Entertainment alle pijlers

Het Sinterklaasjournaal

10-11-2025 17:53 255 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
:hello: Fans van het Sinterklaasjournaal, kijken jullie weer mee?

Spot de BN'er, lach mee om de woordgrappen en verwijzingen en speculeer over het verloop van de verhaallijnen.
Ik heb er zin in! :yes:

Afbeelding
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 10-11-2025 18:29
Reden: afbeelding toegevoegd op verzoek
17.14% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
turquasi schreef:
01-12-2025 18:37
Ik was al benieuwd of meer mensen balen... mijn kind zwijgt vooral maar ben zo benieuwd wat er in zijn koppie gebeurt eigenlijk
Hier ook, die van mij komt pas met een analyse als ze het helemaal uitgevogeld heeft. Maar dat kan ook maar zo zijn dat wij het regelen.

Maar als dat het gevolg is dan is dat zo... Ik verwacht sws niet dat ze nog lang geloofd
Ik vind dit ook niet zo leuk van het Sinterklaasjournaal maar ik weet ook niet goed hoe ik de invulling van het Sinterkaasjournaal dan wél bij voorkeur zou moeten gaan voor mij. Kritiek (online) gaat al gauw over op de discussie... "...eerst al de zwarte pieten afgepakt etc." en die kant wil ik het absoluut níet op willen laten gaan want van dat kamp wil ik mij afzijdig houden.

Voor mij is het bij voorkeur gewoon een "magische tijd" waar je je kinderen in mee kunt nemen. Niet teveel prikkels van wat voor sinterklaasjournaal (en op tig plekken vieringen) dan ook. Gewoon lekker af en toe het schoentje zetten of ineens wat pepernoten in een of andere hoek.

En misschien kun je die keuze ook vrij makkelijk zelf maken als ouder. Sinterklaasjournaal pas vanaf groep 5 ofzo kijken. Ligt er wel een beetje aan wat scholen doen.

Wij hadden het "vroeger" ook alleen maar te doen met alléén de intocht op tv en daarna beleefde je toch ook die magische sinterklaastijd.
Hartje567 schreef:
01-12-2025 19:04
Hier wilden ze dus al in de kasten kijken in onze slaapkamer. En inderdaad, daar liggen bij ons de cadeaus. Dus hoe red ik me daar uit? Ik vind dit als ouder echt te ridicuul voor woorden!

En dan kunnen ze wel zeggen: Joh, kijk ff het hele stukje en dan zie je dat het juist zo bedoeld was dat ouders dit niet zelf kunnen regelen. Maar dat boeit niet, het zaadje is geplant. En de vragen worden gesteld. Gewoon níet leuk dus!! Ik snap ook echt niet hoe dít idee erdoor komt!
En, hoe is het afgelopen?
Vervelend als dat zo'n ding wordt. Ik zou het gevraag/gedram daarover zoveel mogelijk negeren, proberen af te leiden "Wat denken jullie dat er met Sinterklaas aan de hand is?" ofzo.
Als kinderen twijfelen, hebben ze niet veel nodig om van hun geloof af te vallen. Dus misschien was dit op een ander moment ook wel gebeurd. Maar niet fijn als je je onder druk gezet voelt op deze manier.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Mijn kind zat in groep 3/4 in coronatijd. Toen veel rust, want Sint was niet overal (hij werkte vanuit huis). Dus niet in de supermarkt, in het buurtcentrum, sportclub etcetera. Dat gaf echt wel rust t.o.v. jaren daarvoor. Dus inderdaad goede tip om te beperken bij de kleintjes, zeker als je kind het spannend vindt of er te veel prikkels zijn.
Helemaal komen lopen vanaf de Takkeneindweg. :lol:
Ik vind hier dingen van.
Haha, ja, die vond ik ook erg leuk!
Het had vast anders kunnen gaan.
Maar dat is nu juist het punt.
Je had het vast anders gedaan.
Als je het anders had gekund.
Ik vind het sinterklaasjournaal weer leuk, maar vorig jaar leuker. Mijn kinderen reageerden helemaal niet op de uitleg hoe je het zelf kan doen. Ik vond het wel grappig.

Elk jaar is iedereen boos op het sinterklaasjournaal :-D
SunShine35 schreef:
02-12-2025 20:14
Ik vind het sinterklaasjournaal weer leuk, maar vorig jaar leuker. Mijn kinderen reageerden helemaal niet op de uitleg hoe je het zelf kan doen. Ik vond het wel grappig.

Ja dat is volgens mij echt al 25 jaar zo. :mrgreen:
SunShine35 schreef:

Nou, inderdaad. En het zijn de volwassenen die zich er druk om maken, de kinderen vinden het alleen maar leuk.
Die vallen echt niet ineens van hun geloof omdat hoofdpiet laat zien hoe moeilijk het zou zijn om het Sinterklaasfeest zelf te organiseren... en als dat wel zo is, dan zal het ook wel zo'n beetje tijd zijn dat ze niet meer geloven.
Precies kinderen willen ook gewoon geloven dat blijkt wel uit een filmpje wat ik jaren geleden zag. Een juf verkleedde zich voor de klas als Sinterklaas en was toen voor de kinderen ook gewoon Sinterklaas.
Alles gaat voorbij
SunShine35 schreef:

Klopt als een bus :D
Duufje schreef:
03-12-2025 08:06
[...]
Die vallen echt niet ineens van hun geloof omdat hoofdpiet laat zien hoe moeilijk het zou zijn om het Sinterklaasfeest zelf te organiseren... en als dat wel zo is, dan zal het ook wel zo'n beetje tijd zijn dat ze niet meer geloven.
Dit!

Eigenlijk geloven kinderen alleen maar "echt" in Sinterklaas in de periode van het magisch denken in de leeftijd 2-6 jaar. Fantasie, herinnering en werkelijkheid lopen door elkaar heen. Ze geloven in een monster onder bed, dat je door de wc mee doorgetrokken kunt worden en Sinterklaas. Met 7 jaar begint de twijfel over Sinterklaas dus vaak al. Dan werkt het nog om op hoe-doet-sint-dat-eigenlijk-vragen te antwoorden met de wedervraag: "Geen idee, hoe denk jij dat het gaat?". Hoef je niet te liegen. Echt niet dat kleuters van hun geloof vallen als de hoofdpiet uitlegt hoe je zelf een sinterklaasfeest kunt regelen.
...
Kinderen die willen geloven geloven toch wel, vanwege het magische. Er zijn wijken in Nederland waar kinderen op school zitten met kinderen die helemaal niet geloven in Sinterklaas, dan wel het helemaal niet vieren. Dat is nooit een probleem geweest. Ook niet na Sinterklaas als kinderen geen cadeautjes heeft gehad of zijn schoen niet heeft gezet. Niemand die denkt dat dat kind stout is geweest ofzo.

Net als dat kinderen die wel geloven als religie, er nooit een probleem mee lijken te hebben dat andere kinderen niet geloven of anders geloven.
Wij hebben vanaf dat mijn zoon 3 was tot aan zijn 7e in Londen gewoond. Keken het Sinterklaasjournaal, zetten de schoen af en toe en vierden 5 december. Hij heeft zich in die tijd nooit afgevraagd hoe het kon dat hij de enige in zijn klas of de buurt was waar Sinterklaas werd gevierd. Dat was gewoon zo, simpel. Kinderen zijn niet zo moeilijk.
Duufje schreef:
03-12-2025 08:06
Nou, inderdaad. En het zijn de volwassenen die zich er druk om maken, de kinderen vinden het alleen maar leuk.
En al zouden ze het niet meer geloven, dan geloven ze weer zodra ze oog in oog staan met sinterklaas. Vandeweek zelfs met volwassenen op het werk gezien: een gepensioneerde collega kwam langs als Sinterklaas en velen zijn opeens weer kind als sinterklaas aan het bureau staat 😁
Ik ben afgehaakt. Kan helaas niks met deze dunne verhaallijnen dit jaar en gebrek aan humor. Het pakt mijn kinderen dit jaar ook niet echt merk ik.
ankalida schreef:
03-12-2025 12:02
Dit!

Eigenlijk geloven kinderen alleen maar "echt" in Sinterklaas in de periode van het magisch denken in de leeftijd 2-6 jaar. Fantasie, herinnering en werkelijkheid lopen door elkaar heen. Ze geloven in een monster onder bed, dat je door de wc mee doorgetrokken kunt worden en Sinterklaas. Met 7 jaar begint de twijfel over Sinterklaas dus vaak al. Dan werkt het nog om op hoe-doet-sint-dat-eigenlijk-vragen te antwoorden met de wedervraag: "Geen idee, hoe denk jij dat het gaat?". Hoef je niet te liegen. Echt niet dat kleuters van hun geloof vallen als de hoofdpiet uitlegt hoe je zelf een sinterklaasfeest kunt regelen.
En het Sinterklaasjournaal is volgens mij ook niet per se gericht op die hele jonge doelgroep (2-6 jaar) maar op kinderen vanaf 7 jaar.
Joppie schreef:
03-12-2025 08:15
Precies kinderen willen ook gewoon geloven dat blijkt wel uit een filmpje wat ik jaren geleden zag. Een juf verkleedde zich voor de klas als Sinterklaas en was toen voor de kinderen ook gewoon Sinterklaas.

Dat deed mijn zoons kleuterjuf ook inderdaad. Die ging even de klas uit, verkleedde zich en kwam als Sinterklaas weer binnen.
Maar er zit een verschil tussen groep 1 en groep 3 of 4. Die kleintjes geloven alles, maar als ze wat ouder zijn, is het wat lastiger.
ShaunTheSheep schreef:
03-12-2025 18:44
Ik ben afgehaakt. Kan helaas niks met deze dunne verhaallijnen dit jaar en gebrek aan humor. Het pakt mijn kinderen dit jaar ook niet echt merk ik.

Ik vind het ook minder dit jaar. En dat komt niet eens door het gedoe met verklappen hoe het echt gaat. Inderdaad dunne verhaallijn, wat warrig ook ofzo. Zoon zit er ook wat minder in dit jaar merk ik. Afgelopen jaren had hij er echt lol om en dat zie ik dit jaar ook niet zo.
Ik mis ook dat de grappen niet terugkomen van mallepietje of andere sketches. Pietje Paniek was 14 jaar geleden grappig, maar slaat nu niet zo aan bij mijn kinderen en hun klasgenootjes. Ze vinden hem vooral zielig! In combi met het zieke paard is het mijn 5jarige bijna teveel allemaal dit jaar :) . Maar, ik blijf zelf groot fan. Alleen zouden ze het op school niet dagelijks hoeven kijken in de kleuterklas. Dat kan prima met alleen de laatste week, pas vanaf groep 3, of op zijn minst die 'aanloopweek' tot de intocht op school nog overslaan.
Ik vind dat je het als school eigenlijk helemaal niet per se hoeft te kijken. Je kunt de sinterklaastijd ook laten leven door te knutselen, liedjes te zingen, pepernoten te bakken, af en toe wat pepernoten of mandarijnen in de klas te leggen (de Pieten zijn geweest), je hoeft niet per se de lijn van het sinterklaasjournaal te volgen.

Kritiek op journaal die ik lees gaat ook van: "ze willen het sinterklaasjournaal zeker afschaffen totdat we het alleen op 5 december nog vieren" maar wat zou daar erg aan zijn dan? Vroeger was het toch juist ook van intocht tot pakjesavond dat je er als gezinnen en scholen een eigen invulling aan gaf.

Gezien de kijkcijfers denk ik niet snel dat ze het willen afschaffen ;-) maar het is toch prima om alleen schoentjes te laten zetten en pakjesavond te vieren en níet te kijken als je een andere magische tijd wil beleven zonder "stress" of het wel goed komt met Ozosnel of de verdwenen pakjes?
S0LEIL schreef:
03-12-2025 19:52
Dat deed mijn zoons kleuterjuf ook inderdaad. Die ging even de klas uit, verkleedde zich en kwam als Sinterklaas weer binnen.
Maar er zit een verschil tussen groep 1 en groep 3 of 4. Die kleintjes geloven alles, maar als ze wat ouder zijn, is het wat lastiger.
Het filmpjes wat ik toen zag kwam niet uit Nederland ( ik dacht Zweden?) en de juf verkleedde deed haar Sinterklaas outfit voor de klas aan.
Alles gaat voorbij
Bij mijn kinderen op school wordt het sinterklaasjournaal niet in de klas gekeken gelukkig, is dat op andere scholen echt een standaard ding?

Ik vind het SKJ gewoon leuk om te kijken maar mijn kinderen geloven gelukkig niet (nooit echt gedaan ook, maar door het magische denken was/is het grotendeels alsnog ‘echt’, al hadden wij altijd verteld hoe het zat). Mijn kinderen vinden de verhaallijn waarin alles wordt uitgelegd daarom erg grappig, terwijl ze nog in geloof leeftijd zijn.

Maar op het schoolplein is het wel het gesprek van de dag, allemaal zeer verontwaardigde ouders. Ik snap die verontwaardiging ook wel maar heb zelf ervaren dat ook al had ik alles uitgelegd mijn oudste met 6 jaar toch vroeg hoe die verklede meneer dat dan deed, want die moet dan werken overdag en ‘s nachts nog alle cadeautjes langs brengen. En ik heb regelmatig cadeautjes gekocht of ingepakt waar de kinderen bij waren en dan reageren met ‘oooh mam die had jij ook gekocht toch? Dan moet je die maar terug brengen want ik heb het al van Sinterklaas gekregen!’
Ik dacht ook handig te zijn, en het journaal gewoon niet meer op te zetten als de kinderen er niet zelf om vragen en dat bleek ook nog best het geval maar inderdaad.... de oudste ziet het vaak op school wel. Nou maakt het me niet uit wat hij gelooft eigenlijk al hoop ik dat hij niet erg teleurgesteld zal zijn, maar ik vind het wel bijzonder dat een programma wat juist draait om een soort toneelstuk/sprookje zo de 'reality' kant op wil gaan....
Lorem Ipsum
Sommige nensen zijn ook echt van de pot gerukt. De 'hoofdpiet' bedreigd dat zelfs de politie er aan te pas kwam.
Alles gaat voorbij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven