Bang van haarverf geworden
zaterdag 29 november 2025 om 20:24
Ik had al eerder gehoord dat haarverf kankerverwekkend is. Maar wat is dat niet, tegenwoordig?
Nu zag ik een filmpje dat je 60 % meer kans heb op borstkanker als je je haar verft.
Nu ben ik helaas al erg grijs en laat ik mn haar om de 7 a 8 weken verven bij een kapsalon. Vaak voelt mn hoofdhuid daarna rood, jeukend en licht geirriteerd aan.
Nu gegoogled op alternatieven voor chemische haarverf en kom op Henna.
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt dit goed en kun je dat ook bij een salon laten doen?
Ik wil het eens proberen.
Nu zag ik een filmpje dat je 60 % meer kans heb op borstkanker als je je haar verft.
Nu ben ik helaas al erg grijs en laat ik mn haar om de 7 a 8 weken verven bij een kapsalon. Vaak voelt mn hoofdhuid daarna rood, jeukend en licht geirriteerd aan.
Nu gegoogled op alternatieven voor chemische haarverf en kom op Henna.
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt dit goed en kun je dat ook bij een salon laten doen?
Ik wil het eens proberen.
spacescooter wijzigde dit bericht op 29-11-2025 20:26
Reden: Taalfout
Reden: Taalfout
0.09% gewijzigd
zaterdag 29 november 2025 om 20:34
Ik weet niet waar je dit gehoord of gezien hebt, maar het klopt niet. Zeker die 60% is zwaar overdreven en niet onderbouwd. KWF geeft aan dat er geen wetenschappelijke basis is, zie: https://www.kwf.nl/dingen-waar-je-kanke ... ke-stoffen Onderzoeken geven tot nu toe slechts zwakke verbanden en inconsistente resultaten. Verder zijn in Europa de eisen voor cosmetica, waaronder haarverf, heel streng. Er zitten zelden stoffen in die kankerverwekkend zijn, laat staan in grote hoeveelheden.
En ja, het zijn chemische stoffen, daar kun je irritatie van je hoofdhuid van krijgen. Net als dat gebeurd als je een nieuwe crème gebruikt waarbij je niet goed tegen een bepaald ingrediënt kan. Dat is ook zo bij henna: daar kun je roodheid, irritatie etc van krijgen omdat je niet tegen een bepaalde stof die erin zit kan. Natuurlijk is dus zeker niet altijd beter!
En ja, het zijn chemische stoffen, daar kun je irritatie van je hoofdhuid van krijgen. Net als dat gebeurd als je een nieuwe crème gebruikt waarbij je niet goed tegen een bepaald ingrediënt kan. Dat is ook zo bij henna: daar kun je roodheid, irritatie etc van krijgen omdat je niet tegen een bepaalde stof die erin zit kan. Natuurlijk is dus zeker niet altijd beter!
zaterdag 29 november 2025 om 20:48
zaterdag 29 november 2025 om 21:07
Ik denk het wel. Er zijn momenteel geen stoffen in haarverf die aantoonbaar kanker veroorzaken. Als het KWF dat zegt, zou ik daarop vertrouwen, niet de filmpjes van random mensen op fb. Want als het wél zo was, hadden ze daar echt wel voor gewaarschuwd.spacescooter schreef: ↑29-11-2025 20:43Een filmpje op facebook. De kapper verft met Reff. Zij zegt dat dit ook veilig is. Mss maak ik dan toch mezelf bang...
zaterdag 29 november 2025 om 21:12
Ja het zal er vast niets mee te maken hebben dat ze als ze de verzorgende producten van die lijn verkoopt er een goed zakcentje aan verdient. Ik denk ook dat een kapper er meer verstand van heeft dan het KWF, die werken toch al hele dagen met die haarverf, dus hebben alle kennis.spacescooter schreef: ↑29-11-2025 20:43Een filmpje op facebook. De kapper verft met Reff. Zij zegt dat dit ook veilig is. Mss maak ik dan toch mezelf bang...
Overigens zou je dan verwachten dat het aantal borstkankergevallen bij kapsters dan hoger zou zijn dan gemiddeld, maar dat is dan weer niet het geval.
zaterdag 29 november 2025 om 22:04
Oh dan is het waar.spacescooter schreef: ↑29-11-2025 20:43Een filmpje op facebook. De kapper verft met Reff. Zij zegt dat dit ook veilig is. Mss maak ik dan toch mezelf bang...
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
zaterdag 29 november 2025 om 22:57
Voor kanker zou ik niet zo snel bang zijn, maar wel voor een heftige allergische reactie als je huid nu al reageert. Allergie kan je namelijk opbouwen. Ik zou hier dus wel even wat informatie over opzoeken.
Ik ben zwaar allergisch voor ppd in haarverf bleek tig jaar geleden. Ben er weken ziek van geweest. Als mijn haar mijn huid aanraakte liet het een spoor van blaren achter. Mijn gezicht zwol drie keer op en ik moest bijna mijn hoofd kaal scheren. Drama was het.
Ik ben zwaar allergisch voor ppd in haarverf bleek tig jaar geleden. Ben er weken ziek van geweest. Als mijn haar mijn huid aanraakte liet het een spoor van blaren achter. Mijn gezicht zwol drie keer op en ik moest bijna mijn hoofd kaal scheren. Drama was het.
zondag 30 november 2025 om 00:08
Ik ben gestopt met mijn haren te verven omdat ik steeds meer last kreeg van irritaties tijdens en na het verven. Nog een tijdje gedacht om over te stappen op wecolour maar het bijwerken van de uitgroei die je na 2 weken al begon te zien begon me ook te irriteren. Ik heb nu dus veel grijze (en spierwitte maar die zitten meer verstopt) highlights van nature maar ik heb van mensen gehoord dat het er niet gek of storend uit ziet, sommigen valt het niet eens op al betwijfel ik dat.
Als je echt geen troep wil in je haarverf zou je eens kunnen kijken naar wecolour: https://www.wecolour.com/
Als je echt geen troep wil in je haarverf zou je eens kunnen kijken naar wecolour: https://www.wecolour.com/
zondag 30 november 2025 om 01:00
zondag 30 november 2025 om 06:32
Of je houdt Facebook, laat je haar verven en bedenkt dat ontzettend veel claims die daar worden gedaan onzin zijn en je verwezen wordt (áls er al onderbouwing staat) naar een ‘onderzoek’ van de buurvrouw van de achterneef van de caissière bij de Aldi.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 30 november 2025 om 06:56
Als een onderzoeksinstituut of een laboratorium iets baanbrekends ontdekt, zoals een verband tussen stoffen in haarverf en kanker, dan zullen ze niet als eerste daar een filmpje van maken voor Facebook.
Wat eten we vanavond?
zondag 30 november 2025 om 08:28
Henna, tenminste originele henna, is niet grijsdekkend. Het is ook een heel karwei met opbrengen, en vooral met uitspoelen, omdat het zo korrelig opdroogt. Niet slecht voor je haar en huid, maar evengoed kun je er allergisch voor zijn/worden.
En wees erop voorbereid dat je haar nog dagenlang stinkt. Bovendien mag je niet met blondering op haar dat geverfd is met henna, dus highlights zijn daarna voorlopig uitgesloten.
Ik ben er zelf niet weg van.
En wees erop voorbereid dat je haar nog dagenlang stinkt. Bovendien mag je niet met blondering op haar dat geverfd is met henna, dus highlights zijn daarna voorlopig uitgesloten.
Ik ben er zelf niet weg van.
zondag 30 november 2025 om 08:32
Is dit sarcastisch?Hecamel schreef: ↑29-11-2025 21:12Ja het zal er vast niets mee te maken hebben dat ze als ze de verzorgende producten van die lijn verkoopt er een goed zakcentje aan verdient. Ik denk ook dat een kapper er meer verstand van heeft dan het KWF, die werken toch al hele dagen met die haarverf, dus hebben alle kennis.
De meeste kappers weten je echt niet de ins en outs van ingrediënten te vertellen, laat staan het eventuele risico op lange termijn. Niets tegen kappers, niet beledigend bedoeld, maar dit is mijn ervaring. Ik heb in mijn leven veel kappers gesproken (beroepshalve) en de meeste weten echt niet alles over de samenstelling van de producten waar ze mee werken.
zondag 30 november 2025 om 08:56
Het is niet goed voor je. Iedereen die ooit op Facebook is gegaan heeft nu grijs haar...hoeveel bewijs heb je dan nog nodig?
zondag 30 november 2025 om 09:07
O, dat klopt. Ik zit op Facebook en heb mijn haar grijs geverfd. Ik ga er meteen een filmpje van maken.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
zondag 30 november 2025 om 09:12
Ik geloof niet dat haarverf kankerverwekkend is.
Maar ik gebruik zelf al jaren plantenkleuring. Mijn kapper is een biologische kapper. Ik kan het bij haar laten doen, zelfs met highlights. En ik neem wat poeder mee naar huis om tussentijds bij te werken. De kapster maakt dan een samenstelling van poeders voor de kleur die ik wil. Werkt heel goed en maakt ook geen vlekken op textiel. Je mag alleen de eerste 48 uur je haar niet wassen.
Maar ik gebruik zelf al jaren plantenkleuring. Mijn kapper is een biologische kapper. Ik kan het bij haar laten doen, zelfs met highlights. En ik neem wat poeder mee naar huis om tussentijds bij te werken. De kapster maakt dan een samenstelling van poeders voor de kleur die ik wil. Werkt heel goed en maakt ook geen vlekken op textiel. Je mag alleen de eerste 48 uur je haar niet wassen.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
zondag 30 november 2025 om 09:45
zondag 30 november 2025 om 11:43
Ze bestaan echt! Dat heb gestaan op feesboek.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in