Mijn vriend wil niet zonder mij op wintersport vakantie

02-12-2025 08:55 160 berichten
Mijn vriend wil niet zonder mij op wintersportvakantie. Nou, lekker belangrijk denk je dan.... Dan niet toch? Probleem is, vanaf kinds af aan zijn wij al gaan skiën. Dus jarenlang toen ik hem had leren kennen zijn we ook samen gegaan. Echter, ik heb best een behoorlijke Osteoporose. In die zin dat ik vorig jaar rond deze tijd door een klein opstapje over het hoofd te hebben gezien en en niet eens harde val mijn rechterarm- en rechtervoet brak. 7 maanden geduurd voor het weer een beetje oke was. En ik breek dus om de twee jaar wel wat. Kortom, ik ben wat voorzichtiger geworden en skiën hoeft dus niet meer voor me. Ik ben door die breuken ook te angstig geworden dus is skiën meer een 'continu angstgevoel' (en dus gespannen en dus groter risico op fouten en dus weer breuken) ipv dat ik me heerlijk vrij voel op die latten zoals vroeger. Nou vind ik het prima als hij met een vriend gaat ofzo. Maar hij wil dus met mij. Gezegd dat ik dat ook prima vond, ik ga dan wel wandelen ofzo. We hebben daar altijd een heerlijk hotel met sauna, zwembad, buitenbubbelbad. Boek mee en ik vermaak me wel in het zonnetje op het terras.

Maar... dat is dus ook niet goed. Ik moet me maar over mijn angst heen zetten en gewoon weer de latten op. Wat ik (even voor de duidelijkheid hoor) pertinent niet doe gewoon. Hij wil niet in zijn eentje op de latten en ik dan lekker met een boek bubbelend in het hotel. ik MOET mee. En elk jaar komt deze discussie weer. Ik wil daar nu een keer voor eens en voor altijd vanaf. Mijn 'NEE DAT DOE IK NIET MEER, IK BEN TE BANG IETS TE BREKEN EN HET IS EN WORDT NIET ONTSPANNEND MEER VOOR ME' (zo duidelijk dus geweest, want het jaar daarvoor alleen simpel met mijn schouder tegen de deurpost aangelopen, niet eens hard maar zoals iedereen normaal elke dag bijna overkomt, hup, scheur erin, het is dus ech niet oke) gaan er even in... tot het jaar daarop weer. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met zaniken....

Ik heb mijns inziens al compromissen genoeg voorgesteld, maar niets werkt. Ik moet skiën blijkbaar.
Natuurlijk was ik de eerste paar keer meer bezig met mij dan hem. Een beetje glad, auto uit willen, spagaatje, bovenbeen kaduuk. Dat doet zeer. Maar alles kwam wel meteen op hem neer. Niet dat ik dat toeliet. Ik ging na een dag of 3 de wc alweer schoonmaken want schuldgevoel. En hij moest echt schoon en ik wilde het hem niet vragen. Hij had het al druk zat. En zijn moeder in de mantelzorg en ik die geen reet kon uitvoeren thuis. Zoiets.
En dit helpt hoor! Buiten dan de ‘ga weg!’. Misschien heb ik hem daardoor altijd wel het idee gegeven dat ik het allemaal wel redde. Het wel kon allemaal. Iets om over na te denken
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien vindt hij het 'eng' zonder jou? Jullie kunnen misschien ook met zijn drieën gaan: hij skiën met die vriend, jij in de zon. Zoiets.

Kijk, zo'n topic vergroot alles uit. Jij weet dat het normaal een leuke man is, maar dat hij die rare ski-fixatie heeft. En dat hij gewoonlijk een schat is. Dat deel horen we natuurlijk niet.

Ik zou nog een keer een alternatief voorstel doen (zoals die alleenstaande vriend meenemen) en dan is het gewoon bek houden. Elke keer weer. Je klinkt er pittig genoeg voor. (Zo'n ski rectaal inbrengen lijkt me trouwens ook wel een klus waarbij je je pols kan breken. Dus wees daar voorzichtig mee.)
BuzzieBee schreef:
03-12-2025 09:11
Misschien moet ik dat maar doen. Die ski uit de garage halen en zeggen 'als je nou je bek niet houdt gaat ie er van onderen in en komt ie er van boven weer uit en laat ik je je helm ook nog opvreten!.
Het is wel een heldere wijze van je grenzen aangeven. :proud:
BuzzieBee schreef:
03-12-2025 09:49
Maar hij wil inderdaad graag dingen samen doen. Soms iets te veel denk ik dan.
Misschien kan hij een cursus doen om ninder angstig te worden :proud:
Dat ie dat mist snap ik best. Maar komop, hij is volwassen. Je mag best eens uitvallen, dat komt het misschien een keertje aan. Ben je niet te lief?

Doordat hij zelf niet alleen durft, of met een vriend, maakt hij jou verantwoordelijk voor zijn angst.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
jorchugh_jor schreef:
03-12-2025 18:54
Misschien kan hij een cursus doen om ninder angstig te worden :proud:
:idee: Dit dus.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
viva-life22 schreef:
02-12-2025 12:59
Hoe oud is je vriend zeg :sarcastic:

Je kunt hem twee keuzes geven.
1) je gaat mee, maar niet skiën
2) je gaat helemaal niet mee

Verder niet meer in discussie gaan of andere compromissen sluiten.
Ik zou een andere keuze geven aan hem, nog een keer mijn nee niet respecteren ( over dit maar ook over alle andere zaken waar hij blijkbaar net zo lang dramt tot zij doet wat hij wil, bizar) en ik ben weg.

De keuze voor een relatie ligt bij hem op dit vlak. Ik zou hier zo strontzat van worden.
Kipzonderkop schreef:
03-12-2025 13:48
Misschien vindt hij het 'eng' zonder jou? Jullie kunnen misschien ook met zijn drieën gaan: hij skiën met die vriend, jij in de zon. Zoiets.

Kijk, zo'n topic vergroot alles uit. Jij weet dat het normaal een leuke man is, maar dat hij die rare ski-fixatie heeft. En dat hij gewoonlijk een schat is. Dat deel horen we natuurlijk niet.

Ik zou nog een keer een alternatief voorstel doen (zoals die alleenstaande vriend meenemen) en dan is het gewoon bek houden. Elke keer weer. Je klinkt er pittig genoeg voor. (Zo'n ski rectaal inbrengen lijkt me trouwens ook wel een klus waarbij je je pols kan breken. Dus wees daar voorzichtig mee.)
Uhuh?
MissNuada schreef:
04-12-2025 10:44
Uhuh?
Dat zegt TO zelf ook op een gegeven moment in dit topic. Waarom zou je dat dan in twijfel moeten trekken?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven