingleden die komen helpen tegen vergoeding. Toiletwagen zou ik ook overwegen.
Ik ga echt geen 5 friteuses insteken😂 en na een x tijd gaat de muziek omlaag maar ik denk inderdaad wel dat ik misschien een eindtijd moet instellen. Sterke drank wil ik niet en vind ik trouwens ook niet nodig. Wijn en bier is prima.
Hapjes worden verzorgd door een cateraar, dus daar heb ik geen omkijken naar.
En ik ga me toch eens oriënteren op een zaaltje. Maar hoe en wat kun je die versieren?
lonelycat schreef:
26-11-2025 11:27
Tent heeft mijn vriend, statafels heb ik nog van de communie van de oudste jaren geleden. Versiering moet ik wel.
Probleem is denk ik ook dat ik de meeste zaaltjes echt niet leuk vind. Vaak recht met een lelijke bar en tl lampen. Ja je kunt het wat aankleden maar dan zit je weer met richtlijnen etc
Een zaaltje is een feest maar ja, je moet wel zelf de slingers ophangen. Leuk juist! Die lelijke bar vergeet iedereen, weer een keertje lekker swingen op muziek uit de jaren '80 en '90 niet.
Ars longa, vita brevis
jorchugh_jor schreef:
26-11-2025 12:07
Lallende mensen door de sterke drank, boze buren vanwege geen eindtijd, een dj naast het aggregaat dat de stroom moet leveren voor de friteuses…
Je vergeet de kots die door de goten stroomt :lol:
Graftak!
lonelycat schreef:
26-11-2025 12:11
Ik ga echt geen 5 friteuses insteken😂 en na een x tijd gaat de muziek omlaag maar ik denk inderdaad wel dat ik misschien een eindtijd moet instellen. Sterke drank wil ik niet en vind ik trouwens ook niet nodig. Wijn en bier is prima.
Hapjes worden verzorgd door een cateraar, dus daar heb ik geen omkijken naar.
En ik ga me toch eens oriënteren op een zaaltje. Maar hoe en wat kun je die versieren?
Zou ik even overleggen met de eigenaar. Als het goed is zijn daar richtlijnen voor mbt de brandveiligheid en zo.
Graftak!
lonelycat schreef:
26-11-2025 12:11
Ik ga echt geen 5 friteuses insteken😂
Nou, mocht je je bedenken over de vetpannen kun je natuurlijk ook nog de snackbar afhuren :-D
De buren informeren geeft je geen vrijbrief om tot in de nacht herrie te maken.
Als je het toch thuis doet, zouden de buren het op prijs kunnen stellen tijdig te weten dat het harde muziek tot laat is. Dan geef je ze de mogelijkheid ergens te gaan logeren of een hotel te boeken. Als je het een weekje van te voren hoort, dan kan dat niet meer gepland worden.
EefjeEverzwijn schreef:
26-11-2025 11:52
Doe het alsjeblieft niet zoals mijn buren. We moesten zelf gaan vragen wat ze van plan waren toen er een gigantische tent in de tuin werd opgebouwd. Het feestje zou niet te hard zijn en om half 1 zou het klaar zijn met de herrie. Dus ik had wat films uitgezocht en lekkers neergezet. Want we waren niet uitgenodigd.

Eindresultaat was dat ik mijn tv niet hard genoeg kon zetten om het te horen boven de valszingende live artiest uit, mijn triple ramen trilden in de sponningen (ik wist niet dat het kon) en om kwart over 3 was het feest pas afgelopen en ging eindelijk de muziek uit. Gevolgd door nog een kwartier vals gezang van dronken mensen. Dus we konden om half 4 pas gaan slapen.

Je begrijpt denk ik wel hoe onze relatie met die mensen nu is….. Dus echt, huur een zaaltje. En als het dan in die maand niet meer kan doe het dan gewoon een maand later.
ik begrijp niet hoe je relatie met je buren nu is. als mensen 1x een wat uit de hand gelopen feestje geven, is het normaal een slecte verhouding te hebben daarna? je kunt (als het eenmalig is) ook denken ach ze hebben het leuk en je er niet zo druk om maken...
EefjeEverzwijn schreef:
26-11-2025 11:52

ik begrijp niet hoe je relatie met je buren nu is. als mensen 1x een wat uit de hand gelopen feestje geven, is het normaal een slecte verhouding te hebben daarna? je kunt (als het eenmalig is) ook denken ach ze hebben het leuk en je er niet zo druk om maken...
noorderlicht76 schreef:
26-11-2025 12:41
Als mensen je een slaapachterstand bezorgen door te liegen over het feest dat ze gaan geven en er een keiharde aso boel van maken, dan snap ik wel dat de verhoudingen minder zijn daarna. Dat de aso buren "het leuk hebben" zou mij dan ook weinig interesseren. Waarom denken mensen die overlast veroorzaken altijd dat het uitmaakt voor de buren of ze het leuk hebben?
noorderlicht76 schreef:
26-11-2025 12:41

Voor mij zou het niet meteen een slechte verhouding zijn, maar buren die zo'n feestje geven zakken wel een paar plaatsen op de "goede-verhouding-ladder". En ik moet zeggen, vaak zakten ze daarna nog wel een paar plaatsen omdat het feestje een afspiegeling was van hoe ze waren.
nerdopviva wijzigde dit bericht op 26-11-2025 13:05
1.54% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven