Feest do’s en don’ts
woensdag 26 november 2025 om 07:46
Over een paar maanden wordt ik 50 en dan geef ik een feest. Thuis, 50-60 mensen, tent. Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
woensdag 26 november 2025 om 13:03
omdat het voor sommige mensen iets is dat ze een ander gunnen. ik heb liever overlast van een feestje dan van ander gedoe. dis voor mij maakt het veel uit wat de oorzaak is van overlast. in dit geval zou ik denken: ach buuf wordt maar 1x 50, fijn dat het leuk is!ZaphodBeeblebrox schreef: ↑26-11-2025 12:51Als mensen je een slaapachterstand bezorgen door te liegen over het feest dat ze gaan geven en er een keiharde aso boel van maken, dan snap ik wel dat de verhoudingen minder zijn daarna. Dat de aso buren "het leuk hebben" zou mij dan ook weinig interesseren. Waarom denken mensen die overlast veroorzaken altijd dat het uitmaakt voor de buren of ze het leuk hebben?
woensdag 26 november 2025 om 13:06
Ja precies. Van één nachtje wat minder slapen ga je niet dood en ik heb liever dat de mensen het gezellig hebben dan dat ze luidruchtig ruzie maken of zo.noorderlicht76 schreef: ↑26-11-2025 13:03omdat het voor sommige mensen iets is dat ze een ander gunnen. ik heb liever overlast van een feestje dan van ander gedoe. dis voor mij maakt het veel uit wat de oorzaak is van overlast. in dit geval zou ik denken: ach buuf wordt maar 1x 50, fijn dat het leuk is!
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 13:21
Nee, natuurlijk niet. Maar in een kern wonen met andere huizen en mensen om je heen geeft je wel de garantie dat je dingen hoort van je buren. En natuurlijk, in sommige buurten is het altijd feest en is iedereen altijd aan het verbouwen, staan er altijd containers in de straat en wordt elk weekend ieder portiek ondergekotst en ondergezeken en is elke buur bezig om schilderijen op te hangen en auto's op de oprit te laten ronken en staan alle pubers elke avond op elke straathoek met hun opgevoerde brommers te voetballen en te brallen met elkaar.
Maar in een normale buurt hoor je af en toe wat van elkaar en is het geven en nemen. In een drukbevolkt land als NL is dat onvermijdelijk.
To, laat je omwille van de mensen hier die je waarschuwen voor overlast voor de buren niet een leuk feestje door de neus boren. Als je ze informeert en uitnodigt of wat je ook van plan bent is het echt wel in orde. Vraag anders eens bij de wijkagent na wat de richtlijnen zijn.
woensdag 26 november 2025 om 13:37
ladadieladieda schreef: ↑26-11-2025 13:21Nee, natuurlijk niet. Maar in een kern wonen met andere huizen en mensen om je heen geeft je wel de garantie dat je dingen hoort van je buren. En natuurlijk, in sommige buurten is het altijd feest en is iedereen altijd aan het verbouwen, staan er altijd containers in de straat en wordt elk weekend ieder portiek ondergekotst en ondergezeken en is elke buur bezig om schilderijen op te hangen en auto's op de oprit te laten ronken en staan alle pubers elke avond op elke straathoek met hun opgevoerde brommers te voetballen en te brallen met elkaar.
Maar in een normale buurt hoor je af en toe wat van elkaar en is het geven en nemen. In een drukbevolkt land als NL is dat onvermijdelijk.
To, laat je omwille van de mensen hier die je waarschuwen voor overlast voor de buren niet een leuk feestje door de neus boren. Als je ze informeert en uitnodigt of wat je ook van plan bent is het echt wel in orde. Vraag anders eens bij de wijkagent na wat de richtlijnen zijn.
Dat vind jij. Ik vind een feest in de tuin met een DJ, 60 mensen en "het duurt tot de laatste weggaat" in een woonwijk niet in orde.
woensdag 26 november 2025 om 13:39
Van bier en wijn kan je toch ook straalbezopen raken?
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 26 november 2025 om 13:43
woensdag 26 november 2025 om 13:51
De DJ zou ik ook niet waarderen, verder is het prima als mensen af en toe een feestje geven. TO doet het zelden of nooit begrijp ik.nerdopviva schreef: ↑26-11-2025 13:37Dat vind jij. Ik vind een feest in de tuin met een DJ, 60 mensen en "het duurt tot de laatste weggaat" in een woonwijk niet in orde.
woensdag 26 november 2025 om 14:03
Nou ben ik iemand die naar mijn idee snel klaagt bij overlast, maar zou 1x zo'n feest echt niet erg vinden hoor.
Onze buren hebben jongvolwassen kinderen die max 2x per jaar een feest hebben met veel mensen, maar daar ga ik echt niet over zeuren hoor.
Zou vooral bij een slijter inderdaad kijken voor huren van glazen, tap, wijn en koelkasten. Zit vaak ook zo'n spoelbak bij.
Qua hapjes: frituursnacks van meestal toch het hardst.
Onze buren hebben jongvolwassen kinderen die max 2x per jaar een feest hebben met veel mensen, maar daar ga ik echt niet over zeuren hoor.
Zou vooral bij een slijter inderdaad kijken voor huren van glazen, tap, wijn en koelkasten. Zit vaak ook zo'n spoelbak bij.
Qua hapjes: frituursnacks van meestal toch het hardst.
woensdag 26 november 2025 om 14:07
Over dat je wilt dat er gedanst wordt: fluister wat vrienden in om dit een beetje op te starten, die daar OK mee zijn. Dus als het wel met DJ is, die dan de dansvloer 'openen' dan is het voor mensen makkelijker aan te sluiten.
En helemaal met een eigen playlist moet iemand beginnen met dansen. Als je dat van tevoren een beetje afspreekt, wil dat vaak wel.
Tegelijkertijd: kijk wel kritisch naar je gasten. Als het nooit dansers zijn zullen ze dat ook niet opeens worden op jouw feest.
En helemaal met een eigen playlist moet iemand beginnen met dansen. Als je dat van tevoren een beetje afspreekt, wil dat vaak wel.
Tegelijkertijd: kijk wel kritisch naar je gasten. Als het nooit dansers zijn zullen ze dat ook niet opeens worden op jouw feest.
woensdag 26 november 2025 om 14:19
Verkijk je er niet op hoeveel werk hapjes zijn. Want je hebt geen 5 frituurpannen, maar als je per keer 50 hapjes frituurt, ben je toch even bezig in een gewone frituurpan. En dan x zovaak.
Ik zou een feestje doen op locatie. Buurthuizen etc. hebben vaak voor 50.00 per dagdeel al ruimte beschikbaar. Je maakt er zelfbediening van. Dat scheelt. Maar ondanks dat is het best nog wat werk. Vind ik zelf, ervaring met een soortgelijk feest op locatie.
Doe je het wel in de tuin, zorg in elk geval voor een eindtijd.
Ik zou een feestje doen op locatie. Buurthuizen etc. hebben vaak voor 50.00 per dagdeel al ruimte beschikbaar. Je maakt er zelfbediening van. Dat scheelt. Maar ondanks dat is het best nog wat werk. Vind ik zelf, ervaring met een soortgelijk feest op locatie.
Doe je het wel in de tuin, zorg in elk geval voor een eindtijd.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 26 november 2025 om 15:51
Van een nachtje wat minder slaap ga je inderdaad niet dood, maar ik slaap sowieso vaak al slecht, ben regelmatig voor zes uur wakker en ga normaal voor tienen slapen. Dan is tot 1 uur wakker liggen van de muziek van iemand een straat verder wel echt kut hoor. Ik laat mijn kinderen ook niet om zes uur ‘s ochtends buiten gillen.Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2025 13:06Ja precies. Van één nachtje wat minder slapen ga je niet dood en ik heb liever dat de mensen het gezellig hebben dan dat ze luidruchtig ruzie maken of zo.
woensdag 26 november 2025 om 15:55
Het lijkt mij teveel gedoe om het zelf te regelen allemaal.
Ik zou wel echt een eindtijd afspreken en dan niet pas om 2u. In onze gemeente moet de muziek om 23u uit zijn. Vaak gebeurt dat later. De muziek gaat dan wel wat zachter meestal, maar om uiterlijk 1u is het stil. Een DJ in de achtertuin zou ik niet doen. Anders overleg eens met de (achter)buren en mensen uit de straat.
Ik zou wel echt een eindtijd afspreken en dan niet pas om 2u. In onze gemeente moet de muziek om 23u uit zijn. Vaak gebeurt dat later. De muziek gaat dan wel wat zachter meestal, maar om uiterlijk 1u is het stil. Een DJ in de achtertuin zou ik niet doen. Anders overleg eens met de (achter)buren en mensen uit de straat.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
woensdag 26 november 2025 om 16:17
Ik slaap ook vaak slecht, maar ik kan toch moeilijk verwachten dat het in de hele straat muisstil is als ik in bed lig. En ja, iedere ochtend je kinderen om zes uur buiten gooien om in de tuin te gaan lopen gillen is gewoon asociaal gedrag maar één keer een feestje in het weekend is wat mij betreft prima hoor.__appelbloesem__ schreef: ↑26-11-2025 15:51Van een nachtje wat minder slaap ga je inderdaad niet dood, maar ik slaap sowieso vaak al slecht, ben regelmatig voor zes uur wakker en ga normaal voor tienen slapen. Dan is tot 1 uur wakker liggen van de muziek van iemand een straat verder wel echt kut hoor. Ik laat mijn kinderen ook niet om zes uur ‘s ochtends buiten gillen.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 16:24
Dit wordt inderdaad de eerste keer dat ik een feest geef en waarschijnlijk ook de laatste keer. De directe buren verwacht ik weinig problemen van want die worden uitgenodigd. De achterburen ga ik waarschuwen maar eigenlijk als die al problemen maken ga ik ze vriendelijk herinneren aan al hun gezellige avonden in overdekte bar die ze in de tuin hebben.
Ik verbaas me eigenlijk hoe veel mensen problemen met een feest hebben. Zolang het niet wekelijks bij iemand is gun ik iemand die lol gewoon. En ja ik slaap ook slecht en mijn dag begint normaal rond 5.30 uur. Maar mocht ik het in mijn tuin houden zal ik zorgen dat na middernacht het volume gewoon omlaag gaat
Ik verbaas me eigenlijk hoe veel mensen problemen met een feest hebben. Zolang het niet wekelijks bij iemand is gun ik iemand die lol gewoon. En ja ik slaap ook slecht en mijn dag begint normaal rond 5.30 uur. Maar mocht ik het in mijn tuin houden zal ik zorgen dat na middernacht het volume gewoon omlaag gaat
woensdag 26 november 2025 om 16:32
Het probleem is dat het in een woonwijk in juni niet ‘een keertje is’ , maar al gauw ieder weekend, beide avonden. Uiteraard natuurlijk alle geslaagd-feestjes, maar daarnaast ook de dorpsfeesten, BBQ’s en alles wat iedereen maar viert.
Juist omdát er op een gemiddelde zomerse dag al zo vaak overlast is van van alles, vind ik het ‘not done’ om ook nog met versterkte muziek aan de slag te gaan.
Juist omdát er op een gemiddelde zomerse dag al zo vaak overlast is van van alles, vind ik het ‘not done’ om ook nog met versterkte muziek aan de slag te gaan.
woensdag 26 november 2025 om 16:35
Nou geloof me, van een kudde feestgangers die begeleid door een akoestische gitaar House of the Rising Sun blert word je ook niet blij.Tavistock schreef: ↑26-11-2025 16:32Het probleem is dat het in een woonwijk in juni niet ‘een keertje is’ , maar al gauw ieder weekend, beide avonden. Uiteraard natuurlijk alle geslaagd-feestjes, maar daarnaast ook de dorpsfeesten, BBQ’s en alles wat iedereen maar viert.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 16:51
Bij zo'n groot feest thuis vind ik dit toch echt de grootste don't's
- Je buren niks laten weten.
- Geen eindtijd hebben al is het maar globaal.
- Niet naar binnen verplaatsen na 0:00 en de muziek een stuk zachter.
- Dat getik van hakken en andere schoenen op een tegelvloer vond ik veel erger dan letterlijk om 2 uur snachts nog Barry White mee te kunnen zingen toen ik in bed een boek probeerde te lezen.
- Als je gasten gaan blijf dan niet nog 10 minuten kletsen bij de voordeur voordat je gasten al toeterend vertrekken.
Do's
- Laat je buren op tijd weten wanneer je een feestje geeft, laat eventueel een telefoonnummer achter zodat ze kunnen bellen bij overlast of nodig ze uit.
- Ga op tijd naar binnen en zet de muziek zachter.
- Hou er rekening mee dat dingen kunnen doordreunen etc.
- Geef globaal een eindtijd.
- Zorg ook dat je gasten niet snachts bij vertrek de hele straat nog bij elkaar schreeuwen of lang bij de voordeur blijven kletsen, gaan toeteren bij het wegrijden.
- Houd het netjes en zorg dat je buren geen last hebben van de verkeerd geparkeerde fietsen en auto's van je gasten. Heb wel eens meegemaakt dat er ergens auto's op de stoep stonden of op een grasveld. Of een hele zee fietsen voor een huis waardoor je er niet meer fatsoenlijk langs kon.
- Je buren niks laten weten.
- Geen eindtijd hebben al is het maar globaal.
- Niet naar binnen verplaatsen na 0:00 en de muziek een stuk zachter.
- Dat getik van hakken en andere schoenen op een tegelvloer vond ik veel erger dan letterlijk om 2 uur snachts nog Barry White mee te kunnen zingen toen ik in bed een boek probeerde te lezen.
- Als je gasten gaan blijf dan niet nog 10 minuten kletsen bij de voordeur voordat je gasten al toeterend vertrekken.
Do's
- Laat je buren op tijd weten wanneer je een feestje geeft, laat eventueel een telefoonnummer achter zodat ze kunnen bellen bij overlast of nodig ze uit.
- Ga op tijd naar binnen en zet de muziek zachter.
- Hou er rekening mee dat dingen kunnen doordreunen etc.
- Geef globaal een eindtijd.
- Zorg ook dat je gasten niet snachts bij vertrek de hele straat nog bij elkaar schreeuwen of lang bij de voordeur blijven kletsen, gaan toeteren bij het wegrijden.
- Houd het netjes en zorg dat je buren geen last hebben van de verkeerd geparkeerde fietsen en auto's van je gasten. Heb wel eens meegemaakt dat er ergens auto's op de stoep stonden of op een grasveld. Of een hele zee fietsen voor een huis waardoor je er niet meer fatsoenlijk langs kon.
woensdag 26 november 2025 om 16:54
__appelbloesem__ schreef: ↑26-11-2025 15:51Van een nachtje wat minder slaap ga je inderdaad niet dood, maar ik slaap sowieso vaak al slecht, ben regelmatig voor zes uur wakker en ga normaal voor tienen slapen. Dan is tot 1 uur wakker liggen van de muziek van iemand een straat verder wel echt kut hoor. Ik laat mijn kinderen ook niet om zes uur ‘s ochtends buiten gillen.
Als je sowieso al slecht slaapt, zou ik eens proberen om wat later naar bed te gaan. Volwassenen hebben gemiddeld genoeg aan 7 uur slaap. Als jij voor 22 uur al in bed ligt, is het niet gek dat je al voor 6 uur wakker bent.
woensdag 26 november 2025 om 16:58
TO, wij gaven een dergelijk feestje op zondagmiddag. En we hebben de cateraar niet alleen de hapjes laten verzorgen, maar ook het drinken, inclusief glazen, kopjes, bordjes en bestek. Hadden we helemaal geen omkijken naar, we hoefden zelf niets af te wassen, ideaal.
Een cateraar kan ook zorgen voor statafels, en voor stoelen of bankjes (er zijn altijd mensen die niet uren kunnen staan).
Onze cateraar had ook een prima geluidsinstallatie (voor een tuinfeest, dus niet al te grote/luide boxen) waarop ik mijn telefoon kon aansluiten. Vooraf zelf een playlist maken, en ook daar heb je geen omkijken meer naar. We hebben zelf lekker kunnen meefeesten.
Een cateraar kan ook zorgen voor statafels, en voor stoelen of bankjes (er zijn altijd mensen die niet uren kunnen staan).
Onze cateraar had ook een prima geluidsinstallatie (voor een tuinfeest, dus niet al te grote/luide boxen) waarop ik mijn telefoon kon aansluiten. Vooraf zelf een playlist maken, en ook daar heb je geen omkijken meer naar. We hebben zelf lekker kunnen meefeesten.
woensdag 26 november 2025 om 16:59
Ik ook Lonelycat. Maar ik hou er dan ook altijd rekening mee dat het Vivaforum geen representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking weergeeft. Als bij jou in de buurt regelmatig feestjes zijn, dan kun je heus ook zelf een keer een feestje geven.lonelycat schreef: ↑26-11-2025 16:24Dit wordt inderdaad de eerste keer dat ik een feest geef en waarschijnlijk ook de laatste keer. De directe buren verwacht ik weinig problemen van want die worden uitgenodigd. De achterburen ga ik waarschuwen maar eigenlijk als die al problemen maken ga ik ze vriendelijk herinneren aan al hun gezellige avonden in overdekte bar die ze in de tuin hebben.
woensdag 26 november 2025 om 16:59
Zo veel zullen dat er toch niet zijn. Of het verloop in de buurt moet zo groot zijn dat er ieder jaar weer een hele straat vol nieuwe gezinnen met kinderen-met-eindexamen komt wonen maar dan zijn er waarschijnlijk meer problemen dan alleen af en toe een feestje. En een dorpsfeest is natuurlijk maar één keer per jaar.Tavistock schreef: ↑26-11-2025 16:32Het probleem is dat het in een woonwijk in juni niet ‘een keertje is’ , maar al gauw ieder weekend, beide avonden. Uiteraard natuurlijk alle geslaagd-feestjes, maar daarnaast ook de dorpsfeesten, BBQ’s en alles wat iedereen maar viert.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 17:48
Ik denk dat het ervan afhangt waar je woont. Bij mij in de straat is het altijd wat. Dus dat zou zijn: ach ja, buuv wordt maar 1 x 50, het is maar 1 x per jaar koningsdag, maar 1 x Pride, maar 1 x intro-week, ach die b&b-gasten zijn maar 1 week in onze mooie stad, het pand wordt maar 1 x verbouwd tot appartementen, o het pand aan de ander kant ook, die baby heeft nou eenmaal honger, de expats hebben hun familie maar een paar weken per jaar over de vloer en wees blij dat ze het leuk hebben.noorderlicht76 schreef: ↑26-11-2025 13:03omdat het voor sommige mensen iets is dat ze een ander gunnen. ik heb liever overlast van een feestje dan van ander gedoe. dis voor mij maakt het veel uit wat de oorzaak is van overlast. in dit geval zou ik denken: ach buuf wordt maar 1x 50, fijn dat het leuk is!
Zolang je goed slaapt kun je veel hebben. Zodra dat minder is, is je tolerantie ook weg.
woensdag 26 november 2025 om 18:12
Ik heb geen problemen met een feestje, maar er zit wel verschil tussen een 'feestje tot 00.30 waarbij de muziek wat zachter gaat na 23.00 of 00.00' en 'een feestje met dj en muziek dat 3 wijken verderop te horen is en we zien wel wanneer we stoppen'.lonelycat schreef: ↑26-11-2025 16:24Dit wordt inderdaad de eerste keer dat ik een feest geef en waarschijnlijk ook de laatste keer. De directe buren verwacht ik weinig problemen van want die worden uitgenodigd. De achterburen ga ik waarschuwen maar eigenlijk als die al problemen maken ga ik ze vriendelijk herinneren aan al hun gezellige avonden in overdekte bar die ze in de tuin hebben.
Dus ja, heel leuk dat "je" een leuk feestje hebt. Dat gun ik je zeker. Maar je kan ook heus een heel leuk feestje geven én tegelijkertijd een beetje rekening houden met de rest van de buurt. En als je dat doet, hebben de meeste mensen (en zo lees ik dat hier ook) weinig problemen met je feestje.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in