Budget cadeaus 5-12 afstemmen, gescheiden ouders

03-12-2025 11:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan gescheiden ouders: spreken jullie met je ex-partner een vast bedrag af voor pakjesavond?

Mijn ex-partner wil elk jaar een bedrag afspreken om te voorkomen dat onze zoon bij de ene ouder “meer, groter of extremer” cadeaus krijgt dan bij de andere. Hij is bang dat er voorkeuren ontstaan.

Ik had voor onze zoon Lego en een karaokegeluidsbox gekocht. Afgelopen zondag vierden we Sinterklaas met mijn schoonfamilie, en hij kreeg precies hetzelfde Lego-setje dat ik had gekocht. Dat moest dus terug. Omdat de tablet van onze zoon kapot is, dacht ik dat het een goed idee was om hem een nieuwe tablet te geven, aangezien hij anders in januari of februari sowieso een nieuwe zou krijgen. Ik zie dat als een win-win situatie. En om dan maar iets goedkopers te kopen, om cadeautjes te vullen (waar hij dan niks aan heeft), vind ik onzin.

Toen ik dit aan mijn ex vertelde, was hij niet akkoord. Persoonlijk vind ik het onzin om vaste geldbedragen af te spreken. Als onze zoon bij de andere ouder bijvoorbeeld vijf keer Lego krijgt voor in totaal €50, zal hij daar waarschijnlijk blijer mee zijn dan met een tablet van €120. Ik ben van mening dat kinderen geen waarde hechten aan hoeveel iets kost.

Bovendien zouden we dan alles met elkaar moeten afstemmen: niet zomaar een cadeautje geven, bij verjaardagen hetzelfde bedrag uitgeven, en misschien ook uitjes. Want als de ene ouder veel meer onderneemt dan de ander, ontstaat er ook een verschil in ervaringen. Toen ik in mijn veel te dure huurappartement woonde, vond ik dat lastig: de vader ging wekelijks iets ondernemen, ik één keer in twee maanden.
Buiten dat, opa en oma van ex zijn kant geven daarnaast ook nog cadeaus. Net als opa en oma van mijn kant. Die bedragen worden ook niet afgestemd…

Onze zoon is 6,5 jaar, en ik denk eigenlijk dat hij niet bezig is met de waarde van cadeaus in geld.

Ik ben benieuwd hoe andere gescheiden ouders hiermee omgaan.
poppedijntje wijzigde dit bericht op 03-12-2025 11:51
0.26% gewijzigd
Niet gescheiden, maar ik snap ex wel.
Wel gescheiden, en dit is echt recept voor enorm gezeur en ook onnodig. Kinderen zijn enorm loyaal aan hun ouders en dat is echt niet afhankelijk van de waarde van de cadeaus.

En dus recept voor gezeur om redenen die je zelf al omschrijft. Je moet het zelf weten maar ik zou hier niet aan beginnen. Dan moet je elke x afstemmen en verantwoorden en gezeik achteraf omdat het toch anders liep dan gepland, ik zou er niet aan moeten denken. Ik heb ook zo’n leuke ex die zelfs loopt te mekkeren over dat wij kamperen in Italië.
Als hij zelf bang is dat je kind hem niet leuk gaat vinden wegens cadeaus moet hij zelf maar meer budget reserveren voor dure cadeaus voor kind.

Maar het komt erop neer wat jij wil, want ‘nee’ naar je ex toe is ook gewoon een prima antwoord.
anoniem_694005b0e4378 wijzigde dit bericht op 03-12-2025 12:00
6.15% gewijzigd
Solsol schreef:
03-12-2025 11:59
Wel gescheiden, en dit is echt recept voor enorm gezeur en ook onnodig. Kinderen zijn enorm loyaal aan hun ouders en dat is echt niet afhankelijk van de waarde van de cadeaus.

En dus recept voor gezeur om redenen die je zelf al omschrijft. Je moet het zelf weten maar ik zou hier niet aan beginnen. Dan moet je elke x afstemmen en verantwoorden en gezeik achteraf omdat het toch anders liep dan gepland, ik zou er niet aan moeten denken. Als hij zelf bang is dat je kind hem niet leuk gaat vinden wegens cadeaus moet hij zelf maar meer budget reserveren voor dure cadeaus voor kind.

Maar het komt erop neer wat jij wil, want ‘nee’ naar je ex toe is ook gewoon een prima antwoord.
Lastig haha… ik kan goed met ex door een deur en daar ben ik/zoon en ex heel blij mee. Maar ik vind dit ook een beetje onnodig ja.
Poppedijntje schreef:
03-12-2025 12:00
Lastig haha… ik kan goed met ex door een deur en daar ben ik/zoon en ex heel blij mee. Maar ik vind dit ook een beetje onnodig ja.
Ja maar je kunt toch ook gewoon aangeven: luister Henk ik begrijp je best maar juist om het leuk te houden wil ik niet zulke specifieke afspraken. Volgens mij zijn wij allebei redelijke mensen en willen we kind allebei niet een verwend nest maken en ik hou er in m’n achterhoofd wel wat rekening mee maar wil er gewoon geen gezeur van als het een keer anders loopt.

Als jullie prima door 1 deur kunnen dan mag je toch ook gewoon eens nee zeggen? Als dat direct de band verpest dan was die sowieso al niet goed.
Pakjesavond vind ik sowieso niet het moment voor dure cadeaus, omdat het op een bepaald punt wel opvallend kan worden. Bijv. als het ene kind een Playstation van de Sint krijgt en andere kinderen nooit iets van die ordergrootte.

Dus om de hoeveelheid en waarde van de cadeautjes enigszins af te stemmen vind ik geen gek idee.
Ik vind het voor pakjesavond dan weer geen raar idee om het enigszins af te stemmen. Het komt dan, bij een gelovig kind, tenslotte van Sinterklaas en hoezo zou het dan in het ene huis ineens veel meer moeten zijn dan in het andere huis? Maar voor alle andere gelegenheden: laten gaan. Mijn stiefkinderen zijn ouder en krijgen met kerst bij hun moeder héél veel en bij ons 2 kleine cadeautjes. Ze zijn oud en wijs genoeg om te weten dat hun ouders daar nu eenmaal heel anders in staan.
Gescheiden.

Wij stemmen dit niet af. Is ook nooit ter sprake gekomen.
Vind het ook onzin.

Vorig jaar hebben ze op hun verjaardag beide een nieuwe fiets gekregen. Hun vader kiest ervoor om een fiets als koopje te scoren op Marktplaats. En andersom is dat met andere dingen ook weer zo. Dat gaan we echt niet op de weegschaal leggen.
Als hun vader nou ineens voor €100 cadeaus wil doen, moet ik dat dan ook terwijl ik eigenlijk €40 in m'n hoofd had? Nee hoor, daar begin ik niet aan.
Gewoon _melon met login problemen
We stemmen geen bedragen af, maar we proberen wel te voorkomen dat ze van families aan beide kanten hetzelfde krijgen.
Als ze iets specifieks vragen laat ik ex dus wel weten; dit heeft oma A al gekocht, zodat hij dat niet ook aan zijn ouders doorgeeft als kado optie
Wat een luxe probleem.
Je kind viert dus twee keer sinterklaas? En krijgt twee keer een berg cadeaus? Hij heeft twee ouders die hem meenemen op uitjes en krijgt dus twee keer zoveel uitjes als kinderen van niet gescheiden ouders?
Maar het is toch ook niet zo erg om wel af te stemmen?
Een bedrag per gelegenheid? En of dat nou 90 euro is of 110, maakt niet zo veel uit als je 100 afgesproken hebt.
Ik las het verhaal en snapte het niet helemaal. Vieren jullie afzonderlijk Sinterklaas? Hier ook gescheiden en het is één van de dingen die in het ouderschapsplan gezet is om nog samen te vieren, juist omdat het één dag is, een kinderfeest is. Wij stemmen dus wel samen af hoeveel beide kinderen krijgen.
Mijn ex wilde ook afspraken rondom kadootjes zodat ze niet bij de een dure kadootjes zouden krijgen en bij de ander niet. Ik was het eens met die afspraak mede omdat hij veel meer geld te besteden had dan ik. Maar niet zo heftig als bij jullie, meer in de richting van niet zomaar kadootjes of hele dure dingen. Nog geen 4 maanden na de scheiding kreeg zoon een PlayStation omdat hij over was. Later volgde er meer van zulke dure kadootjes ook bij de andere kinderen. Door hem gekocht…
Ik heb het aangegeven maar voor elk duur kado of uitje had hij wel een reden. Ik heb dat doen losgelaten. De kinderen werden tot op het bot toe verwend (omgekocht) en dat was natuurlijk voor de kinderen geweldig. Het was papa voor en papa na en oh wat hadden ze toch weer leuke dingen gedaan en gekocht. Pijnlijk…. Maar in de pubertijd zagen ze langzaam aan in wat er gebeurde. Als ze bij hem waren, was hij vaak niet thuis. Het huis was koel maar kadootjes in overvloed. Als ze hier waren genoten ze van de warmte, gezellige gesprekken en de hulp die ze nodig hadden. Nu ze de pubertijd uit zijn zeggen ze regelmatig, liefde kun je met geld niet kopen.

Afspraken zijn leuk maar als afspraken zover door gaan dat ze juist alleen maar voor gedoe en extra ellende kunnen zorgen zijn afspraken niet helpend.
Zolang de cadeaus niet van een gezamenlijke kindrekening moeten zie ik geen noodzaak om dat te overleggen.

Man overlegde daarover niet met zijn ex. Daar kreeg ze dus voor 500 euro aan cadeaus. Wij vonden dat veel te gortig dus bij ons een ander budget.

Mijn gescheiden ouders stemden dit vroeger ook niet af denk ik. Nu we volwassen zijn krijgen we toevallig wel van beiden ongeveer hetzelfde bedrag.
You can only succeed when there is room to fail.
Wij stemmen wel met elkaar af en houden het daarmee een beetje binnen de perken. Doen beide ook praktische cadeaus: pyjama, sloffen etc.

Tablet zou ik niet snel geven met sinterklaas. Dan is de verwachting dat je elk jaar zo’n duur cadeau krijgt. Argument dat hij die anders jan/feb zou krijgen dan zou ik het dan geven. Kinderen van die leeftijd snappen prima wat duur en goedkoper is van de meeste spullen.
martje55 schreef:
03-12-2025 13:17
Ik las het verhaal en snapte het niet helemaal. Vieren jullie afzonderlijk Sinterklaas? Hier ook gescheiden en het is één van de dingen die in het ouderschapsplan gezet is om nog samen te vieren, juist omdat het één dag is, een kinderfeest is. Wij stemmen dus wel samen af hoeveel beide kinderen krijgen.
Dat hadden wij ook vastgelegd maar werkte echt voor geen meter. Net als de verjaardagen. De visite vond het ook maar ongemakkelijk en de kinderen vonden twee keer vieren wel leuk, daarna zijn we het apart gaan vieren.
granny71 schreef:
03-12-2025 13:01
Wat een luxe probleem.
Je kind viert dus twee keer sinterklaas? En krijgt twee keer een berg cadeaus? Hij heeft twee ouders die hem meenemen op uitjes en krijgt dus twee keer zoveel uitjes als kinderen van niet gescheiden ouders?
Dus moet TO zich maar conformeren aan wensen van haar ex? Of bedoel je wat anders.

Je redenering klopt ook niet helemaal want kinderen van gescheiden ouders krijgen natuurlijk niet standaard het dubbele van wat kids van niet gescheiden ouders krijgen. In elk gezin verschilt het enorm wat het budget voor cadeaus is, vakanties en hoe vaak er dagjes uit zijn. Ik ken genoeg kinderen (met de ouders nog samen) die veel meer krijgen en veel beter op vakantie gaan tov kinderen met gescheiden ouders.

En ja sommige kinderen krijgen dan van alles dubbel. Maar ik hoef niet met ze te ruilen hoor, met alle ellende en gezeur wat sommige kinderen ook hebben van gescheiden ouders.
De cadeaus, vakanties, kleding zijn bij de vader van mijn kinderen altijd excessief, terwijl het bij mij gewoon gebaseerd is op 1 (beneden modaal) inkomen.
Gelukkig blijft vooral de gezelligheid het belangrijkste. Ik zou dan ook niet toegeven aan de eis van je ex.
Poppedijntje schreef:
03-12-2025 12:00
Dan zou je prima tegen hem kunnen zeggen dat je er niet in meegaat.
Hier ook co ouderschap. Wij betalen alles voor ons kind van een kinderrekening waar een mediator destijds een berekening voor heeft gemaakt wat wij beiden aan ‘alimentatie’ betalen. Daarvan betalen we cadeaus. Ik weet dat mijn ex een hoop dingen voor zoontje niet van die rekening betaalt, die luxe heeft hij. Ik niet, dus ik hou me wel aan de afspraak in dat opzicht.

Nog nooit een opmerking gehad over mijn uitgaven aan cadeaus. Wij hebben in het ouderschapsplan staan dat uitgaven boven 90 euro moeten worden overlegd.
Ik kan me voorstellen dat je het enigszins afstemt, dus niet bij de ene ouder een klein doosje Lego en een chocoladeletter en bij de andere ouder een Nintendo Switch met drie spellen. Dus ongeveer rond dezelfde prijsklasse, maar het hoeft niet op de euro. Zeker als er geen enorme inkomensverschillen zijn waardoor het altijd dezelfde is die meer uitpakt, zou het moeten kunnen dat de een een keer net wat meer uitgeeft dan de ander.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
martje55 schreef:
03-12-2025 13:17
Wat fijn als je het zo samen kunt vieren. De verjaardagen doen we wel samen, Sinterklaas wil vriendin van Ex niet samen doen. Tsja, dan is het niet anders 😉

We stemmen budget niet af, wel een gezamenlijk lijstje wat ook met de grootouders wordt gedeeld zodat er niet hetzelfde gekocht wordt.
Ik zou het vooral afstemmen -als in even een lijstje of foto appen aan elkaar wat je gaat geven- om te voorkomen dat je hetzelfde geeft bij dat soort feesten.
Gescheiden, co-ouderschap maar geen afstemming wat betreft budget. Nu zaten wij ook wel redelijk op 1 lijn en zaten er geen extreme verschillen in wat wij uitgaven aan cadeaus.
Bedankt voor jullie reacties! De tablet laten we maar even… voelt toch niet helemaal eerlijk naar vader toe. Die tablet krijgt ie binnenkort wel een keer “zomaar”.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven