Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Yasmijn schreef:
03-12-2025 11:18
Meen je dat echt? Letterlijk beroerd van lettertjes op een scherm?

Het kan verkeren.

Over gaslighten gesproken?

Het ligt niet aan de zender maar aan de ontvanger??
Met je: "het kan verkeren!"
Ik vind veel dingen. In elk geval deze twee
1. Natuurlijk kun je gekwetst raken door rotopmerkingen op het internet. Als je iets van jezelf bloot geeft en mensen gebruiken dat om jou te kwetsen, dan doet dat zeer. Als mensen mij daarom fragiel vinden, dan moet dat maar.
2. Een fatsoenlijke discussie is prachtig, maar dan moeten bepaalde randvoorwaarden op orde zijn. Daar ontbreekt het hier vaak aan: er is geen optie om puur op de zaak te discussiëren, er worden altijd "persoonlijke" elementen ingezet. Of je wordt over het forum achtervolgd, of mensen vinden jouw top2000-stemlijstje achterlijk omdat je op een ander topic voor de spreidingswet was. Het mag elitair klinken of wat dan ook, maar je kunt gewoon niet met alle mensen een leuk gesprek voeren, waarbij je beide netjes formuleert en aan het einde even goede vrienden bent.

Uit 1 en 2 volgt bij veel forummers (bij mij ook) een soort cynische houding. Je laat liever niet het achterste van je tong zien.
Si abra la puerta hay lobos.
Hallodaar schreef:
03-12-2025 11:28
Jazeker!
Is dat echt zo gek?

Ookal anoniem, als iemand mij voor een soort satans gebroed uitmaakt, komt dat echt wel aan.
Dat kan ik mij wel voorstellen. En het komt mij ook niet helemaal vreemd voor. Er zijn over en tegen mij ook weleens dingen gezegd (geschreven) die ik best pijnlijk vond. Ik snap best dat iets je so raakt dat je even van slag bent.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 11:19
Welke oplossing had jij in gedachte?
Ik zou veel inzetten op het gebied van sfeerverbetering.

In discussies niet meteen iemand ergens van beschuldigen of sneren als je het er niet mee eens bent. Laat iemand gewoon eerst uitleggen wat hij/zij bedoelt voordat er weer gestaffeld wordt of hoe het tegenwoordig ook heet. Dat scheelt al veel gedoe en voorkomt dat mensen zich meteen aangevallen voelen.

Verder mag er echt wat meer ruimte zijn voor afwijkende meningen. Niet meteen labels plakken zodra iemand iets zegt wat niet in jouw straatje past. Ga gewoon de discussie aan, daar is een forum voor. En als een mening je bloeddruk doet stijgen, druk dan op de negeerknop. Prachtig ding, is er niet voor niets…

Wat ik vaak merkte toen het forum nog levendiger was: forummers die in een discussie zelf nauwelijks inhoudelijk bijdragen, maar wel constant anderen lopen te corrigeren of hen op de vingers tikken. Dat helpt de sfeer ook niet. Als je alleen maar komt om politieagentje te spelen, draag je net zo goed bij aan dat verstikkende sfeertje.

En dan heb je ook nog de categorie die iemand door topics heen blijft volgen puur omdat ze het één keer niet met die persoon eens waren en een obsessie ontwikkelen. Dan komt er onder elke reactie een steek, een sarcastische opmerking of weer zo’n corrigerend vingertje. Dat is geen discussie voeren,dat is gewoon stoken. En het draagt echt nul komma nul bij aan de sfeer.

Misschien ook wat minder streng modereren op een trol-topic hier en daar. Als iemand denkt dat iets een trolltopic is, blijf er dan gewoon lekker uit. Zolang het topic niet ontspoort of onbeschoft wordt, laat mensen lekker hun lolletje hebben! Niet alles hoeft je te bevallen. Soms is het gewoon prima om een topic over te slaan in plaats van meteen op de reportknop te rammen.

En ja, misschien zou het helpen om sommige perma-bans gedeeltelijk terug te laten. Niet iedereen natuurlijk, maar wel de mensen die ook positieve bijdragen hebben geleverd of inmiddels gewoon gegroeid zijn.. Waarom niet? Dit forum bestaat super lang mensen die tig jaren geleden een perma kregen zijn echt niet meer precies dezelfde personen als toen.

En natuurlijk, beledigen, bewust stoken, mensen persoonlijk aanvallen of een discussie bewust laten ontsporen moet allemaal nog steeds gewoon aangepakt worden. Niemand zit te wachten op een forum waar je zonder rem kunt gaan.

Maar met als verschil pak de echte excessen aan en niet elke afwijkende mening of whatever onder een vergrootglas.
Larosa schreef:
03-12-2025 12:21
Ik zou veel inzetten op het gebied van sfeerverbetering.

In discussies niet meteen iemand ergens van beschuldigen of sneren als je het er niet mee eens bent. Laat iemand gewoon eerst uitleggen wat hij/zij bedoelt voordat er weer gestaffeld wordt of hoe het tegenwoordig ook heet. Dat scheelt al veel gedoe en voorkomt dat mensen zich meteen aangevallen voelen.

Verder mag er echt wat meer ruimte zijn voor afwijkende meningen. Niet meteen labels plakken zodra iemand iets zegt wat niet in jouw straatje past. Ga gewoon de discussie aan, daar is een forum voor. En als een mening je bloeddruk doet stijgen, druk dan op de negeerknop. Prachtig ding, is er niet voor niets…

Wat ik vaak merkte toen het forum nog levendiger was: forummers die in een discussie zelf nauwelijks inhoudelijk bijdragen, maar wel constant anderen lopen te corrigeren of hen op de vingers tikken. Dat helpt de sfeer ook niet. Als je alleen maar komt om politieagentje te spelen, draag je net zo goed bij aan dat verstikkende sfeertje.

En dan heb je ook nog de categorie die iemand door topics heen blijft volgen puur omdat ze het één keer niet met die persoon eens waren en een obsessie ontwikkelen. Dan komt er onder elke reactie een steek, een sarcastische opmerking of weer zo’n corrigerend vingertje. Dat is geen discussie voeren,dat is gewoon stoken. En het draagt echt nul komma nul bij aan de sfeer.

Misschien ook wat minder streng modereren op een trol-topic hier en daar. Als iemand denkt dat iets een trolltopic is, blijf er dan gewoon lekker uit. Zolang het topic niet ontspoort of onbeschoft wordt, laat mensen lekker hun lolletje hebben! Niet alles hoeft je te bevallen. Soms is het gewoon prima om een topic over te slaan in plaats van meteen op de reportknop te rammen.

En ja, misschien zou het helpen om sommige perma-bans gedeeltelijk terug te laten. Niet iedereen natuurlijk, maar wel de mensen die ook positieve bijdragen hebben geleverd of inmiddels gewoon gegroeid zijn.. Waarom niet? Dit forum bestaat super lang mensen die tig jaren geleden een perma kregen zijn echt niet meer precies dezelfde personen als toen.

En natuurlijk, beledigen, bewust stoken, mensen persoonlijk aanvallen of een discussie bewust laten ontsporen moet allemaal nog steeds gewoon aangepakt worden. Niemand zit te wachten op een forum waar je zonder rem kunt gaan.

Maar met als verschil pak de echte excessen aan en niet elke afwijkende mening of whatever onder een vergrootglas.
En hoe precies bepaal je dat dan? Want wie wel/wie niet is ook maar net hoe je zelf tegen zo'n gepermabande aankijkt natuurlijk.
There is always something happening, and it's usually right now
Voor wie nu nog pleit voor terugkeer van FV, ze heeft het dus best bont kunnen maken voor ze de ban kreeg, alleen nu melden zich al meerdere mensen die ze persoonlijk te grazen heeft genomen
Ze kreeg die ban dus echt niet zomaar
[quote=Larosa post_id=36055103 time=1764760864

[/quote]

Ik heb alles gelezen hoor, maar houdt de quote even beknopt.

Mijn vraag is: "hoe bepaal je dan of iemand 'gegroeid/veranderd is' en terug mag komen?

Het is toch ook gewoon een keer klaar?
hallodaar wijzigde dit bericht op 03-12-2025 12:38
0.11% gewijzigd
Yasmijn schreef:
03-12-2025 11:18
Meen je dat echt? Letterlijk beroerd van lettertjes op een scherm?

Het kan verkeren.
Doe niet zo denigrerend.

'Het is maar internet' geldt al jaren niet meer.

Als je blij kunt worden van iemands posts kun je er dus ook beroerd van worden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Larosa schreef:

Vaste-posters die een perma kregen, kregen die niet meteen. Die kregen eerst een dag-ban, een week-ban, een maand-ban.
Je hebt echt volop de kans je leven te beteren
Lila-Linda schreef:
03-12-2025 11:23
mwah, wat FV tegen mij zei was ook zo vreselijk akelig beneden de gordel hoor, heel naar persoonlijk. Puur om te raken

Kan me best voorstellen dat je daar even van slag van bent
Hier idem. En vooral: het kwam uit het niets. Jarenlang prettig met haar geforumd en ineens een tirade ver onder de gordel.

Van mensen waar het altijd al een beetje mee schuurt schrik ik er niet zo van.

David Dunning
Larosa schreef:
Ik zou veel inzetten op het gebied van sfeerverbetering. (...)
De punten die jij noemt herken ik wel, maar er valt voor het huidige team door gebrek aan tijd/menskracht niet op te modereren. Je zou er wel zelf op kunnen wijzen als je het ziet gebeuren, maar dan moet je wel gezellig mee gaan schrijven in de topics en niet alleen maar komen klagen dat het hier zo dood is.
Dat ben ik met je eens. Het is hier ook al heel vaak gezegd: laat toch gewoon lekker, het dooft vanzelf wel uit. En natuurlijk zijn er mensen die zich ontzettend storen aan neptopics maar je kunt het als mod nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken en die mensen kunnen ook gewoon wegblijven uit zo'n topic. Zo vind ik bijna alle topics op Zwanger stom maar dan ga ik toch ook niet verwachten dat die hele pijler maar wordt opgeheven.
En dat ben ik niet met je eens. Er zijn hier (ook in het recente verleden) behoorlijk wat permabannelingen onder voorwaarden teruggekeerd en dat ging in de meeste gevallen al heel snel mis omdat de betrokkenen juist helemaal niet gegroeid of veranderd bleken.
Graftak!
Grobbekuiken_ schreef:
03-12-2025 12:36
En hoe precies bepaal je dat dan? Want wie wel/wie niet is ook maar net hoe je zelf tegen zo'n gepermabande aankijkt natuurlijk.
Geldt wat mij betreft ook voor dat hele sfeerverbeteringsverhaal en dan met name: hoe worden mods dat geacht te doen? Los van dat ze het nu blijkbaar al niet kunnen bolwerken wordt het hier m.i. dan een kleuterschool.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Lila-Linda schreef:
03-12-2025 12:40
Vaste-posters die een perma kregen, kregen die niet meteen. Die kregen eerst een dag-ban, een week-ban, een maand-ban.
Je hebt echt volop de kans je leven te beteren
Eén maandban? Zo'n FV heeft zeker vier maandbans uitgezeten voor ze eindelijk een keer gepermaat werd. Iedere keer kreeg ze toch weer een kans, en dan zijn hier nog mensen die lopen te huilen dat die arme FV zomaar vanuit het niks werd weggepoetst. Echt onbegrijpelijk.
Graftak!
canis-felis schreef:
03-12-2025 12:50
Geldt wat mij betreft ook voor dat hele sfeerverbeteringsverhaal en dan met name: hoe worden mods dat geacht te doen? Los van dat ze het nu blijkbaar al niet kunnen bolwerken wordt het hier m.i. dan een kleuterschool.
Ja, eens.
There is always something happening, and it's usually right now
Je mag gewoon een rotte appel uit de fruitschaal halen. Klaar!

Mensen nog aan toe, het gewauwel over: het was een icoon etc!'

Hou op zeg!!!
Wat is jullie vraag aan de mods precies? :biggrin:
Pelle schreef:
03-12-2025 13:07
Dat vroeg ik me ook al af :P .

Dames, ik vind het een hele interessante discussie en we gaan jullie input ook zeker meenemen, dank daarvoor.
Maar het blijft een Vraag het de modstopic, dus ik wil jullie vragen om dit gesprek voort te zetten op een van de Napraattopics.
Wij lezen ook daar mee, dus het gaat niet verloren.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Pelle schreef:
03-12-2025 13:07
Daar discussiëren we dus over.

David Dunning
Hallodaar schreef:
03-12-2025 10:12
Nou, dit vind ik wel een overdreven vorm van iemands gedrag goedpraten en het zelfs een beetje verheerlijken.

"Haar energie! Bloed, zweet en tranen! Zo verhelderend! Veel van haar opgestoken!"

Fijn dat jij dat zo ervaren hebt maar ik heb haar ook wat jaartjes gelezen en ik was gewoon een beetje bang van haar.
Voor mij was ze echt die forummer die andere forummers compleet kon afslachten wanneer ze niet in haar straatje schreven of een weerwoord durfde te geven.

Zij zocht geen dialoog, zij verklaarde meteen de oorlog. Is mijn ervaring althans.
Precies! Ik las vaak mee en schrok regelmatig hoe zij tekeer kon gaan! En ik kan mij zo goed voorstellen dat je van bepaalde uitlatingen van slag kunt raken. Woorden kunnen hard aankomen ook als ze uit een scherm komen.
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 12:46
De punten die jij noemt herken ik wel, maar er valt voor het huidige team door gebrek aan tijd/menskracht niet op te modereren. Je zou er wel zelf op kunnen wijzen als je het ziet gebeuren, maar dan moet je wel gezellig mee gaan schrijven in de topics en niet alleen maar komen klagen dat het hier zo dood is.

Dat ben ik met je eens. Het is hier ook al heel vaak gezegd: laat toch gewoon lekker, het dooft vanzelf wel uit. En natuurlijk zijn er mensen die zich ontzettend storen aan neptopics maar je kunt het als mod nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken en die mensen kunnen ook gewoon wegblijven uit zo'n topic. Zo vind ik bijna alle topics op Zwanger stom maar dan ga ik toch ook niet verwachten dat die hele pijler maar wordt opgeheven.

En dat ben ik niet met je eens. Er zijn hier (ook in het recente verleden) behoorlijk wat permabannelingen onder voorwaarden teruggekeerd en dat ging in de meeste gevallen al heel snel mis omdat de betrokkenen juist helemaal niet gegroeid of veranderd bleken.
Ja, als er niet genoeg mankracht is, houdt het natuurlijk een beetje op. Ik heb ooit op een forum meegeschreven waar de mod zelf ook actief meeschreef in topics en daar ben ik echt voorstander van. Ten eerste scheelt het werk en ten tweede snap je dan pas echt hoe de forumdynamiek werkt en kun je correct ingrijpen als dat nodig is. Moet dan wel iemand zijn die onpartijdig kan blijven.

En je hebt helemaal gelijk… ik “moet” inderdaad ook meer meeschrijven hier. Elke bijdrage kan iets veranderen.
ModeratorViva schreef:
03-12-2025 13:10
Dat vroeg ik me ook al af :P .

Dames, ik vind het een hele interessante discussie en we gaan jullie input ook zeker meenemen, dank daarvoor.
Maar het blijft een Vraag het de modstopic, dus ik wil jullie vragen om dit gesprek voort te zetten op een van de Napraattopics.
Wij lezen ook daar mee, dus het gaat niet verloren.
Oh ik lees dit nu pas, sorry mod.
Never mind. Niet goed gelezen en al jaren niet opgelet!
lori wijzigde dit bericht op 03-12-2025 18:31
89.50% gewijzigd
Lori schreef:
03-12-2025 18:26
Ik heb wel een vraag aan de mods. (Of aan een forummer die het toevallig weet) Ik was net namelijk in een topic waarin ik met mijn vorige (inmiddels geanonimiseerde) nick vaak schreef en ik zie bij iedereen die mij toen daar gequote heeft, mijn vorige nick staan ipv "anoniem+cijfers". Is dit altijd en valt het me nu pas op omdat het mezelf aan gaat? Of is er iets niet goed gegaan?
Dat is al jaaaaren zo.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 18:29
Dat is al jaaaaren zo.
Ja sorry, ik lees het nu ook net in het anonimisatietopic. Is me dus echt nooit opgevallen. Ik haal m'n vraag weer weg!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven