Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
dinsdag 2 december 2025 om 20:35
Zo zit onderhandelen op dat niveau ook een beetje in elkaar. Elke centimeter die je nu toegeeft kun je straks niet terugnemen.
dinsdag 2 december 2025 om 20:50
dinsdag 2 december 2025 om 21:14
Niet echt. Als je wilt onderhandelen weet je ook dat je een beetje moet geven om andere zaken gedaan te krijgen. Dit is gewoon star vast blijven zitten om vooral geen verantwoordelijkheid te willen nemen.
dinsdag 2 december 2025 om 21:17
Nu is daar in principe natuurlijk niets mis mee. Iedereen mag een partij oprichten voor een specifieke doelgroep en zo heb je wat te kiezen. En kennelijk vinden veel mensen het wel prima. Dan kan je de partij niet verwijten, hoogstens de kiezers die op zo'n partij stemmen.
dinsdag 2 december 2025 om 21:26
In principe klopt dat, maar de gesprekken zijn nog niet begonnen nu. Ik snap wel dat een partij voor ze aan tafel gaan zich niet in de kaart laat kijken. Uiteindelijk zal de VVD ook water bij de wijn moeten doen als ze willen regeren.
dinsdag 2 december 2025 om 21:54
Juist de VVD maakt er geen geheim van wat ze willen. Die kaarten liggen open op tafel. De VVD staat helemaal niet open voor echte onderhandelingen.
De ironie is dat er een grote kans is op een minderheidscoalitie. Dan zullen ze alsnog met Groenlinks/PvdA moeten samenwerken.
dinsdag 2 december 2025 om 21:57
Ik had het ook over de kiezer.Appletje schreef: ↑02-12-2025 21:17Nu is daar in principe natuurlijk niets mis mee. Iedereen mag een partij oprichten voor een specifieke doelgroep en zo heb je wat te kiezen. En kennelijk vinden veel mensen het wel prima. Dan kan je de partij niet verwijten, hoogstens de kiezers die op zo'n partij stemmen.
En ik vind er van alles mis mee. Een partij die het belang van mensen die het goed hebben vooropstelt.
Maar zo'n partij mag er uiteraard ook zijn. Er is inderdaad wat te kiezen zo.
dinsdag 2 december 2025 om 22:27
De vvd-stemmer heeft gekozen voor een partij die;Paradise schreef: ↑30-11-2025 21:39De VVD-stemmer heeft voor een partij gekozen die hoofdverantwoordelijke is voor de meeste problemen. Zoals woningnood.
De VVD-stemmer heeft gekozen voor een partij die samenwerkt met radicaal-rechts, polariseert door uit te sluiten, en die een populistische koers vaart.
Dus ik vind dat de VVD-stemmer er niet heel fraai opstaat.
Vroeger vond ik ze nog wel sympathiek. Nu niet meer zo.
- nareis op nareis leugens verkondigd.
- een fractie oder heeft die woke als grote bedreiging ziet
- meer anti-antifascisme is dan antifascistisch
- Een links van het midden partij als GroenLinks PvdA presenteert als de duivel.
Ik vind de jovd vaak nog wel sympathiek en een deel van de vvd- stemmers die ik persoonlijk ken ook nog wel. Tegelijkertijd ben ik voor hun kennelijk een nachtmerrie als vrouw met een groen, sociaal en liberaal hart. Een grotere nachtmerrie dan 'bruinrechts'. Hoe dan?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 2 december 2025 om 22:34
Goh, het eerste is voor expats.grenada schreef: ↑02-12-2025 13:54daar heb je helemaal gelijk in, maar je kijkt ook wel heel erg selectief en eenzijdig. Als de VVD, in je eigen woorden, hoofdverantwoordelijk is, dan is de VVD dat ook voor alles en niet een gedeelte, toch? Laat me je twee links geven:
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutc ... ality-life
https://data.worldhappiness.report/table
De tweede toont dat het achteruit gaat sinds 2012. En wie begon er ook alweer als premier rond die tijd?
Look at the stars, look how they shine for you
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in