Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1769 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tavistock schreef:
02-12-2025 20:27
Wel mooi hoe Yesilgöz haar reactie al klaar had liggen. Niks inhoudelijks over het stuk, gewoon een herhaling van hun verkiezingsprogramma. Wat zit zij/de VVD vast in een groef zeg. Heel lastig om je nu nog welwillend en coöperatief op te stellen.
Zo zit onderhandelen op dat niveau ook een beetje in elkaar. Elke centimeter die je nu toegeeft kun je straks niet terugnemen.
Vanielje schreef:
02-12-2025 20:35
Zo zit onderhandelen op dat niveau ook een beetje in elkaar. Elke centimeter die je nu toegeeft kun je straks niet terugnemen.
Dit is geen onderhandelen hoor. Ook niet op dat niveau.

Dat is gewoon je zin door willen drukken.
Vanielje schreef:
02-12-2025 20:35
Niet echt. Als je wilt onderhandelen weet je ook dat je een beetje moet geven om andere zaken gedaan te krijgen. Dit is gewoon star vast blijven zitten om vooral geen verantwoordelijkheid te willen nemen.
Paradise schreef:
30-11-2025 21:42
Eerlijk? Een goed argument om voor de VVD te stemmen is er niet.

Behalve dat de partij opkomt voor de belangen van diegenen die het toch al goed hebben.

Het voordeel van de twijfel hebben ouderen die niet anders weten.
Nu is daar in principe natuurlijk niets mis mee. Iedereen mag een partij oprichten voor een specifieke doelgroep en zo heb je wat te kiezen. En kennelijk vinden veel mensen het wel prima. Dan kan je de partij niet verwijten, hoogstens de kiezers die op zo'n partij stemmen.
Appletje schreef:
02-12-2025 21:14
Niet echt. Als je wilt onderhandelen weet je ook dat je een beetje moet geven om andere zaken gedaan te krijgen. Dit is gewoon star vast blijven zitten om vooral geen verantwoordelijkheid te willen nemen.
In principe klopt dat, maar de gesprekken zijn nog niet begonnen nu. Ik snap wel dat een partij voor ze aan tafel gaan zich niet in de kaart laat kijken. Uiteindelijk zal de VVD ook water bij de wijn moeten doen als ze willen regeren.
Vanielje schreef:
02-12-2025 21:26
In principe klopt dat, maar de gesprekken zijn nog niet begonnen nu. Ik snap wel dat een partij voor ze aan tafel gaan zich niet in de kaart laat kijken. Uiteindelijk zal de VVD ook water bij de wijn moeten doen als ze willen regeren.
Juist de VVD maakt er geen geheim van wat ze willen. Die kaarten liggen open op tafel. De VVD staat helemaal niet open voor echte onderhandelingen.

De ironie is dat er een grote kans is op een minderheidscoalitie. Dan zullen ze alsnog met Groenlinks/PvdA moeten samenwerken.
Appletje schreef:
02-12-2025 21:17
Nu is daar in principe natuurlijk niets mis mee. Iedereen mag een partij oprichten voor een specifieke doelgroep en zo heb je wat te kiezen. En kennelijk vinden veel mensen het wel prima. Dan kan je de partij niet verwijten, hoogstens de kiezers die op zo'n partij stemmen.
Ik had het ook over de kiezer.

En ik vind er van alles mis mee. Een partij die het belang van mensen die het goed hebben vooropstelt.

Maar zo'n partij mag er uiteraard ook zijn. Er is inderdaad wat te kiezen zo.
Paradise schreef:
30-11-2025 21:39
De VVD-stemmer heeft voor een partij gekozen die hoofdverantwoordelijke is voor de meeste problemen. Zoals woningnood.
De VVD-stemmer heeft gekozen voor een partij die samenwerkt met radicaal-rechts, polariseert door uit te sluiten, en die een populistische koers vaart.

Dus ik vind dat de VVD-stemmer er niet heel fraai opstaat.

Vroeger vond ik ze nog wel sympathiek. Nu niet meer zo.
De vvd-stemmer heeft gekozen voor een partij die;
- nareis op nareis leugens verkondigd.
- een fractie oder heeft die woke als grote bedreiging ziet
- meer anti-antifascisme is dan antifascistisch
- Een links van het midden partij als GroenLinks PvdA presenteert als de duivel.

Ik vind de jovd vaak nog wel sympathiek en een deel van de vvd- stemmers die ik persoonlijk ken ook nog wel. Tegelijkertijd ben ik voor hun kennelijk een nachtmerrie als vrouw met een groen, sociaal en liberaal hart. Een grotere nachtmerrie dan 'bruinrechts'. Hoe dan?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
grenada schreef:
02-12-2025 13:54
daar heb je helemaal gelijk in, maar je kijkt ook wel heel erg selectief en eenzijdig. Als de VVD, in je eigen woorden, hoofdverantwoordelijk is, dan is de VVD dat ook voor alles en niet een gedeelte, toch? Laat me je twee links geven:

https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutc ... ality-life

https://data.worldhappiness.report/table
Goh, het eerste is voor expats.
De tweede toont dat het achteruit gaat sinds 2012. En wie begon er ook alweer als premier rond die tijd? :sarcastic:
https://www.nu.nl/formatie/6378312/form ... oging.html

Het komt er dus op neer dat de VVD elke mogelijke formatie blokkeert, omdat ze hun zin niet krijgen. Ik vind het echt ongelooflijk, wat een arrogantie.

Ons land is door de VVD onbestuurbaar geworden. Wauw.
Charlotta schreef:
05-12-2025 08:46
https://www.nu.nl/formatie/6378312/form ... oging.html

Het komt er dus op neer dat de VVD elke mogelijke formatie blokkeert, omdat ze hun zin niet krijgen. Ik vind het echt ongelooflijk, wat een arrogantie.

Ons land is door de VVD onbestuurbaar geworden. Wauw.
Wat jij schrijft lees ik niet in dat artikel. Ook sommige andere partijen willen niet meedoen, en ook JA21 wil niet met GLPvdA in een kabinet.
Vanielje schreef:
05-12-2025 08:50
Wat jij schrijft lees ik niet in dat artikel. Ook sommige andere partijen willen niet meedoen, en ook JA21 wil niet met GLPvdA in een kabinet.

Dit is toch gewoon waar het op neer komt? VVD-GL/PvdA erbij is de enige mogelijke meerderheidscoalitie en daar weigert Yesilguz zelfs maar over te praten. Ze kunnen toch op zijn minst het gesprek aangaan en kijken hoe ver ze kunnen komen? Maar dat wordt door de VVD pertinent geweigerd. Totaal idioterie.
Kan het niet dan maar in godsnaam over rechts met Ja21. Alles beter dan helemaal geen regering meer toch... Wat een stel kleuters is het allemaal... "Ik wil niet met die in een groepje..." Ga gewoon regeren (welke kant dat op is merkt de burger toch niks van.)
Dala schreef:
05-12-2025 08:54
Kan het niet dan maar in godsnaam over rechts met Ja21. Alles beter dan helemaal geen regering meer toch... Wat een stel kleuters is het allemaal... "Ik wil niet met die in een groepje..." Ga gewoon regeren (welke kant dat op is merkt de burger toch niks van.)
D66 wil niet met JA21.
Dala schreef:
05-12-2025 08:54

Daar zal het wel op neer moeten komen ja. VVD moet en zal hun zin hebben tenslotte.
Charlotta schreef:
05-12-2025 08:55
Daar zal het wel op neer moeten komen ja. VVD moet en zal hun zin hebben tenslotte.
Zoals altijd met de kleuter die het hardste dramt.

En D66 wil inderdaad niet met Ja21 maar dan denk ik; wees dan nou eens de verstandigste en ga het gewoon proberen in plaats van ook als een kleuter met de armen over elkaar te gaan zitten.
Dala schreef:
05-12-2025 09:03

En D66 wil inderdaad niet met Ja21 maar dan denk ik; wees dan nou eens de verstandigste en ga het gewoon proberen in plaats van ook als een kleuter met de armen over elkaar te gaan zitten.
Ik verwacht dat ze dat dus wel gaan doen. Rob Jetten wil gewoon een regering vormen en premier worden tenslotte. Ik zie hem als een minder erge kleuter dan Yesilguz.
Zo'n formatie, en dan vooral hoe het in het nieuws komt, begint toch overeenkomsten met het Sinterklaasjournaal te krijgen. Er gaat altijd wat fout, iedere formatie loopt vast, en aan het eind is er toch een nieuwe regering. Misschien wordt het tijd om bepaalde zaken niet groter te maken dan ze zijn. Ik kan me geen formatie herinneren waarbij het niet een keer vast liep en waar het snel geregeld was.
Charlotta schreef:
05-12-2025 09:13
Ik verwacht dat ze dat dus wel gaan doen. Rob Jetten wil gewoon een regering vormen en premier worden tenslotte. Ik zie hem als een minder erge kleuter dan Yesilguz.
Absoluut. En ik snap ook dat hij niet zomaar toegeeft aan de wens/eis van de VVD van: ach dan gaan we gewoon over rechts, ook al verschillen we heel erg met JA21.
Dus heel goed dat hij daarin niet meteen zegt: Wat jullie willen.

Maar ik heb sterk het idee dat dit haarfijn wordt aangevoeld en dat Yesilgüz ook weet dat Jetten wil gaan regeren en zoiets heeft van: eens kijken dan wanneer jij toegeeft.
Dala schreef:
05-12-2025 09:03

Als D66 met ja21 in een regering gaat zitten zijn ze de volgende verkiezingen al hun stemmers kwijt aan GroenLinks PvdA. Daar is onder de kiezers van D66 echt geen enthousiasme over. Dit gezien ze de grootste zijn en er een veel logischere coalitie mogelijk is met een echte meerderheid, met een partij waar al vaker stabiel is samengewerkt op allerlei bestuurslagen.

Het is in mijn ogen absoluut waanzinnig om een partij erbij te nemen die bestaat uit jobhoppende ex-lpf/vvd/pvvers met een bruinrechtse signatuur, daar geen meerderheid mee te hebben en dat brouwsel neer te leggen als 'nodig' want 'het land had behoefte aan een stabiele coalitie'.
Maar wat is het alternatief? Als VVD niet buigt en D66 ook niet, dan hebben we dus geen regering. Zie jij nog andere opties?
Kleinezon schreef:
05-12-2025 09:39
Als D66 met ja21 in een regering gaat zitten zijn ze de volgende verkiezingen al hun stemmers kwijt aan GroenLinks PvdA. Daar is onder de kiezers van D66 echt geen enthousiasme over. Dit gezien ze de grootste zijn en er een veel logischere coalitie mogelijk is met een echte meerderheid, met een partij waar al vaker stabiel is samengewerkt op allerlei bestuurslagen.

Het is in mijn ogen absoluut waanzinnig om een partij erbij te nemen die bestaat uit jobhoppende ex-lpf/vvd/pvvers met een bruinrechtse signatuur, daar geen meerderheid mee te hebben en dat brouwsel neer te leggen als 'nodig' want 'het land had behoefte aan een stabiele coalitie'.
Dit.

En het is een waanzinnig idee dat er snel een coalitie had kunnen staan als de VVD niet zo halsstarrig was geweest.
Ik denk (of in ieder geval ik hoop) dat Jetten net zo resoluut tegen een coalitie met Ja21 is als Yesilgoz over een coalitie met PvdA/GroenLinks, maar dat hij dat niet zo duidelijk zegt om niet het verwijt te krijgen dat hij een kleuter is zoals Yesilgoz. Jetten heeft echt wel door dat Ja21 een fundamenteel gevaar voor de rechtstaat is, of ze dat nu nog proberen te verbloemen of niet. Uiteindelijk weet hij dat D66 het nooit met Ja21 eens gaat worden over belangrijke zaken zoals het non-discriminatiebeginsel en de grondrechten van mensen op Nederlands grondgebied. Zodra zij dus zouden gaan onderhandelen, komen ze hierachter en gaat het niet door. Hoe het dan verder moet weet ik niet, maar deze weg zie ik in ieder geval niet slagen. Maar misschien is dat wel wishful thinking in deze tijd. Dan zou ik, en met mij veel mensen denk ik, wel enorm teleurgesteld zijn in Jetten (heb niet op hem gestemd maar toch schat ik hem hoger in dan dit)
Jetten heeft natuurlijk veel meer recht van spreken dan Yesilguz bij de formatie. D66 is de winnaar en leidt, de vvd heeft verloren.
Bovendien staan d66 en ja21 verder bij elkaar vandaan dan gl/pvda en de vvd (zonder Yesilguz).
Je kunt wel zeggen, kom op, even kiezen op elkaar en gewoon over rechts. Maar er moet ook beleid komen en ik zie d66 echt niet ineens de klimaatdoelen over boord gooien of een stap terug doen wat Europa betreft.
(Dat is waarom de vvd en ja21 nu zo aan elkaar klitten, die willen dit wel)
Paradise schreef:
05-12-2025 09:45
Dit.

En het is een waanzinnig idee dat er snel een coalitie had kunnen staan als de VVD niet zo halsstarrig was geweest.
Ja dit precies! WTF zeg?! Wat wil de VVD nou eigenlijk? Want met JA21 is er gewoon geen meerderheid, enkel met GL/PvdA. Die sluiten ze uit, net als de PVV. En JA21 is idd ook niet bepaald een betrouwbare partij met al die jobhoppers, laat staan dat er ervaren mensen in zitten die iets van regeren, debatteren en wetten maken weten. Vraag me dus echt af wat de VVD nu wil, weer chaos met rechtse malloten? En dat is minder erg dan met GLPA regeren??
Sowieso snap ik die stemmers niet (naast wat hierboven al gezegd is met alle leugens en populistische idioterie) als je stemt op een bepaalde partij OMDAT die links uitsluit. Je stemt dus niet echt voor een partij, maar vooral tegen een andere. Die volledig gedemoniseerd is terwijl ze in de kamer er echt wel gewoon mee samenwerken en meestemmen en die zich constructief opstelt en snapt dat er onderhandeld en ingeleverd moet worden. Ik zag echt wel een mooie middencoalitie voor me die op asiel wat meer naar rechts trekt en op stikstof ed wat meer naar links. Maar zo komen we helemaal nergens....

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven