Alcohol en werk/privébalans
woensdag 17 december 2025 om 09:22
Hoi,
Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ik heb er veel zin in. Nu is het een relatief klein (<50 man) familiebedrijf, ik kom van een multinational af dus dat is even een andere cultuur. Mijn vorige werk was vrij formeel en waar ik ga werken is het een stuk relaxter en informeel. Ik heb er enorm veel zin in. Wel heb ik nu al begrepen dat er veel geborreld wordt, de collega's gaan samen op wintersport (bijna hele bedrijf gaat mee), hebben ze een kerstfeest (waarvoor ik ben uitgenodigd) en ze gaan samen naar festivals. Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen. Ik ben door een paar mensen namelijk al 'gewaarschuwd' op een grappende manier dat er enorm veel drank doorheen gaat en daar word ik toch wat zenuwachtig van. ("Plan twee dagen na het kerstfeest maar even niks, je gaat echt helemaal naar de klote hahah")
Het voelt allemaal heel dubbel. Dit alles klinkt als vrij intens en ik houd me liever een beetje afzijdig, maar ik wil er ook bij horen en vooral: goed binnenkomen. [...verwijderd ivm te veel details...] Ik drink tegenwoordig geen druppel meer op werk en ben ook vaak de eerste die naar huis gaat. Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?
Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ik heb er veel zin in. Nu is het een relatief klein (<50 man) familiebedrijf, ik kom van een multinational af dus dat is even een andere cultuur. Mijn vorige werk was vrij formeel en waar ik ga werken is het een stuk relaxter en informeel. Ik heb er enorm veel zin in. Wel heb ik nu al begrepen dat er veel geborreld wordt, de collega's gaan samen op wintersport (bijna hele bedrijf gaat mee), hebben ze een kerstfeest (waarvoor ik ben uitgenodigd) en ze gaan samen naar festivals. Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen. Ik ben door een paar mensen namelijk al 'gewaarschuwd' op een grappende manier dat er enorm veel drank doorheen gaat en daar word ik toch wat zenuwachtig van. ("Plan twee dagen na het kerstfeest maar even niks, je gaat echt helemaal naar de klote hahah")
Het voelt allemaal heel dubbel. Dit alles klinkt als vrij intens en ik houd me liever een beetje afzijdig, maar ik wil er ook bij horen en vooral: goed binnenkomen. [...verwijderd ivm te veel details...] Ik drink tegenwoordig geen druppel meer op werk en ben ook vaak de eerste die naar huis gaat. Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?
astrojenny wijzigde dit bericht op 17-12-2025 10:08
18.18% gewijzigd
donderdag 18 december 2025 om 15:48
Tien jaar geleden was "maltbier" nog voor je afgekickte oom, alcoholvrij heeft echt wel een niet te ontkennen vlucht genomen. Druk om te drinken zal je in bepaalde kringen zeker nog wel hebben, maar de norm is wel verschoven vind ik.
Gezamenlijke vakanties van het werk zou ik wel als druk voelen, vooral als dat zuipvakanties zijn met een hele incrowd.
Gezamenlijke vakanties van het werk zou ik wel als druk voelen, vooral als dat zuipvakanties zijn met een hele incrowd.
donderdag 18 december 2025 om 18:16
Mijn huidige werkgever heeft een beleid van 0% alcohol op bedrijfsuitjes en feesten.
Heel gemakkelijk, ik drink nl. ook niet of nauwelijks. En als ik nog moet rijden, drink ik sowieso geen alcohol.
Ik heb een tijdje bij een klein bedrijf gewerkt waar bedrijfsuitjes met collega's die katjelam waren, heel normaal waren. Zelf koos ik per activiteit of ik wel of niet mee wilde gaan.
Een heel weekend weg terwijl het iedereen alleen om de drank (en ook de drugs) te doen was op kosten van de baas: veel plezier, maar ik ga niet mee.
Ik ben daar altijd heel duidelijk over geweest, maar het is me heel vaak niet in dank afgenomen. Raar, spelbreker, jij bent ook niet gezellig.....dat soort opmerkingen.
Maar ik bepaal nog altijd zelf waar ik mijn weekend aan besteed en ik beleef hier geen plezier aan.
Of dat gevolgen heeft voor je positie in het bedrijf is zo afhankelijk van de mensen die je treft. Ik heb mensen meegemaakt die me het altijd na bleven dragen, ik heb ook collega's meegemaakt die zoiets hadden als "het is jouw keuze".
Bij mijn huidige werkgever met het "geen alcohol" beleid, komen weekenden weg sowieso niet voor. Teams krijgen een budget en bepalen zelf hoe ze dat besteden. Mijn team doet dan een actief uitje. We hebben dingen gedaan als escape room en mountainbiken met een afsluitend etentje (maar ook dan wordt er nauwelijks gedronken).
Heel gemakkelijk, ik drink nl. ook niet of nauwelijks. En als ik nog moet rijden, drink ik sowieso geen alcohol.
Ik heb een tijdje bij een klein bedrijf gewerkt waar bedrijfsuitjes met collega's die katjelam waren, heel normaal waren. Zelf koos ik per activiteit of ik wel of niet mee wilde gaan.
Een heel weekend weg terwijl het iedereen alleen om de drank (en ook de drugs) te doen was op kosten van de baas: veel plezier, maar ik ga niet mee.
Ik ben daar altijd heel duidelijk over geweest, maar het is me heel vaak niet in dank afgenomen. Raar, spelbreker, jij bent ook niet gezellig.....dat soort opmerkingen.
Maar ik bepaal nog altijd zelf waar ik mijn weekend aan besteed en ik beleef hier geen plezier aan.
Of dat gevolgen heeft voor je positie in het bedrijf is zo afhankelijk van de mensen die je treft. Ik heb mensen meegemaakt die me het altijd na bleven dragen, ik heb ook collega's meegemaakt die zoiets hadden als "het is jouw keuze".
Bij mijn huidige werkgever met het "geen alcohol" beleid, komen weekenden weg sowieso niet voor. Teams krijgen een budget en bepalen zelf hoe ze dat besteden. Mijn team doet dan een actief uitje. We hebben dingen gedaan als escape room en mountainbiken met een afsluitend etentje (maar ook dan wordt er nauwelijks gedronken).
donderdag 18 december 2025 om 18:37
dianaf schreef: ↑17-12-2025 11:20Dat ligt natuurlijk ook aan je ervaringen, omgeving en je eigen karakter. Ik vond het nooit moeilijk om te zeggen dat ik niet dronk. Maar zeker toen ik jonger was, kreeg ik veel commentaar. Dat je het moet leren drinken, dat iedereen een keer dronken moet zijn geweest. Als ik nu zeg dat ik niet drink, afhankelijk van waar ik het zeg, dan zijn de antwoorden: 'Oh, dat kan ook natuurlijk' of 'Hé, ik ook!' tot 'Wat ben jij saai!' Op die laatste is dan mijn reactie, dat saai zijn een keuze is die ik separaat heb gemaakt van het niet willen drinken.
Maar genoeg mensen die wel meegaan in de groepsdruk.
Heel herkenbaar die opmerkingen.
Mensen die alcohol drinken en daar een probleem mee hebben, willen graag dat je mee gaat drinken zodat hun drinkgedrag minder opvalt is mijn ervaring.
donderdag 18 december 2025 om 18:46
Rabarbara schreef: ↑17-12-2025 22:56Op de vraag "waarom niet" geen antwoord geven, maar je stelling herhalen vind ik onprettig in sociale situaties. Dat ligt absoluut bij mij.
Die waarom niet -vraag is overigens natuurlijk gewoon heel stom. Je roggebroodvergelijking snap ik precies: wat kan het verder schelen wat ik wel of niet eet of drink.
Ja, of een wedervraag stellen. ' waarom drink jij wel?'.
Ik denk dat het mensen die een probleem hebben met alcohol wel degelijk interesseert of een ander wel of geen alcohol drinkt eigenlijk.
Hun eigen drinkgedrag valt dan minder op en ze zien dat ze niet de enige zijn.
Laatst nog iemand waarmee ik uit eten ging. We waren met drie mensen uit eten. Zij was de enige die alcohol donk en de andere persoon en ik niet. Ze was ook nog eens met de auto maar 'een paar drankjes moeten kunnen toch en ik hoef niet ver te rijden'
Ze vroeg of wij niks dronken en het is een invulling van mij, maar ik weet bijna zeker dat ze het vroeg omdat ze hoopte dat wij toch iets zouden drinken, zodat zij niet de enige was die dronk terwijl zenog moest rijden.
donderdag 18 december 2025 om 19:01
Toen ik nog voor een werkgever werkte sloeg ik alle alcohol en gebak/lekkers af.
Heb meer commentaar gekregen over al die zoetigheid dan over de drank...
"Ongezellig van je, we hebben wat te vieren!" (Dat vieren was minimaal 2x per week)
Maar ik kom heel makkelijk aan en vind zoet helemaal niet zo lekker...
"Ongezellig van je, we hebben wat te vieren!" (Dat vieren was minimaal 2x per week)
Maar ik kom heel makkelijk aan en vind zoet helemaal niet zo lekker...
donderdag 18 december 2025 om 19:27
Ik zie eerlijk gezegd alleen maar meer schappen komen met alcoholvrije alternatieven. En waar je vroeger keuze had uit 1, is er nu een uitgebreid assortiment. Ook dat laatste herken ik niet. Wij hadden vandeweek de kerstborrel op het werk, en hoewel er alcohol werd geschonken was alcoholvrij bier het populairst. Zelfs bij mensen die met de trein of op de fiets waren.apppie schreef: ↑18-12-2025 14:20In jouw omgeving wellicht, maar over het algemeen absoluut niet. Als dat zo was, groeide het aantal schappen met alcohol niet nog steeds verder door. En ook vertellen heel veel mensen zonder enige schaamte dat ze 's avonds bij het eten één of twee "glaasjes" drinken, terwijl dat gewoon alcoholisme is. Ik zie dat niet snel veranderen.
donderdag 18 december 2025 om 21:36
Mijn omgeving is erg uitgebreid en wisselend hoor. Het zijn net de schappen met 0,0 die erg uitbreiden en zelfs in een bruine café onder de kerktoren hebben ze minstens 4 soorten 0,0 bier.apppie schreef: ↑18-12-2025 14:20In jouw omgeving wellicht, maar over het algemeen absoluut niet. Als dat zo was, groeide het aantal schappen met alcohol niet nog steeds verder door. En ook vertellen heel veel mensen zonder enige schaamte dat ze 's avonds bij het eten één of twee "glaasjes" drinken, terwijl dat gewoon alcoholisme is. Ik zie dat niet snel veranderen.
donderdag 18 december 2025 om 23:05
Dat krijg ik wel veel ja. Dat je toch wel een keertje moet kunnen zondigen.debuurvrouw schreef: ↑18-12-2025 19:01Toen ik nog voor een werkgever werkte sloeg ik alle alcohol en gebak/lekkers af.
Mensen gaan ook altijd acuut tegen omstanders praten als ik gebak afsla. "Nou dat zou niets voor mij zijn zo'n streng dieet, je mag blijkbaar helemaal niks!" Pruttel pruttel..
Gisteravond bij een kerstborrel hoorde ik een roker mopperen tegen een andere roker omdat die er nog niet aan toe was, moest ie alleen naar buiten.
Het zal dus wel een algemeen ding zijn van mensen om hun eigen ongemak te projecteren op degene die niet rookt/drinkt/snackt.
vrijdag 19 december 2025 om 00:09
Lol. Ze kijken helemaal dom als ik vertel dat ik nog nooit dronken ben geweest.... Ik word binnenkort 49! Maar omdat ik al zo lang wel had kunnen drinken, maar dat niet doe of deed, zie ik wel het verschil in de tijd; het gedoe erover wordt wel minder. We gaan de goede kant opbijtie schreef: ↑17-12-2025 23:14Die ander is toch onprettig, aandringen waarom je niet drinkt. Waarom moet jij dan prettig zijn.
Ik sta wel eens achter een bar en ga nooit in gesprek met mensen over of dingen wel of niet mogen. Nee is nee. Dicht is dicht. Geen reden. We zijn gesloten. Uiteindelijk snappen ze het best wel, ze moesten alleen nog even sputteren. Prima lekker laten sputteren.
vrijdag 19 december 2025 om 05:27
De schappen met gewoon bier ook. 10 jaar geleden kocht je in de supermarkt alleen pils, inmiddels is er een heel schap aan speciaalbier bijgekomen.Attraverso schreef: ↑18-12-2025 21:36Mijn omgeving is erg uitgebreid en wisselend hoor. Het zijn net de schappen met 0,0 die erg uitbreiden en zelfs in een bruine café onder de kerktoren hebben ze minstens 4 soorten 0,0 bier.
vrijdag 19 december 2025 om 06:46
“Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?“
Blijf bij jezelf!
Geen smoesjes. Je mag jouw redenen vertellen maar dat hoeft niet.
Wat is er mis met “geen zin in” of “ik drink liever …” of “ik heb lekker zin in …”
Blijf bij jezelf!
Geen smoesjes. Je mag jouw redenen vertellen maar dat hoeft niet.
Wat is er mis met “geen zin in” of “ik drink liever …” of “ik heb lekker zin in …”
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
vrijdag 19 december 2025 om 06:48
Ik ben Belgische, speciaalbier is hier niets nieuw maar wel dat ze hun assortiment allemaal uitgebreid hebben met de 0,0 versie.
vrijdag 19 december 2025 om 09:03
"Zelfs" in mijn omgeving?
vrijdag 19 december 2025 om 09:39
Mijn bedrijf zou het niet zijn. Festivals, wintersport, veel alcohol, nee bedankt. Maar goed, hier heb jij niks aan.
Bij je standpunt blijven. En je niet om laten praten. Groepsdruk is zo vervelend, maar vervelender is het als jij over je eigen grenzen gaat.
Bij je standpunt blijven. En je niet om laten praten. Groepsdruk is zo vervelend, maar vervelender is het als jij over je eigen grenzen gaat.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
vrijdag 19 december 2025 om 10:36
Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Wat betreft de werk/privé balans, dit is aan jezelf. Je hoeft niet overal aan mee te doen toch? En als je niet wil drinken, drink je niet. Het is toch geen verplichting? Zonder drank kan het ook gezellig zijn. Ik zou me er niet te druk over maken en doen wat voor jou goed voelt. Eerst maar eens de kerstborrel afwachten
. Succes!
zaterdag 20 december 2025 om 11:31
Het gaat om een klein familiebedrijf. Daar worden normen vaak op andere gronden bepaald. En als je er niet bij hoort dan houdt het snel op. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij dit specifieke bedrijf gaat, maar ik heb tot nu toe niet anders gezien bij familiebedrijven. Van min of meer verplicht mee doen met festiviteiten tot aan bij de juiste kerk horen.Spookje80 schreef: ↑19-12-2025 10:36Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Wat betreft de werk/privé balans, dit is aan jezelf. Je hoeft niet overal aan mee te doen toch? En als je niet wil drinken, drink je niet. Het is toch geen verplichting? Zonder drank kan het ook gezellig zijn. Ik zou me er niet te druk over maken en doen wat voor jou goed voelt. Eerst maar eens de kerstborrel afwachten. Succes!
Binnen een groter bedrijf kan het prima wat je zegt.
zaterdag 20 december 2025 om 14:09
Ik heb ook het idee dat alcohol drinken helemaal niet meer de norm is. Ik drink bijna niet meer en bestel meestal een 0,0% biertje of een mocktail en ben daar bij lange na niet de enige in. Mensen lijken zich ook steeds meer bewust te worden van de lange termijnrisico's. Dat zie ik niet alleen bij mezelf en m'n vrienden, maar ook bij onze ouders.
Maar goed, dit is in de Randstad en misschien niet overal zo.
Maar goed, dit is in de Randstad en misschien niet overal zo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in