Gezondheid alle pijlers

Presentje voor kankerpatient

05-12-2025 20:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand tips voor een presentje aan een kankerpatient? Het gaat om een collega die midden in de kuur zit. Ik heb begrepen dat bloemen bijvoorbeeld niet zo geschikt zijn omdat de kamer vaak volledig moet worden gedesinfecteerd en bloemen dan dus weg moeten.

Een ander team heeft al een boekenbon gegeven. Kunnen wij ook doen, maar iets anders is misschien ook wel mooi.

Collega is trouwens zeer gelovig (christendom), misschien levert dat nog inspiratie op.
De kamer moet gedesinfecteerd worden? Ligt hij in het ziekenhuis? Anders begrijp ik het niet.
Mijn moeder in dezelfde situatie is altijd blij met bloemen.
Nova schreef:
05-12-2025 20:53
De kamer moet gedesinfecteerd worden? Ligt hij in het ziekenhuis? Anders begrijp ik het niet.
Mijn moeder in dezelfde situatie is altijd blij met bloemen.
Klopt, hij ligt in het ziekenhuis. Ik heb ook begrepen dat hij zich best wel verveelt en eenzaam is.
Op heel veel afdelingen mag je idd geen bloemen hebben ivm bacteriën en schimmels.
Als hij/zij katholiek is, ik heb gisteren bij Intratuin een aandoenlijk mooi engelenbeeldje gekocht
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Als hij zich verveelt en eenzaam is, zou ik eerder denken aan een Netflix cadeaubon oid.
En een boekenbon, sorry hoor, maar hoe moet hij een boek regelen dan? Iemand die doodziek in het ziekenhuis ligt... Ik zou iets geven waar hij meteen iets mee kan, op een manier die hem zo min mogelijk energie kost.
Je kan ook iets anders geven om de kamer wat op te vrolijken, bijvoorbeeld mooie lampjes of iets persoonlijks in een klein lijstje of een klein beeldje oid. Dat vond ik zelf fijn tijdens opnames, iets wat je aan de steun van anderen herinnert als je het ziet.

En je kan ook iets voor extra comfort geven. Bijvoorbeeld lekkere warme wintersokken, sloffen, een mooie deken, badjas of luxe doucheproducten. Of iets ter afleiding zoals een abonnement op een luisterboeken app, tegoed voor online films huren oid.

En ik zou wegblijven van eten omdat je niet weet wat de behandeling met iemands eetlust doet.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 05-12-2025 21:03
0.42% gewijzigd
Ik heb ooit begrepen dat je het erg koud krijgt van chemo. Heb een patient ooit een warmtekussen gegeven. Daar is toen heel dankbaar gebruik van gemaakt.
Toen mijn moeder chemo kreeg las ze graag en deed ze puzzelboekjes om de tijd te doden. Eten of bloemen wou ze niet hebben vanwege de geur.

Maar gewoon even langs gaan of iets geven waarmee ze de tijd kon doorkomen was ze erg blij mee.
Puzzelboekjes, IQ games etc.
Look me in the eyes and tell me what you see.
toulouse_74 schreef:
05-12-2025 21:01
Als hij zich verveelt en eenzaam is, zou ik eerder denken aan een Netflix cadeaubon oid.
En een boekenbon, sorry hoor, maar hoe moet hij een boek regelen dan? Iemand die doodziek in het ziekenhuis ligt... Ik zou iets geven waar hij meteen iets mee kan, op een manier die hem zo min mogelijk energie kost.
Een digitale boekenbon voor een e-reader.
Netflix etc zal je iemand die zeer gelovig is niet blij mee maken denk ik.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Kikkertje schreef:
05-12-2025 20:55
Klopt, hij ligt in het ziekenhuis. Ik heb ook begrepen dat hij zich best wel verveelt en eenzaam is.
Mag hij wel bezoek ontvangen? Misschien is dat dan het beste cadeau. Dat jullie samen een schemaatje maken op welke dag ieder uit het team een keer langs komt. Gewoon 10/15 minuten, niks te belastend. Maar zoiets kan je dag al enorm breken als je de hele dag ziek ligt te zijn.

Maar kan me ook voorstellen dat dit geen optie is en hij juist daardoor eenzaam is. Misschien dan elke dag even iemand hem bellen, gewoon voor een kort kletspraatje?
ollie-ollie schreef:
05-12-2025 21:10
Maar zoiets kan je dag al enorm breken als je de hele dag ziek ligt te zijn.
Toen ik in het ziekenhuis ziek lag te zijn had ik er echt niet aan moeten denken dat er iedere dag een collega langs kwam.
Ik zou ook denken aan puzzelboekjes of een tijdschrift oid.
Scheurkalender met Bijbelteksten en/of een doosje met mooie Christelijke spreuken.
Warme sokken.

En misschien beter een luisterboek (of abonnement) dan een boek. Kan hij ook luisteren als hij moe is.
toulouse_74 schreef:
05-12-2025 21:01
Dacht ik ook meteen toen ik boekenbon zag. Koop dan gewoon een boek. En dan niet iets heel speciaals maar iets wat je gewoon makkelijk in het ziekenhuis kan lezen. Ik heb pas een boekje gekregen met historische urban myths en dan lichtvoetig geschreven. Zo'n soort boekje lijkt me dan een aardig cadeautje.
Ik zou het gewoon vragen waar hij/zij behoefte aan heeft. Toen mijn man met leukemie in het ziekenhuis lag wilde hij vrijwel geen bezoek. Te vermoeiend en bovendien wilde hij ook niet dat mensen hem zo zagen. Zelfs zijn moeder, zus en schoonfamilie mocht op sommige momenten er niet zijn. Terwijl een ander daar inderdaad misschien wel behoefte aan heeft.

Bloemen en eten mocht of wilde hij niet, planten trouwens ook niet. Luchtjes kon hij sowieso niet verdragen en tv vaak ook niet te veel prikkels en indrukken. Maar ja in de kamer ernaast was iemand soms aan het juichen als Nederland scoorde dus die kon dat wel gewoon ook dat is persoonlijk. Lezen ook niet. Hmmm nu ik erover na denk wat deed hij nou eigenlijk de hele dag voor afleiding? Ik heb eigenlijk geen idee. Ok vaag.
Eigenlijk is het gewoon niet te doen om hierin een goed advies te geven. Maar zolang het volgens de richtlijnen van de afdeling is dan is het sowieso fijn als er aan je gedacht wordt. Maar toch ik zou het echt vragen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Appletje schreef:
05-12-2025 22:41
Dacht ik ook meteen toen ik boekenbon zag. Koop dan gewoon een boek. En dan niet iets heel speciaals maar iets wat je gewoon makkelijk in het ziekenhuis kan lezen. Ik heb pas een boekje gekregen met historische urban myths en dan lichtvoetig geschreven. Zo'n soort boekje lijkt me dan een aardig cadeautje.
Een fysiek boek kan echt al snel zwaar voelen zeker als diegene een ereader heeft en gewend is. Trouwens ik weet niet wat het budget is maar als ik zie dat hij dus een ereader heeft gezien de digitale cadeaubon zou misschien wel een afstandsbediening voor een ereader ideaal zijn. Je kan dan zelfs met je handen onder de dekens bladeren of misschien een boekenhouder.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
https://www.google.com/search?q=christe ... s-wiz-serp
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nyx• schreef:
05-12-2025 21:06
Netflix etc zal je iemand die zeer gelovig is niet blij mee maken denk ik.
Hoezo niet? Ik ken er zat die gewoon kijken.

Puzzelboekje, ballon, nieuwste besteller etc?
https://bigshopper.nl/product/bloemen-u ... escription

https://www.bol.com/nl/nl/p/jc/9200000097397017/
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 05-12-2025 23:57
8.39% gewijzigd
ollie-ollie schreef:
05-12-2025 21:10
Mag hij wel bezoek ontvangen? Misschien is dat dan het beste cadeau. Dat jullie samen een schemaatje maken op welke dag ieder uit het team een keer langs komt. Gewoon 10/15 minuten, niks te belastend. Maar zoiets kan je dag al enorm breken als je de hele dag ziek ligt te zijn.

Maar kan me ook voorstellen dat dit geen optie is en hij juist daardoor eenzaam is. Misschien dan elke dag even iemand hem bellen, gewoon voor een kort kletspraatje?

Zit er echt iemand te wachten op elke dag contact met een team van collega's?

Dit is iets voor vrienden en familie en zelfs dan is misschien wel echt te veel, dat moet je met de patient bespreken, vragen wat die persoon prettig vindt en al helemaal niet met een heel team collega's gaan doen.
https://kankerenik.nl/Geschenken-voor-i ... -kanker-1/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven