Zoon wil bij pestkop spelen
zaterdag 13 december 2025 om 13:47
Bij mijn zoon in de klas zit een pestkop. Heeft al vaker kinderen fysiek pijn gedaan, scheldt met woorden die ik hier nog niet zou durven typen, heeft ook in de gang vanuit het niets tegen mij weleens een grote mond gehad (in de trant van "heb ik iets van je aan ofzo?"). Hoorde hem laatst ook "grappen" dat zijn moeder dood was (die kwam er later schreeuwend aanlopen). De jongen heeft ook een keer voor de grap het vriendenboekje van mijn zoon ergens in school verstopt en wilde niet zeggen waar het lag.
Nu wil mijn zoon bij hem thuis spelen omdat hij schijnbaar interessant speelgoed heeft. Nu al een paar keer gevraagd maar het is er nog niet van gekomen. Ik wil mijn zoon niet verbieden om met kinderen te spelen die ik niet leuk vind (of beter gezegd, die een andere opvoeding krijgen dan mijn zoon, want die jongen zal niet het beste voorbeeld krijgen thuis), en wil ook geen negatieve dingen over die jongen zeggen tegen zoon. Al zijn acties van die jongen al vaker de aanleiding geweest voor ons om een goed gesprek te hebben over pestgedrag (en waarom bepaald gedrag, dus ook van die jongen, niet door de beugel kan) en hoe je met bepaalde situaties kan omgaan en voor jezelf moet opkomen.
Ben niet bang dat hij een slechte invloed op mijn zoon zal hebben, daarvoor zijn ze denk ik nu al te verschillend. Dus waar ik bang voor ben weet ik niet precies. Maar het zit me niet helemaal lekker om hem daar thuis te laten spelen. Wat ik ook geen fijn idee vind, is dat ze daar volgens mij in huis roken, aangezien de jongen en zijn moeder die geur altijd om zich heen hebben hangen. Ik heb van de week gezegd dat hij wel bij ons mag komen spelen maar zoon wil graag daarheen ivm dat specifieke speelgoed.
Wat zouden jullie doen? Het zijn trouwens kleuters.
Nu wil mijn zoon bij hem thuis spelen omdat hij schijnbaar interessant speelgoed heeft. Nu al een paar keer gevraagd maar het is er nog niet van gekomen. Ik wil mijn zoon niet verbieden om met kinderen te spelen die ik niet leuk vind (of beter gezegd, die een andere opvoeding krijgen dan mijn zoon, want die jongen zal niet het beste voorbeeld krijgen thuis), en wil ook geen negatieve dingen over die jongen zeggen tegen zoon. Al zijn acties van die jongen al vaker de aanleiding geweest voor ons om een goed gesprek te hebben over pestgedrag (en waarom bepaald gedrag, dus ook van die jongen, niet door de beugel kan) en hoe je met bepaalde situaties kan omgaan en voor jezelf moet opkomen.
Ben niet bang dat hij een slechte invloed op mijn zoon zal hebben, daarvoor zijn ze denk ik nu al te verschillend. Dus waar ik bang voor ben weet ik niet precies. Maar het zit me niet helemaal lekker om hem daar thuis te laten spelen. Wat ik ook geen fijn idee vind, is dat ze daar volgens mij in huis roken, aangezien de jongen en zijn moeder die geur altijd om zich heen hebben hangen. Ik heb van de week gezegd dat hij wel bij ons mag komen spelen maar zoon wil graag daarheen ivm dat specifieke speelgoed.
Wat zouden jullie doen? Het zijn trouwens kleuters.
zaterdag 13 december 2025 om 13:55
Ik zou dat niet willen, niet in de laatste plaats omdat ik me zorgen zou maken over hoe het er daar thuis aan toegaat om zo'n kleuter te vormen. Pedagogisch misschien niet verantwoord om een kind te verbieden met een ander kind te spelen, maar daar zou ik me persoonlijk niet zoveel van aantrekken.
"Vanwege de grote mond, het taalgebruik en pestgedrag van Pietje wil ik niet dat mijn zoon nog met hem speelt." tegen de moeder zeggen.
"Vanwege de grote mond, het taalgebruik en pestgedrag van Pietje wil ik niet dat mijn zoon nog met hem speelt." tegen de moeder zeggen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
zaterdag 13 december 2025 om 13:59
Het is een lastige leeftijd om je kind goed mee te nemen in je overwegingen.
Daarom zou ik het roken als uitgangspunt nemen: ‘Bij Pietje in huis worden sigaretten gerookt en dat is hartstikke slecht voor je. Daar gaan wij niet naar binnen.’
Dat kan natuurlijk alleen als je zelf normaal ook negens op visite gaat waar binnen wordt gerookt.
Ik zou kind daar niet eens binnen kunnen ophalen, dan heb ik minstens 24 last van mijn luchtwegen.
Daarom zou ik het roken als uitgangspunt nemen: ‘Bij Pietje in huis worden sigaretten gerookt en dat is hartstikke slecht voor je. Daar gaan wij niet naar binnen.’
Dat kan natuurlijk alleen als je zelf normaal ook negens op visite gaat waar binnen wordt gerookt.
Ik zou kind daar niet eens binnen kunnen ophalen, dan heb ik minstens 24 last van mijn luchtwegen.
•
zaterdag 13 december 2025 om 14:01
Ik zou hem laten gaan. Als je niet bang bent dat hij gepest wordt en ook inschat jouw kind negatief gedrag niet direct over neemt, dan lijkt het mij alleen maar leerzaam (voor jou en voor hem) om in huizen te komen waar de mensen anders zijn dan in zijn eigen bubbel.
Niet tof als ze daar roken, maar voor 1 speelafspraak zou ik het risico op COPD of longkanker verwaarloosbaar vinden. Bovendien maakt verbieden of afraden de jongen alleen maar interessanter. Ik zou nav wat jij nu schrijft er voorlopig vertrouwen in hebben dat zoon zelf afknapt als de "pestkop" - alle leuke speelgoed ten spijt - niet leuk is om mee te spelen.
Weet je wat het interessante speelgoed is trouwens?
Niet tof als ze daar roken, maar voor 1 speelafspraak zou ik het risico op COPD of longkanker verwaarloosbaar vinden. Bovendien maakt verbieden of afraden de jongen alleen maar interessanter. Ik zou nav wat jij nu schrijft er voorlopig vertrouwen in hebben dat zoon zelf afknapt als de "pestkop" - alle leuke speelgoed ten spijt - niet leuk is om mee te spelen.
zaterdag 13 december 2025 om 14:01
Je vergeet het roken en de slechte opvoeding nog.
Ik zou dat zo nooit tegen die moeder zeggen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 13 december 2025 om 14:03
Zo zie je maar, in mijn bubbel geen mensen met dit soort aandoendingen. In jouw geval heel begrijpelijk dat je je kind niet naar een huis laat gaan waar vermoedelijk binnen gerookt wordt.Frizz schreef: ↑13-12-2025 13:59Het is een lastige leeftijd om je kind goed mee te nemen in je overwegingen.
zaterdag 13 december 2025 om 14:08
Nou ja, dan is het gelijk maar duidelijk. En als moeder er boos of geïrriteerd op reageert (vind je het gek?) dan heb je mooi je eigen gelijk bewezen.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2025 14:01Je vergeet het roken en de slechte opvoeding nog.
Ik zou dat zo nooit tegen die moeder zeggen.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 13 december 2025 om 14:11
Mijn kinderen hebben vroeger bij veel verschillende kinderen thuis gespeeld en ik heb hier veel verschillende kinderen thuis gehad. En ik heb echt maar bij twee kinderen gezegd: Pietje is hier niet welkom (dat was vanwege gevaarlijk en grensoverschrijdend gedrag) en je mag wel bij Klara spelen, maar niet bij haar thuis (Klara's ouders waren zwakbegaafd en het was er onveilig. Dat heb ik overigens wel gemeld, maar "alles was al bekend.").
In alle andere gevallen vonden mijn kinderen sommige kinderen gewoon na een keer spelen toch niet zo leuk. En dat is ook prima. Dat ze gingen spelen in villa's en in huizen "aan de verkeerde kant van het spoor" vond ik dikke prima. Uiteindelijk ging het om de gezelligheid en die zit niet vast aan inkomen.
Pestgedrag kan ik niet zoveel mee, dus daar zou ik wel op toezien.
In alle andere gevallen vonden mijn kinderen sommige kinderen gewoon na een keer spelen toch niet zo leuk. En dat is ook prima. Dat ze gingen spelen in villa's en in huizen "aan de verkeerde kant van het spoor" vond ik dikke prima. Uiteindelijk ging het om de gezelligheid en die zit niet vast aan inkomen.
zaterdag 13 december 2025 om 14:17
Als kind 12jr is misschien, en je erna indien nodig een gesprek met kind kan voeren over de verschillen in opvoeding die gezien zijn en de redenen daarachter en kinds gevoel daarbij, maar dit zijn kleuters. God mag weten wat er gebeurt daar in huis, of kind zich daar wel veilig voelt, nare dingen ziet/hoort (gebeuren), en dit erna kan uiten en vertellen. Mijn kleuter zette daar geen stap binnen.hadea1 schreef: ↑13-12-2025 14:01Ik zou hem laten gaan. Als je niet bang bent dat hij gepest wordt en ook inschat jouw kind negatief gedrag niet direct over neemt, dan lijkt het mij alleen maar leerzaam (voor jou en voor hem) om in huizen te komen waar de mensen anders zijn dan in zijn eigen bubbel.
zaterdag 13 december 2025 om 14:23
Rabarbara schreef: ↑13-12-2025 14:11Mijn kinderen hebben vroeger bij veel verschillende kinderen thuis gespeeld en ik heb hier veel verschillende kinderen thuis gehad. En ik heb echt maar bij twee kinderen gezegd: Pietje is hier niet welkom (dat was vanwege gevaarlijk en grensoverschrijdend gedrag) en je mag wel bij Klara spelen, maar niet bij haar thuis (Klara's ouders waren zwakbegaafd en het was er onveilig. Dat heb ik overigens wel gemeld, maar "alles was al bekend.").
Bij de kleuters heb je vaak nog niet helemaal door hoe dat nou zit bij Klara, toch?
Ik vind dat zelf best een leeftijd om nog wat voorzichtig te zijn.
Maar ja, allemaal theorie hier want mijn destijds kleuter wilde sowieso bij niemand spelen. Hier was iedereen welkom.
Ik heb me er toen over verbaasd dat allerlei ouders die ik totaal niet kende hun kind zó meegaven zonder enige info.
•
zaterdag 13 december 2025 om 14:25
Ja, ik denk dat het uitmaakt dat ik in een dorp woon. En ik wilde eerst wat meer informatie over mensen voor mijn kind er kon spelen. Veel dingen kun je inschatten door goed op te letten, maar lang niet alles natuurlijk.Frizz schreef: ↑13-12-2025 14:23Bij de kleuters heb je vaak nog niet helemaal door hoe dat nou zit bij Klara, toch?
Ik vind dat zelf best een leeftijd om nog wat voorzichtig te zijn.
Maar ja, allemaal theorie hier want mijn destijds kleuter wilde sowieso bij niemand spelen. Hier was iedereen welkom.
Ik heb me er toen over verbaasd dat allerlei ouders die ik totaal niet kende hun kind zó meegaven zonder enige info.
zaterdag 13 december 2025 om 14:47
Wat hautain. Genoeg huizen in de sociale huursector waar hele intelligente mensen wonen, of mensen die scheefwonen en gewoon een prima inkomen hebben. Of gescheiden ouders met een prima baan maar die in hun eentje toch nog in aanmerking komen voor zo’n pauperig huisje aan de verkeerde kant van het spoor.Rabarbara schreef: ↑13-12-2025 14:11Mijn kinderen hebben vroeger bij veel verschillende kinderen thuis gespeeld en ik heb hier veel verschillende kinderen thuis gehad. En ik heb echt maar bij twee kinderen gezegd: Pietje is hier niet welkom (dat was vanwege gevaarlijk en grensoverschrijdend gedrag) en je mag wel bij Klara spelen, maar niet bij haar thuis (Klara's ouders waren zwakbegaafd en het was er onveilig. Dat heb ik overigens wel gemeld, maar "alles was al bekend.").
zaterdag 13 december 2025 om 14:56
Dan woon je vast in Haren Rabarbara
.
Kleuters zijn jong en ik zou het wel erg vinden als kinderen de dupe zijn van het gedrag van ouders. Dat een ventje van die leeftijd dit gedrag laat zien, zegt veel over de omstandigheden waar hij opgroeit.
Mijn kinderen hebben ook wel gespeeld met kinderen waar ze stinkend naar frituurvet weer vandaan kwamen. Ze hebben het daar wel gezellig gehad. Hier nooit speelafspraken verboden...dan wordt de drang om daar te spelen nog groter. Hou het kort..bijvoorbeeld op een lange schooldag. Dan gaat het om 1,5 uur.
Kleuters zijn jong en ik zou het wel erg vinden als kinderen de dupe zijn van het gedrag van ouders. Dat een ventje van die leeftijd dit gedrag laat zien, zegt veel over de omstandigheden waar hij opgroeit.
Mijn kinderen hebben ook wel gespeeld met kinderen waar ze stinkend naar frituurvet weer vandaan kwamen. Ze hebben het daar wel gezellig gehad. Hier nooit speelafspraken verboden...dan wordt de drang om daar te spelen nog groter. Hou het kort..bijvoorbeeld op een lange schooldag. Dan gaat het om 1,5 uur.
zaterdag 13 december 2025 om 15:01
Yup, ik ging er ook zo mee om toen mijn oudste klein was en ik denk dat ik dat bij mijn jongste weer ga doen.Xantileppe schreef: ↑13-12-2025 14:56Dan woon je vast in Haren Rabarbara.
Wat niet wil zeggen dat ik onvoorzichtig met mijn kinderen omga. Integendeel.
zaterdag 13 december 2025 om 15:01
Yup, ik ging er ook zo mee om toen mijn oudste klein was en ik denk dat ik dat bij mijn jongste weer ga doen.Xantileppe schreef: ↑13-12-2025 14:56Dan woon je vast in Haren Rabarbara.
Wat niet wil zeggen dat ik onvoorzichtig met mijn kinderen omga. Integendeel.
zaterdag 13 december 2025 om 15:06
Dit.LaFolie schreef: ↑13-12-2025 13:55Ik zou dat niet willen, niet in de laatste plaats omdat ik me zorgen zou maken over hoe het er daar thuis aan toegaat om zo'n kleuter te vormen. Pedagogisch misschien niet verantwoord om een kind te verbieden met een ander kind te spelen, maar daar zou ik me persoonlijk niet zoveel van aantrekken.
zaterdag 13 december 2025 om 15:08
lees het nog maar een keer, want wat jij denkt dat er staat, is niet wat Rabarbara schrijft. Als er iemand is die never ever ooit zou neerkijken op mensen vanwege de plek waar hun huis staat, is zij het wel.EstelleGallois schreef: ↑13-12-2025 14:47Wat hautain. Genoeg huizen in de sociale huursector waar hele intelligente mensen wonen, of mensen die scheefwonen en gewoon een prima inkomen hebben. Of gescheiden ouders met een prima baan maar die in hun eentje toch nog in aanmerking komen voor zo’n pauperig huisje aan de verkeerde kant van het spoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 13 december 2025 om 15:09
Je blaft naar de verkeerdeEstelleGallois schreef: ↑13-12-2025 14:47Wat hautain. Genoeg huizen in de sociale huursector waar hele intelligente mensen wonen, of mensen die scheefwonen en gewoon een prima inkomen hebben. Of gescheiden ouders met een prima baan maar die in hun eentje toch nog in aanmerking komen voor zo’n pauperig huisje aan de verkeerde kant van het spoor.
zaterdag 13 december 2025 om 15:10
Oh, nu ik het lees, kun je het inderdaad ook zo lezen.EstelleGallois schreef: ↑13-12-2025 14:47Wat hautain. Genoeg huizen in de sociale huursector waar hele intelligente mensen wonen, of mensen die scheefwonen en gewoon een prima inkomen hebben. Of gescheiden ouders met een prima baan maar die in hun eentje toch nog in aanmerking komen voor zo’n pauperig huisje aan de verkeerde kant van het spoor.
Maar goed: klein achtergrondverhaal: ik ben opgegroeid aan de verkeerde kant van het spoor. Er zit helemaal geen waarde-oordeel over die straat in mij, want dat is waar ik vandaan kom. Ik vergeet steeds dat forummers mij niet echt kennen.
zaterdag 13 december 2025 om 15:10
Ik heb het nog een paar keer gelezen, maar ik sla enorm aan op die “verkeerde kant van het spoor” en daar inkomen bij noemen. Ik zal er misschien te dom voor zijn dan, maar ik snap echt niet hoe dit anders bedoeld kan zijn dan hoe het er staat.
zaterdag 13 december 2025 om 15:11
Nou ja het feit dat ze het tussen aanhalingstekens zet, zegt misschien wel iets.EstelleGallois schreef: ↑13-12-2025 15:10Ik heb het nog een paar keer gelezen, maar ik sla enorm aan op die “verkeerde kant van het spoor” en daar inkomen bij noemen. Ik zal er misschien te dom voor zijn dan, maar ik snap echt niet hoe dit anders bedoeld kan zijn dan hoe het er staat.
zaterdag 13 december 2025 om 15:13
Oké, zo las ik het dus.Rabarbara schreef: ↑13-12-2025 15:10Oh, nu ik het lees, kun je het inderdaad ook zo lezen.
Maar goed: klein achtergrondverhaal: ik ben opgegroeid aan de verkeerde kant van het spoor. Er zit helemaal geen waarde-oordeel over die straat in mij, want dat is waar ik vandaan kom. Ik vergeet steeds dat forummers mij niet echt kennen.
Ik ken inderdaad jou en je achtergrond niet natuurlijk.
Zelf trouwens ook aan “de verkeerde kant van het spoor” gewoond (ervan uitgaande dat je daarmee een sociale huurwoning bedoelt) en toch met een hoger middeninkomen. Met deze huizenschaarste en al die gescheiden ouders zie ik dat overigens best veel vaker.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in