Onderhoud van mijn (oude) huis geeft me veel stress
donderdag 27 november 2025 om 10:46
Hoi forummers
Wist niet zo goed waar dit te plaatsen (had het ook bijv bij Psyche kunnen zetten..
). Maar toch maar hier.. Ik heb een oud koophuis (1902) met 2 verdiepingen. Zo’n oud huis vergt veel m.b.t. onderhoud. Schilderwerk, een lekkage, een vloerverwarming die kapot gaat, ketel onderhoud, schimmel.. etc. Ik stel het aanpakken van deze dingen eindeloos uit. Niet vanwege het geld maar vanwege het gedoe. Het kost mij altijd een hoop tijd stress en energie om een vakman te vinden, ik vind het ook lastig om met de vakmannen te moeten dealen (oa omdat ik last heb van sociale angst) , ik vind het moeilijk om assertief te zijn. Ben een vrouw alleen, heb weinig verstand van onderhoudsklussen ben bang dat ik word afgezet. Ook nu is er een klusjesman bezig en hij ontdekt steeds nieuwe dingen die gedaan moeten worden en dat kost me handenvol geld. Vind het communiceren met deze klusjesman ook lastig en ik vind het ook bij hem moeilijk om assertief te zijn. Vraag me opnieuw af of ik niet word getild. Dit alles kost me heel veel stress en spanning. En ik heb vaak een slecht gevoel over mezelf, voel mezelf een sukkel als het om dit soort dingen gaat. Herkenning..? Tips, advies… ?
Dank!
Wist niet zo goed waar dit te plaatsen (had het ook bijv bij Psyche kunnen zetten..
Dank!
quetal wijzigde dit bericht op 27-11-2025 11:00
1.47% gewijzigd
donderdag 27 november 2025 om 11:09
De stress komt denk ik door een achterstand in kennis. Dat is op te lossen als je dat wil. Je kan heel veel vooraf opzoeken en je zou ook zelf kunnen gaan klussen (de eenvoudige dingen).
Je kan ook een vriend(m/v) met bouwkundige kennis eens kunnen vragen om met je door het huis te lopen. Dan krijg je in beeld wat de staat is en wat eraan komt de komende tijd. Dat schrijf je op en dan heb je je onderhoudsplan. Dan krijg je grip en word je minder overvallen.
Houd er rekening mee dat veel klussers een kleine kennisachterstand graag groter laten lijken door termen te gebruiken en kleine problemen groot te laten lijken.
Je kan ook een vriend(m/v) met bouwkundige kennis eens kunnen vragen om met je door het huis te lopen. Dan krijg je in beeld wat de staat is en wat eraan komt de komende tijd. Dat schrijf je op en dan heb je je onderhoudsplan. Dan krijg je grip en word je minder overvallen.
Houd er rekening mee dat veel klussers een kleine kennisachterstand graag groter laten lijken door termen te gebruiken en kleine problemen groot te laten lijken.
donderdag 27 november 2025 om 11:11
donderdag 27 november 2025 om 11:11
donderdag 27 november 2025 om 11:37
Als je het gevoel dat je getild wordt los zou kunnen laten, zou je dan minder stress hebben?
Want dat vind ik nogal wat, eerlijk gezegd. Als je met betrouwbare bedrijven in zee gaat, wordt je niet getild. Ik denk eerder dat jij je verkijkt op hoeveel tijd iets kost, wat die tijd per uur kost en wat materialen kosten.
Zit er bij jou in de buurt of in het dorp geen Klussenier? Dat zijn vaak mensen met een bedding in het dorp waar ze wonen en werken en ze kennen weer veel vakmensen. Je kunt dan met je eigen klussenier een goede relatie opbouwen en die kan je ook adviseren over een meerjarenplan en een lijst maken met wat prio is, wat er aan zal komen en wat kan wachten.
Want dat vind ik nogal wat, eerlijk gezegd. Als je met betrouwbare bedrijven in zee gaat, wordt je niet getild. Ik denk eerder dat jij je verkijkt op hoeveel tijd iets kost, wat die tijd per uur kost en wat materialen kosten.
Zit er bij jou in de buurt of in het dorp geen Klussenier? Dat zijn vaak mensen met een bedding in het dorp waar ze wonen en werken en ze kennen weer veel vakmensen. Je kunt dan met je eigen klussenier een goede relatie opbouwen en die kan je ook adviseren over een meerjarenplan en een lijst maken met wat prio is, wat er aan zal komen en wat kan wachten.
donderdag 27 november 2025 om 11:37
donderdag 27 november 2025 om 11:49
Een vaste aannemer is goud waard. En inderdaad iemand die binding heeft met de omgeving en er ook baat bij heeft dat jij tevreden bent.ladadieladieda schreef: ↑27-11-2025 11:37Als je het gevoel dat je getild wordt los zou kunnen laten, zou je dan minder stress hebben?
donderdag 27 november 2025 om 11:51
Waarom laat je niet een bouwkundig/technisch ingenieur je woning onder de loep nemen? Dan heb je een onafhankelijk deskundige die er geen baat bij heeft om gebreken 'te bedenken' en heb je óók gelijk een goed rapport welk onderhoud nu verricht moet worden en welk onderhoud in de toekomst.
Als je niet voor verschillende klussen steeds zelf klusmannen/vrouwen wil inhuren kan je ook, aan de hand van het technisch rapport, een aannemer in de arm nemen voor het totale onderhoud.
Als je niet voor verschillende klussen steeds zelf klusmannen/vrouwen wil inhuren kan je ook, aan de hand van het technisch rapport, een aannemer in de arm nemen voor het totale onderhoud.
donderdag 27 november 2025 om 11:56
Dit was ook waar ik aan dacht toen ik de post van TO las.IJsschots schreef: ↑27-11-2025 11:51Waarom laat je niet een bouwkundig/technisch ingenieur je woning onder de loep nemen? Dan heb je een onafhankelijk deskundige die er geen baat bij heeft om gebreken 'te bedenken' en heb je óók gelijk een goed rapport welk onderhoud nu verricht moet worden en welk onderhoud in de toekomst.
donderdag 27 november 2025 om 11:57
Huren, en je kind jaarlijks maximale schenking geven? Als kind tussen 18 en 40 is kan je ook eenmalig EUR 32.000 schenken.
Huren scheelt je veel gedoe met onderhoud. Ook een nieuwere woning moet onderhouden worden, gaat de verwarming stuk e.d.. Maar een huurwoning vinden voor een redelijke prijs is ook niet eenvoudig.
donderdag 27 november 2025 om 12:04
donderdag 27 november 2025 om 12:04
Dat verhelpt het probleem niet helemaal.
Ik woon in een huurwoning en dan heb je nog steeds best veel onderhoud.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 27 november 2025 om 12:16
Ik denk dat werkspot juist geen goed idee is. Goede vakmensen die betrouwbaar zijn hebben het druk met klanten in hun eigen omgeving. Die staan niet op werkspot. Er heeft hier ooit een vrouw meegeschreven die met haar man een aannemersbedrijfje had en die heeft daar een keer iets heel zinnigs over geschreven.Graze schreef: ↑27-11-2025 12:04Ik zou verkopen en gaan huren zodat je van die stress af bent.
En anders via werkspot vakmannen zoeken? Goed de reviews lezen en niet meteen met de goedkoopste in zee. Of inderdaad iemand zoeken die alles eens kan nalopen om te kijken wat er gedaan moet worden en dan vanuit daar verder.
Vraag eens rond bij familie, vrienden of kennissen welke vakmensen zij inschakelen.
donderdag 27 november 2025 om 12:21
Dus jij wil in dat oude huis blijven zitten terwijl je met die overwaarde best een nieuw huis zou kunnen kopen, en dat ook aan je kind kunt nalaten? Ik zou he als kind , even simpel gezegd, niet leuk vinden als ik later zou merken dat moeder zich in allerlei bochten heeft gewrongen en stress heeft gehad, alleen om mij een erfenis te geven.(Die ik dan eigenlijk niet echt nodig heb, omdat ik zelf al prettig woon, en het dus gewoon extra is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 27 november 2025 om 12:44
Mijn ouders gebruiken al jaren werkspot voor klussen in en om het huis. Nog nooit problemen gehad naast dat een keer iets kapot was gevallen bij leveren maar dat is netjes opgelost. En ja ook met werkspot moesten ze soms een tijdje wachten i.v.m. drukte. Het is wel zo dat er ook beunhazen tussen zitten maar daarom is het juist belangrijk om reviews goed te lezen, niet standaard voor de goedkoopste gaan en als iets niet goed voelt het natuurlijk niet doen. De meeste vaklui komen ook eerst zelf kijken wat er gedaan moet worden voordat ze aan de klus beginnen. Dus als iemand zonder ook maar te komen kijken iets wil komen doen dan kan dat ook een rode vlag zijn.ladadieladieda schreef: ↑27-11-2025 12:16Ik denk dat werkspot juist geen goed idee is. Goede vakmensen die betrouwbaar zijn hebben het druk met klanten in hun eigen omgeving. Die staan niet op werkspot. Er heeft hier ooit een vrouw meegeschreven die met haar man een aannemersbedrijfje had en die heeft daar een keer iets heel zinnigs over geschreven.
Vraag eens rond bij familie, vrienden of kennissen welke vakmensen zij inschakelen.
donderdag 27 november 2025 om 12:46
Ik herken het.
Merk dat het staat en valt bij accepteren dat onderhoud vreselijk duur is. 10% van de waarde is normaal, dus bij een huis van 250.000 is 25k per jaar te verwachten. Daar spaar ik voor en accepteer ik. En zelden is er een jaar waarin dat meevalt, helaas!
Ik zou me dus afvragen of jij de stress hebt van het organiseren of dat jij eigenlijk niet genoeg overhoud voor het onderhoud. Dat zijn 2 verschillende zaken.
En gaan huren, dat kan. Maar vaak ben je voor een hypotheek (zeker als je de woning al langer bezit) + onderhoudsprojecten meer kwijt dan de huur van een gemiddelde woning, als die er al zijn.
Eventueel kan je overwegen om eenmalig je hypotheek omhoog te gooien, als je overwaarde hebt, en in 1 keer een flinke onderhoudsslag te maken. Bijvoorbeeld muurisolatie, dak repareren of van het gas af. Dat verhoogd je waarde waardoor banken er vaak wel voor te porren zijn.
Merk dat het staat en valt bij accepteren dat onderhoud vreselijk duur is. 10% van de waarde is normaal, dus bij een huis van 250.000 is 25k per jaar te verwachten. Daar spaar ik voor en accepteer ik. En zelden is er een jaar waarin dat meevalt, helaas!
Ik zou me dus afvragen of jij de stress hebt van het organiseren of dat jij eigenlijk niet genoeg overhoud voor het onderhoud. Dat zijn 2 verschillende zaken.
En gaan huren, dat kan. Maar vaak ben je voor een hypotheek (zeker als je de woning al langer bezit) + onderhoudsprojecten meer kwijt dan de huur van een gemiddelde woning, als die er al zijn.
Eventueel kan je overwegen om eenmalig je hypotheek omhoog te gooien, als je overwaarde hebt, en in 1 keer een flinke onderhoudsslag te maken. Bijvoorbeeld muurisolatie, dak repareren of van het gas af. Dat verhoogd je waarde waardoor banken er vaak wel voor te porren zijn.
donderdag 27 november 2025 om 13:07
Oh wat herkenbaar.
Wij wonen al ruim 9 in ons oudere huis ( jaren 60) en er moet hoognodig onderhoud gedaan worden, maar het is zoveel gedoe. Ik ben erg prikkelgevoelig dus klussers over de vloer, geen zin in. We willen graag een nieuwe keuken maar ook daar hebben we eigenlijk geen zin in.
We moeten volgend jaar echt, anders wordt het achterstallig onderhoud alleen maar erger. Dus geen tips, sorry.
Verhuizen willen we niet, want deze plek is goud. We wonen heel goedkoop. En het is een vrijstaand huis, dat zouden we nu niet eens meer kunnen kopen in de huidige markt.
Sterkte en succes!
Wij wonen al ruim 9 in ons oudere huis ( jaren 60) en er moet hoognodig onderhoud gedaan worden, maar het is zoveel gedoe. Ik ben erg prikkelgevoelig dus klussers over de vloer, geen zin in. We willen graag een nieuwe keuken maar ook daar hebben we eigenlijk geen zin in.
We moeten volgend jaar echt, anders wordt het achterstallig onderhoud alleen maar erger. Dus geen tips, sorry.
Verhuizen willen we niet, want deze plek is goud. We wonen heel goedkoop. En het is een vrijstaand huis, dat zouden we nu niet eens meer kunnen kopen in de huidige markt.
Sterkte en succes!
donderdag 27 november 2025 om 13:09
10% van de waarde per jaar gemiddeld? Dat lijkt me echt heel sterk......
Dan heb je na 10 jaar de hele waarde van je huis opnieuw in je huis gestoken....
https://www.eigenhuis.nl/huis-verbetere ... -onderhoud
Dan heb je na 10 jaar de hele waarde van je huis opnieuw in je huis gestoken....
https://www.eigenhuis.nl/huis-verbetere ... -onderhoud
donderdag 27 november 2025 om 13:18
Verkopen en gaan huren is echt een dom idee.
Een goede vaste klusjesman is goud waard. Ik zou eens goed om je heen gaan vragen. En opletten of er busjes in de straat staan. De buren dan vragen (later) of ze tevreden waren. Nummers bewaren. En meerdere mensen om hun mening vragen / langs laten komen. Dat is hoe ik het doe.
Het is altijd stress en het is altijd een beetje hopen dat het goed komt. Maar wel heerlijk dat je het gewoon zelf mag bepalen allemaal.
Een goede vaste klusjesman is goud waard. Ik zou eens goed om je heen gaan vragen. En opletten of er busjes in de straat staan. De buren dan vragen (later) of ze tevreden waren. Nummers bewaren. En meerdere mensen om hun mening vragen / langs laten komen. Dat is hoe ik het doe.
Het is altijd stress en het is altijd een beetje hopen dat het goed komt. Maar wel heerlijk dat je het gewoon zelf mag bepalen allemaal.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in