Reis Andalusie

09-12-2025 13:24 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen volgend jaar een rondreis maken door Andalusië en eindigen met een weekje strand. Alhoewel we redelijk veel reizen zijn we daar niet eerder geweest. We willen geen groepsreis, dus losse vliegtickets, een huurauto, 2 steden bezoeken (en onderweg evt. wat bezienswaardigheden) en eindigen in een gezellige badplaats. Wat betreft het laatste: we houden van authentiek, knus, fijn hotel met zwembad en lekker strand. We gaan graag uit eten en houden niet van nieuwbouw/hoogbouw/hele grote hotels. Hotels bij voorkeur logies/ontbijt. Het mag ook een appartement zijn.
Totale reisduur is 2 weken. Reisperiode begin september. Budget rond de 5000.

Wat zijn mooie en interessante steden?
Wat is er nog meer te zien in de omgeving?
Wat is een leuke badplaats met fijne restaurants?
Vanuit Amsterdam kun je vliegen op Sevilla, Malaga of Granada. Een mooie route kan zijn: starten met kort verblijf in Sevilla (superdruk en toeristisch, maar de oude stad is heerlijk om in rond te dwalen), door naar Córdoba (Mezquita, Medina Azahara) en uiteindelijk Granada (ook superdruk en toeristisch, maar als je het avondbezoek aan het Alhambra boekt scheelt dat al).

Voor het strand kun je naar de kust van Granada: Costa Tropical met Almuñecar of Motril. Dat trok altijd meer Spanjaarden dan internationale toeristen.

Meer authentiek, en niet in Andalusië zelf, vind ik Mérida een grote aanrader. Er is veel te zien, maar het wordt niet drukbezocht en het is ook nog een gewone Spaanse stad met leuke restaurants die niet perse patatas bravas en paella serveren. Hotel waar wij zaten, Hotel Ilunion Mérida Palace, was prachtig historisch en middenin de stad en behoorlijk betaalbaar.

Wij hadden via Sunny Cars een auto gehuurd met gratis drop off op een andere locatie. Dan hoef je niet perse een rondje te rijden, maar kun je ook bijvoorbeeld beginnen in Sevilla en eindigen in Granada (kust).
Welk seizoen ga je? Binnenland (Sevilla etc) kan daar echt snikheet zijn in de zomer! Als het kan zou ik daarom in het voorseizoen (mei/juni) gaan, minder drukte en echt al wel stranddagen.

In de grotere steden is natuurlijk sowieso genoeg te doen en zien. Het Alhambra in Granada is wel dé must see van Andalusië imo, verder vind ik Granada ook een leuk stadje. Ronda is ook bijzonder, klein en toeristisch maar imo wel de moeite waar voor een dagbezoekje. Vanuit Tarifa kan je de veerboot naar Marokko nemen, zelf niet gedaan maar ik ken wel meer mensen die zo vanuit Andalusië ook een kort uitstapje naar Marokko maakten. Kan een mooie aanvulling zijn aangezien je in Andalusië qua architectuur, geschiedenis, cultuur etc ook de Moorse invloeden nog duidelijk ziet.

Qua strand is de Costa del Sol wel echt heel toeristisch natuurlijk. Je zou ook in Malaga (centrum) kunnen gaan zitten, geen dorp maar een kleine stad waar je je dan wel meer tussen de locals begeeft, leuke horeca etc. Ze hebben op loopafstand van het centrum een lekker stadsstrand en als je echt op uitgestrekte stranden wilt liggen pak je zo de bus op auto naar El Palo oid en daar is nog meer strand. Vliegen is ook makkelijk vanaf Malaga. Ik heb zelf een paar maanden in Malaga (centrum) gezeten en ik vond het een fijne stad om een tijdje te vertoeven. Niet echt toeristische bezienswaardigheden om ervoor naar af te reizen maar wel gewoon relaxed sfeertje, leuk centrum, lekker eten, strand erbij, heerlijk.
Ik lees even mee want wij kijken ook naar Andalusie.
Alvast dank voor de reacties. Leuk!
Wij vliegen vanaf Düsseldorf, die verbindingen zijn ook top. Het zal dus Dusseldorf-Malaga worden. en vandaaruit naar de eerste stad op ons lijstje rijden.
We willen niet meer dan 2 steden doen en gaan in september dus hopelijk valt het mee met de hitte.
Malaga is voor ons een no-go. Dat schijnt erg veranderd te zijn de afgelopen jaren (criminaliteit?). De overige steden die hier worden genoemd ken ik niet dus ik ga me eens verdiepen. Kent iemand het stadje Nerja?

Wij hebben zelf erg goede ervaringen met Sunny Cars en pikken deze op het vliegveld op en leveren deze daar ook weer af.
Er is ook een verbinding DUS - SVQ. Het is echt veel fijner om geen rondje (om) te hoeven rijden.

Bereid je voor op 35+ graden begin september. Het is mijn favoriete seizoen voor Andalusië, maar niet iedereen zal het daarmee eens zijn ;-)
Nerja is prima als badplaats, maar niet voor je rondreis. Hink je misschien nog een beetje op twee gedachten of je wilt rondreizen of gewoon twee weken aan de kust blijven met eens een daguitstap? Kan ook, er worden vanaf de kust dagreis met de bus aangeboden naar bijvoorbeeld Granada (is wel typisch massatoerisme wat je niet zegt te willen).

Ik vond Málaga niet perse onveilig. Maar de stad is zeker internationaler ingesteld dan andere Andalusische steden en dan bedoel ik niet alleen het toeristische centrum. Niet zo typisch Spaans.
Ravintola schreef:
09-12-2025 14:53
Nerja is prima als badplaats, maar niet voor je rondreis. Hink je misschien nog een beetje op twee gedachten of je wilt rondreizen of gewoon twee weken aan de kust blijven met eens een daguitstap? Kan ook, er worden vanaf de kust dagreis met de bus aangeboden naar bijvoorbeeld Granada (is wel typisch massatoerisme wat je niet zegt te willen).

Ik vond Málaga niet perse onveilig. Maar de stad is zeker internationaler ingesteld dan andere Andalusische steden en dan bedoel ik niet alleen het toeristische centrum. Niet zo typisch Spaans.
We willen een week rondreizen en een week relaxen. Dus vliegen op Malaga en van daaruit 2 steden en eindigen aan de kust. Ik heb van Nerja gehoord dat het authentiek is
Ik vind Nerja juist wel leuk. De kliffen, de kalksteengrotten de uitgebreide stranden dus vanaf september nooit bomvol en verder gewoon een leuk stadje.
Afkoelen heeft gewerkt
Mijn favoriete plek, na bezoek aan Sevilla, Córdoba, is bijkomen en genieten in Cádiz.
De sfeer, geschiedenis, restaurantjes, pleinen met lokale bevolking, zo relaxed. Meermaals een appartement in de oude binnenstad, is wel even lopen naar het strand, maar door park en langs de oude haven geeft dat ook vakantiegevoel.
Alles sal reg kom
Cadiz lijkt mij ook leuk.
Nerja is leuk vond ik maar is wel 15 jaar geleden dat ik er was.

Wij zijn een aantal keer daar in de omgeving geweest ( zaten 1 x in Fuengirola en 1 keer in Torremolinos, op en top toeristisch maar goed om vanuit daar rond te trekken) toen Ronda en Malaga, Gibraltar. Tarifa en Cordoba en Alhambra oa bezocht. Waren toen met schoonouders.
Waren toen overigens in september / oktober en hadden 46 graden in Cordoba..

Andere keer eerst Sevilla en vanuit daar naar de Costa de la Luz geweest ( Barbate en Zahara) voor paar dagen strand.
Sevilla is meestal echt te heet in september, die stad zou ik dan ditmaal overslaan.
Granada is ook prachtig, de Alahambra mooi en alle prachtige uitzichten op de Sierra Nevada, het ligt vrij hoog, dus minder kans op hele hete dagen in september. Nerja is best leuk vind ik, leuke badplaats, mooie oude straatjes, niet te groot en leuke wandelroutes en dorpjes in de buurt. En niet te druk in september.
Persoonlijk vind ik ook Malaga fijn, maar ik verblijf hijna nooit in het centrum, meestal Pedrgalejo of el palo, buitenwijkjes direct aan zee met veel visrestaurants.

Meer naar het binnenland vind ik ook Ronda de moeite waard.
Where is my mind?
Wij zijn in oktober een weekje in Nerja geweest. Leuk plaatsje, niet zo’n hoogbouw/flat plaatsje. Leuk gezellig centrum, voldoende restaurants. We verbleven in een hotel pal aan het strand, pal daarnaast was een appartementencomplex dat er ook leuk uitzag. Wij vonden het prima voor een weekje nazomeren.
Ik vond Malaga wel de moeite waard. Het Alcabaza, de kathedraal, Castillo de Gibralfaro, Romeins theater, de stad zelf.
Sevilla, Granada met het Alhambra ook mooi.
Verder Cordoba, Ronda is ook echt een aanrader, de witte dorpjes, El Torcal als je van wandelen en natuur houdt, Almeria en Gibraltar. Teveel om in een weekje te doen eigenlijk.
September is nog wel heel warm, het kan nog rustig 35+ graden zijn. Ik houd ervan. Wij beklommen bij die temperatuur de Castillo de Gibralfaro, maar niet iedereen zal dat prettig vinden.
Bergje65 schreef:
09-12-2025 14:36
Alvast dank voor de reacties. Leuk!
Wij vliegen vanaf Düsseldorf, die verbindingen zijn ook top. Het zal dus Dusseldorf-Malaga worden. en vandaaruit naar de eerste stad op ons lijstje rijden.
We willen niet meer dan 2 steden doen en gaan in september dus hopelijk valt het mee met de hitte.
Malaga is voor ons een no-go. Dat schijnt erg veranderd te zijn de afgelopen jaren (criminaliteit?). De overige steden die hier worden genoemd ken ik niet dus ik ga me eens verdiepen. Kent iemand het stadje Nerja?

Wij hebben zelf erg goede ervaringen met Sunny Cars en pikken deze op het vliegveld op en leveren deze daar ook weer af.

Dit jaar nog in Malaga geweest. Echt een topstad. Heerlijke trip gehad. Niks gemerkt van criminaliteit…

Ik vind twee steden erg weinig. Ik ben drie weken geweest 12 jaar terug en toen Sevilla, Granada, Cordoba, Malaga gedaan met een paar andere stops tussendoor zoals bij de witte bergdorpjes.
Nerja is wel leuk, Estepona ook.
Taskmaster schreef:
09-12-2025 20:27

Ik vind twee steden erg weinig. Ik ben drie weken geweest 12 jaar terug en toen Sevilla, Granada, Cordoba, Malaga gedaan met een paar andere stops tussendoor zoals bij de witte bergdorpjes.
Ik twijfel een beetje tussen 1 standplaats en dan losse ritjes of toch rondreizen een week of drie.
Wij hebben zelf een tour van een week uitgestippeld die zeer de moeite waard was. Maar wel met veel natuur, als je van wandelen houdt. Granada, Caminito del Rey en omgeving, Ronda, Torcal nat park, de witte dorpjes o.a. Pampaneira, kloof Barranca de la Luna, Monachil (los Cahorros), Gaudix (grotwoningen) Strand, op een paar uurtjes na, overgeslagen. Wij vonden Andalusië verrassend mooi!
emkee schreef:
09-12-2025 22:50
Wij hebben zelf een tour van een week uitgestippeld die zeer de moeite waard was. Maar wel met veel natuur, als je van wandelen houdt. Granada, Caminito del Rey en omgeving, Ronda, Torcal nat park, de witte dorpjes o.a. Pampaneira, kloof Barranca de la Luna, Monachil (los Cahorros), Gaudix (grotwoningen) Strand, op een paar uurtjes na, overgeslagen. Wij vonden Andalusië verrassend mooi!
Klinkt leuk, dank voor de tips
Flashy schreef:
09-12-2025 22:07
Ik twijfel een beetje tussen 1 standplaats en dan losse ritjes of toch rondreizen een week of drie.
Ik vond de rondreis echt super tof. Gewoon zelf samengesteld. Losjes gebaseerd op de Wie is de Mol uit die tijd. En je kunt heel makkelijk een rondje maken.
Taskmaster schreef:
09-12-2025 20:27
Dit jaar nog in Malaga geweest. Echt een topstad. Heerlijke trip gehad. Niks gemerkt van criminaliteit…

Wij vinden 2 steden genoeg, in de zomerperiode. 3 nachten per stad, dan heb ik na een kleine week geen behoefte aan nog een stad. Ik kies dan liever voor een mooie route waar ik onderweg kan genieten van natuur.
Bergje65 schreef:
10-12-2025 10:49
Wij vinden 2 steden genoeg, in de zomerperiode. 3 nachten per stad, dan heb ik na een kleine week geen behoefte aan nog een stad. Ik kies dan liever voor een mooie route waar ik onderweg kan genieten van natuur.

De meeste steden heb je in een dag wel gezien. Max 2 als je een beetje rustig aan doet. Dus 3 nachten per stad is best veel. Ik zou dan kijken of je vanaf daar nog een of een paar dagtripjes kunt doen. Of 1 standplaats gedurende 2 weken vanuit waar je veel leuke plekken kunt bereiken en dan dagtripjes en strand afwisselen.
Ik zou zeker de Costa de la Luz aanraden, en Cadiz en Huelva aandoen. Wij waren er begin juni dit jaar en eindigde een weekje in Chipiona, een heerlijk kneuterig stadje (waar we vrijwel alleen Spanjaarden troffen) Wij zaten in een appartementje in het centrum met het strand op 2 min lopen.
Vanity of vanities; all is vanity
Man en ik zijn toevallig dit jaar twee keer in Andalusië geweest. In het voorjaar ten westen van Malaga (Torremolinos, niet onze eigen keus...) en in het najaar ten oosten (Nerja). Van hieruit zijn we met de huurauto rond gereden.

Let op: Sunnycars heeft geen vestiging op het vliegveld van Malaga zelf. Je wordt met een busje naar het kantoor gebracht van de verhuurder (Cargeste). Maar dat gaat prima.

Geen hotel tips, want onze accommodaties zijn niet wat je zoekt. Maar wel een paar to-do tips:

Gibraltar: erg leuk. Helemaal Engeland in Spanje. Mocht je gaan: rij helemaal door tot aan de vuurtoren. Daar kun je gratis de hele dag parkeren en met de bus voor ongeveer 2 euro p.p. naar het centrum.

Ronda: heel mooi plaatsje met een diepe kloof dwars erdoorheen. Bleek al tijden mijn achtergrond te zijn bij Windows (?).

Malaga: leuke stad, nergens onveilig gevoeld. Leuk om naar het Gibralfaro te gaan. Let op: er zijn een moeilijke en een makkelijke route naar boven. NEEM DE MAKKELIJKE! Terug zijn we langs de andere kant gegaan en dat is niet voor niks de moeilijke, haha. We hebben mensen zien zwoegen niet normaal.
Ook leuk om 's avonds langs de haven te wandelen. Er is muziek, leuke kraampjes en restaurantjes.
Waarschuwing: let wel op waar je met de auto rijdt. Er is een deel alleen voor vergunninghouders en wij verwachten nog een boete, omdat we er op zoek naar een parkeergarage door gereden zijn. Neem de parkeergarage onder het Alcazaba. De ingang is heel smal, maar de garage verder prima en pal in het centrum. Hier start ook de makkelijke route naar Gibralfaro.

Nerja en Frigiliana: leuke plaatsjes. Nerja aan de kust, Frigiliana ligt hoger in het achterland. Heel schilderachtig.

Los Cahorros de Monachil: mooie, maar pittige wandelroute. De route is ook niet overal even goed aangegeven, soms is het even zoeken. Niet ver van Granada. Mooi te combineren met een autorit door de Sierra Nevada.

Granada: het Alhambra natuurlijk. Onze gids vertelde dat het er in de zomer vaak ruim boven de 40 graden is. Misschien is het in september ook nog warm. In november was het er (voor ons) precies goed. De stad zelf is ook leuk, met oosters aandoende straatjes. Ook hier wel weer een paar pittige klimmetjes. Daar zijn wij met onze polderbeentjes niet zo aan gewend, haha.

Caminito del Rey: waanzinnig mooie wandeltocht. Zeker doen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven