Welke stofzuiger (huisdieren)

27-11-2025 10:49 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat mijn huidige stofzuiger op z'n laatste beentjes loopt zoek ik een nieuwe. Maar jeetje, nooit geweten dat dat zo lastig is!

Belangrijkste is een goede zuigkracht. Dierenharen en kattengrit mag geen uitdaging zijn.

Dan makkelijk te gebruiken. Onder kasten, in de hoekjes, de trap, onder het bed, en de matrassen wil ik makkelijk kunnen zuigen. Liefst zonder steeds hulpstukken te hoeven wisselen. en dan kom ik automatisch op gewicht: mijn huidige weegt 6 kilo en dat vind ik soms al lastig manoeuvreren op de trap. Ik kom een paar (slede)stofzuigers tegen die alles lijken te kunnen wat ik wil, maar die dan 8 of zelfs <9 kilo wegen, dat lijkt me echt niet handig!

Een beetje stil is wel fijn i.v.m. een bange kat.

En duurzaamheid ook: fijn als ie een aantal jaren mee kan zeker gezien de prijzen van stofzuigers tegenwoordig (dus bij steelstofzuigers een makkelijk verwisselbare accu bijv.).

Slede of steel, met of zonder zak maakt me niet heel veel uit. Heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen. Hij moet z'n werk goed doen en makkelijk te hanteren zijn, want met dieren en een stofallergie mag ie een paar keer per week aan de bak. En qua budget denk ik aan max. € 400. Misschien iets meer als het God's gift to mankind is en ik er lang en veel plezier van ga hebben.

Bij de Dyson vraag ik me af of ie echt z'n geld waard is, of je er makkelijk mee onder het bed kunt zuigen, en de trap kunt doen bijv? En welke (hulpstukken) dan?

Wie weet raad?

Edit: o ja: het gaat om een woning met harde vloeren, laagpolige kleden en 2 trappen.
Tevreden met mijn Miele C3 sinds ik een XL borstel erbij heb gekocht.
ja, ik vind de Dyson zijn geld meer dan waard. Wel gewoon de simpelste gekocht. Al die speciale borsteltjes etc heb je niet nodig (in mijn opinie)
Ik lees mee. Vier katten en dochter met huismijtallergie. We hebben een Hetty, werkt prima, maar dat ding is zo zwaar. Ik denk oprecht dat wij vaker zouden stofzuigen als dat ding wat hanteerbaarder is.
Ik heb een vinylvloer en 2 honden waaronder 1 langharige.
Het gemakkelijkst en het snelst doe ik mijn vloeren met een zachte bezem en een stoffer en blik, eventueel even een natte swiffer er achteraan.
Spotgoedkoop en vederlicht.
Niet geschoten is altijd mis
Hier wordt inderdaad ook dagelijks gebezemd (is dat een woord, vast niet), Bitje, dat scheelt al veel, vooral met het kattengrit.
Ik heb een gewone LG stofzuiger zonder koord, een handstofzuiger van Dyson en een robot stofzuiger.

De Dyson handstofzuiger is nu 7 jaar oud en werkt nog steeds heel goed. We hebben iemand die schoonmaakt en ze vroeg of we er geen grote versie van hadden :lol: We hebben er een speciale kop op voor dieren haren en die werkt ook heel goed. De LG is prima maar zuigt volgens mij wel minder soepel dan een Dyson (een vriendin heeft een Dyson). We gebruiken de Roborock automatische standaard om de dag. We hebben een kat.
https://www.bol.com/nl/nl/p/rowenta-sil ... oductTitle

Heb zowel boven als beneden er een staan.
Is naar verhouding stil (onze 5 katten vinden het acceptabel) en man met allergie is tevreden.
Ik ben erg blij met onze Dyson. Je kunt er een losse accu bij kopen. Dat heb ik ook al gedaan want ons huis is net te groot voor één accu (relatief groot huis). Je kunt ze gewoon losklikken en andere accu erop. De Dyson is heerlijk licht (onze schoonmaakhulp vindt hem ook erg fijn) en zuigt prima. Je pakt hem veel sneller even dan zo'n groot lomp ding. Met het laserlampje zie je precies waar het stof op de grond ligt (confronterend! Altijd meer dan je denkt.).

Ik heb een opzetstuk waarmee je makkelijker onder bedden en de bank etc kunt stofzuigen, maar die is eigenlijk niet nodig. Ook het opzetstuk voor dierenharen gebruik ik eigenlijk nooit, ook niet nodig. Alleen de standaardopzetstukken gebruik ik wel (het borsteltje en die voor kieren). Wat ik handig vind is dat je die aan de steel vast kunt klikken zodat je snel kunt wisselen tijdens het stofzuigen.
Mighty_Macaw schreef:
27-11-2025 10:59
Ik lees mee. Vier katten en dochter met huismijtallergie. We hebben een Hetty, werkt prima, maar dat ding is zo zwaar. Ik denk oprecht dat wij vaker zouden stofzuigen als dat ding wat hanteerbaarder is.
Dat is ook mijn idee: als ie lichter en handzamer zou zijn dan zou ik 'm vaker pakken.

Vegen vooraf doe ik nu ook maar daar wil ik eigenlijk vanaf.

De sledestofzuigers die hier worden genoemd zijn allemaal boven de 7 kilo (en die C3 is meer dan 700 euro?!). Vinden jullie dat geen uitdaging met het stofzuigen van bijv. de trap?

Robotstofzuiger heb ik nu ook maar het reservoir is eigenlijk te klein voor de plukken haar. Die verhuist naar de zolder maar dan heb ik nog steeds 2 verdiepingen en 2 trappen over.
Wombat schreef:
27-11-2025 11:42
Ik ben erg blij met onze Dyson. Je kunt er een losse accu bij kopen. Dat heb ik ook al gedaan want ons huis is net te groot voor één accu (relatief groot huis). Je kunt ze gewoon losklikken en andere accu erop. De Dyson is heerlijk licht (onze schoonmaakhulp vindt hem ook erg fijn) en zuigt prima. Je pakt hem veel sneller even dan zo'n groot lomp ding. Met het laserlampje zie je precies waar het stof op de grond ligt (confronterend! Altijd meer dan je denkt.).

Ik heb een opzetstuk waarmee je makkelijker onder bedden en de bank etc kunt stofzuigen, maar die is eigenlijk niet nodig. Ook het opzetstuk voor dierenharen gebruik ik eigenlijk nooit, ook niet nodig. Alleen de standaardopzetstukken gebruik ik wel (het borsteltje en die voor kieren). Wat ik handig vind is dat je die aan de steel vast kunt klikken zodat je snel kunt wisselen tijdens het stofzuigen.
Welke heb je dan? Want de keuze is reuze.

Zo'n draaiende turboborstel lijkt me wel fijn. De borsteltjes van mijn gewone stofzuiger moet ik nu regelmatig handmatig haarvrij maken. :S
Verder heb ik denk ik genoeg aan een klein borsteltje en klein mondstuk om op het matras te kunnen gebruiken.

Maar met de gewone steel kom je dus wel goed onder een (groot) bed begrijp ik?
Ik heb het even opgezocht, ik heb de V12 slim absolute. Die heb ik nu een jaar of 2 dus geen idee wat er alweer aan nieuwe modellen zijn, die volgen elkaar altijd zo snel op.
Ik kom er prima mee onder het grote bed. Beetje manoeuvreren en dan lukt het wel.
En dit is er een met speciaal huisdieropzetstuk, dat leek me handig maar dat gebruik ik eigenlijk nooit want het gaat zonder ook wel.
De huisdierzuigmond heeft geen laserlampje en dat mis ik dan toch. (Ook gewoon omdat het stofzuigen leuker en gezelliger wordt van dat lichtje, maar misschien is dat mijn afwijking hoor.)
Dat klinkt een beetje eng trouwens, huisdierzuigmond, maar de katten zijn nog heel hoor. Het gaat om het haar, dat zou het dan beter opzuigen en verhakselen.
Wombat schreef:
27-11-2025 12:15

Dat klinkt een beetje eng trouwens, huisdierzuigmond, maar de katten zijn nog heel hoor.

:lol:
Ik heb een Numatic Professional (PR240) en ben daar echt heeeeeeel tevreden over. Wij hebben een hond met veel haar en wonen aan het bos, we hebben vaak ook veel zand binnen. Deze stofzuiger kan dat allemaal geweldig goed aan en lijkt onverwoestbaar.

Hij voldoet alleen niet helemaal aan je eisen ;-) Kreng is behoorlijk zwaar. Ik heb voor boven een andere stofzuiger (simpele van Bosch, daar is het niet zo nodig) die ook boven staat. Dus ik hoef er niet mee de trap op te sjouwen.
Is sowieso een tip trouwens; de stofzuiger voor boven ook boven neerzetten.
De Numatic en Henry heb ik ook naar gekeken, ook vanwege repareerbaarheid, maar inderdaad zwaar.

Misschien moet ik toch maar van het idee van één alleskunner afstappen?

Hahaha, Wombat, dat lichtje vond ik zelf juist erg confronterend.
Jellybean schreef:
27-11-2025 11:49

Robotstofzuiger heb ik nu ook maar het reservoir is eigenlijk te klein voor de plukken haar. Die verhuist naar de zolder maar dan heb ik nog steeds 2 verdiepingen en 2 trappen over.
Wij hebben een robotstofzuiger die zijn reservoir zelf leegt in het basisstation in een stofzak. In het algemeen heeft hij een uitgebreid basisstation (ook voor de dweilfunctie) en die neemt daardoor wel meer plek in.
Ik ga dat mens zijn, maar, robotstofzuiger.

Nog niet boos worden, laat mij mijn betoog houden. Ik moest elke dag zuigen met mijn huisdieren en nu zuig ik misschien eens in de 3 weken even wat hoekjes waar hij niet komt. Het eeuwige gevecht met het haar is ten einde. Als jouw huisdieren op de bank komen hoef je alleen die nog elke dag te zuigen.

Nu met Black Friday is er vast wel een goede onder de 500 te vinden (check Tweakers).

En voor erbij heb ik een steelstofzuiger want ik heb een hekel aan kloterige kevertjes. Geen idee of hij onder mijn bed kan, dat doet mijn robotstofzuiger voor mij dus daar kom ik nooit. Maar verder is hij heel prettig voor erbij om even snel te pakken voor kleine dingen. Ik zou hem als hoofd stofzuiger niet goed genoeg vinden (ik heb de Dyson V10 Absolute).
Ik heb een Dyson V11 absolute en ben er heel tevreden over! Heb er een 2e accu bij gekregen en veel opzetstukken. Het meest gebruik ik de gewone roterende borstel en ik heb een kleine borstel :
Afbeelding

Deze zet ik direct op de stofzuiger, dus zonder stang, en daar doe ik dan de trap mee. Geen gesleep meer met een slede en ben zo klaar. Hij past zo onder het bed, werkt ook goed. Alleen onze hoogpolige vloerbedekking kan hij alleen aan op de eco stand en dan is de zuigkracht minder. Op de normale stand zuigt hij zich vast aan de vloerbedekking 😁
Ik heb hem nu zo’n 4 jaar denk ik en ben er heel blij mee! Elke cent waard en als hij stuk gaat koop ik echt meteen weer een nieuwe.
Ik heb dus 2 Dysons gehad en die zijn allebei veel te snel gaan hemelen.
Het kan gewoon pech zijn natuurlijk, maar ze zijn behoorlijk prijzig en ik hoef zo'n ding niet meer zo lang we een hond en zand hebben. Ik vond ze ook niet goed genoeg zuigen eerlijk gezegd.
Wij hebben een Dyson. Zuigt prima, maar ik heb toch ook nog een gewone stofzuiger nodig. Door de dikte van de cycloon (zeg maar het handvat en de opvangbak) kom ik niet volledig onder de bank en onder het bed.

Onze gewone stofzuiger is een AEG Silence. Zuigt prima en heeft inderdaad wel een stillere motor dan een gewone stofzuiger. Wel jammer dat er vanuit AEG dan een borstel op gezet wordt die op harde vloeren een tering herrie maakt (de bijgeleverde parketborstel heeft het helaas snel begeven).

En mocht het een stofzuiger met snoer worden, kijk dan ook naar de actieradius. In ons vorige huis was de actieradius net een metertje te klein om de hele begane grond vanuit 1 stopcontact te stofzuigen, dat vond ik super irritant.
Jellybean schreef:
27-11-2025 12:35
Hahaha, Wombat, dat lichtje vond ik zelf juist erg confronterend.
Haha ja dat ook wel, maar ik krijg er wel het gevoel van dat ik supergoed bezig ben!

Wat ik ook handig vind van de Dyson is dat je het opzetstuk ook direct aan de machine vast kun maken, dus zonder steel. Dan heb je een soort kruimeldief maar dan met meer zuigkracht. Ik geloof dat iemand anders ook al zoiets zei?

En iemand die klaagde over de zuigcapaciteit: het wordt snel minder als het filter vol raakt. Even uitspoelen, laten drogen en hij is weer de oude. Evt extra filter kopen want hij moet een dagje drogen. Maar mijn ervaring is wel dat je je stofzuigbeurt nog prima af kunt maken zo gauw je melding krijgt dat hij uitgespoeld moet worden. Ik heb inmiddels een nieuwe want je moet ze af en toe vervangen. Die is van een B-merk en dat is geen enkel probleem.

O en je zei kattengrit. Tip waar je niet om hebt gevraagd, maar ik heb tegenwoordig grit op tofubasis van Hoopo en dat scheelt echt ENORM. Ik hoef bijna niks meer op te zuigen. Het kost wel wat maar zo'n zak gaat enorm lang mee. Het ziet er wel een beetje gek uit, een soort hagelslag. Ik had om te proberen eerst één bak met Hoopo en één met het oude spul, en de katten wilden vanaf dag 1 alleen nog maar op de Hoopo bak.
Robot heb ik en daar zou ik heeeel tevreden over zijn als ik geen huisdieren had. Hier in huis veel erg fluffy haar waardoor het reservoir snel volloopt en dat detecteert hij niet goed.

Ik kom net zelf de AEG VX8 tegen, compact, stil (57dB!), 5 kilo, 12 meter actieradius, HEPA en S-bag stofzakken (waar ik toevallig nog een voorraad van heb). En goede recensies. Klinkt bijna too good to be true!

Correctie: 7 kilo. Op de site van AEG zelf wegen ze 'm zonder slang (why???).
jellybean wijzigde dit bericht op 27-11-2025 14:12
9.13% gewijzigd
Ik heb een Dyson V15 en ben daar heel tevreden over.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Hoopo klinkt goed, ik ga eens zoeken. Hoe erg is het uitlopen daarvan? Want ik verdenk mijn kat ervan z'n klauwtjes nog even flink te vullen voordat ie uit de bak springt en het zo maximaal mogelijk te verspreiden. Volgens mij probeert ie daarmee een PR te zetten. :-?

Andere hobby: buiten in het zand rollen, naar binnen rennen en midden in de kamer uitschudden.

En dan boos zijn als ik wéér ga stofzuigen... :-(

Dat van die herrie turboborstel had ik ook gelezen. Blijkbaar is stil zijn en vakkundig haren kunnen verwijderen een onmogelijke combinatie voor stofzuigers.
margreetder schreef:
27-11-2025 10:51
Tevreden met mijn Miele C3 sinds ik een XL borstel erbij heb gekocht.
Hier ook team Miele!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven